
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Regional Television Broadcasters 

Presidential Election 2013 

 

Subagreement #   S-13-238 

 

Report for: November 4-10, 2013 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 2

Main findings of the sixth phase of monitoring: 

• Most of the TV companies tended to devote considerably less time to the monitored 

subjects; 

• Government, Georgian Dream Coalition and United National Movement enjoyed the 

bulk of TV coverage on the most of the TV companies; 

• Majority of TV companies dedicated a fair amount of airtime to reporting on the 

activities carried out by local authorities; 

• News reporting was found superficial; Journalists tended to report on facts rather than 

posing critical questions; 

• Talk shows produced by the TV channels focused less on political issues; Economic, 

social topics as well as other issues of public concern were centered on;  

• Reporting was mostly neutral in tone; 

• Within reporting period no manipulation through music/sound was identified. 

 

Background 

The report represents the results of the survey carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of  November 4-10 2013.  

Media monitoring helps raise standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent unbiased journalism.  

The goal of our survey is to identify, through the monitoring of evening news outlets (19:00 - 

24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  

Monitored TV broadcasters include 12 regional TV companies Channel 25 (Batumi), Rioni 

(Kutaisi), Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi), Odishi (Zugdidi), Tanamgzavri 

(Telavi), Channel 9 (Akhaltsikhe), Trialeti (Gori), Guria (Ozurgeti), Imervizia (Chiatura), 

Gurjaani (Gurjaani), Mega TV (Khoni) and 9th Wave (Poti). 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 3

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political talk shows and PSAs during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  

 

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the project is based on quantitative and qualitative research. 

Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted and 

analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media outlets’ 

activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on.  

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

reader or a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 4

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, United National Movement, Georgian Dream Coalition, 

Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats (coalition), National Forum 

(coalition), Georgian Republican Party(coalition), Georgian Conservative Party (coalition), 

People’s Party, Georgia’s Way, Free Georgia, New Rights, Democratic Movement for United 

Georgia, National-Democratic Party; Labor Party, Georgian Democratic Party; Georgian 

Troupe; Christian-Democratic Movement, European Democrats, as well each and every 

presidential candidate separately.  

 

News programs monitoring results per channel:   

Channel 25 (Batumi) – Within reporting week news program Matsne was aired on a daily 

basis. TV stories were produced about the developments within the region as well as 

nationwide.  

To the monitored subjects the news programs dedicated the total of 15 minutes, 33 percent 

of which falls on Adjara government, 22 percent on local authorities and 16 percent on 

United National Movement. The share of direct and indirect reporting was almost equal. 

Reporting was essentially neutral in tone. 25 percent of negative tone attached to reporting 

on UNM was due to the TV story produced about the anniversary of the November 7 events.  

Journalists provided unbiased coverage of events. In the main the TV stories were found 

balanced.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 5

14 86

100

75

100

25

Ajara Government 0:04:51

Local self-governance
0:03:15

United National Movement
0:02:18

Government 0:01:51

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 25" according to the tone (%)

 

 

Rioni (Kutaisi) - During reporting period TV company Rioni dedicated the total of one hour 

and 24 minutes to the monitored subjects. 20-30-minute news program Dghis Ambebi (News 

of the Day) was on air from Monday to Saturday. At the end of each day several TV stories 

aired within Dghis Ambebi were re-aired. On Sunday Rioni TV televised TV program 7 

Days.  

The biggest portion of airtime was enjoyed by local authorities and UNM, almost 19 minutes 

each. 18-minute coverage falls on government, followed by Georgian Dream coalition with 

16 minutes. Monitored subjects were essentially devoted airtime for direct speeches. 

Reporting was found neutral in tone.  

News reporting essentially focused on local developments: events ongoing in Kutaisi city 

hall, activities carried out by local authorities and parties, issues of concern for the locals, 

protest rallies, cultural and sports events. The news program also aggressively covered the 

developments nationwide.  

Neither the lack of balance, nor subjective evaluations made by journalists was identified. 

