
Media Monitoring 
for 2018 Presidential 
Elections

Interim Report



1 
 

 

 

 

 

 

Media Monitoring for 2018 Presidential Elections in Georgia 

 

Print Media Monitoring 

Interim Report 

 

June 18 – October 15 

 

 

 

Prepared and published by the Civic Development Institute (CDI) with the assistance of the European 

Union (EU) and United Nations Development Programme (UNDP). Contents of the publication are the 

sole responsibility of the CDI and can in no way be taken to reflect the views of the EU and UNDP. 

 

 

 

Tbilisi, 2018 



2 
 

About the Project: The Civic Development Institute (CDI) is monitoring the coverage of 2018 

Presidential Elections in print media as part of the UNDP Project – Media Monitoring for 2018 

Presidential Elections in Georgia, supported by the European Union. The monitoring was launched on 

18 June and will be concluded in November, 2018. 

The monitoring is performed on the following print media outlets: Alia, Rezonansi, Akhali Taoba, 

Qronika +, Kviris Palitra, Sakartvelo da Msoplio.  

 

Research methodology: Quantitative and qualitative monitoring is carried out on media outlets selected 

for monitoring. Quantitative research focuses on the frequency and the tone of the coverage of subjects 

in selected media outlets. Qualitative research focuses on whether the selected media outlets comply 

with the norms of journalistic ethics and encompasses the following components: coverage of verified 

facts, language used by journalists, diversity of sources of information, reasonable balance in the 

coverage of topics, refraining from visual, audio, or any other kind of manipulation, evidence-based 

reporting, etc. Monitoring was performed on all articles of selected media outlets from the beginning 

of monitoring up to its completion.  

The following key findings have been identified following quantitative and qualitative analysis of the 

content: 

• Diverse types of violations of journalistic standards and norms of ethics are found in absolute 

majority of selected print media outlets; 

• Explicitly positive or negative attitude towards various political forces can be observed in most 

of print media outlets. As a result, there is little fact-based coverage of politicians, but rather a 

continuous attempt to discredit them; 

• Major challenge of Georgian print media is systematic dissemination of unverified and 

unconfirmed information. Reporters do not refrain from disseminating gravest allegations 

against politicians or state authorities, without relevant supporting evidence; 

• Severe allegations in the statements of respondents is a regular occurrence and print media 

journalists do not attempt to appropriately verify them. As a result, print media readers are 

offered allegations against politicians in a biased manner, without contrary opinions or 

arguments; 

• Print media journalists are not duly critical towards respondents’ statements. During the 

monitoring there were regular cases when grave allegations against a politician or a state agency 

propagated by a respondent was accepted by journalists as genuine facts and they would not 

ask additional questions to confirm the accuracy of the information; 

• One of the biggest challenges in Georgian print media is insulting and discriminatory language 

in the texts of journalists. In a number of print media outlets selected for monitoring we found 

regular use of extremely offensive language in the coverage of various politicians; 

• In addition to the texts of reporters, insulting and discriminatory language was often found in 

the statements of respondents. Notably, print media journalists did not try to disassociate 



3 
 

themselves from offensive statements made by respondents. Even the more, often, especially 

offensive statements of respondents towards politicians are found in headings of articles; 

• One of the challenges of print media is the lack of sources of information. Majority of articles 

are produced based on a single source of information, depriving readers of the possibility to 

read different opinions and arguments about specific issues; 

• In a number of print media outlets articles prepared based on suspicious sources of information 

are found. The mentioned problem is exacerbated when severe allegations towards a politician 

or a state authority is disseminated through the article; 

• Systematic, purposeful criticism of specific individuals, including presidential candidates, can 

be observed in a number of print media outlets. This creates the impression that the goal of the 

mentioned media outlets is not collecting and disseminating impartial information about these 

individuals, but rather, staining their reputation and dignity; 

• In a number of print media outlets selected for monitoring improper differentiation of articles 

prepared under a commercial agreement from editorial materials could be observed. Media 

outlet should appropriately mark articles prepared under a certain commercial agreement; 

• Impartial, verified analysis of visions and pre-election promises of presidential candidates are 

absent altogether in most of selected print media outlets. Some newspapers are distinguished 

by extremely partisan and biased coverage of presidential candidates. Biased criticism, personal 

offense and unjustified allegations against candidates can be observed as a rule. 

