
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Regional Television Broadcasters 

Presidential Election 2013 

 

Subagreement #   S-13-238 

 

Report for: October 28 - November 3, 2013 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 2

Main findings of the fifth phase of monitoring: 

• Most of the TV companies tended to devote airtime to very few of the monitored 

subjects; 

• Government, Georgian Dream Coalition and United National Movement enjoyed the 

bulk of TV coverage; 

• Some of the TV companies dedicated a fair amount of airtime to reporting on the 

activities carried out by local authorities; Reporting was essentially neutral in tone. 

• Most of the TV companies provided shallow coverage of events; Journalists tended to 

report on facts rather than posing critical questions; 

• Direct reporting prevailed over indirect when covering monitored subjects; 

• Within the reporting period no manipulation through music/sound was identified 

 

Background 

The report represents the results of the survey carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of October 28 - November 3, 2013.  

Media monitoring helps raise standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent unbiased journalism.  

The goal of our survey is to identify, through the monitoring of evening news outlets (19:00 - 

24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  

Monitored TV broadcasters include 12 regional TV companies Channel 25 (Batumi), Rioni 

(Kutaisi), Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi), Odishi (Zugdidi), Tanamgzavri 

(Telavi), Channel 9 (Akhaltsikhe), Trialeti (Gori), Guria (Ozurgeti), Imervizia (Chiatura), 

Gurjaani (Gurjaani), Mega TV (Khoni) and 9th Wave (Poti). 

 

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political talk shows and PSAs during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 3

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the project is based on quantitative and qualitative research. 

Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted and 

analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media outlets’ 

activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on.  

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

reader or a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 4

22

31

63

78

69

100

100

100

37

100

Ajara Government  0:04:38

Government 0:04:11

President 0:01:43

Central Election Commission 0:01:39

Prime Minister 0:01:38

United National Movement 0:01:00

Coalition Georgian Dream 0:00:37

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 25" according to the tone (%)

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, United National Movement, Georgian Dream Coalition, 

Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats (coalition), National Forum 

(coalition), Georgian Republican Party(coalition), Georgian Conservative Party (coalition), 

People’s Party, Georgia’s Way, Free Georgia, New Rights, Democratic Movement for United 

Georgia, National-Democratic Party; Labor Party, Georgian Democratic Party; Georgian 

Troupe; Christian-Democratic Movement, European Democrats, as well each and every 

presidential candidate separately.  

 

News programs monitoring results per channel:   

Channel 25 (Batumi) – Within reporting week TV company, from Tuesday to Sunday, 

produced news programs. Monitored subjects were devoted the total of 15 minutes. 30 

percent of the given time falls on Adjara AR government, 27 percent - on government. Over 

one minute was devoted to President, Central Election Commission and Prime Minister. The 

programs produced during reporting period essentially covered local events. The stories were 

found balanced. Journalists tended to report in a neutral tone. Respondents’ comments did 

not contain negative tone or criticism. Consequently only neutral and positive tones were 

identified when reporting.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 5

Rioni (Kutaisi) – Within reporting period TV company Rioni produced news program Dghis 

Ambebi (News of the Day) on a daily basis from Monday to Saturday. On Sundays viewers 

had a possibility to watch TV magazine 7 Days. In total Rioni TV dedicated 1 hour and 45 

minutes to the monitored subjects.   

Within reporting week the channel devoted the biggest portion of airtime to UNM (32 min), 

followed by GD coalition with 19 minutes. Local authorities enjoyed 12-minute coverage.  

The increase in the length of time dedicated to UNM was due to reporting on the party 

representatives’ activities: parliamentary minority activism, some statements made by 

Imereti governor and his deputy on their resignation, Mikheil Saakashvili’s meeting with the 

members of the UNM’s political council.  

Monitored subjects were essentially devoted airtime to directly deliver speeches. Reporting 

was essentially neutral in tone.  

The news programs produced by the channel were found diverse. Newscast Dghis Ambebi 

covered the developments nationwide, CEC data, activities by local authorities, protest rallies 

held in Kutaisi over the relocation of Parliament building from Kutaisi to Tbilisi, 

parliamentary plenary sessions, as well as sports and cultural events. TV stories represented 

parties in an equal manner. Journalists reported in a timely, impartial and balanced manner.  

20

19

16

22

40

24

34

45

77

71

84

78

100

53

100

72

66

55

70

3

10

7

United National Movement 0:32:25

Coalition Georgian Dream 0:19:14

Local self-governance 0:12:45

Government 0:10:02

Central Election Commission 0:08:35

Prime Minister 0:06:31

Free Georgia 0:05:16

President 0:03:34

Giorgi Margvelashvili 0:02:49

David Bakradze 0:02:18

Speaker of the Parliament 0:01:19

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Rioni" according to the tone (%)

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 6

Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi) - Within reporting week TV company aired 

news program Kronika on a daily basis. News programs essentially covered the events 

ongoing within the region, TV stories on the developments nationwide were produced too.  