According to the findings reporting was timely and unbiased. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 6

3

97

92

96

97

100

90

75

96

3

6

Local self-governance 0:18:53

United National Movement 0:18:52

Government 0:18:25

Coalition Georgian Dream 0:15:58

Free Georgia 0:04:20

President 0:03:24

Giorgi Margvelashvili 0:01:32

Prime Minister 0:01:25

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Rioni" according to the tone (%)

 

 

Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi) – During past week the scale of reporting on 

monitored subjects considerably went down. Over one minute was devoted to the local 

authorities (15 min.), government (7 min.) and GD coalition (6 min.). 

In the 25-30-minute news program Kronika produced last week dedicated the total of 30 

minutes to the monitored subjects. High index of neutral tone was identified. Negative tone 

was not in place to either subject. Direct reporting slightly prevailed over indirect.  

News program was aired by the channel on a daily basis, from Monday to Saturday. Sunday 

TV air was dedicated to the weekly news outlet Kviris Kronika offering viewers a collection 

of important events of the week. Journalists covered the news of the day without providing 

subjective evaluations.  

The channel provided a rather comprehensive coverage of events ongoing in Rustavi and 

Kvemo Kartli region in general: activities carried out by local authorities and Rustavi 

majoritarian MP Zviad Dzidziguri, as well as cultural and sports events, also the problems the 

population faces. Developments nationwide were brought into focus too. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 7

9

6

9

76

100

94

80

100

65

100

15

11

Government 0:12:23

Coalition Georgian Dream 0:04:13

Giorgi Margvelashvili 0:03:58

President 0:02:27

United National Movement 0:01:37

Prime Minister 0:01:20

Speaker of the Parliament 0:01:18

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Odishi" according to the tone (%)

5

6

15

95

94

85

Local self-governance 0:15:35

Government 0:07:48

Coalition Georgian Dream
0:06:08

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV/Radio Company" according to 

 

 

Odishi (Zugdidi) – Within reporting week TV company Odishi-produced news programs 

devoted the total of 29 minutes to the monitored subjects, the bulk of time was enjoyed by 

government (12 min.), followed by GD coalition and recently elected President Giorgi 

Margvelashvili (4 min. each).  

The developments nationwide were essentially covered in the TV program Infolent 

(featuring brief quotations by policy makers and public figures, usually with the author’s 

photo attached). News programs mostly focused on the developments in the region.  

Journalists tended to report in a superficial manner. Reporting was essentially found neutral 

in tone. Almost no time was apportioned to the monitored subjects for direct speeches. 100 

percent of reporting falls on indirect reporting. Nevertheless TV stories were impartial and 

balanced.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 8

Channel 9 (Akhaltsikhe) – Within reporting week news program Echo was on air on a daily 

basis. The topics covered were diverse: both the developments nationwide as well as in the 

region were brought into focus. In general the channel dedicated 33 minutes to the 

monitored subjects, out of which 29 percent falls on GD coalition, 27 percent on government 

and 23 percent on local authorities. Reporting on GD coalition was 68 percent indirect. A for 

the rest of the monitored subjects direct reporting prevailed, slightly though. Reporting was 

essentially neutral in tone, hitting 100 percent in regard to the local authorities. 21 percent 

negative tone to the GD coalition was due to the coverage of certain issues: UNM member 

accusing coalition members of physical abuse, the organization Unanimity for Justice said the 

GD coalition members’ allegations over the appointment of former UNM members to leading 

positions in the Adigeni-based GD coalition HQ were not true.  

According to the findings journalists tried to observe balance and offer equal airtime to any 

interested party to speak, and report in an objective and impartial manner.  

3

18

76

82

100

92

100

100

100

21

8

Coalition Georgian Dream 0:09:34

Government 0:08:50

Local self-governance 0:07:44

United National Movement 0:03:25

Prime Minister 0:02:02

Independetn MPs 0:00:48

Speaker of the Parliament 0:00:47

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 9" according to the tone (%)

 

 

Tanamgzavri (Telavi) - Within reporting week the news programs produced by the TV 

company Tanamgzavri dedicated a fair amount of airtime to social topics. Compared with the 

previous reporting periods the scale of reporting on political subjects got reduced. News 

programs more tended to centre on the developments within the region and the problems 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 9

the locals encounter. In total the channel dedicated 23 minutes to the monitored subjects. 27 

percent of the given time falls on GD coalition, 22 percent on government and 20 percent on 

UNM.   

