
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitori

Georgi

Sub

Reporting 

ing Regio

ia’s 2014 L

bagreement

period: Ma

onal Broad

Local Elec

t #   S-14-10

ay 26  - Jun

dcasters 

ctions 

08 

e 1, 2014 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 2

Main findings of the second phase of monitoring: 

• Some of the TV companies, unlike previous reporting period, dedicated airtime to 

comparatively less monitored subjects. Political subjects were covered in accordance 

with their pre-election activities; 

• Most of the TV companies essentially offered viewers superficial coverage of ongoing 

events; Journalists limited themselves to reporting on the facts; Lack of censorious 

questions was apparent; 

• Most of the TV companies dedicated the major portion of airtime to the Georgian 

Dream Coalition (GD), the United National Movement (UNM) election bloc and the 

government.  

• Reporting on the monitored subjects was mostly neutral in tone. Criticism towards 

government though boosted; 

• Thanks to the interactive nature of talk shows TV viewers enjoyed a possibility to call 

in to participate in the discussion and pose questions; 

• Few cases of the use of hate speech were essentially identified from respondents’ side; 

No violation of journalism ethics was observed; 

• No signs of subliminal political advertising were identified in the programs aired 

during evening time; 

• Within reporting period no manipulation through music/sound was identified. 

 

Background 

The report represents the results of the monitoring carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of May 25 - June 1, 2014.  

Media monitoring helps raise the standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent unbiased journalism.  

The goal of our monitoring is to identify, through the monitoring of evening news outlets 

(19:00 - 24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 3

Monitoring was carried out on 16 regional TV broadcasters including Channel 25 (Batumi), 

Rioni (Kutaisi), Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi), Odishi (Zugdidi), Tanamgzavri 

(Telavi), Channel 9 (Akhaltsikhe), Trialeti (Gori), Guria (Ozurgeti), Imervizia (Chiatura), 

Gurjaani (Gurjaani), Mega TV (Khoni), 9th Wave (Poti), Argo (Zestaponi), Marneuli TV 

(Marneuli), Borjomi (Borjomi) and Dia (Khashuri).  

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political programs and talk-shows during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  

 

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the monitoring project is based on quantitative and qualitative 

research. Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted 

and analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media 

outlets’ activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on. 

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

anchoror a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 4

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, election bloc United National Movement (United 

National Movement, Georgian Christian-Conservative Party), Georgian Dream Coalition 

(Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats, National Forum, Georgian 

Republican Party, Georgian Conservative Party, Industry will Save Georgia), election bloc 

Non-Parliamentary Opposition (Free Georgia, New Rights), election bloc Nino Burjanadze – 

United Opposition (Democratic Movement – United Georgia, Georgian Troupe, Christian-

Democratic Movement, Union of Georgian Traditionalists, Leftist Alliance), bloc Self-

Governance to People (European Democrats, For Fair Georgia), People’s Party, Georgia’s 

Way, alliance Euro Atlantic Choice  (National-Democratic Party, Civil Alliance for Freedom, 

Christian-Democratic Party, Ilia Chavchavadze Society, Merab Kostava Society, Georgian 

Women’s Party),  Labor Party, Greens Party, Georgian Party, Alliance of Georgian Patriots, 

Our Georgia, as well as mayoral candidates nominated separately by each political party 

running for the elections and independent candidates running for the Sakrebulo mandates. 

 

News programs monitoring results per channel:   

Channel 25 (Batumi) - Within reporting period the Channel 25-produced news program 

Matsne was on the evening air on a daily basis. News programs essentially covered local 

news. Less time was dedicated to the events ongoing nationwide.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 5

News program Matsne dedicated the total of one hour and three minutes to the monitored 

subjects. 15 percent of the total falls on reporting on local authorities (Gamgebeli, Sakrebulo 

members, State representatives to the villages), 13 percent on central government, 12 percent 

on Adjara AR government. News programs dedicated less than three minutes to most of the 

monitored subjects including Batumi mayoral nominees.  

Reporting on the activities carried out by the nominees running for Batumi mayor office, 

Sakrebulo majoritarian MP mandates was unbiased and the scarcity of time dedicated to 

them was presumably due to the lack of activities carried out by political subjects. 

40 percent of airtime was apportioned to the monitored subjects for direct reporting. Major 

opponent political forces GD and UNM were equally covered, in terms of time, but in GD’s 

case the degree of negative reporting stood higher (27 percent).  

In the May 28 news outlet the use of hate speech was identified. The program televised the 

interview with Irakli Tavartkiladze, UNM’s majoritarian candidate for old Batumi referring 

to Prime Minister as “Hakim Pasha.“ 

No breach of journalism ethics was identified. Reporting was found balanced. No positive or 

negative approach to either political subject was observed.  

 

 

12

13

7

9

31

64

86

61

72

42

100

24

33

19

27

Local self-governance 0:09:38

Government 0:08:27

Ajara Government 0:07:20

United National Movement 0:06:22

Coalition Georgian Dream 0:06:20

Non-Parliamentary Opposition 0:04:35

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 25" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 6

Rioni (Kutaisi) – During one-week reporting period Rioni TV-produced news program Dghis 

Ambebi (News of the Day) was on air from Monday to Saturday. On Sundays the TV viewers 

were offered TV magazine 7 Days anchored by journalist Nana Robakidze.  

The reporters working for the TV magazine 7 Days mostly reported in an impartial manner. 

At times though certain TV stories about monitored subjects sounded rather positive, for 

example the May 28 TV story about Kutaisi Sakrebulo independent candidate Giorgi 

Khazaradze’s meeting with the population residing in Monk Tevdore Street. In the TV story 

the reporter was citing citizens’ comments. Consequently the journalist happened to 

repeatedly pay compliments to the political subject. When screening the story for a few 

seconds only respondent’s voice was audible and the candidates election number “42” was 

visible.  

