
 

 

 

 

 

 

Monitoring Regional Television Broadcasters 

Presidential Election 2013 

 
Subagreement #   S-13-238 

 
Report for: September 16 - 29, 2013 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Project Period: 11 September - 25 November, 2013 
Total Budget:   40 000 GEL 
 
 
 
 
 
 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 2

Main findings of the first phase of monitoring: 

• Most of the TV companies tended to dedicate airtime to very few of the monitored 

subjects;  

• Pre-election campaigns of presidential candidates and their election programs were 

provided almost no coverage. Journalists essentially reported on presidential 

candidates’ meetings with population and openings of election headquarters.  

• Most of the TV companies dedicated a fair amount of airtime to the activities carried 

out by local authorities. The reporting was almost always neutral in tone;  

• The main issue of concern with the news programs of most of the TV companies was 

the superficial coverage of events. The topics of news programs were limited to citing 

policy makers’ statements.  

• Within the reporting period no manipulation through music/sound was identified.  

• On most of the TV companies direct reporting prevailed over indirect. 

• Talk shows aired on the channels essentially covered social issues and less time was 

devoted to political issues and presidential candidates’ election programs.   

 

Background 

The report represents the results of the survey carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of September 16-29, 2013.  

Media monitoring helps raise standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent ubiased journalism.  

The goal of our survey is to identify, through the monitoring of evening news outlets (19:00 - 

24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  

Monitored TV broadcasters include 12 regional TV companies Channel 25 (Batumi), Rioni 

(Kutaisi), Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi), Odishi (Zugdidi), Tanamgzavri 

(Telavi), Channel 9 (Akhaltsikhe), Trialeti (Gori), Guria (Ozurgeti), Imervizia (Chiatura), 

Gurjaani (Gurjaani), Mega TV (Khoni) and 9th Wave (Poti). 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 3

 

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political talk shows and PSAs during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  

 

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the project is based on quantitative and qualitative research. 

Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted and 

analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media outlets’ 

activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on.  

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

reader or a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 4

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, United National Movement, Georgian Dream Coalition, 

Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats (coalition), National Forum 

(coalition), Georgian Republican Party(coalition), Georgian Conservative Party (coalition), 

People’s Party, Georgia’s Way, Free Georgia, New Rights, Democratic Movement for United 

Georgia, National-Democratic Party; Labor Party, Georgian Democratic Party; Georgian 

Troupe; Christian-Democratic Movement, European Democrats, as well each and every 

presidential candidate separately.  

 

News programs monitoring results per channel:   

Channel 25 (Batumi) – Within the reporting period the channel produced news programs on 

a daily basis. The monitored subjects were dedicated one hour and five minutes in total. The 

biggest share falls on the local authorities (27 percent), followed by Georgian Dream 

Coalition (21 percent) and Adjara governemnt (14 percent). Journalists essentially reported 

on the events ongoing in Adjara region. The stories were often produced about the topics of 

social importance and obtained comments from local government representatives over the 

ways to settle the issues of concern. Even though journalists covered crucial social issues bias 

and lack of balance was not identified in the stories.  

News programs devoted minor amount of airtime to reporting on presidential candidates. 

Over one minute was solely devoted to Koba Davitashvili, leader of the People’s Party.  

It is noteworthy that journalist tended to demonstrate criticism to local and central 

governments, as well as the activities carried out by government team. Reporting on Adjara 

government was 58 percent negative in tone, it is worth to note though that the parties were 

granted equal possibility to make comments.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 5

It is as well notable that the index of direct reporting stood rather high.  

29

16

10

56

57

39

66

74

63

95

57

79

15

27

58

24

17

Local self-governance 0:17:26

Coalition Georgian Dream 0:13:40

Ajara Government 0:08:54

Government 0:07:14

United National Movement 0:05:14

Prime Minister 0:02:59

Christian-Democratic Movement 0:01:31

Koba Davitashvili 0:01:27

United Georgia 0:01:10

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 25"  according to the tone (%) 

 

 

Rioni (Kutaisi) -  During the reporting period the main evening news programs on TV 

company Rioni dedicated the total of two hours to the monitored subjects. In the 30-40-

minute news programs parliament-related topic prevailed in the opening TV stories. TV 

stories about the developments in the country and region tended to get accumulated in the 

mid program.  

New programs dedicated biggest portion of airtime to the Georgian Dream Coalition (28 

minutes) and UNM (18 minutes). Reporting tone tended to be neutral or positive. Negative 

reporting was mainly due to indirect reporting on monitored subjects.  