Journalists reported in an impartial manner, with no personal stance demonstrated. High 

index of positive reporting observed in regard to GD coalition (49 percent) and UNM (70 

percent) was due to the subjects’ direct speeches.  

Within reporting week news programs failed to produce analytical stories about political 

topics. They limited themselves to covering events in a brief and precise manner. 

11

49

70

18

89

44

30

100

66

100

7

16

Coalition Georgian Dream 0:06:20

Government 0:05:07

United National Movement 0:04:41

President 0:02:42

Local self-governance 0:02:26

Central Election Commission 0:01:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Tanamgzavri" according to the tone (%)

 

 

Trialeti (Gori) – Within reporting period news reporting focused on the recent developments  

in the region and the issues of concern to the population. Along with the completion of the 

election process the index of news reporting on the monitored subjects went down. 50 

minutes was the total devoted, with the bulk enjoyed by the local authorities (29 min.), 49 

percent of which was found direct.  

Out of the political unions 5 and 4 minutes were dedicated to GD coalition and UNM 

respectively. To express their viewpoints they were offered a possibility to report direct, 52 

and 58 percent respectively. Reporting was essentially neutral in tone. 38 percent negative 

tone to GD coalition was pre-conditioned by the TV story televised in the November 7 news 

outlet: the journalist alleged the person arrested by police for robbing the UNM office was 

the GD coalition member. The allegation relied solely on the statement made by the affected 

party and lacked comments from a competent, reliable source.    



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 10

In general news programs represented parties in a balanced manner, reporting was utmost 

neutral in tone, with no personal viewpoints attached. When covering different social issues 

and problems journalists tried to obtain answers to any question of public concern. 

17

22

73

66

66

62

95

17

12

38

Local self-governance 0:29:26

Government 0:08:41

Coalition Georgian Dream
0:05:09

United National Movement
0:04:02

Prime Minister 0:01:36

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Trialeti" according to the tone (%)

 

 

Guria (Ozurgeti) – Within one-week reporting period TV company Guria dedicated 20 

minutes to the monitored subjects. Activities carried out by local authorities and government 

enjoyed the bulk of coverage (6 min. each). UNM comes next in the chart with 4 minutes.  

On Guria TV monitored subjects essentially reported direct. Direct reporting made up 80 

percent in regard to UNM, and 56 percent in relation to the local authorities.  

The TV stories televised within 10-15-minute news programs mainly covered the 

developments in Guria region, issues of public concern, beginning of the citrus harvesting 

season, cultural and sports events. To some extent the developments outside the region were 

brought into focus too.  

Lack of balance was not identified on the channel. Neither subjective reporting by the 

journalists nor their bias was apparent.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 11

4

7

96

88

100

100

5

Local self-governance 0:06:58

Government 0:06:21

United National Movement
0:04:22

Coalition Georgian Dream
0:01:56

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Guria" according to the tone (%)

 

 

Imervizia (Chiatura) – During reporting period TV company Imervizia aired 10-20-minute 

news program Akhali Ambebi on weekdays, from Monday to Friday to thoroughly cover the 

developments in the region as well as nationwide.  

Within reporting week Imervizia devoted the total of one hour and 8 minutes to the 

monitored subjects. The most lengthy coverage was enjoyed by GD coalition (27 min.), 

government comes next with 22 minutes, followed by recently elected President Giorgi 

Margvelashvili with 8 minutes. Reporting in regard to every subject was essentially neutral 

in tone. In the main the monitored subjects reported direct. Reporting on GD coalition, for 

instance, was 80 percent direct. Journalists reported on the developments nationwide, as well 

as the issues of concern and activities implemented by local authorities, also various cultural 

or sports events in a timely and impartial manner. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 12

3

13

99

97

87

100

86

100

95

Coalition Georgian Dream 0:27:28

Government 0:22:10

Giorgi Margvelashvili 0:08:03

United National Movement 0:04:50

Prime Minister 0:02:12

Local self-governance 0:01:58

Central Election Commission 0:01:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Imervizia" according to the tone (%)

 

 

Gurjaani (Gurjaani) – During reporting period TV company aired news program Dghes 