Rioni TV journalists reported in a timely manner. They though lacked to pose censorious 

questions. TV stories were produced about local events, activities carried out by political 

parties, nominees for mayor position, or the ones running for Gamgebeli or majoritarian MP 

mandates.  Some important developments nationwide were brought into focus too.  

TV company Rioni dedicated the total of two hours to the election subjects. 25 percent of the 

given time falls on GD, 13 percent – on government, 12 percent – on independent candidates 

running for majoritarian MP mandates. 9-9 percent of the total time was enjoyed by Shota 

Murgulia and Teimuraz Shashishvili nominated for the city mayor position by GD and 

Burjanadze – United Opposition respectively. For direct reporting Rioni TV apportioned 

comparatively more time. The degree of indirect reporting stands at 30-35 percent. 

Reporting was essentially neutral and positive in tone.  

Neither manipulation through sound/music nor hate speech was identified in the news 

programs. 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 7

 

 

Kvemo Kartli TV Company (Rustavi) – Within a reporting week the channel’s main news 

program Kronika essentially focused on the coverage of pre-election campaigns ran by 

political subjects.  The total airtime dedicated to the monitored subjects made up two hours 

and 38 minutes with GD leading the chart. Equal time (21 minute per each) was dedicated to 

the nominee for Rustavi city mayoral candidates Davit Jikia of GD and Mamuka Chikovani 

of UNM. In total though GD’s representatives were dedicated 13 percent more time than 

UNM. The ruling party was 46 percent positively represented, the degree of negative tone in 

regard to UNM was 30 percent.  

For direct reporting the monitored subjects were apportioned a considerable amount of 

airtime (60 percent). When reporting direct the UNM representatives essentially used 

airtime to make negative comments against incumbent government, therefore reporting in 

regard to the government was 41 percent negative in tone. 

 

19

20

46

41

29

26

74

73

54

57

71

69

84

85

79

92

81

7

7

Coalition Georgian Dream 0:36:05

Government 0:19:08

Independent Candidates 0:17:10

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:12:32

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:12:18

United National Movement 0:12:04

Burjanadze-United Opposition 0:06:33

Candidate of United National Movement 0:04:11

Local self-governance 0:03:44

Central Election Commission 0:03:42

Non-Parliamentary Opposition 0:03:05

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Rioni" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 8

At times news programs televised pre-election meetings of certain political parties with the 

residents of different streets in separate TV stories. For example the May 28 news outlet 

produced three TV stories about the activities carried out by the GD’s nominee for Rustavi 

city mayor Davit Jikia. Similar trend was identified in regard to some other political subjects.  

Despite active TV coverage of pre-election activities carried out in the region the TV stories 

did not contain in-depth information about election programs of the political subjects 

running for elections. In the main election pledges were brought into focus therefore 

positive and neutral reporting prevails in the chart.  

 

 

 

Odishi (Zugdidi) – In the reporting week the main news programs produced by TV company 

Odishi essentially covered events ongoing in the region. The developments ongoing 

nationwide were televised through Infolenti by means of brief scripts. Infolenti featured the 

opinions expressed by policy makers and public figures. Together with the texted citation the 

46

27

37

37

34

50

25

53

45

43

42

49

73

60

33

66

50

52

75

84

47

55

57

58

90

64

5

3

30

41

Coalition Georgian Dream 0:29:52

Candidate of United National Movement 0:21:50

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:21:40

United National Movement 0:10:13

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:09:07

Candidate of Way of Georgia 0:08:55

Government 0:08:10

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:07:26

Local self-governance 0:07:19

Burjanadze-United Opposition 0:07:08

Candidate of Our Georgia 0:06:24

Other Mayoral Candidates 0:05:08

Non-Parliamentary Opposition 0:04:24

Alliance of Patriots 0:04:04

Our Georgia 0:03:15

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV Company" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 9

author’s photo was shown as well. Infolenti is on air every evening, the pieces of news 

though provide superficial coverage of events.  

The channel dedicated the total of 41 minutes, UNM leading the chart with 25 percent, Non-

Parliamentary Opposition with 15 percent, followed by government with 13 percent. News 

reporting was neutral in tone. 20 percent out of 5-5 minutes dedicated to GD and 

government activities was found negative.  

During reporting period no bias was identified. The news programs dedicated unequal time 

to the political subjects that was presumably due to frequency of their activities. For 

instance, over three minutes were solely dedicated to Rusudan Pachkoria, Burjanadze-United 

Opposition’s nominee for Zugdidi mayor position.  

It is noteworthy that in the May 28 news outlet TV company’s management demonstrated its 

willingness to allocate additional airtime to the political subjects.  

 

 

9th Channel (Alkhaltsikhe) -  In the course of the reporting period the channel aired the 

main news program Echo from Monday to Friday. On Sunday, Echo of the Week, usually 

aired without a newsreader, granted viewers a possibility to watch re-aired TV stories about 

important topics of the week.  

 

23

17

13

22

34

71

80

61

58

100

66

6

26

20

United National Movement 0:10:33

Non-Parliamentary Opposition 0:06:11

Government 0:05:17

Coalition Georgian Dream 0:05:13

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:05:02

Prime Minister 0:03:42

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Odishi" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 10

TV company 9th Channel actively covered local news: activities carried out by political 

parties and subjects running for the upcoming elections, as well as sports, cultural and other 

type of events and the problems the population faces. The “News in Georgia” rubric touched 

upon the developments in the country. The news production team had the topics of current 

importance suitably selected and brought into focus. During reporting week 9th Channel 

dedicated the total of one hour and 13 minutes to the monitored subjects. 20 percent of the 

given total falls on reporting on the government, 12 percent on Giorgi Kopadze, GD’s 

nominee for Akhaltsikhe mayor position. UNM and their nominee Gela Demetradze each 

received 8 percent of the given time. The latter essentially reported direct, reporting was 

neutral in tone. 80 percent of reporting on his political union was indirect. The share of 

direct and indirect reporting in regard to GD and its nominees for mayor positions was 

almost equal.  