News programs provided less coverage of pre-election campaigns of presidential candidates 

and their election programs. A bit more than one minute was dedicated to Giorgi 

Margvelashvili (Georgian Dream Coalition).  

When reporting journalists sounded impartial, providing no personal stance.  Most of the TV 

stories maintained balance and according to the topics of the stories some dissenting opinions 

were offered. The information delivered by journalists was substantiated by respondents’ 

comments and reference to sources of information. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 6

16

7

45

20

39

100

84

75

32

80

9

53 46

100

17

23

52

100

Coalition Georgian Dream  0:28:38

United National Movement 0:18:35

President 0:15:42

Local self-governance 0:09:30

Prime Minister  0:09:15

Government  0:06:58

Giorgi Margvelashvili  0:03:10

Central Election Commission 0:01:40

Georgian Troupe  0:01:20

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Rioni" according to the tone (%)

 

 

Kvemo Kartli TV and Radio Company (Rustavi) –  The channel aired 35-minute news 

program Kronika from Monday to Saturday. On Sundays TV air was dedicated to a special 

news outlet Kviris Kronika offering viewers a compilation of important events of the week.  

Within the reporting period the TV company devoted the total of 23 minutes to the 

monitored subjects, the biggest portion of which falls on the local authorities (29 percent) 

and government (21 percent). Out of the presidential candidates over one minute was 

devoted to Giorgi Margvelashvili (Georgian Dream Coalition) and Davit Bakradze (UNM).  

TV stories were essentially balanced, journalists subjective comments were not in place. The 

news programs mostly covered developments within the region. Special emphasis was placed 

on the local government’s involvement in the political and social developments in the 

region. Reporting on their activities was mostly positive and neutral in tone. It is noteworthy 

that out of the covered subjects negative tone was attached to only two of them.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 7

49

25

71

50

100

51

75

4654

26

50

Local self-governance  0:06:33

Government  0:04:50

President  0:02:44

Central Election Commission  0:01:58

Giorgi Margvelashvili  0:01:56

David Bakradze  0:01:31

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV/Radio Company" according to the tone (%)

 

 

Odishi (Zugdidi) – During the reporting period 15-minute news programs were aired by the 

channel on a daily basis from Monday to Friday. Nevertheless the monitored subjects were 

dedicated approximately nine minutes in total, the biggest portion of which falls on 

government (3 min. 18 sec.) and local authorities (2 min. 22 sec.). Pre-election campaigns of 

presidential candidates were not covered. The share of all three reporting tones appeared 

equal.  

Journalists reported much on social issues but in relation to the matters of concern journalists 

did not report much on the viewpoints demonstrated by the representatives of authorities; 

only superficial reporting was in place.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 8

38

20

38

38

37

28

24

43

34

Government 0:03:18

Local self-governance
0:02:22

United National
Movement 0:01:37

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Odishi" according to the tone (%)

 

 

9th Channel (Alkhaltsikhe) -  In the course of the reporting period the channel offered 

viewers two news outlets during evening air. News outlets dedicated little time to the events 

ongoing in the centre, they were mainly oriented on the region. News programs devoted 53 

minutes and 19 seconds to the monitored subjects. Government leads the chart with 35 

percent, followed by local authorities (21 percent) and UNM (18 percent). Over one minute, 

mostly neutral in tone, was dedicated to three presidential candidates including Giorgi 

Margvelashvili (Georgian Dream Coalition), Giorgi Targamadze (Christian-Democratic 

Movement) and Shalva Natelashvili (Labor Party). According to journalists the low index of 

reporting on presidential candidates is linked to scanty pre-election activities. In regard to 

the aforementioned issue the Sunday summarizing news program produced a TV story 

(ultimately repeated in the September 27 news outlet).  

The stories in the news programs tended to be balanced, journalists reported on events in an 

impartial manner , personal viewpoints were not in place, reporting was brief and 

comprehensive. It is noteworthy that in regard to every subject direct reporting prevailed 

over indirect.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 9

24

24

22

86

73

76

68

89

100

96

67

100

3

7

Government 0:18:51

Local self-governance 0:11:08

United National Movement 0:07:09

Coalition Georgian Dream  0:04:33

Central Election Commission 0:01:57

Giorgi Targamadze 0:01:55

Prime Minister 0:01:55

Shalva Natelashvili 0:01:38

Giorgi Margvelashvili 0:01:28

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 9"  according to the tone (%)

 

 

Tanamgzavri (Telavi) – TV company aggressively covered political developments. News 

programs on the channel were produced on a daily basis (except for weekend). Within the 

reporting period the subjects were dedicated the total of 35 minutes. The biggest share falls 

on reporting on the government (10 min.), President comes next with 4 minutes. Out of the 

presidential candidates only Davit Bakradze (UNM) and Nino Burjanadze (Democratic 

Movement for United Georgia) were covered. Their meetings with the population was the 

main topic of TV stories. In regard to two most covered subjects (government, President) the 

share of positive reporting tone ranks high. Reporting on UNM and the Georgian Dream 

Coalition was mostly negative in tone (73 percent and 74 percent respectively).  