(Today) on a daily basis. The newscasts covered the developments outside the region, and 

lengthy stories were produced about local news: launch of a new faction in Sakrebulo, 

vacancy for Gamgebeli position, infrastructural projects, problems socially vulnerable 

citizens encounter. In most cases TV stories did not touch upon monitored subjects. In 

general news programs dedicated the total of 16 minutes to the monitored subjects. 29 

percent of total time falls on government, followed by GD coalition with 23 percent and 

local authorities with 16 percent. The biggest share of reporting on government and GD 

coalition was direct – 86 and 60 percent respectively. While 66 percent of time dedicated to 

the local authorities was indirect. Reporting was essentially neutral in tone, negative tone 

too though was identified in regard to GD coalition and UNM. In the main TV stories did not 

lack balance. Journalists reported in a timely and unbiased manner.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 13

66

29

8

71

74

82

26

10

42

Govrnment 0:04:33

Coalition Georgian Dream
0:33:29

Local self-governance 0:02:28

United National Movement
0:01:53

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Gurjaani" according to the tone (%)

 

 

Mega TV (Khoni) – Within reporting period the channel aired news programs on a daily 

basis from Monday to Saturday. News programs essentially covered local developments, the 

events ongoing nationwide were brought into focus too. The monitored subjects were 

dedicated the total of 30 minutes, 24 percent of which falls on local authorities, 21 percent 

on government, and 20 percent on President.  

Monitored subjects were apportioned the bulk of airtime for direct speeches: government – 

76 percent, President – 75 percent. While in regard to local authorities reporting was 68 

percent indirect and 92 neutral in tone. Neutral reporting prevailed over negative and 

positive in regard to every monitored subject.  

News reporting was essentially found balanced. Reporting was unbiased. Journalists covered 

events briefly, without analysis and subjective evaluations attached.  

After the November 4 newscast the TV company aired a 20-minute interview with UNM’s 

former member Gocha Tevdoradze, incumbent head of the Georgian Patriots Alliance 

Imereti bureau. Protest rallies against him and citizens’ discontent, Tevdoradze said, is 

groundless and the decisions Kutaisi dwellers are displeased with are made by City Hall and 

Sakrebulo. Since the interview was not a part of the news program it was beyond the scope 

of monitoring. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 14

22

10

91

74

81

100

62

100

9

4

9

Local self-governance 0:07:13

Government 0:06:26

President 0:05:51

Speaker of the Parliament 0:04:18

United National Movement 0:02:27

Coalition Georgian Dream 0:02:15

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV" according to the tone (%)

 

 

9th Wave (Poti) – TV company 9th Wave dedicated the total of 9 minutes to the monitored 

subjects within reporting period. GD coalition enjoyed the bulk of reporting (2 min.), 

followed by UNM and recently elected President Giorgi Margvelashvili with one minute 

each. 7-10-minute news program Cursor was on air from Monday to Friday. TV stories 

tended to equally represent the parties. When covering daily news journalists made no 

personal evaluations, just delivering facts.  

The index of neutral reporting was found rather high. As regards direct and indirect 

reporting, direct slightly prevailed over indirect.  

4

10

17

96

90

95

83

5

Coalition Georgian Dream
0:02:34

Giorgi Margvelashvili 0:01:51

United National Movement
0:01:36

Local self-governance 0:01:12

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9 th Wave" according to the tone (%)

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 15

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. Solely 

journalists are subject to monitoring. Their behavior is evaluated based on various criteria: 

their role and participation in the program, the way they lead the process, whether they are 

just moderators or are trying to demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

information, how well they let guests express their opinions, when do the guest get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

Results of Monitoring per Channel: 

Channel 25 (Batumi) – Within reporting period the TV company aired four outlets of the 

talk show Dialogue. Approximately one-hour programs were hosted by Jaba Ananidze. The 

program stood out for the diversity of topics and selected guests.  