Journalists tended to produce interesting TV stories. Rather often the company offered 

viewers 3-5-minute TV stories. Journalists reported in a comprehensive manner, 

representing all of the parties. Journalists reported about recent developments in a timely 

manner without demonstrating their standpoints. In the news programs neither the signs of 

subliminal political advertising nor the violation of ethical norms were identified.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 11

 

 

Tanamgzavri (Telavi) – Within reporting period TV company aired the main news program 

Akhali Ambebi (News) from Monday to Friday. The TV company repeated the 30-minute 

news outlet twice during evening air. Along with the events ongoing locally, the company 

covers developments nationwide and world news. Almost equal share of time was 

apportioned to local and nationwide news. 

The news programs dedicated the total of one hour and 40 minutes to the monitored 

subjects. 32 percent of the given time falls on Prime Minister, with 62 percent of direct 

reporting recorded. The high index was due to reporting on Prime Minister’s visit to Kakheti 

and his greetings on the Independence Day.  Reporting on PM Irakli Gharibashvili was 93 

percent neutral. 

21-minute reporting was enjoyed by the government, that was essentially due to lengthy 

comments provided by government’s members: respondents’ comments when reporting on 

nationwide news were lengthier compared with reporting on local developments. 

Accordingly reporting on the government was 67 direct. In terms of the dedication of 

airtime local authorities rank third in the chart, 16 percent of reporting was neutral and 

14

24

23

24

21

18

27

68

70

77

80

76

100

52

82

73

97

18

6

15

27

Government 0:14:47

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:08:36

Candidate of United National Movement 0:05:55

United National Movement 0:05:33

Coalition Georgian Dream 0:05:04

Central Election Commission 0:04:56

Non-Parliamentary Opposition 0:04:32

Candidate of Way of Georgia 0:03:49

Prime Minister 0:03:34

Local self-governance 0:03:22

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 9" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 12

negative in tone. Negative tone was due to a TV story produced about current issues of 

concern, featuring population complaining about their inactivity. News programs produced 

several comprehensive stories about various social and infrastructural problems (destroyed 

roads, drainage canals, drinking water problems) persisting in the region. 

Out of the election subjects UNM and GD enjoyed the bulk of time. Over one minute was 

dedicated to Giorgi Mosiashvili, Non-Parliamentary Opposition’s nominee for Telavi city 

mayor position. News reporting was in general balanced and unbiased. When reporting, 

journalists did not demonstrate their subjective stance. Neither manipulation through 

music/sound nor hate speech was identified in the news programs.  

 

 

 

Trialeti (Gori) – During reporting week the news program Akhali Ambebi (News) on Trialeti 

actively covered developments in the region as well as nationwide from Monday to Friday. 

On Saturdays the TV air was dedicated to the weekly news program Kviris Ambebi (News of 

the Week) summarizing important events of the week. In the news programs aired 

throughout the week journalists covered pre-election meetings of nominees running for the 

city mayor and Gamgebeli positions as well as Sakrebulo mandates in a timely and impartial 

manner. TV stories were essentially found balanced. The diversity of tones shown in the 

chart is due to dissention about ongoing events and opponents’ comments.  

5

6

10

19

18

93

89

43

81

60

98

4

47

22

Prime Minister 0:31:34

Government 0:21:06

Local self-governance 0:16:40

United National Movement 0:08:44

Coalition Georgian Dream 0:07:22

Central Election Commission 0:06:44

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Tanamgzavri" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 13

 

Within reporting week the monitored subjects were dedicated one hour and five minutes in 

total. UNM ranks first with 24 percent, followed by GD and local authorities with 16 and 13 

percent respectively. For direct reporting political subjects were offered one fourth of the 

total time.  

High degree of negative reporting in regard to GD and local authorities was due to the 

allegations made by UNM representative Irma Nadirashvili against local authorities over the 

handover of the new market area to a private entityon on the basis of the 49-year leasing 

agreement. On May 31, at the end of the news program, a fierce discussion was held over the 

issue among the guests invited to the studio. The invited guests included the UNM and GD 

representatives. The hosts in the studio failed to fully deal with the situation. Counter 

allegations were repeatedly made, the hosts though called on the guests to substantiate their 

statements.  

 

 

Guria (Ozurgeti) - During reporting period the TV company Guria-produced main news 

program Fact was on air from Monday to Friday. The channel aired 10-15-minute news 

outlet twice during prime time. The TV stories televised within the news program focused 

on the local developments. TV company Guria actively covered pre-election meetings of the 

12

14

10

65

16

66

66

43

48

35

79

34

84

86

36

22

43

42

49

United National Movement 0:15:19

Coalition Georgian Dream 0:10:26

Local self-governance 0:08:23

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:05:07

President 0:04:30

Candidate of Our Georgia 0:04:16

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:03:53

Burjanadze-United Opposition 0:03:52

Government 0:03:37

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Trialeti" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 14

subjects running for the elections. From May 28 a new rubric “Who We Elect” has been 

added to the news program, to the audience the rubric introduces different nominees for 

Gamgebeli position.  

Guria TV dedicated the total of 53 minutes to the monitored subjects. 28 percent of the total 

time falls on GD, followed by Beglar Sioridze, Ozurgeti mayoral candidate. The share of 

direct and indirect reporting was almost equal. 11 percent of the total time was enjoyed by 

UNM. Local authorities and Non-Parliamentary Opposition each received eight percent. The 

TV stories within the news program Fact was essentially of shallow and informative nature. 

No comprehensive TV story was produced about any topic. At times journalist’s subjective 

approach to the monitored subject was apparent; for example, while the journalist covered 

the pre-election meeting of GD’s Ozurgeti mayoral candidate in the May 28 news outlet. 

Within reporting period the lack of balance was identified too. In particular, the May 29 10-

minute TV story about the problems the Chokhatauri Street dwellers face was built upon 

residents’ comments, the position of the local authorities was not demonstrated.  