The news programs produced within reporting period dedicated the total of 28 minutes to 

the monitored subjects. 39 percent of the given time falls on the activities carried out by 

local authorities and 6 percent on – government. GD coalition and Prime Minister was each 

dedicated  almost 3 minutes. The biggest share of the reporting (coalition – 84 percent, 

Premier – 90 percent) was direct. As for the rest of the monitored subjects the reporting was 

essentially neutral in tone. The index of positive reporting tone was low. Negative tone was 

identified solely in regard to UNM.  

Along with political issues a fair amount of airtime was devoted to social issues and various 

infrastructural projects implemented in the region. Reporting on the activities carried out by 

local authorities and government was found positive or neutral in tone, with no criticism 

implied. Journalists reported in a timely manner, with no subjective evaluations attached. TV 

stories always offered viewers shots and comments to support the facts covered.  

5

11

8

35

95

89

100

92

100

65

80

100

14

Local self-governance 0:11:03

Government 0:05:56

Coalition Georgian Dream 0:02:49

Prime Minister 0:02:38

Central Election Commission 0:01:50

Giorgi Margvelashvili 0:01:25

United National Movement 0:01:09

David Bakradze 0:01:05

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV/Radio Company" according to the tone (%)

 

 

Odishi (Zugdidi) – Within reporting week TV company Odishi aired news on a daily basis 

from Monday to Friday. TV stories essentially covered political developments and other 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 7

social events ongoing in the region. The news programs devoted approximately two minutes 

to Infolent briefly reviewing developments nationwide. For about 15 seconds the program 

was featuring the opinions expressed by policy makers and public figures. Mostly together 

with the texted citation and the author’s photo was put up. Text and photo mismatch or 

manipulation through photo and music was not identified in the TV program.  

The news programs produced within reporting week devoted 18 minutes and 46 seconds to 

the monitored subjects. 26 percent of the given time falls on reporting on the GD 

presidential candidate Giorgi Margvelashvili, 23 percent on Prime Minister. Direct speeches 

of the monitored subjects were dedicated minor time. 100-percent indirect reporting was 

observed in regard to Giorgi Margvelashvili (4 min. and 55 sec. dedicated), Prime Minister (3 

min. and 6 sec. dedicated), and President (1 min and 14 sec.). 

TV stories provided shallow coverage of events, with no criticism attached. Journalists 

reported in an unbiased manner, providing no analysis. Reporting on monitored subjects was 

neutral in tone.  

4

19

5

96

100

99

81

95

100

100

Giorgi Margvelashvili 0:04:55

Prime Minister 0:04:23

Government 0:03:06

United National Movement 0:01:44

President 0:01:14

Central Election Commission 0:01:07

Local self-governance 0:00:56

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Odishi" according to the tone (%)

 

 

Channel 9 (Akhaltsikhe) – During reporting period the news program Echo was on air on a 

daily basis. The newscast provided comprehensive coverage of local events and mostly 

monitored subjects did not fall within the scope of coverage. The channel also covered the 

developments outside the region. News programs dedicated the total of 14 minutes to the 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 8

monitored subjects. 18-18 percent of the given time falls on reporting on UNM and GD 

coalition, and 14 percent on the GD’s presidential candidate Giorgi Margvelashvili. 

Reporting was mostly direct. Negative tone was not identified to either subject. High index 

of neutral tone was observed. Journalist reported in an unbiased manner, balance was 

observed. Almost equal airtime was apportioned to the monitored subjects. 

32

25

28

66

22

100

68

75

72

100

100

34

78

United National Movement 0:02:36

Coalition Georgian Dream 0:02:32

Giorgi Margvelashvili 0:01:54

Local self-governance 0:01:39

Prime Minister 0:01:37

Central Election Commission 0:01:21

Government 0:00:56

President 0:00:54

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 9" according to the tone (%)

 

 

Tanamgzavri (Telavi) – The news programs aired on the channel within reporting week 

thoroughly reviewed post-election developments in the region as well as nationwide. Some 

of the TV stories were produced about the violations observed at the polling stations. 