The topics discussed included:  

• Modification of teacher certification rules (guest –Deputy Minister of Education, 

Culture and Sport of Adjara AR); 

• Election of members to Adjara AR TV and Radio Supervisory Board (guests – 

representatives of public organizations); 

• Business development in Georgia (guest – expert in economics); 

• The poem by Adjara TV Supervisory Board member Vakhtang Ghlonti dedicated to 

NGOs (guests - Vakhtang Ghlonti and Geno Geladze, Chairman of Democracy 

Institute); 

• Call for the investigation into the November 7, 2007 dispersal of students (guest – 

students’ movement representative). 

In the course of the program the journalist tried to obtain comprehensive answers to the 

questions. Calls in were accepted too, citizens calling and posing questions or expressing 

their viewpoints. Talk show televised TV stories about the topics of discussion. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 16

The host of the program was trying to be equally critical to everyone and refrained from 

demonstrating his stance. Conducting the talk show in an unbiased manner the host 

appeared to play the role of a moderator.  

 

On November 8 the TV air was dedicated to a 1,5-hour talk show Answer People, also 

hosted by Jaba Ananidze. The topic of the program was the beginning of citrus season, 

problems related to harvesting and sale. To discuss the aforementioned topics the 

following guests were invited to the studio: Minister of Agriculture of Adjara AR, 

Chairman of the Commission for Agriculture and Self-government Issues of the Supreme 

Council of Adjara AR, citrus exporter. The representative of National Food Agency and 

marketing scientist too took part in the program. The guests reviewed the issues of 

concern in relation to the export of citrus and the action to be taken to help improve the 

situation. 

The journalist was trying to thoroughly enquire from the guests information on the 

statements made by them, not letting them avoid unfavorable crucial questions without 

making subjective evaluations.  

 

Rioni (Kutaisi) – Within reporting period Rioni TV aired talk show Dialogue hosted by 

journalist Nana Robakidze. The program discussed the processes ongoing in Kutaisi City 

Hall and Sakrebulo as well as other issued of importance to the city.  

The guests selected to the talk show included civil sector representatives, the people 

willing to speak live about the issue of concern.  

In the course of the 1,5-hour talk show TV viewers were found rather active.  Both the 

guests to the studio as well as viewers kept criticizing former UNM member Gocha 

Tevdoradze, incumbent head of Georgian Patriots Alliance Imereti bureau. The host of 

the program repeatedly reminded the guests of presenting argumentation to support their 

allegations. The journalist refrained from making subjective evaluations, trying to let the 

selected guests thoroughly speak about the topic of the day.  

 

Within reporting week the TV air televised twice political talk show Tema (Topic).  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 17

The guest to the first part of the November 5 outlet was Irma Kipiani, Dean of Faculty of 

Humanities, Akaki Tsereteli State University. The second part of the program was 

hosting the head and members of the public movement Civic Solidarity. 

The guests selected to the November 8 outlet included chairpersons of Kutaisi-based 

bureaus of Georgian Dream – Democratic Georgia and Georgian Republican Party. 

The topics discussed included:  

• 80th anniversary of Akaki Tsereteli State University; 

• Activities carried out by the public movement Civic Solidarity; 

• Recent developments in Kutaisi. 

The journalist was posing interesting questions that enabled viewers to get fully updated 

about the topics of discussion. The host sounded unbiased and ethical. 

 

Within reporting period TV company Rioni aired Badri Kapetivadze's public TV club Open 

Civil Society. The topics of one-hour program included: 

• Evaluation of recent elections; 

• Cohabitation of GD coalition and UNM; 

• Law on self-governments; 

• Kutaisi authorities; 

• Governor’s role; 

• Relocation of Parliament from Kutaisi to Tbilisi.  

To discuss the aforesaid topics MP Omar Nishniadze of Georgian Dream – Democratic 

Georgia was invited to the studio. The format of the program was free. The discussion held 

among the host, president of the club and the guest was conducted in the dialogue mode. 

They expressed their viewpoints freely, without any restrictions, sharing their stance with 

one another. In the course of the program the host repeatedly expressed her personal 

viewpoints.  

 

On November 10 the channel aired TV program Your Parliament, produced with the support 

of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center project 

implemented by NDI and Internews-Georgia.   



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 18

The host had Giorgi Gozalishvili, deputy chairman of the Non-Partisan Independent 

Majoritarians faction invited to the studio. The selected guest was answering questions 

readied by Lagodekhi-based LTV journalists. The topic of discussion included amendments to 

be made to the Tax Code, in particular stricter regulations for illegally cutting timber. 