 

Rezonansi 

During the monitoring period, explicitly positive or negative attitude towards any political force could 

not be observed in Rezonansi. Among presidential candidates, negative tone indicators were prevalent 

in the coverage of Salome Zurabishvili. The articles were prepared primarily in compliance with the 

norms of journalistic ethics. Although, there were numerous cases of publishing unverified 

information. Furthermore, sponsored articles are not clearly delineated from editorial content in the 

media outlet. 

In Rezonansi, the activities of the Government (32%) and the Georgian Dream (27%) were most 

actively covered. Highest indicators of negative tone were found in the of coverage of Mikheil 

Saakashvili (60%). Exceptionally high percentage of positive or negative tone was not observed in the 

coverage of other subjects. In the coverage of presidential candidates, the neutral tone was prevalent. 

Salome Zurabishvili was covered most actively by Rezonansi among presidential candidates; she had 

the highest indicator of negative tone (40%). Negative tone towards her was mostly found in the 

statements of respondents. 

Although majority of articles of Rezonansi are prepared in compliance with journalistic standards, a 

number of cases of disseminating unverified information were revealed in this media outlet. For 

example, severe allegations against the Prime Minister not supported by relevant facts are found in an 

article published on June 25 “the years when Bakhtadze worked at Center Point have been erased from 



4 
 

his biography” (Pg. 2). In the article, TV Company Rustavi 2 is referenced as a source of information, 

although, it is not shown how Rustavi 2 had obtained the information. Furthermore, the article does 

not reveal a journalist’s attempt to present relevant evidence for the mentioned allegation. There were 

also cases in Rezonansi when a journalist’s attempt to verify information disseminated by a respondent 

was not seen. For example, in an article published on September 21 “the plan to abolish the national 

exams” – Levan Khabeishvili” (Pg. 12), the respondent makes severe allegations against the 

government, since, according to him, there is a plan to abolish the national exams in Georgia. The 

article does not show a reporter’s attempt to verify the accuracy of the information with any of the 

government agencies. 

Sponsored articles are not duly distinguished from editorial content in Rezonansi. On August 31, the 

following article was published in Rezonansi without relevant indication: “Nikoloz Gagua: economic 

growth of Georgia is one of the most sustainable in the region”; this article, with the same text, the 

same heading and appended photo, was printed in other selected mass media outlets as well (Newspaper 

Akhali Taoba; websites ipess.ge and interpressnews.ge). Notably, on website interpressnews.ge the 

same article was published with the indication of a paid content. 

 

 



5 
 

 

 

Kviris Palitra 

During the monitoring period, negative tone was prevalent in the coverage of the ruling team and the 

presidential candidate supported thereof, as well as in the coverage of the United National Movement 

and their presidential candidate. The coverage of political processes was largely in compliance with 

journalistic standards. Although, notably, the criticism of a specific minister, Tea Tsulukiani, was 

observed quite often in Kviris Palitra. The cases of propagating biased and unsubstantiated allegations 

were often observed in the above-mentioned articles. 

Kviris Palitra most actively covered the activities of the Georgian Dream (34%) and the government 

(26%). Negative tone was prevalent in the coverage of both subjects. Lowest indicator of negative tone 

among the monitored subjects was found in the coverage of the United National Movement (68%). 

Especially high indicators of positive tone have not been observed in the coverage of any of the subjects 

of monitoring. 

In case of the coverage of presidential candidates, high indicators of negative tone were found in the 

coverage of Salome Zurabishvili (37%) and Grigol Vashadze (33 %) in Kviris Palitra. 

Regular criticism of Tea Tsulukiani, the Minister of Justice can be observed in Kviris Palitra. Such 

criticism is one-sided, often unfounded allegations are made and the attempt of journalists to present 

differing opinions in response to the mentioned allegations cannot be seen (for example, in articles: 

“Tsulukiani is not acting upon the decision of court “reformed” by her?!”, June 18-24, pg. 6; “Tea 

Tsulukiani will stick at nothing to preserve her post”, June 25-July 1, pg. 6; “Tsulukiani herself will be 



6 
 

a compromising material for the government”, July 16-22, pg. 6-7; “Your property at the Registry is 

absolutely insecure”, July 9-15, pg. 10-11;“Lia Mukhashavria: “Presently, courts are managed according 

to the Cosa Nostra Principle”, August 13-19, pg. 7). Along with presenting allegations and criticism of 

respondents in a one-sided manner in the mentioned articles, journalists’ texts, too, regularly reveal 

explicitly negative attitude towards the above-mentioned minister. 