Monitored subjects were dedicated the total of one hour and 49 minutes. Government leads 

the chart with 24 minutes, followed by GD coalition and GD’s presidential candidate Giorgi 

Margvelashvili with 15 and 14 minutes respectively. News programs offered monitored 

candidates the biggest portion of airtime to report directly. Government, for instance, was 

represented with 68 percent direct reporting, UNM’s presidential nominee Davit Bakradze 

and GD coalition with 89 and 76 percent respectively. Indirect reporting greatly prevailed in 

regard to GD’s presidential candidate – 74 percent, same applies to President (73 percent) 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 9

and Nino Burjanadze, Democratic Movement – United Georgia (99 percent). High index of 

positive reporting was due to positive comments made by respondents about election results.  

Journalists provided utmost unbiased and neutral coverage, the news programs though 

dedicated little time to summarizing and analytical stories.  

8

41

38

7

5

19

20

14

86

52

59

93

59

95

49

80

73

100

100

100

6

7

3

41

32

13

Government 0:24:24

Coalition Georgian Dream 0:15:50

Giorgi Margvelashvili 0:13:59

Local self-governance 0:12:03

Central Election Commission 0:11:34

United National Movement 0:09:39

President 0:05:52

David Bakradze 0:05:06

Prime Minister 0:04:46

Nino Burjanadze 0:02:34

Christian-Democratic Movement 0:02:10

Shalva Natelashvili 0:01:06

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Tanamgzavri" according to the tone (%)

 

 

Trialeti (Gori) – Within reporting week TV company Trialeti aired news programs on a daily 

basis from Monday to Saturday. 20-25-minute newscast was anchored by a newsreader.  

News reporters focused on the developments within the region. The Saturday summarizing 

news outlet hosted by two journalists reviewed the most important events of the week.  

The news programs produced within reporting period dedicated the total of 30 minutes and 

52 seconds to the monitored subjects. Out of the given time 7 minutes were dedicated to the 

government and local authorities each.  

Covered subjects were dedicated almost equal time for direct and indirect reporting. Solely 

in regard to GD and UNM presidential nominees reporting was found 100 percent indirect: 

Giorgi Margvelashvili (dedicated time: 2 min. and 43 sec.) and Davit Bakradze (dedicated 

time: 1 min. and 40 sec.). 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 10

The victory of GD’s presidential candidate was the prerequisite of 69 percent positive tone in 

regard to Giorgi Margvelashvili. In relation to the rest of covered subjects neutral tone was 

overwhelming. In general journalists provided neutral coverage, without expressing 

subjective opinions. 

News programs centered on the developments in the region, social issues were under focus as 

well.  

9

12

4

69

9

85

88

84

96

31

100

66

81

6

16

25

19

Government 0:07:38

Local self-governance 0:07:14

United National Movement 0:03:02

Coalition Georgian Dream 0:03:02

Giorgi Margvelashvili 0:02:43

Central Election Commission 0:02:26

Prime Minister 0:02:23

David Bakradze 0:01:40

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Trialeti" according to the tone (%)

 

 

 Guria (Ozurgeti) – Within reporting week Guria TV-produced news program Fact was 

televised from Monday to Friday. News programs essentially covered local news, 

developments across the country were brought into focus too.  

Reporting on monitored subjects made up 21 minutes in total. 36 percent of total time falls 

on the  government, 26 percent on local authorities. The time dedicated to the rest of 

subjects was much less. 78 percent of the total 7 minutes dedicated to the government and 56 

percent of the total 5 minutes devoted to the local authorities was direct. Reporting on the 

monitored subjects was essentially neutral in tone. In regard to local authorities though 4 

percent negative tone was observed.  

Journalists reported in a superficial manner, without providing additional comments or 

evaluations. TV stories were not characterized with diversity, at times it was hard to identify 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 11

respondents, due to the missing subtitles. News programs dedicated a fair amount of time to 

social issues.  

5

6

12

20

95

90

79

100

80

100

100

4

9

Government 0:07:35

Local self-governance 0:05:22

Giorgi Margvelashvili 0:01:44

Central Election Commission 0:01:18

United National Movement 0:01:15

David Bakradze 0:00:56

Coalition Georgian Dream 0:00:54

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Guria" according to the tone (%)

 

 

Imervizia (Chiatura) – TV company dedicated one hour and 3 minutes to the monitored 

subjects. The biggest portion in the news reporting was enjoyed by GD coalition (15 min.), 

followed by local authorities and government with 9 minutes each.  

During reporting period from Monday to Saturday the TV company televised newscast 

Akhali Ambebi at 19:00, being re-aired at 21:20. TV stories mainly discussed the election 

results released by CEC, as well as the data provided by Sachkhere and Chiatura DECs, 

activities carried out by local authorities, political developments nationwide. Different 

cultural and sports events were brought into focus.  

News reporters refrained from making assessments. TV stories did not lack balance. 

Monitored subjects mainly reported directly, reporting tone was essentially found neutral.  