In general journalists provided unbiased coverage of events, demonstrating equal criticism to 

both authorities as well as the opposition. The lack of sources though was identified: TV 

stories often offered the viewpoints of one party.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 10

45

48

18

28

63

70

40

51

52

27

46

9

30

60

54

4

73

74

26

28

46

Government 0:10:04

President 0:04:27

United National Movement 0:02:56

Coalition Georgian Dream 0:02:44

Nino Burjanadze 0:02:41

Local self-governance 0:02:40

David Bakradze 0:02:18

Prime Minister 0:01:46

Central Election Commission 0:01:32

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Tanamgzavri" according to the tone (%)

 

 

Trialeti (Gori) – During the reporting period TV company Trialeti produced 10-20-minute 

news programs on a daily basis from Monday to Friday. The Saturday news outlet repeatedly 

aired the stories about top important events of the week. It is noteworthy that news 

programs were on air without the newsreader.  

Throughout the reporting period TV company dedicated one hour and nine minutes to the 

monitored subjects. The major portion of the given time falls on government (24 min.), 

followed by local authorities with 18 minutes. Out of the presidential candidates only Shalva 

Natelashvili (Labor Party) was dedicated 11 minutes, two-minute reporting was enjoyed by 

Koba Davitashvili (People’s Party), a bit more than one minute was devoted to Nino 

Burjanadze (Democratic Movement for United Georgia).  

Reporting on most of the monitored subjects was neutral in tone. Due to some negative 

statements made by presidential candidate Shalva Natelashvili (Labor Party) in regard to 

Prime Minister Bidzina Ivanishvili the bulk of reporting on the Premier turned out to be 98 

percent negative in tone.  

In the main the news programs aired lengthy stories about the events ongoing in Shida 

Kartli. The viewpoints of interested parties were presented. Journalists reported without 

subjective evaluations provided. TV stories tended to be balanced. During reporting period 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 11

some interviews with respondents were missing subtitles, therefore the respondents were 

hard to identify.  

12 80

90

96

77

53

62

8

7

98

71

100

Government 0:24:21

Local self-governance 0:18:18

Shalva Natelashvili 0:11:17

Prime Minister 0:04:43

President 0:02:26

Koba Davitashvili 0:02:04

United National Movement 0:01:43

Nino Burjanadze 0:01:35

United Georgia 0:01:33

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Trialeti" according to the tone (%)

 

 

Guria (Ozurgeti) – Broadcasting company produced 10-15-minute news programs on a daily 

basis from Monday to Friday. Within the reporting period the channel devoted 36 minutes 

to the monitored subjects. 34 percent of the given airtime falls on reporting on government. 

15 and 12 percent of the total was dedicated to UNM and local authorities respectively. Pre-

election campaigns of presidential candidates were not covered at all. Out of the presidential 

candidates Giorgi Targamadze (Christian-Democratic Movement) was the only one the 

channel devoted one minute. 

Most of the TV stories were mostly found balanced, thereupon reporting tone in regard to 

every monitored subject was mostly neutral. When reporting journalists abstained from 

making subjective assessments.  

The channel essentially produced stories about the developments in the region. The main 

events ongoing nationwide were covered as well. 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 12

5

24

93

90

72

94

100

100

8

100

75

100

Government 0:12:01

United National Movement 0:05:39

Local self-governance 0:04:25

Speaker of the Parliament 0:02:11

Coalition Georgian Dream  0:02:06

Central Election Commission 0:02:05

United Georgia 0:01:26

Giorgi Targamadze 0:01:01

Christian-Democratic Movement 0:01:00

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Guria" according to the tone (%)

 

 

Imervizia (Chiatura) – During reporting period the 40-minute news program was aired twice 

per week (Tuesday, Friday) at 19:00 pm and later repeatedly aired at 21:20 pm.  

The news of the day essentially touched upon the developments in Chiatura and Sachkhere 

regions. Only four of the monitored subjects were covered in the news programs with the 

total of 15 minutes dedicated. The candidates running for presidential elections were not 

covered at all. 