 

 



7 
 

 

 

Asaval-Dasavali 

During the monitoring period, the cases of extremely gross violations of journalistic standards and 

norms of ethics were regularly observed in Asaval-Dasavali. The texts of journalists often contained 

unconfirmed information and insulting language. The newspaper allocates especially large space to the 

respondents that are prominent in bringing unsubstantiated allegations and grossly offensive speech 

towards politicians or other people of renown. 

According to quantitative data, negative tone indicators are prevalent in Asaval-Dasavali in the 

coverage of the government team, as well as opposition parties. Extremely high indicators of negative 

tone were identified in the coverage of ex-president Mikheil Saakashvili (87%), United National 

Movement (87%), European Georgia (84%) and the President (81%). Among presidential candidates, 

high indicators of negative tone were found in the coverage of Grigol Vashadze (87%), Davit Bakradze 

(71%) and Zurab Japaridze (71%), while highest indicators of positive tone were identified in the 

coverage of the Tbilisi Mayor’s Office and the Mayor (55%).  

In Asaval-Dasavali, extremely offensive language was regularly observed in the texts of journalists; for 

example: “No matter if Nika Gvaramia and Nationals Sect representatives eat hot pepper or even swipe 

it in their butts, Grigol Vashadze-Ananiashvili is not going to be the president of Georgia.” („They are 

eating poop and pepper!“, September 24-30, pg. 11). Unsubstantiated allegations and offensive 

vocabulary was often found in the statements of respondents as well. During such interviews, instead 

of disassociating from respondents’ offensive statements and unfounded allegations, in the majority of 



8 
 

cases, journalists of Asaval-Dasavali engaged in mentioned discussions. For example, in the article “I 

support Salome Zurabishvili!” (October 15-21, pg. 18) the respondent’s statement “Grigol Vashadze is 

a representative of the bloody gang that was raping fathers in front of their children and wives – in 

front of men!” was not followed by an appropriate response from the journalist. 

In the coverage of presidential candidates, negative attitude towards all candidates was observed in 

Asaval-Dasavali. Journalists of the newspaper often used offensive and discriminatory language during 

the coverage of candidates. According to quantitative data, highest indicator of positive tone was 

identified in the coverage of Salome Zurabishvili, although the coverage of the mentioned candidate 

was often performed in gross violation of the norms of journalistic ethics. For example, “Even a child 

in Georgia knows about “liberalistic” inclinations and views of Ms. Salome whom people call a Parisian, 

but these “analysts” is really too much! Now, entire Georgia is thinking what does this “analysts” Salome 

has said means – those who have got into the anus or those who have climbed out of it?!” (“what does 

‘analysts’ mean August 13-19, pg. 19). 

 

 

 

 

 



9 
 

 

 

Alia 

During monitoring, extremely negative attitude was observed towards the ruling team, as well as 

oppositional parties, in Alia. Extremely gross violations of journalistic standards and the norms of ethics 

were regularly observed in the newspaper. Journalists of Alia often used offensive language in the 

coverage of politicians. We identified regular cases of unsubstantiated allegations and propagation of 

unverified information. 

In Alia, the activities of the Georgian Dream (35%) and the Government (20%) were most actively 

covered. Extremely high indicators of negative tone were found in the coverage of all political parties 

except for Democratic Movement – United Georgia. Extremely high indicator of negative tone was 

found in the coverage of presidential candidates as well.  Candidate Sandro Bregadze is an exception; 

in his coverage, neutral and positive tone indicators were predominant. 

In Alia, offensive language and quite grave allegations towards politicians are regularly observed; these 

allegations are not supported by any relevant facts. For example, in an August 6 article “What 

scandalous stories were disclosed to Alia about one of the candidates for the position of the chair of the 

Supreme Court?”  the journalist writes: “and Margvelashvili – maybe not himself, but some of his family 

members and close friends, when they are short of methadone, add heroine to get quality “kaif”. 

In Alia presidential candidates were covered primarily against the background of personal offense and 

unfounded allegation towards candidates. Especially grave offensive and discriminatory terms were 

observed in the coverage of Salome Zurabishvili. For example, in September 23-29 issue a long 



10 
 

interview about Salome Zurabishvili’s candidacy, has a heading: “Dolt, nasty-tongued, impolite woman 

with anti-State thinking is striving towards presidency” (Pg. 19). Moreover, Alia journalists were not 

distancing themselves from extremely offensive statements towards the mentioned candidates.  For 

example, in an article published on September 30 “I mean it! I can smell the revolution”, a journalist 

did not distance himself from the statement of a respondent, Gia Korkotashvili, one of the leaders of 

Georgian March: “against the background of total collapse, Georgian Dream is bringing forward a 

candidate that, wherever you dig, willing or not, you have to dig to her!” (pg. 3). 