On November 1 Imervizia dedicated its evening air to televising the 20-minute video 

recording of the 17th sitting of Chiatura Municipality Sakrebulo. Upon the completion of the 

sitting two interviews, used in the TV story for the main newscast, were aired. Since the 

Sakrebulo sitting was not a part of the news program it did not fall within the scope of 

quantitative monitoring. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 12

15

43

7

35

7

35

85

57

93

65

100

93

65

90

100

79

64

Coalition Georgian Dream 0:15:04

Local self-governance 0:09:46

Government 0:09:32

Giorgi Margvelashvili 0:08:10

Central Election Commission 0:07:30

Prime Minister 0:05:06

United National Movement 0:02:36

Nino Burjanadze 0:01:42

David Bakradze 0:01:22

Christian-Democratic Movement 0:01:16

President 0:01:06

Positive Neutral Negatuive

Time allocated to the subjects on the 
TV "Imervizia" according to the tone (%)

 

 

Gurjaani (Gurjaani) – Within reporting period, during monitoring hours, news program 

Dghes (Today) was on air on a daily basis. Both local events and developments nationwide 

were focused on. Several TV stories were produced about the election process and results.  

News programs dedicated the total of 27 minutes and 30 seconds to the monitored subjects. 

Government and local authorities each enjoyed 28 percent of the total time. President comes 

next with 11 percent and Prime Minister with 9 percent. Local authorities lead the chart in 

terms of direct reporting (68 percent), as for the rest of the monitored subjects indirect 

reporting prevailed. Subjects were essentially covered in a neutral tone, negative tone though 

was observed in regard to local as well as central authorities.  

Journalists covered events in a timely and impartial manner. Viewers had a possibility to 

hear dissenting opinions about the topic. Subjective approach to either event or party was 

not observed in the TV stories which were found balanced and comprehensive.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 13

2

2

16

4

6

88

93

65

96

90

100

100

100

100

10

5

19

Government 0:07:35

Local self-governance 0:07:35

President 0:03:06

Prime Minister 0:02:27

Coalition Georgian Dream 0:01:45

Giorgi Margvelashvili 0:01:27

Central Election Commission 0:01:08

United National Movement 0:00:55

David Bakradze 0:0054

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Gurjaani" according to the tone (%)

 

 

Mega TV (Khoni) – During reporting period the channel dedicated one hour and 7 minutes 

to the monitored subjects, 28 percent of which falls on the local authorities, 20 percent on 

Prime Minister and 15 percent on government. Newscasts were essentially focused on 

political developments nationwide: election results, activities of government members, 

protest rally in Kutaisi over the relocation of Parliament building to Tbilisi, Israeli 

government scrapping visa requirements for Georgian citizen and etc.  

On October 30 the program aired 16-minute interview with Kutaisi Sakrebulo member. The 

selected guest invited to the studio thoroughly discussed the issues of concern to Sakrebulo. 

Consequently the time dedicated to local authorities topped 19 minutes. Subjects were 

mainly covered in a direct manner. The index was especially high in regard to local 

authorities (93 percent) and Prime Minister (98). Direct reporting was 96 neutral in tone. 

Government ranked first in terms of indirect (81 percent) and positive (83 percent) 

reporting. 

In general news reporting was balanced and impartial. Journalists reported in a superficial 

manner, without providing analysis and evaluations. A fair amount of time was dedicated to 

interviews with respondents. According to the findings no critical or unethical comments 

were made.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 14

2

4

83

97

96

15

100

100

90

100

53

100

100

26

Local self-governance 0:19:15

Prime Minister 0:13:29

Government 0:11:02

Central Election Commission 0:05:54

Giorgi Margvelashvili 0:04:44

United National Movement 0:04:02

President 0:03:33

Coalition Georgian Dream 0:01:49

Free Georgia 0:01:11

David Bakradze 0:00:56

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV" according to the tone (%)

 

 

9th Wave (Poti) – Within reporting week the channel devoted 15 minutes to the monitored 

subjects. The 9th Wave-produced main newscast Cursor was on air from Monday to Friday. 

Over one minute was dedicated to two monitored subjects including local authorities (7 mi. 

56 sec.) and CEC (3 min. 27 sec.).  

The TV stories aired within the news program Cursor mainly touched upon the 

announcement of election results by CEC, activities of local authorities and the problems the 

local face.  

