
Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

1

This report was prepared by the Caucasus Research Resource Center - Georgia with the assistance of the European Union (EU) and the 
United Nations Development Programme (UNDP). Its contents are the sole responsibility of the Caucasus Research Resource Center 
- Georgia, and can in no way be taken to reflect the views or positions of the EU and UNDP.

Study and Research on Election Media Coverage 
for the 2021 Municipal Elections in Georgia

TV media perceptions of foreign influences
on the 2021 Municipal Elections in Georgia

Final Report

5 July - 25 September 2021



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

2

TV Media Perceptions of Foreign Influences on 
the 2021 Municipal Elections in Georgia: Thematic 
Monitoring Report

Executive Summary
As part of the UNDP and EU project “Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 
Local Self-Government Elections in Georgia,” the CRRC-Georgia conducted a thematic monitoring of 
primetime news programs of five TV channels (the 1st Channel of the Public Broadcaster, Imedi, Rustavi 
2, Mtavari Arkhi and TV Pirveli). The goal of the thematic monitoring was to study how television media 
perceived foreign influences on the 2021 municipal elections, to observe which foreign actors were 
covered most frequently, and to identify the type and nature of their coverage.

The thematic monitoring was implemented during the period from 3 August to 30 October, which in 
relation to foreign actors covered the following main dates and topics: the commemoration of the August 
war, occupation by Russia, Moscow’s official statements on the restoration of relationship, the Charles 
Michel document, turning down an EU assistance/loan, the completion of US-Georgia military training 
exercise, the entry into force of the agreement between Georgian and Belarusian security services, the 
Georgian Prime Minister’s visit to Ukraine, Garibashvili’s speech at the UN General Assembly, a visit of 
US Secretary of Defense to Georgia, a visit of US congressmen, the Afghanistan crisis and evacuation 
of citizens, the leak of surveillance materials of the Georgian State Security Service that also showed 
eavesdropping on Western diplomats, pre-electoral studies by international organizations, activity and 
statements of observation missions, the return and subsequent arrest of Mikheil Saakashvili in Georgia. 

Just as in 2020, the thematic monitoring in 2021 revealed that the pre-electoral environment was steered 
by two poles – the West and Russia, which were used for political labeling, stressing progressiveness 
or discrediting. The EU, the US and other Western actors were presented as important and respected 
figures on all the channels whereas the connection and association with Russia meant the discreditation 
of political forces. Russia was covered as an “enemy,” an “occupier” and an “aggressor.” However, the 
channels reported on Russian connections of either the ruling party or the opposition, depending on 
their political biases.

The 1st Channel of the Public Broadcaster was more balanced and neutral in its coverage of foreign 
actors than the other four channels; Imedi and, to a lesser degree, Rustavi 2 displayed the bias towards 
the ruling party and the government whereas Mtavari Arkhi and TV Pirveli was biased towards the 
opposition.

In this regard, a matter of interest were the instances of coverage of same topics in different ways. For 
example, Mtavari Arkhi and TV Pirveli interpreted the entry into force of the memorandum between 



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

3

Georgian and Belarusian security services as an undemocratic, regressive step taken by the Georgian 
government to bring the country closer to Russia while Imedi and Rustavi 2 emphasized that both 
Georgia and Belarus had such agreements with many other, including European countries. The same 
holds true for the coverage of evacuation of Georgian citizens from Afghanistan. While Imedi and 
Rustavi 2 highlighted success of the Foreign Ministry’s activity, Mtavari Arkhi and TV Pirveli stressed the 
government’s failure to help Georgian citizens stranded there. 

News stories about connections with Russia and Russia’s influences hinted at the interference of this 
foreign actor in electoral processes. Pro-opposition TV channels reported about visits of Russian spies 
and propagandists to Georgia, growing economic dependence on Russia, a letter sent by the Alliance 
of Patriots to President of Russia Vladimir Putin, reinforcing doubts about a connection of this political 
party with Russia. In their comments and statements, foreign diplomats working in Georgia and election 
observers made references to Russian propaganda threats in the pre-electoral period.

As regards other foreign actors, European politicians intensified their statements and calls, especially 
concerning the developments around Mikheil Saakashvili, which were perceived as interference by the 
Georgian government and covered by TV channels in accordance with their biased editorial policies.