 

 

 



11 
 

 

Akhali Taoba 

During the period of monitoring, especially positive or negative attitude towards any political force or 

a presidential candidate was not found in Akhali Taoba. Although, numerous cases of breach of 

journalistic ethics were found in the publication. Biased coverage of events, dissemination of 

unsubstantiated allegations and non-verified facts were observed. 

The activities of the Georgian Dream (39%) and the Government (21%) were most actively covered in 

Akhali Taoba. High indicators of negative tone were found in the coverage of Democratic Movement-

United Georgia (60%) and Georgian Dream (40%). Especially high indicators of positive or negative 

tone was not identified towards other subjects of monitoring. During the coverage of presidential 

candidates, indicators of negative tone were predominant. 

In Akhali Taoba the articles prepared based on only a single source of information were frequent; 

allegations presented against various individuals were unsubstantiated and the attempt of verifying of 

facts by journalists was not seen. For example, in an article published on September 6 “Levan 

Khabeishvili: “If we keep silent, they will eat us as well” (Pg. 2) statement of a respondent about the 

spending of GEL 45,000 in 20 days from the budget by the Tbilisi Mayor in restaurants was not followed 

by the attempt of a journalist to duly verify the accuracy of the mentioned information. In Akhali 

Taoba, often, instead of verifying and requesting additional evidences for gross allegations made by 

respondents, journalists were accepting those as genuine facts. For example, instead of verifying the 

fact about appointing the brother of the Minister of Health without a competition to a highly paid 

position at the Tbilisi Mayor’s Office stated by the respondent “Kaladze hired Sergeenko’s brother at a 



12 
 

job that pays GEL 3,000” (pg. 2) in an article published on September 28, the journalist made a comment 

“well, how would they leave the brother of the Minister of Labor and Employment unemployed”. 

Moreover, in an article published on August 7, “Bidzina Ivanishvili bribed government representatives” 

(pg. 2), instead of attempting to obtain additional evidences about the mentioned allegation, the 

journalist asks the respondent “Is it only the ministers who benefit from the black cash or the members 

of the Parliament as well?”. Journalists have to take a more critical stance towards grave allegations of 

respondents towards prominent individuals or government agencies. Especially in cases when such 

allegations contain the facts of the breach of law. 

During the period of monitoring, in Akhali Taoba, a sponsored article was published without relevant 

indication. On August 31, an article was published without the indication of a sponsored content: 

“Nikoloz Gagua: economic growth in Georgia is one of the most sustainable in the region”. This article, 

with the same text, same heading and photo was also published in other selected mass media outlets 

(Newspaper Rezonansi; websites ipress.ge and interpressnews.ge). Notably, on the website 

interpressnews.ge the same article was published with sponsored indication. 

 

 

 

 



13 
 

 

Sakartvelo da Msoplio 

During the period of monitoring, regular cases of gross violation of journalistic standards and the norms 

of ethics were found in Sakartvelo and Msoplio. The cases of the dissemination of unverified 

information by journalists and the cases of the use of offensive language during the coverage of 

politicians were often observed. Extremely negative attitude towards effectively all political forces or 

presidential candidates is evident in the newspaper. 

In Sakartvelo and Msoplio, activities of the Georgian Dream (30%) and the government (23%) were 

most actively covered. Extremely high indicators of negative tone were observed towards all subjects 

of monitoring. High indicator of positive tone was not identified in the coverage of any of the subjects. 

High indicators of negative tone were found in the coverage of presidential candidates as well. 

In Sakartvelo and Msoplio, the issues related to NATO are covered especially actively, and political 

parties in Georgia are often covered in light of Georgia-NATO relations. During the coverage of the 

mentioned issues, the journalists regularly disseminate unverified information and unsubstantiated 

allegations. For example, three articles were published in July 18-24 issue (“they did not mention 

Georgia…”, pg. 4; “Moscow: France Croatia – 4:2, Helsinki: Trump-Putin - ?”, pg. 5; “Trump, Russia 

and Globalists”, pg. 7) Containing information that Donald Trump, US President, during NATO 

Summit, demanded that the President of Georgia be removed from the hall: “Donald Trump, US 

President, who arrived at the Brussels Summit, asked Jens Stoltenberg, NATO Secretary General for a 

list of delegations attending the Summit. And, allegedly, was surprised: what are they doing here?!- 

and then, Ukraine’s drunkard President and Georgia’s weaver President – Petro Poroshenko and Giorgi 



14 
 

Margvelashvili “were removed” from the hall (pg. 5). Like the majority of articles of Sakartvelo and 

Msoplio, the source from which the journalist had obtained the mentioned information is not clear in 

these articles either. 