Reporting was mostly positive in tone. Positive tone was attached to reporting on the 

activities of local authorities: 68 percent out of 10-minute coverage was positive in tone. It is 

noteworthy that journalists were trying to portray the problems the region faces and tended 

to shoot critical questions to the representatives of the authorities. One of the news programs 

invited the representatives of the authorities to discuss planned infrastructural changes. The 

spokesperson’s answers mainly implied promises to tackle problems. Accordingly the 

reporting on local authorities was 80 percent direct.  

During reporting period the topics covered in the stories touched upon pre-school education 

and infrastructural development, various events and celebrations were covered too. When 

reporting on public issues journalists sounded unbiased, trying to pose interesting critical 

questions without demonstrating their subjective stance.   



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 13

Imervizia does not produce news programs on a daily basis. Along with self-produced 

content the TV company transmits Tbilisi-based cognitive-entertainment TV channel GDS. 

Accordingly the airtime dedicated to monitored subjects within two weeks looks rather 

modest. Hence it’s hard to identify certain trends. 

68

89

77

32

11

23

Local self-governance
0:10:08

Government  0:02:15

Coalition Georgian
Dream  0:01:31

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Imervizia" according to the tone (%)

 

  

Gurjaani (Gurjaani) – Throughout reporting period 20-30-minute news programs were aired 

on a daily basis. Lengthy TV stories were produced about main events of the day, in the 

framework of the Events Out of Region rubric the channel covered the developments 

nationwide. 

The news programs produced during reporting period dedicated one hour and 50 minutes to 

monitored subjects, 32 percent of which falls on government and 31 percent on local 

authorities.  

Journalists reported in a timely manner, with no subjective evaluations attributed. 

Accordingly TV stories were essentially balanced, the viewpoints of interested parties were 

portrayed.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 14

10

8

3

6

87

76

49

73

84

98

70

100

3

16

47

21

16

74

Government  0:35:33

Local self-governance  0:34:28 

United National Movement 0:11:27

President 0:08:48

Prime Minister  0:0628

Central Election Commission 0:0447 

Coalition Georgian Dream 0:04:46

Nino Burjanadze  0:01:49

David Bakradze  0:01:02

Positive Nerutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Gurjaani" according to the tone (%)

 

 

Mega TV (Khoni) – During reporting period TV company produced news programs on a 

daily basis whose running time was 20-30 minutes on average. News programs covered 

political, economic and social issues ongoing in the region and the country in general. 

The airtime dedicated to monitored subjects in news programs is one hour, the biggest 

portion of which falls on government and Prime Minister (18 min. per each). TV news did 

not stand out with the diversity of reporting on political parties: 16 percent of dedicated time 

falls on UNM and 10 percent on Georgian Dream Coalition. Neither pre-election campaign 

of presidential candidates nor their election programs were covered. Over one minute was 

devoted solely to Giorgi Margvelashvili (Georgian Dream Coalition).  

Journalists were limited to brief coverage of news. Reporting was balanced, no subjective 

stances were offered by journalists. Neutral reporting tone prevailed over both positive and 

negative tones. Lack of balance was not that extreme in the TV stories. The main issue with 

summarizing weekly news programs was the lack of analytical stories.  

All seven monitored subjects were devoted considerable amount of airtime for direct 

speeches.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 15

12

24

17

9

77

67

83

98

75

82

91

11

9

16

Government 0:17:33

Local self-governance 0:13:24

United National Movement 0:08:47

President 0:06:26

Coalition Georgian Dream 0:05:40

Giorgi Margvelashvili 0:01:14

Prime Minister 0:01:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV"  according to the tone (%)

 

 

9th Wave – Throughout two-week reporting period TV company 9th Wave’s news program 

Cursor was on air with 10-20-minute news outlets on a daily basis. The events ongoing in the 

region were mainly focused on, airtime was devoted to the TV stories produced by the 

Georgian Association of Regional Broadcasters and partner TV companies. 

The news programs dedicated one hour to the monitored subjects. A considerable share of 

dedicated airtime falls on local authorities (30 percent). Out of the political subjects UNM 

and Georgian Dream Coalition are leading the chart with 14 and 13 percent respectively. As 

regards presidential candidates Nino Burjanadze (Democratic Movement for United Georgia) 

and Giorgi Margvelashvili (Georgian Dream Coalition) were covered. In general neutral tone 

prevailed when reporting. In relation to UNM though reporting tone was 44 percent 

negative. 

News programs did not stand out with the diversity of reporting on monitored subjects. 

Presidential candidates were essentially covered in the TV stories produced by the Georgian 

Association of Regional Broadcasters.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 16

TV stories offered contradictory opinions. When reporting on the local self government 

journalists were trying to provide opinions of different political parties. Direct reporting 

prevailed over indirect reporting.  