Introduction
The CRRC-Georgia implemented a thematic monitoring of TV channels as part of the UNDP and EU 
project “Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Local Self-Government Elections 
in Georgia”. The monitoring covered the primetime news programs of five TV channels: the 1st Channel 
of the Public Broadcaster, Rustavi 2, Imedi, Mtavari Arkhi and TV Pirveli. The goal of the thematic 
monitoring was to study how television media perceived foreign influences on the 2021 elections, to 
observe which foreign actors were covered most frequently, and to identify the type and nature of their 
coverage.

To that end, the thematic monitoring applied quantitative and qualitative research techniques and 
calculated the time allocated to foreign actors, their direct appearance or indirect speech and the tone 
of the coverage. It also observed the purpose of the coverage of foreign actors in the news and the 
extent to which foreign actors supported or discredited Georgian political or electoral processes in news 
stories. The monitoring focused on reporting on the elections and political developments as well as on 
any other topic in which electoral subjects or government representatives were mentioned. Foreign 
actor meant any person, whether an official or an ordinary citizen, that represented a country or an 
organization outside Georgia. 



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

4

The municipal election was held in two rounds. The first round was held on 2 October while the runoff 
too place on 30 October. The thematic monitoring began on 3 August, around two months before the 
elections day, during an active campaigning period, and continued through the day of the runoff election 
on 30 October.

A number of significant events took place during the period from August to the end of October 2021 that 
either involved foreign actors or were commented on by them. That period coincided with particular 
dates and events in relation to which by televisions channels covered foreign actors. These events and 
topics were: the commemoration of the August war, Russian occupation, Moscow’s official statements 
on the restoration of relationship, the Charles Michel document, turning down an EU assistance/loan, 
the completion of US-Georgia military training exercise, the entry into force of the agreement between 
Georgian and Belarusian security services, the Prime Minister’s visit to Ukraine, Garibashvili’s speech 
at the UN General Assembly, a visit of US Secretary of Defense to Georgia, a visit of US congressmen, 
the Afghanistan crisis and evacuation of citizens, the leak of surveillance materials of the State Security 
Service of Georgia that also showed eavesdropping on Western diplomats, pre-electoral studies by 
international organizations, activity and statements of observation missions, statements and assessments 
of European politicians. In October, a special attention was paid to the arrival and subsequent arrest of 
Mikheil Saakashvili in Georgia as well as statements of and calls regarding this fact.

The thematic monitoring report starts with key findings and then presents results by each monitored 
channel. The report is annexed with a detailed description of the methodology (Annex 1) and the tables 
(Annex 2).

Key Findings
During the monitoring period (3 August – 30 October), the foreign actors that were covered most 
frequently included: the EU, the USA, Russia and Ukraine. By the share of allocated time, Ukraine did 
not make it into the top four foreign actors only on Mtavari Arkhi. Mtavari Arkhi also differed from the 
remaining four channel by the length of coverage of Russia. The tone of coverage of foreign actors was 
similar on all channels. The tone employed to cover the EU (Chart 1) and the USA (Chart 2) was largely 
neutral and, over a relatively brief period of time, positive (the share of positive tone was higher in 
regard to the USA) whereas the tone of the coverage of Russia was largely negative on all channels 
(Chart 3). 

Interestingly, the appearance of Ukraine among the top four most frequently covered foreign actors was 
largely attributed to Mikheil Saakashvili. Some news stories presented Mikheil Saakashvili as a Ukrainian 
official while after his return and subsequent arrest in Georgia, there was an increase in reports covering 



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

5

statements of Ukrainian officials on that development. Ukraine was also covered in relation to joint 
military training exercises, the visit of US Secretary of Defense, and the visit of Georgian Prime Minister 
to Ukraine. The tone employed to cover Ukraine was largely neutral on all channels. Results of Mtavari 
Arkhi were somewhat different, with a small share of negative tone in covering Ukraine (4%), which was 
observed, on the one hand, the news story about turning down the EU funding where Ukraine and its 
president of that time were recalled, and on the other hand, in a report about a Ukrainian journalist 
who was turned away at Georgia’s border.

Diagram 1: Coverage of Foreign Actors: European Union.

remaining four channel by the length of coverage of Russia. The tone of coverage of foreign actors was 
similar on all channels. The tone employed to cover the EU (Chart 1) and the USA (Chart 2) was largely 
neutral and, over a relatively brief period of time, positive (the share of positive tone was higher in regard 
to the USA) whereas the tone of the coverage of Russia was largely negative on all channels (Chart 3).  
 