During the monitoring period, personal insult and unsubstantiated allegations in the coverage of 

presidential candidates were frequently observed in Sakartvelo and Msoplio. For example, in an article 

“what morals should a woman who had married a godfather of her child should be teaching us?!” 

(August 15-September 4, pg. 7) we see allegations against Salome Zurabishvili, presidential candidate, 

that are not supported by relevant facts. The entire article is directed at discrediting Salome 

Zurabishvili, a presidential candidate. 

 

 

 

 



15 
 

 

Qronika + 

During the monitoring period, extremely negative attitude towards the ruling team and Salome 

Zurabishvili, a presidential candidate, on the one hand, and extremely positive attitude towards Grigol 

Vashadze, presidential candidate was explicitly observed in Qronika +. In the newspaper, offensive 

language and unconfirmed allegations were frequent in the coverage of government representatives. 

There were grave allegations against the ruling team that were not supported by relevant evidences. 

The activities of Georgian Dream (28%) and government (25%) were most actively covered in Qronika 

+. Extremely high indicators of negative tone were identified in the coverage of Georgian Dream (72%) 

and Salome Zurabishvili (80%). While extremely high indicator of positive tone was observed in the 

case of Grigol Vashadze (78%). 

Articles of Qronika + often contained reasoning of journalists that were not supported by relevant facts. 

For example, in articles “Good-for-nothing and treasury thief Dimitri Kumsishvili will be jailed? “(June 

19-25, pg. 2-3); “Internal wars of Dreamers” (October 9-15, pg. 22-23); “What scandalous compromising 

material about Ivanishvili Tsulukiani has?” (July 17-23, pg. 10-11) The journalists presented numerous 

important information and serious allegation towards representatives of the ruling team, although it 

was not clear from the articles as to what was the source for such information and how reliable it was. 

Moreover, offensive terms during the coverage of the ruling team was also frequent in Qronika +; for 

example, title of an article “Kotsistan’s” male and female suns” (July 24-October 6, pg. 13). In Qronika 

+ unsubstantiated allegations from journalists could be found in their questions to respondents as well. 

For example, in an article published in September 25 issue, “Salome Zurabishvili is worse than a stick 

since the stick is zero, while she is in minuses, people hate her” (Pg. 14-15) respondent’s statement that 



16 
 

the chair of the Central Election Commission will “refine” election results, journalist responds with a 

question “why not, here, allegedly she received GEL 20 thousand salary in August. And for GEL 20,000 

salary she will make not only Salome Zurabishvili, but even Tutankhamun a president?!” (Pg. 14). 

 

 

 



17 
 

 

 

Conclusion 

It was revealed as a result of monitoring that neglecting journalistic standards and norms of ethics is a 

major challenge of the Georgian print media. This leaves the impression that majority of print media 

outlets are not concerned about accuracy of information they disseminate. Reasoning of journalists that 

are not supported by relevant facts and the dissemination of unverified information is observed on a 

regular basis. 

Respondents, too, regularly disseminate unverified information. In most cases, journalists, instead of 

asking for evidences, accept the above-mentioned statements that often contain gross allegations 

towards politicians or state authorities, as authentic facts. Journalists almost never attempt to somehow 

verify the information disseminated through their newspaper. The mentioned problem becomes 

especially grave when information disseminated thereof contains allegations of gross crime against 

certain individuals. 

The frequency of offensive and discriminatory statements in Georgian print media should be 

mentioned. Journalists of a number of selected newspapers use offensive language during the coverage 

of politicians or other renowned persons. Insulting language is frequent in the statements of 

respondents as well and notably, journalists effectively never attempt to dissociate from grave offensive 

statements of respondents. Even the more, often particularly insulting statements of respondents are 

often used as the headings of articles. 



18 
 

The above-mentioned trends are observed in the coverage of presidential candidates. Often, the 

coverage of presidential candidates is performed against the background of extremely grave personal 

offense and discrediting. Impartial, substantiated reasoning about visions and plans of candidates is 

rarely observed. 

It can be concluded as a result of monitoring that overwhelming part of Georgian print media is unable 

to present to their readers objective and multi-faceted analysis around electoral processes in the 

country. The attempt of print media to offer to readers different opinions about various political forces 

or presidential candidates cannot be observed. 


	elections( eng) (1)
	CDI_Press_Monitoring_2018 ENG