Reporting on the local authorities was 70 percent direct and 91 percent neutral in tone.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 15

8

49

16

92

100

51

82

65

100

100

35

Local self-governance 0:07:56

Central Election Commission 0:03:27

United National Movement 0:00:51

Coalition Georgian Dream 0:00:49

President 0:00:40

David Bakradze 0:00:33

Giorgi Margvelashvili 0:00:13

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9 th Wave" according to the tone (%)

 

 

 

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. Solely 

journalists are subject to monitoring. Their behavior is evaluated based on various criteria: 

their role and participation in the program, the way the lead the process, whether they are 

just moderators or are trying to demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

information, how well they let guests express their opinions, when do the guest get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

Results of Monitoring per Channel: 

Channel 25 (Batumi) – Within reporting period the TV company aired four outlets of the 

talk show Dialogue. Approximately one-hour programs were hosted by Jaba Ananidze. The 

topics of the past week included:  

• Election results (selected guests included GD and UNM representatives); 

• Students involvement in the projects for the handicapped (guest – NGO sector 

representative); 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 16

• Increase in salaries in healthcare sector (guest – Deputy Minister of Health and Social 

Welfare Adjara AR); 

• Selection of Adjara TV advisory board (guests included a member of the Supreme 

Council of Adjara AR as well as GD and UNM representatives).  

In the course of the program the host was playing the role of a moderator. The questions 

posed were comprehensive and critical. The journalist, with his questions, was trying to 

obtain more precise answers from the respondent.  

Arguments rather often got heated up, the host called on the guests to be more ethical and 

apportioned equal airtime to all of the parties. Through calls in, the viewers, along with 

expressing their opinions, enjoyed a possibility to pose questions to the guests present in the 

studio. The journalist was conducting the talk show in an impartial manner, the topics 

discussed were of public interest and were found rather diverse.  

 

On November 1 the channel devoted its evening air to the talk show Answer People hosted 

by Jaba Ananidze. The 1,5-hour program discussed the increase in the rights of self-

government cities. The program also aired a TV story produced about the topic of concern.  

The studio was hosting selected guests including a member of the Supreme Council of Adjara 

AR, member of the advisory board of the Ministry of Infrastructure and Regional 

Development, member of Kobuleti Sakrebulo and UNM spokesperson. Via Skype Deputy 

Minister of Infrastructure and Regional Development, Head of the self-government center 

under the Institute of Public Affairs, and expert called in.  

In the course of the program the journalist did not make any subjective evaluations, nor 

expressed his viewpoint. The time was equally shared among selected guests and sounded 

similarly critical to each of them. The host was trying to obtain comprehensive answers.  

 

Rioni (Kutaisi) – On October 28 Rioni TV aired talk show Dialogue about the way the 

October 27 presidential elections were held in Kutaisi. The program host Nana Robakidze 

had the #59 Kutaisi DEC chairperson invited to the studio.  

The journalist was curious to know about the election process in Kutaisi, whether recent 

elections were unprecedented compared with previous one. The host was trying to pose any 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 17

election-related question to let the audience better understand the way the elections were 

held in Kutaisi.  

 

Public-political talk show Tema (Topic) was on air on November 1. The program host Nana 

Robakidze had media and public representatives invited to the studio. On a one-hour show 

the selected guests discussed whether the legislative body of the country should remain in 

Kutaisi. TV viewers were taking active part in the program, expressing their viewpoints 

through calls in.  

At the beginning of the program the host pointed out that to discuss the topic the members 

of the parliamentary majority had been invited but they turned out to be too busy to come to 

the studio. Therefore, to avoid lack of balance the members of the parliamentary minority 

had not been invited.  

From the guests the host was trying to find out what the advantages of maintaining 

parliament in Kutaisi are, why the status of parliamentary city was important to Kutaisi. The 

journalist was devoting equal airtime to every guest. According to the statement made by 

guests and viewers in the course of the program the negative approach to the relocation of 

Parliament to Tbilisi was evident. The journalist was shooting interesting questions, trying to 

avoid unethical statements. To one of the guests, for instance, concerned about the statement 

made by the parliament employee the journalist asked to be ethical.  

 

Within reporting week on November 3 Rioni TV aired program Your Parliament made 

possible with the support of USAID within the framework of the Parliament’s 

Communication Center project implemented by NDI and Internews-Georgia. The topic of 

the program was the amendments to be made to the Tax Code. 

The host had Giorgi Gozalishvil, deputy chairman of the Non-Partisan Independent 

Majoritarians faction invited to the studio. The selected guest was answering questions 

prepared by Lagodekhi-based TV journalists.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 18

Parliamentary minority member was supposed to be another guest to the studio but the 

UNM members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were 

heard in the program. 

 

Within the reporting period TV company Rioni aired Badri Kapetivadze public TV club 

Open Civil Society. The topics of one-hour program included: 

• Never-ending interrelation between authorities and people; 

• Public influence on the authorities, increase in the rights of local self-governments; 

• Decentralization of authorities and establishment of civil management.  

The host of the program was trying to let scholars Zurab Kajaia and Otar Chumburidze speak 

thoroughly about the topics to be discussed.  