In one of the TV stories in the May 27 news outlet a technical shortcoming was identified: in 

the chart designed to better represent the list of nominees for the city mayor and Gamgebeli 

positions the same individuals were mentioned as nominees for both Gamgebeli and mayor 

posts. 

No hate speech or manipulation through sound/music was identified.   



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 15

 

 

Imervizia (Chiatura) - Within reporting period the channel televised news program Akhali 

Ambebi (News) from Monday to Friday without a news anchor.  

Within past week the TV company dedicated the total of one hour and 20 minutes to the 

monitored subjects. The GD activities enjoyed 25-minute TV coverage, followed by 

government with 18 minutes, and UNM with 10 minutes. The share of direct/ indirect 

reporting was almost equal. In the TV stories about political or other issues no bias was 

identified. Journalists were trying to report in a timely manner without expressing their 

viewpoints.  

News programs were found diverse. Along with political topics sports, cultural and other 

type of events and the nationwide developments of key importance were brought into focus. 

24

32

30

37

36

67

68

70

66

63

82

64

9

34

18

Coalition Georgian Dream 0:14:43

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:11:19

United National Movement 0:05:48

Local self-governance 0:04:33

Non-Parliamentary Opposition 0:04:12

Government 0:03:34

Labour Party 0:03:32

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Guria" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 16

 

 

Gurjaani (Gurjaani) – TV company Gurjaani-produced news program Dghes (Today) was on 

air from Monday to Saturday at 22:00. A summarizing news program “Whole Week” on the 

important events of the week was televised without a news anchor.  

Within reporting period TV company Gurjaani dedicated the total of 46 minutes to the 

monitored subjects. GD, government and local authorities are leading the chart with 21, 19 

and 17 percent respectively.  

The channel offered monitored subjects a possibility to report directly, they were also spoken 

about in a neutral and negative context. The share of direct/reporting is almost the same.  

News reporters covered local developments in a timely and impartial manner. Some of the 

TV stories touched upon the activities of political parties, independent subjects running for 

the elections or local authorities. Local sports and cultural developments were brought into 

focus as well. The “News Outside Region” rubric covered developments nationwide. The 

viewers also had a possibility to learn about world news.   

Journalists reported in an impartial manner, without demonstrating their standpoints. No 

hate speech or breach of ethical standards was identified.  

23

19

17

39

33

77

67

99

83

61

100

55

14

Coalition Georgian Dream 0:25:32

Government 0:18:36

United National Movement 0:10:46

Local self-governance 0:10 21

Independent Candidates 0:09:07

Central Election Commission 0:07:36

Prime Minister 0:03:38

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Imervizia" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 17

 

 

 

Mega TV (Khoni) – During reporting week the Mega TV-produced news program Mtavari 

Dghes (Main Today) was on air from Monday to Friday to cover developments in the region 

as well as nationwide. On Saturday the TV air was dedicated to the news program Main on 

Sunday and on Sunday the viewers were offered Facts of the Week. The broadcaster 

dedicated the total of one hour and nine minutes to the monitored subjects. Prime Minister 

ranks first with 20 percent followed by UNM and government with 16 and 13 percent 

respectively.  

PM’s high ranking was due to the lengthy greeting speech on the May 26 Independence Day. 

The video footage was provided by PM’s press office.  

TV company also covered censorious comments made in regard to the government. 46 

percent of the dedicated time was negative in tone. The journalists though were never found 

biased.  

Mega TV also covered pre-election activities carried out by political subjects, but no in-depth 

information was delivered to the viewers about political subjects’ election programs, nor 

were censorious questions posed. Pre-election pledges made by election candidates were 

18

11

4

34

26

8

52

86

81

66

69

92

30

3

15

5

Coalition Georgian Dream0:09:50

Government 0:08:34

Local self-governance 0:07:48

Prime Minister 0:04:55

United National Movement 0:04:29

Central Election Commission 0:03:44

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Gurjaani" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 18

essentially brought into focus, accordingly positive and neutral reporting prevails in the 

chart. News programs dedicated a certain amount of time to social issues.  

Compared to daily news programs the weekend news outlets offered viewers more 

comprehensive information. The May 31 news program aired the TV stories within the Fact 

Meter project verifying the accuracy of statements made by political subjects. Documented 

arguments and expert’s comments were provided to substantiate factual accuracy or 

inaccuracy of the statements made by policy makers. The news outlet verified, in row, the 

accuracy of statements made by Prime Minster Irakli Garibashvili and UNM’s representative 

Mikheil Machavariani. No attempts of representing subjects in a biased manner were 

identified.  

No hate speech or manipulation through sound/music was identified in the news programs.  

 

 

9th Wave (Poti) – During reporting period the 9th Wave-produced news program Cursor 

dedicated the total of one hour and 13 minutes to the monitored subjects. Cursor, being on 

air from Monday to Friday, offered viewers a possibility to thoroughly become aware of the 

developments in the region as well as nationwide.  

23 percent of the total time dedicated to monitored subjects falls on independent candidates 

running for Sakrebulo majoritarian MP mandates, followed by GD with 18 percent and their 

mayoral nominee Irakli Kakulia with 11 percent. Approximately the same amount of time 

30

11

19

17

47

64

31

65

83

43

44

83

53

36

69

5

11

46

37

Prime Minister 0:13:47

United National Movement 0:10:52

Government 0:09:21

Coalition Georgian Dream 0:07:42

Local self-governance 0:04:59

Labour Party 0:04:40

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:04:05

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:03:28

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 19

was dedicated to mayoral candidates Ushangi Gegenava nominated by the Georgian Alliance 

of Patriots. News programs offered viewers diverse type of programs. Political topics as well 

as activities of local authorities and the problems the locals face, also sports and cultural 

events were brought into focus. 60 percent of the total time was apportioned for direct 

reporting. No lack of balance was identified. Reporting on monitored subjects was positive 

and neutral in tone. Journalists reported in an impartial manner. 

 

 

Argo (Zestaponi) – Within one-week reporting period the channel dedicated 14 minutes to 

the monitored subjects. Argo TV-produced main news program Spectrum was made up of 

various topics including religious holidays, increase in the cases of enteroviruses, young 

musicians, sports contests and the like.  