34

31

35

21

48

58

65

55

20

65

95

100

100

88

14

44

14

52

42

Local self-governance  0:18:31

Central Election Commission 0:11:13

United National Movement 0:08:46

Coalition Georgian Dream  0:08:02

Government  0:04:12
Nino Burjanadze 0:02:38

Christian-Democratic Movement  0:02:11

Prime Minister 0:01:44

New Rights  0:01:10

Giorgi Margvelashvili 0:01:08

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9th Wave" according to the tone (%)

 

 

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. Solely 

journalists are subject to monitoring. Their behavior is evaluated based various criteria: their 

role and participation in the program, they way the lead the process, whether they are just 

moderators or are trying demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

information, how well they let guests express their opinions, when do the guest get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

Results of Monitoring per Channel: 

Channel 25 (Batumi) – In the evening the TV company daily (except for weekend) aired talk 

show Dialogue, hosted by journalist Jaba Ananidze. Once a week at the same time Dialogue 

was alternated by another similar type of talk show Answer People (project implemented by 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 17

Open Society Georgia Foundation). One or several guests invited to the studio responded live 

to the questions posed by audience. Debates too were held rather often. 

The program was always announced beforehand. During the reporting period the TV 

company aired ten talk shows. In terms of topics the programs were diverse. The following 

issues were discussed:  

- The results of ten-month government activities; 

- Businessman seeking for justice applies to Minister of Justice; 

- Funding of Supreme Council of Adjara AR increases; 

- VIP persons in Adjara government; 

- NGOs’ cooperation with Adjara AR government;  

- New and old investments in Adjara; 

- Separation of customs and tax services; 

- Future of coalition government; 

- Adjara television; 

- Pre-election programs of election candidates.  

The parties in the programs were demonstrated in a balanced manner. The representatives of 

local authorities, Adjara government and civil society as well as experts were invited. The 

degree of citizens’ involvement (calls in) was rather high too. Programs stood out with the 

diversity of opinions. In the September 16 program though hosting Batumi majoritarian MP 

Murman Dumbadze the journalist only appeared to be the respondent’s opponent since no 

other guest had been selected. Criticism and questions were brought about through citizens 

calling in. The host of the program happened to be just the moderator, offering invited guests 

equal conditions. At times, due to the arguments between selected guests in the studio, the 

arguments were inaudible and incomprehensible due to noise. The host was trying to refrain 

from expressing his stance. In regard to local authorities and government team he would 

shoot critical questions.  

 

Rioni (Kutaisi) – Within the reporting period TV company Rioni aired public-political talk 

show Tema (Topic) twice a week. The studio was hosting four or five selected guests.  

During the monitoring period the following topics were discussed: 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 18

- Higher education; 

- Developments ongoing at local self government; 

- Food safety and consumer rights; 

- World Rabies Day.  

During the reporting period TV program Tema provided no coverage of presidential 

candidates’ programs and proceeding of pre-election campaign. Out of the monitored 

subjects the talk show discussed local authorities, government, Prime Minister, Georgian 

Dream Coalition, and UNM. In the program negative and neutral tones prevailed. In regard 

to Prime Minister and Georgian Dream Coalition the reporting was neutral and positive in 

tone. Negative tone was mainly streaming from respondents.  

The Tema program hostes Khatia Babunashvili and Nana Robakidze were actively involved 

in the program and posed rather a number of questions. At times the journalist demonstrated 

skepticism and criticism towards UNM and together with shooting a question voiced hr 

stance. Hostes sounded favorable to respondents. The discussion went on within limits, no 

discourteous statements or hate speech was found in the programs. 

 

Kvemo Kartli TV /Radio Company (Rustavi) – At 21:30 pm the channel aired talk show Your 

Time. One of the presidential candidates invited to the 40-minute program is due to answer 

the questions posed by the journalist as well as citizens calling in. The aforementioned 

format, according to the host of the program, goes well with presidential candidates since 

their majority refused to take part in the debates. 

In the past two weeks TV program Your Time was on air three times (September 20, 24 and 

27). Selected guests included presidential candidates Nino Burjanadze (Democratic 

Movement for United Georgia), Zurab Kharatishvili (European Democrats of Georgia) and 

Nestan Kirtadze (initiative team). The questions posed by the journalist were courteous, no 

subjective commenting was in place. The journalist responded in a timely manner and did 

not let the guest make unethical statements. When Nino Burjanadze, for instance, was trying 

to accuse her competitor UNM and Georgian Dream Coalition of preventing the provision of 

equal conditions for pre-election campaign the journalist made her stop. The journalist also 

took into account that the talk show was hosting only one party and avoided posing 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 19

questions that would require answers from the opponent of the selected guest. The questions 

posed were thematic and of current importance. Discussions too were held between the host 

and the guest the host though always let the guest finish his/her speech.  