At the very beginning of the program the host expressed his personal sympathy to the 

members of the government. For instance when speaking about Giorgi Margvelashvili the 

host said: “It is noteworthy that the election was held in a peaceful environment thanks to 

the incumbent government. We have a new president, Mr. Giorgi Margvelashvili, extremely 

honorable person, a scientist, standing out for his honesty, analytical skills and a good sense 

of humor. Thus everyone is happy…” In the course of the program the host repeatedly 

demonstrated his stance, making subjective assessments.  

 

Kvemo-Kartli TV-Radio Company (Rustavi) – Within reporting week two outlets of the talk 

show Your Time hosted by journalist Tato Gogoladze were subject to monitoring.  

On October 29 Davit Narmania, Minister of Infrastructure and Regional Development was 

invited to the studio. He discussed the infrastructural ongoing and planned projects in 

Kvemo Kartli region.  

Out of the monitored subjects the program covered government and local authorities. When 

speaking about infrastructural projects the Minister made a positive evaluation to the 

activities carried out by the authorities.  

Critical questions were just few. The journalist was limited to posing general questions. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 19

The Minister of Internally Displaced Persons from the Occupied Territories, Accommodation 

and Refugees Davit Darakhvelidze was the guest to the November 1 program. The Minister 

discussed the conditions the IDPs are in and expected legislative amendments.  

Out of the monitored subjects the program covered government, GD coalition, local self-

government, and UNM. Minister reviewed legislative changes and increased allowances for 

IDPs. In regard to the subjects presented in the program neutral and positive tones prevailed.  

 

Odishi (Zugdidi) – Within reporting week TV program Your Parliament made possible with 

the support of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center 

project implemented by NDI and Internews-Georgia fell under monitoring. The November 3 

outlet touched upon stricter law on terrorism and hoax notifications. To discuss the 

aforementioned topics Poti majoritarian MP Eka Beselia of GD coalition was invited to the 

studio. Parliamentary minority refused to take part in the program. Hence no dissenting 

opinions were voiced. The program was of informative nature. MP answered questions 

readied by the journalists working for the Poti-based TV company 9th Wave.  

 

9th Channel (Akhaltsikhe) – During reporting period, on October 31, TV company aired talk 

show Dialogue with Rusudan Gvaramadze. The topics of the two-block program 

included: 

• Whether complaints submitted to CEC were granted; 

• Evaluation of election results and expected changes.  

The guest to the first part of the program, the chairperson of Akhaltsikhe DEC thoroughly 

discussed the complaints lodged. The representatives of GD coalition, UNM and Democratic 

Movement – United Georgia invited to the second part of the talk show assessed the election 

process and the outcome. 

In the course of the program the discussion between the participants often heated up. The 

host of the program though managed to moderate, trying to offer equal time and possibility 

to the guests to express their stance. The journalist was posing critical questions to the 

selected guests and constantly trying to obtain certain answers. Therefore GD coalition 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 20

representative was unable to deny reports on his possible appointment to the position of 

Samtskhe-Javakheti Governor.  

 

Tanamgzavri (Telavi) – Within the reporting week, on November 1, at 20:30 talk show 

Dialogue hosted by journalist Nato Megutnishvili was on air. The programs that focused on 

the recent presidential election comprised of two parts. To the first part of the program 

Telavi DEC chairperson and the head of Telavi bureau of the Georgian Young Lawyers’ 

Association (GYLA) were invited to evaluate election environment and violations identified 

on the E-day. The first block of the program was found rather informative. The journalist 

without demonstrating her stance was posing questions, that got answered by the selected 

guests in a comprehensive manner. The second part of the program offered viewers opinion 

poll survey conducted in the street, demonstrating public approach to the election held. To 

the selected guests (representatives of Telavi-based HQs of GD coalition and Christian-

Democratic Movement) the host was offering equal time to express their opinions, and did 

not show bias to any political subject when shooting a question. The questions though did 

not sound critical and the program was conducted in the Q & A format.  

 

Trialeti (Gori) – During reporting period three outlets of Trialeti TV-produced talk show 

From Your Viewpoint fell within the scope of monitoring. The programs hosted by journalist 

Gvantsa Doluashvili were made up of two parts. The main topics of the programs included 

results of presidential election and evaluation of new political reality. In the first part of the 

program the host was offering viewers a lengthy case-related review, TV stories were shown 

too. Even though the journalist called on the audience to express their opinions live on air 

the program failed to be highly interactive. 