Interestingly, the appearance of Ukraine among the top four most frequently covered foreign actors was 
largely attributed to Mikheil Saakashvili. Some news stories presented Mikheil Saakashvili as a Ukrainian 
official while after his return and subsequent arrest in Georgia, there was an increase in reports covering 
statements of Ukrainian officials on that development. Ukraine was also covered in relation to joint 
military training exercises, the visit of US Secretary of Defense, and the visit of Georgian Prime Minister 
to Ukraine. The tone employed to cover Ukraine was largely neutral on all channels. Results of Mtavari 
Arkhi were somewhat different, with a small share of negative tone in covering Ukraine (4%), which was 
observed, on the one hand, the news story about turning down the EU funding where Ukraine and its 
president of that time were recalled, and on the other hand, in a report about a Ukrainian journalist who 
was turned away at Georgia’s border. 

Diagram 1: Coverage of Foreign Actors: European Union. 

 

The European Union, that combined the EU representation in Georgia, members of the EU Parliament, 
European experts and Europe, in general, was presented as an important and respected partner for 
Georgia on all channels. However, the goal of coverage of the EU differed by TV channels and editorial 
policies they pursued. Stressing good relations and partnership with the EU, support from EU 
representatives or conversely, a risk of this partnership turning sour were the emphases that revealed 
political biases of the channels. While Imedi and, to a lesser degree, Rustavi 2 tried to prove that the ruling 
Georgian government was an acknowledged and respected partner in the EU and the West, Mtavari Arkhi 
and TV Pirveli were focused on exposing anti-Westernism of the Georgian Dream government. 

11

13

9

13

9

87

82

89

85

88

2

5

2

Mtavari (01:57:26)

Imedi (01:55:08)

Channel 1 GPB (01:47:31)

Rustavi 2 (01:29:31)

TV Priveli (01:05:57)

Coverage of European Union (%)
Positive Neutral Negative

The European Union, that combined the EU representation in Georgia, members of the EU Parliament, 
European experts and Europe, in general, was presented as an important and respected partner 
for Georgia on all channels. However, the goal of coverage of the EU differed by TV channels and 
editorial policies they pursued. Stressing good relations and partnership with the EU, support from 
EU representatives or conversely, a risk of this partnership turning sour were the emphases that 
revealed political biases of the channels. While Imedi and, to a lesser degree, Rustavi 2 tried to prove 
that the ruling Georgian government was an acknowledged and respected partner in the EU and the 
West, Mtavari Arkhi and TV Pirveli were focused on exposing anti-Westernism of the Georgian Dream 
government. Accordingly, news stories either featured respondents expressing opinions corresponding 
to these biases or emphasized different points in statements of the same persons and interpreted them 
in different ways. Reporting on risks of damaging EU-Georgia relationship on Mtavari Arkhi and TV Pirveli 
pushed the idea that the election would decide the foreign political course of the country.



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

6

Diagram 2: Coverage of Foreign Actors: USA

Accordingly, news stories either featured respondents expressing opinions corresponding to these biases 
or emphasized different points in statements of the same persons and interpreted them in different ways. 
Reporting on risks of damaging EU-Georgia relationship on Mtavari Arkhi and TV Pirveli pushed the idea 
that the election would decide the foreign political course of the country. 

Diagram 2: Coverage of Foreign Actors: USA 

 

The above trend explains differences in the interpretation of a number of topics as well as in focus on 
different aspects of a topic. For example, the five monitored channels covered the entry into force of the 
memorandum between Georgian and Belarusian security services in a different way. Mtavari Arkhi and 
TV Pirveli presented as an undemocratic and regressive step, a despicable act of the government that 
brings the country closer to Russia. Imedi and Rustavi 2 emphasized that both Georgia and Belarus had 
similar agreements with many other, including European countries; that the agreement was about the 
global security, cooperation in the fight against transnational and organized crime; that the agreement 
did not obligate the transfer of information, and that the opposition was politicizing the issue.  
 
Similarly, the evacuation of Georgian citizens from Afghanistan was covered in different ways. While Imedi 
and Rustavi 2 focused on the success of the Foreign Ministry’s efforts, Mtavari Arkhi and TV Pirveli focused 
on Georgian citizens stranded in Afghanistan who hoped for assistance of other countries as the 
government of Georgian was unable to do anything to help them.  
 