Solely the May 28 news outlet covered GD’s majoritarian candidate’s meeting with the 

population. 89 percent of the time dedicated to him was direct, reporting was 59 percent 

positive and 41 percent neutral in tone. Over two minutes were dedicated to Georgia’s Way 

and UNM.  

 

Marneuli TV (Marneuli) – Within reporting period the TV company Marneuli TV-produced 

news program Akhali Ambebi (News) was on air from Monday to Friday. The news outlets 

48

12

40

72

53

52

86

60

28

47

88

63

97

30

Independent Candidates 0:16:54

Coalition Georgian Dream 0:12:58

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:08:04

Candidate of Alliance of Patriots 0:07:44

Alliance of Patriots 0:06:30

United National Movement 0:05:06

Government 0:04:24

Local self-governance 0:03:56

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9th Wave " according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 20

were re-aired during evening time. TV stories touched upon local developments. The 

channel dedicated the total of 40 minutes to the monitored subjects. GD and local authorities 

are leading the chart with 12 minutes each. Reporting was mostly direct – 72 and 78 percent 

respectively. Four-minute TV reporting falls on UNM, 67 percent of the apportioned time 

was direct.  

The time dedicated to the rest of the monitored subjects was less than three minutes.  

Reporting on recent developments Marneuli TV tended to apportion more time to direct 

reporting rather than indirect. Reporting was essentially neutral in tone. Negative tone was 

not identified at all.  

News programs produced no TV stories about election programs of the subjects running for 

the upcoming elections. Only their pre-election meetings were brought into focus. Also a 

story was produced about nominees running for the Marneuli Municipality Gemgebeli 

position. 

News reports produced by the channel were found superficial and informative. Journalists 

reported in a shallow and unbiased manner. 

 

 

 

14

12

86

88

90

Coalition Georgian Dream 0:12:10

Local self-governance 0:12:04

United National Movement 0:04:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Marneuli TV" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 21

Borjomi (Borjomi) – Within reporting period TV company Borjomi-produced main news 

program “Dghis Kronika” (Chronicle of the Day) was aired four times. Approximately 10-

minute outlets covered solely local events.  

The news programs produced within reporting week dedicated the total of 16 minutes to the 

monitored subjects. With nine minutes the local authorities are leading the chart. The time 

was equally shared between direct/indirect reporting. The channel dedicated about four 

minutes to the Central Election Commission (CEC). The time apportioned to the rest of the 

monitored subjects was less than one minute. TV stories were essentially informative: 

placing election posters in the forbidden places, expiration of making corrections to general 

voter lists.  

 

 

Dia (Khashuri) – TV company Dia offered its main news outlet to the audience from Monday 

to Friday without a news anchor.  On Saturday viewers had a possibility to watch again top 

important events of the week the weekly news outlet “News of the Week”. The channel 

reported on the developments locally as well as nationwide.  

TV Dia news reporters actively produced news about activities carried out by political 

subjects, rather often though the subtitles were missing, therefore it was hard to identify the 

speaker. For that particular reason monitors failed to calculate the time dedicated to several 

political subjects.  

94

100

4Local self-governance 0:08:46

Central Election Commission 0:03:38

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Borjomi" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 22

 

The channel dedicated the total of 36 minutes to the monitored subjects. UNM and GD 

activities were covered most. Zurab Jirkvelishvili, GD’s nominee for Gori city mayor position 

was spoken about for approximately five minutes. In regard to the most reported subjects the 

share of indirect/indirect reporting was almost equal.  

Reporting was essentially neutral in tone. High degree of negative reporting was identified in 

regard to UNM and GD, that was due to UNM’s representative Irma Nadirashvili’s allegations 

against ruling team.  

TV stories were balanced, reporting was though shallow. Journalists tended to report in a 

timely manner, without demonstrating their personal stance.  

 

 

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. The topics of 

the programs, as well as selected guests and especially journalists are subject to monitoring. 

Their behavior of presenters is evaluated based on various criteria: their role and 

participation in the program, the way they conduct the process, whether they are just 

moderators or are they trying demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

6

8

39

24

32

78

52

61

76

68

16

40

United National Movement 0:07:09

Coalition Georgian Dream 0:06:53

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:04:53

Burjanadze-United Opposition 0:03:51

Other Mayoral Candidates 0:03:47

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Dia" according to the tone (%)



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 23

information, how well they allow guests to express their opinions, when do the guests get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

Results of Monitoring per Channel: 

Channel 25 (Batumi) - In the evening time on a daily basis from Monday to Friday the TV 

company aired talk show Dialogue, hosted by journalist Jaba Ananidze. During reporting 

period four outlets were produced. The candidates nominated by different political forces 

(GD, UNM, Burjanadze – United Opposition) to run for Gamgebeli positions in 

Khelvachauri, Khulo, Kobuleti and Shuakhevi municipalities were invited to the studio.  

The host of the program offered them a possibility to fully and freely express their 

viewpoints about election programs, priorities and future plans. The journalist was trying to 

ask the guests away to obtain comprehensive information through additional questions.  

In the second block of almost each program a heated discussion was held among the 

representatives of political parties. The host tended to actively oppose the guests. It is 

noteworthy that the May 20 outlet, having offered a fierce discussion, had Ada Marshania, a 

co-leader of Georgian Patriots Alliance and Davit Tebdoradze, Alliance’s number one in the 

proportional list invited to the studio. The journalist was shooting some censorious questions 

about the formation of the party, future plans, that have ultimately annoyed the guests. 

Posing questions the journalist sounded rather demanding. In the course of the program one 

of the TV viewers called in accused the host of aggressiveness and lack of awareness. The 

programs were highly interactive.  