 

Odishi (Zugdidi) – Within the reporting period none of the talk shows was aired on the 

channel.  

 

Channel 9 (Akhaltsikhe) – During the reporting period the following talk shows were 

monitored: Dialogue Together with Rusudan Gvaramadze, Choice 2013 (hosted by Rusudan 

Gvimradze) and Your Parliament.  

It is notable that during the monitoring period the aforementioned talk shows were aired 

only once which deprives us of a possibility to provide in-depth analysis and determine 

trends.  

The host of talk show Dialogue and Choice 2013 was unbiased during the programs. The 

guests selected for the show represented different parties, hence viewpoints in the programs 

were portrayed in a more or less balanced manner. The host was trying to obtain 

comprehensive information over the topic and offered guests a possibility to express their 

viewpoints.  

 

Talk show Choice 2013 was produced in partnership with the Georgian Association of 

Regional Broadcasters in the framework of media sector partnership project Choice 2013 

being made possible with the support of IREX G-MEDIA program. 

Talk show Choice 2013 touched upon the discussion over the program thesis of presidential 

candidates. The guests invited to the first block of the program thoroughly presented 

election programs of the presidential candidates of the Georgian Dream Coalition and 

People’s Party. In the second half of the program Giorgi Targamadze, presidential candidate 

of Christian-Democratic Movement spoke about his stance and plans. 

It is noteworthy that the program was of interactive nature and along with main guests the 

NGO representatives being present among the public were posing questions. The host was 

utmost neutral and mainly played the role of a mediator.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 20

 

The program Your Parliament, aired on September 23, is the program produced with the 

support of USAID within the framework of the Parliament’s Communication Center project 

implemented by NDI and Internews-Georgia. The questions to be posed to the selected 

guests though are delivered to the host in advance by regional TV companies.  

In the September 23 outlet of Your Parliament the host discussed formerly announced topic - 

amendment to law over legal status of villages - together with selected guests. The parties 

were balanced. UNM and Georgian Dream coalition majoritarian MPs expressed their 

viewpoints in relation to the aforementioned topic. No discussion was held on air, the 

program essentially went on in the Q & A format.  

 

Tanamgzavri (Telavi) – Talk show Dialogue is aired once per week, on Fridays at 20:30. The 

running time of the program is one hour on average. The program is divided into two parts – 

the topics change and accordingly the guests too. The talk show is hosted by Nato 

Megutnishvili.  

During two-week reporting period the program was aired twice. The following topics were 

discussed:  

- The start of new school season and problems to be tackled within education system; 

- Re-socialization of probationers;  

- Evaluating Abkhazian war; 

- Opening of a new season at Telavi Theatre. 

The journalist was trying to be a moderator throughout the program and debating with 

selected guests. The questions were adequate to the topics, in the September 20 program 

though the host shot an unethical question to Lia Bazierashvili, head of the educational 

resource center. The journalist was curious to learn about her political stance.    

In the course of the program citizens kept calling in, asking questions to the invited guests. 

Some of the questions were inadequate, the host though made no comment to it.  

The host offered guests a possibility to express their opinions and never interrupted them.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 21

Trialeti (Gori) - On September 26 TV company Trialeti aired a talk show Discussions on 

Women’s Issues. The program stood out with the diversity of guests discussing resettlement 

of IDPs in Shida Kartli. Throughout 45-minute program journalist Eka Tetradze offered 

guests equal possibility to discuss the problems female IDPs face. The host of the program 

briefly laid out the questions, trying to obtain information from a guest about the way female 

IDPs live in Georgia and IDPs in general. The host was curious to learn more about their 

problems.  

 

On September 23 upon the completion of the news program TV company Trialeti aired the 

interview with Luis Navaro, the National Democratic Institute Georgia Office Director   

 The journalist asked him questions about the results of opinion poll survey presented on 

September 23. The question sounded shallow and just helped raise public awareness of the 

results of the survey. One of the questions touched upon distrust to NDI surveys.  

 

Guria (Ozurgeti) – On September 23 TV company aired talk show Elections produced in 

partnership with the Georgian Association of Regional Broadcasters in the framework of 

media sector partnership project Choice 2013. The project is made possible with the support 

of IREX G-MEDIA program. The spokespersons of four presidential candidates were taking 

part in political debates. The talk show presenter granted s3 minutes per selected guest to 

present election programs. The journalist was posing brief questions trying to dedicate equal 

time to every guest. The host of the program appeared neutral to the guests. The talk show 

aired the story about the problems the dwellers of different villages face. The journalist got 

curious what plans the presidential candidates had to tackle the problems. Being provided 

just a general kind of answer the journalist was trying get a more specific answer and obtain 

more information.  