A member of the parliamentary minority was to be another guest to the studio but the UNM 

members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were heard 

in the program. 

 

Kvemo-Kartli TV-Radio Company (Rustavi) – Within reporting week two outlets of the talk 

show Your Time hosted by journalist Tato Gogoladze was aired on Tuesday and Friday.  

Below pleas find the topics discussed:  

• Reform of local self-government and a new code; 

• Recent developments nationwide; 

• Infrastructural projects to be implemented in Rustavi. 

The guests invited to the studio included: Mamuka Abuladze, President of national 

association of local self-governments and Rustavi majoritarian MP Zviad Dzidziguri. The 

journalist appeared well prepared about the topics discussed. The host went far into details 

trying to get as more information from the guests as possible.  

 

On November 7 TV company televised TV program Your Parliament made possible with the 

support of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center project 

implemented by NDI and Internews-Georgia. The host had Giorgi Gozalishvili, deputy 

chairman of the Non-Partisan Independent Majoritarians faction invited to the studio. The 

selected guest was answering questions readied by Lagodekhi-based LTV journalists. The 

topic of discussion included amendments to be made to the Tax Code, in particular stricter 

regulations for illegally cutting timber. 

A member of the parliamentary minority was to be another guest to the studio but the UNM 

members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were heard 

in the program. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 19

Odishi (Zugdidi) – Within reporting period, on November 10, TV company televised TV 

program Your Parliament made possible with the support of USAID within the framework of 

the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and Internews-

Georgia. 

To the guest to the studio Gori majoritarian MP Malkhaz Vakhtangashvili of the Georgian 

Dream – National Forum, the host of the program posed questions readied by Gori-based TV 

company Trialeti. The topic of the program was stricter law for anonymous threat calls or 

insults to Emergency and Operative Response Center (112).   

The representatives of the parliamentary minority refused to take part in the program, 

therefore the program was conducted in the Q&A mode. At the beginning of the program, 

the host briefly but thoroughly informed viewers about the topic of discussion. 

 

9th Channel (Akhalatsikhe) – During reporting period, on November 7, TV company aired 

talk show Dialogue with Rusudan Gvaramadze. Selected guests including head of UNM’s 

Adigeni HQ and Akhaltsikhe-based HQ of the Christian-Democratic Movement discussed 

the reasons of Chief Prosecutor Archil Kbilashili’s resignation.  

Along with the selected guests NGO representatives were taking active part in the 

discussion. Citizens too stood a chance to partake in the program. Calling in they were 

shooting interesting questions to the guests present in the studio.  

The journalist granted guests every possibility to fully express their viewpoints, posing 

questions in an impartial manner. The host also played the role of a moderator, trying to 

apportion equal airtime to each guest. The journalist aiming to get specific answers kept 

asking the guests questions thoroughly.  

 

Tanamgzavri (Telavi) – Within reporting week, on November 8, at 20:30 talk show Dialogue 

hosted by journalist Nato Megutnishvili was on air. The first part of the program was 

dedicated to dump-related problem. Ecology issues, waste management plan were discussed 

in the studio by the local government and NGO representatives. The discussion was 

conducted in a peaceful environment. Parties were offered every possibility to express their 

viewpoints. When shooting questions the journalist refrained from expressing personal 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 20

stance trying to obtain exhaustive answers from the guests. The program was rather 

informative, the guests were well aware of the issues discussed. TV viewers had a possibility 

to hear competent opinions over the topic and receive comprehensive information about the 

topic of discussion.  

The second part of the program was devoted to human psychological problems. The guest to 

the program did not include monitored subjects. 

 

Trialeti (Gori) – During reporting period Trialeti TV-produced talk show From Your 

Viewpoint was aired three times (Monday, Wednesday and Friday). The program hosted by 

Gvantsa Doluashvili was made up of two parts.  

The following topics were discussed:  

• Nomination of a new Prime Minister and results of police reform; 

• Possibilities of restoration of constitutional monarchy in Georgia; 

• Chief Prosecutor Archil Kbilashvili’s resignation.  