 

Rioni (Kutaisi) –Within reporting period TV company Rioni aired a public-political talk 

show Tema (Topic) on May 26 and 29 hosted by journalists Nana Robakidze. The guests 

invited to the studio included Burjanadze – United Opposition, Self-Governance to People, 

UNM and GD’s nominees running for Tkibuli, Samtredia and Tskaltubo Gamgebeli positions. 

The topic of the program was the pre-election programs of the candidates.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 24

The host was actively participating in the discussion. She was curious to learn about 

candidates’ election programs, their priorities, the way they are going to fulfill their pre-

election pledges. The host was trying to make guests speak about the issues raised in the most 

comprehensive manner. In case the selected guest started criticizing his/her opponent who 

was not present in the studio, the journalist was trying to oppose to the respondent herself. 

The journalist did not resort to hate speech or unethical wording.  

Viewers had a possibility to call in to pose questions to the invited guests.  

 

On May 27 the TV company aired talk show Objective Opinion. The outlet lasted for about 

an hour and a half. The program hosted by journalist Elza Chubinidze was made up of two 

blocks. The guests to the first block included majoritarian MP candidates and the second 

block was dedicated to the non-governmental sector.  

The journalist was eager to learn about candidates’ election programs. Posing the questions of 

current importance the journalist was trying to obtain comprehensive answers to all of the 

questions.  

She was playing the role of a moderator, trying to apportioned equal time and keep them to 

the point.  

 

Kvemo Kartli TV /Radio Company (Rustavi) – Within reporting period three outlets of the 

talk show Tkveni Dro (Your Time), hosted by three different journalists, fell under 

monitoring. The main topic of the programs was upcoming municipal elections. Posing 

questions the journalists offered the guests a possibility to thoroughly speak about election 

programs and priorities. Viewers enjoyed a possibility to get fully updated about activities 

and plans to be implemented by the political forces being among selected guests.  

The May 27 outlet was hosted by journalist Tato Gogoladze. Aleksandre Beridze, Rustavi 

mayoral candidates nominated by Non-Parliamentary Opposition was the guest selected to 

the studio. The program was conducted in the Q& A format. The host kept shooting some 

interesting questions, trying to obtain comprehensive answers about the candidate’s 

background, future plans and political stance.  The host urged the guest to provide 

argumentation and did not let him cite unverified facts.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 25

 

Viewers had a possibility to call in to pose questions to the guests. The host called on TV 

viewers to shoot some censorious question. The program was rather informative.  

The May 28 outlet was hosted by journalist Nino Kapanadze. Solely Rustavi mayoral 

candidates were taking part in the program, in particular: Aleksandre Beridze of the Non-

Parliamentary Opposition, Koba Dzlierashvili of the Burjanadze – United Opposition, and 

Elguja Kochiashvili of the In the Name of God – God is Our Truth.  

The program was conducted in a different pre-determined format: at the beginning the 

candidates were granted three minutes each to speak about program priorities. The turn of 

the speakers was agreed by means of a casting of lots. The host’s questions touched upon 

candidates’ action plans, election environment, and the way to address the problems the 

population is facing.  

The host did not participate much in the polemic held between the selected guests, mainly 

assuming the function of a moderator.  

The May 30 outlet was hosted by journalist Khatuna Mamardashvili. Elguja Kochiashvili, 

nominated by the In the Name of God – God is Our Truth was invited to the studio. The host 

granted the guest every possibility to comprehensively speak about election program, asking 

him about the ways to make planned activities work.  

According to the findings the journalists neither used hate speech nor unethical wording.  

 

Odishi (Zugdidi) – No talk show was aired within reporting week.  

 

Channel 9 (Akhaltsikhe) – During reporting period the talk show Dialogue hosted by 

journalist Rusudan Gvaramadze fell within the scope of monitoring.  

On May 29 the TV air was dedicated to the two-hour outlet divided into two parts. 

Akhaltsikhe municipality activities was the topic of the first block of the program. To discuss 

the topic – the way the Sakrebulo operation changed in the past year and a half and the 

reason Sakrebulo chairperson changed his political preferences – the selected guests included 

incumbent chairman of Akhaltsikhe municipality Sakrebulo, at the same time nominated by 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 26

Georgia’s Way, together with majoritarian MP candidates nominated by UNM, GD and 

Burjanadze – United Opposition were invited to the studio.  

The second block of the talk show was dedicated to the talk show Elections 2014 hosting 

Akhaltsikhe mayoral candidates Giorgi Kopadze (GD), Gocha Atoshvili (Georgia’s Way), 

Natali Sisvadze (Non-Parliamentary Opposition), Zaza Natenadze (Burjanadze – United 

Opposition), and Gela Demetradze (UNM).  Candidates’ election programs was the topic of 

the program.  

 The journalist was actively involved in the program, shooting censorious questions of 

current importance. The journalist was curious to know about certain details to let the 

audience receive answers to certain questions.  

The host did not let the guests move away from the topic of discussion. The journalist was 

curious to know about Akhaltsikhe mayoral candidates’ election programs, the way they are 

going to make their pledges work.  From the journalist’s side no hate speech or unethical 

wording was identified.  

 

Tanamgzavri (Telavi) – Within reporting week the only outlet of the talk show Dialogue was 

aired. The guests invited to the May 30 outlet included majoratarian MP candidates 

nominated by Non-Parliamentary Opposition and Burjanadze – United Opposition. Along 

with the main guests the representatives of some other parties were present too to participate 

in the program: answering host’s questions and demonstrating their standpoints in regard to 

the topic of discussion.  

Election programs and the ways they are going to tackle the problems persisting in the city 

was the topic of the program.  

In the course of the program the host Nato Megutnishvili repeatedly stressed that she also 

had GD’s representative invited to the studio. The latter though refused to participate in the 

program in order to avoid provocation. Due to their absence the UNM representatives also 

quit the program.  

GD’s refusal and UNM representatives’ decision on quitting the program somehow affected 

and annoyed the host. The coalition members, she stressed, due to lack of time, refused to 

attend the May 23 outlet too. Her first question to the guests – what they think about GD’s 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 27

representatives’ no-show and the reason UNM representatives quit the program – had an 

impact on the guests’ answers, leading to negative statements against opponents.  