The length and focus of coverage of Irakli Garibashvili’s visit to Ukraine also varied from channel to 
channel. In the stories broadcast by the 1st Channel of the Public Broadcaster, by Rustavi 2 and Imedi, the 
emphasis was on the two countries’ common values and aspirations that both countries aimed to join 
NATO and the EU and strove towards de-occupation, with Ukraine mentioned as Georgia’s important 
partner and a friendly state. On the other hand, Mtavari Arkhi and TV Pirveli focused on an informal 
meeting between Garibashvili and Charles Michel in Ukraine, more specifically on a tweet by Michel that 
was presented as a last warning to the Georgian government, threatening to withdraw EU support if 
Georgia did not pursue the reforms envisaged under the April 19 Agreement.  

24

19

22

6

18

76

81

76

92

81

Channel 1 GPB…

Rustavi 2 (01:07:55)

Imedi (01:02:46)

Mtavari (00:46:45)

TV Priveli (00:33:37)

Coverage of the USA (%)
Positive Neutral Negative

The above trend explains differences in the interpretation of a number of topics as well as in focus on 
different aspects of a topic. For example, the five monitored channels covered the entry into force of the 
memorandum between Georgian and Belarusian security services in a different way. Mtavari Arkhi and 
TV Pirveli presented as an undemocratic and regressive step, a despicable act of the government that 
brings the country closer to Russia. Imedi and Rustavi 2 emphasized that both Georgia and Belarus had 
similar agreements with many other, including European countries; that the agreement was about the 
global security, cooperation in the fight against transnational and organized crime; that the agreement 
did not obligate the transfer of information, and that the opposition was politicizing the issue. 

Similarly, the evacuation of Georgian citizens from Afghanistan was covered in different ways. While 
Imedi and Rustavi 2 focused on the success of the Foreign Ministry’s efforts, Mtavari Arkhi and TV Pirveli 
focused on Georgian citizens stranded in Afghanistan who hoped for assistance of other countries as the 
government of Georgian was unable to do anything to help them. 

The length and focus of coverage of Irakli Garibashvili’s visit to Ukraine also varied from channel to 
channel. In the stories broadcast by the 1st Channel of the Public Broadcaster, by Rustavi 2 and Imedi, 
the emphasis was on the two countries’ common values and aspirations that both countries aimed to 
join NATO and the EU and strove towards de-occupation, with Ukraine mentioned as Georgia’s important 
partner and a friendly state. On the other hand, Mtavari Arkhi and TV Pirveli focused on an informal 
meeting between Garibashvili and Charles Michel in Ukraine, more specifically on a tweet by Michel 
that was presented as a last warning to the Georgian government, threatening to withdraw EU support 
if Georgia did not pursue the reforms envisaged under the April 19 Agreement. 

Yet another example of difference in coverage was a news story about an article by the former US 
Ambassador to Georgia, Ian Kelly, and the former US Assistant Secretary of State, David Kramer, 



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

7

published in the Foreign Policy, in which the Georgian government was criticized. Mtavari Arkhi used 
this article to expose anti-Westernism of the Georgian Dream; it extensively covered the arguments 
the foreign diplomats based their criticism on and also emphasized that the article contained a call on 
the US President to consider sanctions unless Georgia took particular steps. Imedi, on the other hand, 
presented the article as a stance of two persons – Kelly and Kramer, stressing that it did not express a 
position of the US government but rather echoed the position of the United National movement.

The abovementioned trend had also been observed during the thematic monitoring of 2020 elections, 
which further intensified during the 2021 elections. While the EU and other Western partners were 
respected for their authority and importance, the coverage of Russia was strongly negative on all 
channels. Russia was presented as an “enemy,” an “occupier” and an “aggressor.” Connection with 
Russia was viewed as being undemocratic and damaging for the country. In this regard too, the channels 
reported on Russian connections of either the ruling party or the opposition, depending on their political 
biases.

Diagram 3: Coverage of Foreign Actors: Russia

 
Yet another example of difference in coverage was a news story about an article by the former US 
Ambassador to Georgia, Ian Kelly, and the former US Assistant Secretary of State, David Kramer, published 
in the Foreign Policy, in which the Georgian government was criticized. Mtavari Arkhi used this article to 
expose anti-Westernism of the Georgian Dream; it extensively covered the arguments the foreign 
diplomats based their criticism on and also emphasized that the article contained a call on the US 
President to consider sanctions unless Georgia took particular steps. Imedi, on the other hand, presented 
the article as a stance of two persons – Kelly and Kramer, stressing that it did not express a position of the 
US government but rather echoed the position of the United National movement. 
 