In the first part of the program the journalist provided a lengthy review of the topic, 

presenting the story and calling on the population to express their viewpoints live on air. 

Nevertheless the program failed to offer high degree of interactivity. The intro presented by 

the host was lengthy and informative. The journalist presented, in an impartial manner, 

dissenting opinions of political forces and government representatives.  

The guests invited to the second half of the program were competent and well aware of the 

topics to be discussed. The dialogue between the host and guests was conducted in the Q&A 

mode in quite a constructive, ethical and peaceful environment. 

In the November 4 outlet the balance-related problem emerged: the guest to the studio, 

Deputy Gamgebeli of Kareli discussed the complaints against incumbent Gamgebeli. The 

program failed to offer the viewpoints of confronting parties, criticism against a single party 

was heard, allegations were not substantiated with competent sources and proper reasoning.  

In the course of the program the host offered guests any possibility to fully express their 

stance, sounded less critical, did not oppose the guests.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 21

During reporting week TV air was dedicated to the talk show Tvalsazrisi (Viewpoint) hosted 

by Lado Bichashvili. The program reviewed restoration of the status of self-government city 

to Gori. The program was characterized with diversity of guests and viewpoints. Parties were 

presented in a balanced manner. To discuss the issue the representatives of local authorities 

and non-governmental sector were invited to the studio. The program was rather 

informative, the topic was thoroughly discussed. The host refrained from expressing his 

viewpoints, limiting himself to posing questions and moderating.  

 

Last week another talk show Your Stance with Thea Gugeshashvili fell within the scope of 

monitoring. The program was dedicated to the arrangement of wind-proof areas. To discuss 

the topic NGO representatives were invited to the studio. The program made no mention of 

the monitored subjects.  

 

Gurjaani (Gurjaani) – Within reporting week, on November 8 TV company aired TV 

program Power of the Powerless hosted by journalist Levan Aleksishvili. The program 

discussed whether the local self-government is going to offer aid to socially vulnerable 

population. 

The guests invited to the studio included: representatives of local authorities, journalist and 

spokesperson of the News Rights political union. The host essentially played the role of a 

moderator, at times though taking part in the heated discussion. The questions posed 

sounded critical, the host was trying to thoroughly inquire into the comments made by the 

guest, that enabled the viewers to get fully updated about the topic.  

TV viewers enjoyed a possibility to participate in the program, through calls in they could 

pose the questions of their interest. In the course of the program the host did not 

demonstrate his personal approach to any party, conducting the talk show in an unbiased 

manner. The program did not lack balance.  

 

On November 10 TV air was devoted to the program Your Parliament, produced with the 

support of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center project 

implemented by NDI and Internews-Georgia.   



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 22

 

The guest to the studio MP Irakli Chikovani, Chairman of the Georgian Dream – Free 

Democrats discussed the amendments to be made to the draft bill on amnesty. According to 

the amendments the individuals voluntarily delivering audio/video material featuring others’ 

private lives will be freed from criminal responsibility.  

UNM representatives refused to take part in the program. The guest in the course of the 

program answered the questions readied by Senaki-based Egrisi TV journalists. The program 

was conducted in the Q & A mode.  

 

Within reporting week talk show Dialogue fell within the scope of monitoring having hosted 

specialist of the territorial body in the village of Bakurtsikhe to discuss the situation in the 

village and its potential for further development. The program did not involve monitored 

subjects.  

 

Guria (Ozurgeti) – During reporting period TV company did not produce a talk show.  

 

Imervizia (Khoni) - During reporting period TV company did not produce a talk show. 

 

Mega TV (Khoni) – On November 4 the channel televised program Your Parliament, 

produced with the support of USAID within the framework of the Parliament’s 

Communication Center project implemented by NDI and Internews-Georgia.   

The program was hosting Giorgi Gozalishvili, deputy chairman of the Non-Partisan 

Independent Majoritarians faction. The selected guest was answering questions readied by 

Lagodekhi-based LTV journalists. The topic of discussion included amendments to be made 

to the Tax Code, in particular stricter regulations for illegally cutting timber. 