Dialogue was aired live, thus TV viewers calling in had an opportunity to pose questions. 1,5-

hour program was conducted in the debates format. The program televised a TV story about 

the problems persisting in Atskuri Street which made the program far more dynamic.  

In general the host of the program was neutral and unbiased, she managed to deal with the 

process, did not let guests deviate from the topic of discussion, apportioned equal airtime to 

every guest.  

 

Trialeti (Gori) – During reporting period TV company Trialeti discussed upcoming municipal 

elections in three programs. The talk show Municipal Elections 2014 has got different 

formats and different hosts Thea Giguashvili and Lado Bichashvili. Calling in the viewers had 

a possibility to pose questions.  

In the May 27 outlet the host Lado Bichashvili had Giuli Mukniashvili, Gori city mayoral 

candidate of the Council of Georgian Workers invited to the studio. For an hour the 

candidate was granted a possibility to speak about his election program. In the course of the 

program deviation from the topic of discussion was observed. The host though was trying to 

ask the guests away about his general election pledges and obtain comprehensive 

information. The journalist was found a little bit ironic to the guest. During the program the 

guest used unethical wording, in (regards to former President Mikheil Saakashvili), to which 

the host failed to immediately respond. 

The May 29 outlet was hosted by Thea Giguashvili. The talk show started with a TV story 

about GD’s member Tamaz Makashvili’s participation in the elections on behalf of Unity 

Hall. Tamaz Makashvili and the Unity Hall’s majoritarian MP candidate were invited to the 

studio. The host was taking active part in the program, lively opposing guests and shooting 

some censorious questions. The questions were interesting and of current importance. Guests 

had an opportunity to speak freely.  

The May 30 program Debates, within the framework of the Elect City Mayor project, was 

made possible with the support of USAID and IFES. The program was hosted by Lado 

Bichashvili. Four Gori mayoral candidates were invited to the studio. The selection of 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 28

candidates was transparent, conducted by means of the casting of lots among seven 

candidates.  

Zurab Jirkvelishvili (GD), Mamuka Nozadze (Burjanadze - United Opposition), Archil 

Sabiashvili (UNM), Vasil Butkhuzi (Non-Parliamentary Opposition) were invited to the 

studio. The format of the program was strictly set. Guests were granted equal time to present 

their programs, visions and future plans. The length of speeches was under control with a 

stopwatch. The journalist limited himself to shooting questions, playing the role of a 

moderator.  

In the course of the program no hate speech was used.  

The main technical drawback with the TV company Trialeti is the lack of subtitles which 

makes it difficult to identify the speakers.  

 

Guria (Ozurgeti) – Within reporting period TV company Guria aired TV program Together 

with You hosted by journalist Tamta Dolidze. The guests to the May 30 outlet included 

Lanchkhuti municipality Gamgebeli candidates of GD and UNM. The host pointed out that 

she had the candidates of Alliance of Georgian Patriots and Burjanadze – United Opposition 

invited, they did not show up though.  

During one-hour program selected guests spoke about their election programs, municipality 

problems and the ways of their solution. Through the TV story televised during the program 

the guests heard and responded to the issues of concern raised by the population.  

The program was of political debates type. The host was essentially playing the role of a 

moderator, trying to allocate equal time to the guests. She kept posing questions in turn as of 

determined through the casting of lots. The host though failed to manage the process. Her 

attempts to stop verbal argument among the selected guests were unsuccessful too.  They 

kept moving away from the topic of discussion, making counter allegations, that the host 

failed to put an end to.  

The program was broadcasted live, viewers had a possibility to call in to pose questions to the 

guests.  

 

Imervizia (Chiatura) – No talk shows were aired during reporting week.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 29

Gurjaani (Gurjaani) – On Fridays Gurjaani TV airs talk show The Power of Powerless hosted 

by journalist Levan Aleksishvili. Gemgebeli candidates’ election programs was the main topic 

of the May 30 outlet. The selected guests included Lagodekhi and Sighnaghi municipality 

Gamgebeli candidates nominated by GD, UNM, Burjanadze – United Opposition.  

At the very beginning of the program the journalist offered the guests an opportunity to 

introduce themselves to the viewers, and afterwards got curios about election programs. The 

host of the program was very much keen to learn about details related to the issues raised 

and was trying to urge guests to thoroughly speak about various topics. He kept asking guests 

away, at the same time refraining from expressing his stance. He was found balanced and 

neutral.  

TV viewers had a possibility to call in to pose questions to the candidates in the studio.  

 

Mega TV (Khoni) – Within reporting period two public-political talk shows Discourse and 

Debates happened to fall under the monitoring.  

 Discourse, hosted by journalist Nana Toshkhua, is on the evening air every Wednesday. The 

programs discussed various issues of concern. In the May 28 outlet the representative of 

Young Economists Association spoke about upcoming municipal elections. The host of the 

program limited herself to posing questions to the guest, almost never demonstrating her 

stance. The program was conducted in the Q & A format in a peaceful environment. The 

guest was granted every possibility to fully express his standpoints.  

 

The TV program Debates was hosted by Tiko Kikabidze. During reporting period three 

outlets were produced. The topic of the programs was the election programs of the 

candidates running in the upcoming elections. The guests invited to the studio included the 

representatives of political unions, the persons running for Kutaisi city mayoral office on 

behalf of political parties or election blocs.   

The majoritarian MP candidates nominated by UNM, GD, Self-Governance to People, and 

People’s Party were invited to the studio, also Kutaisi city mayoral candidates Irakli Kikvadze 

(Labor Party), Aleksandre Kezevadze (Alliance of Georgian Patriots), and Teimuraz 

Shashiashvili (Burjanadze – United Opposition).  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 30

 

Mayoral candidates Shota Murgulia of GD, Giorgi Tevdoradze of UNM and Magda 

Gabrichidze of Non-Parliamentary Opposition refused to partake in the May 30 outlet. The 

debates were conducted in the pre-set format. To discuss election programs the guests were 

limited in time. The journalist assuming the function of a moderator, limited herself to 

posing questions.  