 

During the reporting period TV company Guria also aired a talk show Water-Related Issues 

in Ozurgeti. Diversity of guests was characteristic to the program. According to their 

speeches it was very much evident they all were well aware of water supply-related 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 22

problems in Ozurgeti. The program also aired a story featuring citizen voicing complaints 

and describing current situation.  

The journalist was limited to posing just shallow questions, without expressing his 

viewpoint. The journalist, together with the invited guests, was trying to figure out the ways 

to solve the problems. 

Another talk show Public Hall produced by the channel discussed the agriculture-related 

problems in Ozurgeti municipality and the ways of their solution. The journalist had two 

guests invited to the studio reviewing the issues of concern in different fields of agriculture. 

The journalist offered journalists equal possibility, limiting himself to just shooting questions. 

 

Imervizia (Chiatura) – During the reporting period no talk show was aired on the channel. 

 

Gurjaani (Gurjaani) – In the course of the reporting period the channel aired several talks 

shows The Power of Powerless, Choice 2013, Dialogue and Your Parliament.  

 

The topic of the September 20 outlet of the Power of Powerless was the ways the authorities 

are going to tackle the problems in Gurjaani municipality. The host of the program Levan 

Aleksishvili had five guests invited to the studio. Acting Gamgebeli of Gurjaani municipality, 

deputy Gamgebeli, head of infrastructural service of Gurjaani municipality and State envoys 

to two villages were among the guests.  

The host of the talk show was posing questions about the problems in Gurjaani municipality. 

The host was trying to further generalize the topics raised by the guests. In the framework of 

the talk show calls in were accepted too. Within a one-hour program the degree of citizens 

participation stood rather high. The journalist was trying to let guests speak about any topic 

of citizens concern.  

 

The September 27 outlet of the Power of the Powerless, hosted  by Levan Aleksishvili, was 

dedicated to Choice 2013. TV debates were produced in partnership with the Georgian 

Association of Regional Broadcasters in the framework of media sector partnership project 

Choice 2013 being made possible with the support of IREX G-MEDIA program.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 23

The representatives of headquarters of five presidential candidates were participating in the 

debates. The journalist was curious about the key message of each presidential candidate, 

their programs and priorities.  

The order of the guests to speak was agreed through casting of lots. The public present in the 

hall was rather actively participating in the program. The public representatives enjoyed a 

possibility to pose one question each in the mid program. Citizens’ participation through 

calls in was rather intense, 15 minutes out of 1,5-hour program was dedicated to TV viewers. 

It is noteworthy that several calls in with the citizens making discourteous statements 

against UNM were rejected following host’s request.  

On Mondays the evening air offered viewers program Dialogue. During the reporting period 

two programs were produced. The topic discussed included: 

- Agriculture; 

- Sport in Gurjaani region.  

The host posed questions to the selected guests about the problems in the aforesaid fields. In 

the program about agriculture the host was aggressively shooting questions about the 

problems the peasants encounter. Almost all of the sectors of agriculture were discussed 

during the program.  

 

On September 22 TV company Gurjaani aired 6-minute program Your Parliament made 

possible with the support of USAID within the framework of the Parliament’s 

Communication Center project implemented by NDI and Internews-Georgia.  

UNM members Davit Chavchanidze was participating in the program dedicated to the 

evaluation of the first-year activities carried out by the eighth parliament of Georgia. The 

journalist limited himself to posing questions only, without expressing his stance. Based on 

the format of the program the guest was to answer the questions readied by regional 

televisions as TV questions.    

 

Mega TV (Khoni) – TV company-produced talk show Forum was aired once per week, on 

Mondays. On Fridays the channel dedicated airtime to the talk show produced by Studio Re.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 24

During reporting period two outlets of the talk show Forum were offered to the viewers. The 

programs touched upon the following issues: 

- Evaluation of pre-election environment; 

- Civil society activism and the rate of its development.  

The host of the Forum talk show, together with the invited guests, was discussing live the 

issues selected for the program in advance. The journalist limited himself to posing shallow 

questions, without demonstrating his stance. The program, 40-45 minutes in length, went on 

in the Q & A format. The guests were granted every possibility to express their viewpoints. 

Civil society representatives were invited to both of the programs, both times they were free 

to express their opinions over the issues under discussion. The September 23 program 

discussed some other issues along with the previously announced one.  