A member of the parliamentary minority was to be another guest to the studio but the UNM 

members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were heard 

in the program. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 23

9th Wave (Poti) – Within reporting period 9th Wave aired talk show Tema (Topic). The guest 

to the 45-minute program was Poti city mayor Davit Sartania. To the selected guest 

journalist Thea Absaridze posed questions about setting fire to Russian flag by UNM 

members and general developments in Poti. The host touched upon quite a number of issues, 

showing concern into problems being in place in various fields. The host also tried to figure 

out the reason of confrontation between Poti Mayor and Poti Majoritariain MP Eka Beselia. 

In case the guest’s stance sounded obscure the journalist tried to enquire further, asking the 

guest to specify the opinions expressed. In the course of the program the host posed quite a 

number of critical questions. TV viewers appeared rather active. It is noteworthy that to the 

author of the first phone call whose question touched upon Eka Beselia the journalist did not 

let finish her idea. The citizen was asking the city mayor: “Why so much patience to Eka 

Beselia? Why did you make us elect this kind of woman who constantly …… “ The 

journalist called on the citizen to be more ethical and the phone was ultimately rejected. We 

believe the citizen’s question was not unethical. The journalist did not let the citizen 

demonstrate her critical approach to Eka Beselia.  

 

TV Magazine Mravalkutkhedi (Polygonal)  

Weekly TV magazine Mravalkutkhedi (Polygonal) produced by the Georgian Association of 

Regional Broadcasters (GARB) was aired at different times on the following TV channels: 

Kvemo Kartli TV-Radio Company, Channel 25, Tanamgzavri, Odishi, 9th Wave, Rioni, 

Imervizia, Gurjaani and Channel 9.  

No guests were invited to the reporting week outlet of the TV magazine. TV stories produced 

about the following topics were televised:  

• 13 cities nationwide in anticipation of new status and rights; 

• Dimitri Kipiani Museum seeks for help; 

• Dump-related problems in the regions: does service fee comply with service quality.  

Mravalkutkhedi also aired the digest of the main of events of the week.  

The TV stories within Mravalkutkhedi discussed topics in an exhaustive manner. Any 

interested party was represented. Journalists tended to pose critical questions and 

demonstrate comments made by citizens, TV stories also included pre-histories.  No 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 24

subjective evaluations were made by journalists. Viewers enjoyed a possibility to hear 

exhaustive information about the topics under discussion.  

Studio Re 

Within reporting week, on November 9, Gurjaani TV air was devoted to the Studio Re 50-

minute TV discussion.  

The topic of the program produced within the scope of the EU/UNDP initiative Confidence 

Building Early Response Mechanism (COBERM) was “occupation line.”  

The program stood out for the range of guests. NGO representatives invited to the studio 

discussed the problems encountered at so called administrative border, what is to be done by 

the population, steps to be taken to restore confidence between parties. A journalist from 

Tskhinvali, as well as NGO representatives from Zugdidi and Gori called in via Skype.  

Posing questions the program host Zviad Koridze was trying to further generalize the topics 

and obtain exhaustive answers from guests.  

 

 

 

Monitoring of PSAs  

Within the framework of the undertaking PSAs will be monitored as well. According to 

Article 12 of the Law of Georgia on Advertising “The social advertising is the advertising 

aimed at supporting public goods and achieving charitable objective, which is neither 

commercial nor election advertising and does not promote a legal entity of public law or a 

government organization as well as the service rendered by them.” (9.06.2006 #3245). 

Monitoring will try to identify whether social ads meet the legal criteria and whether they 

contain the signs of subliminal advertising (advertising of State agencies, and their services). 

Along with qualitative research the frequency of PSAs containing signs of subliminal ads will 

be counted.  

 

Results of monitoring: Within two-week reporting period no signs of subliminal political ads 

were identified in the PSAs aired on the monitored TV companies.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 25

 

 

Activities to be carried out:  

Within the period of November 15-22 the report on the final findings of monitoring of 

regional broadcasters will be released.   
 

 

 

 

 

 

 
 

This report is made possible with the support from the American people through the United States 

Agency for International Development (USAID). The content is the sole responsibility of "Internews 

Georgia" and it may not necessarily reflect the views of the International Foundation for Electoral 

Systems, United States Agency for International Development, or the United States Government.  

 

 

 

 

 

 
 