The abovementioned trend had also been observed during the thematic monitoring of 2020 elections, 
which further intensified during the 2021 elections. While the EU and other Western partners were 
respected for their authority and importance, the coverage of Russia was strongly negative on all 
channels. Russia was presented as an “enemy,” an “occupier” and an “aggressor.” Connection with Russia 
was viewed as being undemocratic and damaging for the country. In this regard too, the channels reported 
on Russian connections of either the ruling party or the opposition, depending on their political biases. 

Diagram 3: Coverage of Foreign Actors: Russia 

 

An interesting observation with regard to coverage of Russia was that the channels hardly presented it as 
a direct actor that would make a statement about elections or political parties. However, the topic of 
Russia was used as a tool of political fight and discreditation and it was frequently mentioned in relation 
to the election and political topics. 
 
News stories about connections with Russia and Russia’s influences hinted at the interference of this 
foreign actor in electoral process. Especially interesting in this regard were reports of pro-opposition TV 
channels about visits of Russian spies and propagandists to Georgia, the financing of pro-Kremlin 
organization, Russian Club, by Cartu Foundation, and increasing economic dependence on Russia. In 
August, they covered a letter sent by the Alliance of Patriots to President of Russia Vladimir Putin, 
reinforcing doubts about a connection of this political party with Russia. In their comments and 

37

33

31

34

20

62

66

68

63

79

Mtavari (02:14:22)

TV Priveli (00:55:16)

Channel 1 GPB…

Imedi (00:42:11)

Rustavi 2 (00:31:00)

Coverage of Russia (%)
Positive Neutral Negative

An interesting observation with regard to coverage of Russia was that the channels hardly presented it 
as a direct actor that would make a statement about elections or political parties. However, the topic of 
Russia was used as a tool of political fight and discreditation and it was frequently mentioned in relation 
to the election and political topics.

News stories about connections with Russia and Russia’s influences hinted at the interference of this 
foreign actor in electoral process. Especially interesting in this regard were reports of pro-opposition 
TV channels about visits of Russian spies and propagandists to Georgia, the financing of pro-Kremlin 



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

8

organization, Russian Club, by Cartu Foundation, and increasing economic dependence on Russia. In 
August, they covered a letter sent by the Alliance of Patriots to President of Russia Vladimir Putin, 
reinforcing doubts about a connection of this political party with Russia. In their comments and 
statements, foreign diplomats working in Georgia and election observers made references to Russian 
propaganda threats in the pre-electoral period.

As regards other foreign actors, European politicians intensified their statements and calls, especially 
concerning the developments around Mikheil Saakashvili, which were perceived as interference by the 
Georgian government and covered by TV channels in accordance with their biased editorial policies. 
Representatives of the Georgian ruling party commented on the statement of the EU Ambassador of 
Georgia on wiretapping and noted that such statements went beyond the limits of diplomacy. Prime 
Minister Gharibashvili employed even a tougher tone in his statement about letters of members of EU 
parliament and western diplomats who called for suspension of Saakashvili’s imprisonment until he 
faces trial, in fair judicial proceedings: “Neither Fotiga nor anyone else, neither Kubilius nor anyone else 
holds any value for me or our country,” “let them all mind their own countries’ business,” “who is Fotiga, 
after all? How dare she?!” 

All in all, the monitoring of the coverage of foreign actors revealed that the pre-electoral environment 
was steered by two poles – the West and Russia, which were used for political labeling, stressing 
progressiveness or discrediting. The key message for the first round of the election was that the choice 
was to be made between pro-Western opposition and pro-Russian government, or conversely, pro-
Western government and destructive opposition. The arrest of Mikheil Saakashvili added a new meaning 
to the runoff election, associating it with either survival or non-survival of Saakashvili. Interestingly, the 
political environment was less oriented on the municipal election and only after foreign actors criticized 
such approach in the assessments of the first round, political parties put forwards particular messages.



Caucasus Research Resource Center - Georgia 

Study and Research on Election Media Coverage for the 2021 Municipal Elections in Georgia TV Media

9