The host’s intro was rather informative. Different political forces and opinions of 

government members were presented in an unbiased and equal manner. The TV story 

produced about GD’s one-year power was utmost comprehensive, containing pre-history as 

well as opponents’ comments and criticism.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 21

In the second block of the program only one guest was invited. The talk show was conducted 

in the Q & A format. The dialogue between the host and the guest was constructive and 

ethical. At times the journalist tended to shoot critical questions, without arguing with the 

guests. When posing critical questions the journalist referred to the opponents’ statements.  

 

On October 29 the TV air was dedicated to the talk show Tvalsazrisi (Viewpoint) hosted by 

Lado Bichashvili. The talk show was made up of two parts. Each block had a single guest 

representing opposing parties. The program was dedicated to the review of election results.  

The representative of the UNM’s Gori-based HQ was the guest to the first block. The second 

block was hosting the head of Gori-based office of the Republican Party.  

The host of the program did not tend to express his opinions. In the second part of the 

program he appeared more active, shooting more critical questions, in an utmost ethical 

manner though.  

 

Gurjaani (Gurjaani) – On November 3 TV company aired program Your Parliament, 

produced with the support of USAID within the framework of the Parliament’s 

Communication Center project implemented by NDI and Internews-Georgia.   

The host had Giorgi Gozalishvil, deputy chairman of the Non-Partisan Independent 

Majoritarians faction invited to the studio. The selected guest was answering questions 

readied by Lagodekhi-based TV journalists. The topic of discussion included amendments to 

be made to the Tax Code, in particular stricter regulations for illegally cutting timber.  

A member of the parliamentary minority was to be another guest to the studio but the UNM 

members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were heard 

in the program. 

 

Guria (Ozurgeti) – Within reporting period the channel televised a documentary. Upon the 

completion of the screening a discussion was held on social issues. Prior to the beginning of 

the program the host stressed that the documentary and the special program were produced 

by the Union of Young Teachers. After the show of the documentary the representatives of 

NGO sector  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 22

and local authorities discussed the problems socially vulnerable population faces. Civil sector 

representatives reviewed the work done in this regard and future plans. Diverse opinions 

were demonstrated in relation to the topic.  

 

On November 3 TV program Your Parliament produced with the support of USAID within 

the framework of the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and 

Internews-Georgia was televised. Tkibuli majoritarian MP Eliso Chapidze of the GD 

coalition was invited to the studio. The representatives of the parliamentary minority refused 

to take part in the program. The selected guest answered the questions provided by 

Zestaponi-based TV company Argo. The topic of the day was the amendments made to the 

Law of Georgia on Elimination of Domestic Violence, Protection of and Support to Its 

Victims.  

 

Imervizia (Chiatura) – Within reporting period on October 29 the company aired TV 

program Your Parliament made possible with the support of USAID within the framework of 

the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and Internews-

Georgia. Amendments to be made to the Tax Code topic discussed during 6-minute program.  

The host had Giorgi Gozalishvil, deputy chairman of the Non-Partisan Independent 

Majoritarians faction invited to the studio. The selected guest was answering questions 

readied by Lagodekhi-based TV journalists. 

A member of the parliamentary minority was to be another guest to the studio but the UNM 

members refused to take part in the program. Accordingly no dissenting opinions were heard 

in the program. 

 

Mega TV (Khoni) – On October 30 TV company televised talk show Election 2013. The guest 

to the program – chairperson of the Kutaisi bureau of the Georgian Young Lawyers’ 

Association (GYLA) discussed election process in Georgia and violations identified in 

different election districts. The selected guest enjoyed a possibility to fully express own 

stance, thoroughly reviewing every single issue of concern and commenting on any violation 

found. The program was conducted in a Q & A format and the viewers got fully updated of 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 23

the topic. The host refrained from demonstrating personal stance, kept shooting questions to 

the guest.  

 

On October 28 and 29 the channel aired TV program Your Parliament made possible with 

the support of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center 

project implemented by NDI and Internews-Georgia. The topics discussed included: 

• EU visa liberalization plan; 

• Possible increase in the fee for manganese. 

Nodar Ebanoidze of the GD coalition was invited to review the first topic. The 

representatives of the parliamentary minority refused to take part in the program. The 

questions posed to the guests had been prepared by Zestaponi-based TV company Argo.  

To the second part of the program Chiatura majoritarian MP Malkhaz Tsereteli of the 

parliamentary majority was invited. The host of the program stressed that the parliamentary 

minority representative said no to participate in the talk show.  

The guest first presented the draft bill and afterwards answered the questions prepared by 

the Chiatura-based Imervizia journalists. The viewers got fully aware of the topic. Since the 

other party was not participating in the program the topic was presented in a positive tone, 

no critical questions were posed to the author of the draft bill. 