 

9th Wave (Poti) – No talk was aired during reporting period.  

 

TV Magazine Mravalkutkhedi (polygonal)  

Weekly TV magazine Mravalkutkhedi (polygonal) produced by Georgian Association of 

Regional Broadcasters was aired at different times on the following TV channels: Kvemo 

Kartli TV-Radio Company, Channel 25, Tanamgzavri, Odishi, 9th Wave, Rioni, Imervizia, 

Gurjaani and Channel 9.  

The TV airtime of the magazine is essentially dedicated to stories and discussions. Usually 

two or three guests were invited to the studio.  

During the reporting period TV magazine covered the activities carried out in the regions by 

presidential candidates. Out of the monitored subjects the program embraced government, 

local authorities, Prime Minister, Giorgi Margvelashvili, Nino Burjanadze and Davit 

Bakradze.    

Two programs produced within the reporting period covered the following topics:   

- Food safety and consumer rights; 

- Occupation line and problems of so called borderline population; 

- The problems rural schools face; 

-  Election campaign run by presidential candidates in the regions; 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 25

- Vintage-related issues; 

- Return of Stalin’s monument.  

The first of the two programs aired during the reporting period invited an expert and NGO 

representative. The TV stories produced about the topic of discussion featured the 

importance of food safety issue. Out of the monitored subjects the aforesaid program covered 

local authorities. The program offered viewpoints about food safety and consumer rights, the 

way the local authorities meet legal requirements. The TV story offered the stance of the 

municipality as well.   

 

The following outlet of TV magazine Mravalkutkhedi covered several issues of current 

importance. In the story about the installation of ire fences on the occupation line the Shida 

Kartli governor provided his stance. His negative tone to the Prime Minister, according to 

the government representatives, was followed by positive comment. In general the story was 

found balanced. 

In the following story, about problems the rural schools face, the TV magazine covered, from 

the archive, the GD’s presidential candidate Giorgi Margvelashvili’s comment promising the 

dwellers of one of the villages in Marneuli to build a school. The journalists pointed to the 

non-fulfillment of the promise.  

In the digest about the presidential candidates’ election campaign the journalist stressed the 

lack of information in the regions. Pre-election meetings held by presidential candidates 

were covered too. TV magazine dedicated equal time to Davit Bakradzes (UNM) and Nino 

Burjanadze’s (Democratic Movement for United Georgia) meetings with citizens in 

Akhalkalaki and Akhmeta, as well as the opening of GD’s presidential nominee Giorgi 

Margvelashvili’s  

election of headquarters in Kutaisi. The story implies comments by some of the presidential 

candidates failing to fully update viewers about their election programs.  

In-depth analysis and diversity of viewpoints was characteristic to the stories offered in the 

TV magazine. Journalists reported in an unbiased manner, without providing their personal 

stance. Most of the stories maintained balance and neutral reporting tone.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 26

Studio Re  

TV companies Gurjaani, Mega TV and Channel 9 dedicated evening air to 45-minute TV 

discussion produced by Studio Re.  

During the reporting period three programs were aired, having discussed the following 

topics:  

- Need of democratic reforms (Gurjaani, Mega TV and Channel 9); 

- Checkup of cars (Gurjaani); 

- Visa liberalization (Mega TV and Channel 9).  

Diversity of guests to the programs was found. 

Journalist’s questions were often of evaluative nature. The program host Zviad Koridze, 

through his questions, tried to generalize the topic to obtain comprehensive information 

from the guests.   

 

Monitoring of PSAs  

Within the framework of the undertaking PSAs will be monitored as well. According to 

Article 12 of the Law of Georgia on Advertising “The social advertising is the advertising 

aimed at supporting public goods and achieving charitable objective, which is neither 

commercial nor election advertising and does not promote a legal entity of public law or a 

government organization as well as the service rendered by them.” (9.06.2006 #3245). 

Monitoring will try to identify whether social ads meet the legal criteria and whether they 

contain the signs of subliminal advertising (advertising of State agencies, and their services). 

Along with qualitative research the frequency of PSAs containing signs of subliminal ads will 

be counted.  

 

Results of monitoring: Within two-week reporting period no signs of subliminal political ads 

were identified in the PSAs aired on the monitored TV companies.  

 

Activities to be carried out: Within the period of September 30 – October 13 the second 

phase of monitoring of regional broadcasters will be carried out.    



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 27

 

 
 
This report is made  possible by the support of the American people through the United States 
Agency for Internetional Development (USAID). The contents are the sole responsibility of 
Internews Georgia and do not necessarily reflect the views of the International Foundation for 
Electoral Systems, USAID or the United States Goverment. 
 