 

9th Wave (Poti) – Within reporting week the 9th Wave ‘s TV air was dedicated to the political 

talk show Tema (Topic) hosted by journalist Thea Absaridze. The talk show is available every 

Friday and running time is over one hour.  

The main topic of the May 30 outlet was the election programs of Sakrebulo majoritarian 

candidates. The program was made up of two blocks. The journalist had Poti the 2nd and 3rd 

majoritarian district candidates of Non-Parliamentary Opposition, Burjanadze – United 

Opposition, UNM, GD, Georgia’s Way as well as the initiative team invited to the studio.   

The host was not taking active part in the program, just fulfilling the function of a 

moderator, limiting herself to posing shallow questions and trying to allocate equal airtime to 

the guests. In the course of the program selected guests too were shooting questions at one 

another.  

 

Argo (Zestaponi) – Within reporting week no talk show was aired.  

 

Marneuli TV (Marneuli) – Within reporting period Marneuli TV aired the only talk show 

with the participation of monitored subjects. The TV debates Elections 2014 produced in 

partnership with the Georgian Association of Regional Broadcasters (GARB) was aired on 

May 29. Nana Sisvadze was the host of the program. The guest invited to participate in the 

program included local leaders of election subjects, candidates running for Gamgebeli office 

and majoritarian MP mandates on behalf of Non-parliamentary Opposition, Future Georgia, 

Burjanadze – United Opposition, GD and UNM. The host pointed out that the representative 

of Political Movement of [law enforcement and armed forces] Veterans and Patriots of 

Georgia had been invited too, but the latter refused to participate. 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 31

 

The topic of the 1,5-hour program was the candidates’ pre-election programs. TV debates 

allocated equal airtime to all of the guests. The questions were shot in turn as of pre-

determined through the casting of lots. The host was mainly playing the role of a moderator, 

just posing questions to the guests. She was found unbiased and neutral.  

The third block of the program aired the questions provided by non-governmental 

organizations and the population that helped the program appear more dynamic. TV viewers 

too had an opportunity to shoot questions through calling in. Subtitles were missing to the 

guests speaking during the program. 

 

Borjomi (Borjomi) – During reporting week TV company did not produce any talk show.  

 

Dia (Khashuri) – Within reporting period TV company Dia televised Nino Chibchiuri’s talk 

show on May 31. The guests to the studio included Gori mayoral candidates Archil 

Sabiashvili (UNM) and Zurab Jirkvelishvili (GD).  

The journalist did not tend to pose censorious questions, though trying to obtain detailed 

answers on the way they are going to fulfill pre-election pledges. The host was assuming the 

function of a moderator and in case the guests started interrupting one another she was 

trying to put the things right. The selected guests were granted equal opportunity to express 

their standpoints.  

The “Voter’s Vote” rubric, produced in advance, televised citizens’ questions, that were 

ultimately answered by the candidates in the studio.  

 

 

 

 

 

 

 

 



 
TV M

Wee

Regi

Kvem

Imer

With

Ruba

respo

The 

topic

othe

unbi

The 

dism

prese

Fore

the t

 

Activ

regio

 

This 

Agen

Georg

Syste

 

Magazine M

ekly TV ma

onal Broad

mo Kartli T

rvizia, Gurj

hin reportin

ashvili is t

onsible to p

topics disc

cs about th

r topics we

iased mann

TV story 

mantling of 

enter portr

st Service 

topic.  

vities to be

onal broadc

report is ma

ncy for Inter

rgia" and it m

ems, United 

Monitorin

Mravalkutkh

agazine Mra

dcasters (GA

TV-Radio C

aani, Chan

ng period t

the present

present TV 

cussed with

he candidat

ere brought

er.  

about a d

the saw fa

rayed the w

follows. A

e carried ou

casters will 

made possible

rnational De

may not ne

d States Agen

ng Regional B

hedi (Polyg

avalkutkhe

ARB) was 

Company, T

nnel  9, Mar

the only ou

ter of the 

stories, he 

hin the fra

tes register

t into focus

dispute betw

actory is th

whole prob

pproximate

ut: Within 

be carried 

e with the su

evelopment 

ecessarily ref

ncy for Intern

Broadcasters  

Internews G

gonal)  

edi (Polygon

aired at di

Tanamgzavr

rneuli TV, A

utlet of TV 

35-minute

is neutral a

mework of

red in Marn

s.  TV storie

ween Chob

he one wor

blem and a

ely 16 min

the period 

out.    

support from

(USAID). Th

flect the vie

rnational Dev

 -  Georgia’s 2

Georgia 

nal) produc

ifferent tim

ri, Odishi, G

Argo, Borjo

magazine M

e program. 

and unbiase

f the progr

neuli and 

es covered 

biskhev po

rth to note

analyzed it

nutes were 

of June 2-

m the Ameri

The content i

ews of the I

velopment, o

2014 Local El

ced by the 

mes on the 

Guria, 9th W

omi and Dia

Mravalkutk

The host 

ed.  

ram were d

Khashuri d

events in a

opulation a

: screening

. He tried 

dedicated 

-8 the third

ican people 

is the sole re

Internationa

or the Unite

lections  

Georgian A

following 

Wave, Rioni

a.  

khedi was a

of the TV

diverse. Ele

districts as 

a balanced, 

and Forest 

g a certain 

to show th

to scrupulo

d phase of m

through the

responsibility

al Foundatio

ed States Gov

Association

TV channe

i, Channel 

aired. Niko

V magazine

ection-relat

well as so

in-depth a

Service ov

story the T

he policy t

ously analy

monitoring

he United Sta

y of "Interne

on for Electo

overnment. 

32

n of 

els: 

25, 

loz 

e is 

ted 

me 

and 

ver 

TV 

the 

yze 

g of 

ates 

ews 

oral 