 

9th Wave (Poti) – Within reporting period, on November 1, 9th Wave aired talk show Tema 

(Topic). To assess the recent presidential election journalist Thea Absaridze had the 

chairpersons of Poti-based HQs of GD coalition and UNM invited to studio. At the beginning 

of the talk show the host pointed out that the heads of local bureaus of other parties had 

been invited too, but they refused to participate in the talk show.  

Approximately one-hour program offered viewers heated debates. The journalist kept posing 

questions about the October 27 presidential election, thus giving the audience a chance to 

hear comprehensive evaluations from guests in regard to the recent election. The guests 

repeatedly deviated from the topic of discussion. The journalist called on the selected guests 

not to discuss the topics unrelated to the topic of the talk show.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 24

In the course of the talk show the journalist appeared rather active, at times even sounded 

critical. In the program though, the host refrained from demonstrating personal stance in 

regard to either political processes or parties.  

 

TV Magazine Mravalkutkhedi (Polygonal)  

Weekly TV magazine Mravalkutkhedi (Polygonal) produced by the Georgian Association of 

Regional Broadcasters (GARB) was aired at different times on the following TV channels: 

Kvemo Kartli TV-Radio Company, Channel 25, Tanamgzavri, Odishi, 9th Wave, Rioni, 

Imervizia, Gurjaani and Channel 9.  

 

To the November 1 outlet of the TV magazine no guests were invited. TV stories produced 

about the following topics were televised:  

• Journalists evaluation about working conditions in the run up to presidential election; 

• President’s authority, rules of appointing governors, and new president’s new 

residence; 

• Within the village support program the yard of Velistsikhe theatre and street lighting 

system has been arranged; 

• The village of Khtsisi in anticipation of drinking water. The building constructed on 

the anhydrous site for water chlorination; 

• An old man, producing Borjomi water dish gauges for 60 years, touched by the 

journalists’ visit. 

The TV stories within Mravalkutkhedi discussed topics in an exhaustive manner: the 

program was characterized with the diversity of respondents. The TV stories represented 

any interested party. Accordingly the program was balanced. No biased evaluations were 

made by journalists.  

 

 

 

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 25

Studio Re 

Within reporting week some TV companies including 9th Wave, Trialeti and Mega TV aired 

45-minute TV discussion produced by Studio Re. In the past week three programs were 

televised. The topics covered included: 

• Media coverage of pre-election developments (9th Wave); 

• Visa liberalization (Trialeti); 

• Youth policy (Mega TV).  

Diversity of guests was characteristic to the program. The program host Zviad Koridze, 

through questions, tried to generalize the topics and obtain comprehensive answers from the 

guests.  

 

To the TV discussion, that focused on media coverage of pre-election period, the host had 

invited five guests. The organizations the guests represented conduct media monitoring. The 

guests assessed Georgian media environment in the run up to elections. The program 

comprehensively discussed pre-election media coverage and trends. The program host Zviad 

Koridze was trying to fully represent the situation being now in place in the Georgian media.  

 

The discussion dedicated to visa liberalization was produced in partnership with Liberal 

Academy. Deputy ministers of Foreign Affairs and Justice, as well as NGO representatives 

discussed visa facilitation and readmission issues. The guests pointed out that public 

awareness of visa liberation as well as the development of the process and what to expect and 

when is of high importance.  

 

The guests (spokesperson of the Ministry of Sport and Youth Affairs and civil sector 

representative) invited to the program dedicated to the youth policy, discussed youth 

involvement in the important developments across the country. What the government’s 

policy to the youth (14 percent of population) should be like and what it is supposed to 

imply. 

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 26

Monitoring of PSAs  

Within the framework of the undertaking PSAs will be monitored as well. According to 

Article 12 of the Law of Georgia on Advertising “The social advertising is the advertising 

aimed at supporting public goods and achieving charitable objective, which is neither 

commercial nor election advertising and does not promote a legal entity of public law or a 

government organization as well as the service rendered by them.” (9.06.2006 #3245). 

Monitoring will try to identify whether social ads meet the legal criteria and whether they 

contain the signs of subliminal advertising (advertising of State agencies, and their services). 

Along with qualitative research the frequency of PSAs containing signs of subliminal ads will 

be counted.  

 

Results of monitoring: Within two-week reporting period no signs of subliminal political ads 

were identified in the PSAs aired on the monitored TV companies.  

 

Activities to be carried out:  

Report on the sixth phase (November 4-10) of monitoring of regional broadcasters is planned 

to be written.  

 

 

 
 

This report is made possible with the support from the American people through the United States 

Agency for International Development (USAID). The content is the sole responsibility of "Internews 

Georgia" and it may not necessarily reflect the views of the International Foundation for Electoral 

Systems, United States Agency for International Development, or the United States Government.  

 


