
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring Regional Television Broadcasters 

Presidential Election 2013 

 
Subagreement #   S-13-238 

 
Report for: October 14 - 20, 2013 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 2

Main findings of the third phase of monitoring: 

• Compared with the previous reporting period the scale of coverage of monitored 

subjects boosted up; 

• The time dedicated to presidential candidates increased: pre-election meetings, as 

well as presidential candidates’ election programs were covered; 

• Most of the TV companies dedicated the biggest portion of airtime to the Georgian 

Dream Coalition, United National Movement, Democratic Movement – United 

Georgia and their presidential candidates; 

• Some interesting talk shows were produced about presidential candidates’ election 

programs;  

• Superficial coverage of events is still the main issue of concern on most of the TV 

companies; 

• Within reporting period no manipulation through music/sound was identified 

 

Background 

The report represents the results of the survey carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of October 14-20, 2013.  

Media monitoring helps raise standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent unbiased journalism.  

The goal of our survey is to identify, through the monitoring of evening news outlets (19:00 - 

24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  

Monitored TV broadcasters include 12 regional TV companies Channel 25 (Batumi), Rioni 

(Kutaisi), Kvemo Kartli TV-Radio Company (Rustavi), Odishi (Zugdidi), Tanamgzavri 

(Telavi), Channel 9 (Akhaltsikhe), Trialeti (Gori), Guria (Ozurgeti), Imervizia (Chiatura), 

Gurjaani (Gurjaani), Mega TV (Khoni) and 9th Wave (Poti). 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 3

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political talk shows and PSAs during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  

 

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the project is based on quantitative and qualitative research. 

Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted and 

analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media outlets’ 

activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on.  

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

reader or a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 4

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, United National Movement, Georgian Dream Coalition, 

Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats (coalition), National Forum 

(coalition), Georgian Republican Party(coalition), Georgian Conservative Party (coalition), 

People’s Party, Georgia’s Way, Free Georgia, New Rights, Democratic Movement for United 

Georgia, National-Democratic Party; Labor Party, Georgian Democratic Party; Georgian 

Troupe; Christian-Democratic Movement, European Democrats, as well each and every 

presidential candidate separately.  

 

News programs monitoring results per channel:   

Channel 25 (Batumi) – Within reporting period the channel continued news production on a 

daily basis. News program Matsne dedicated the total of 31 minutes to the monitored 

subjects. The scale of reporting on political parties and presidential candidates boosted up. In 

the news program Matsne United National Movement (UNM) enjoyed the biggest portion of 

reporting (6 min.). Georgian Dream Coalition and Adjara AR government come next with 5 

and 3 minutes respectively. Over 50 seconds were devoted to each of five presidential 

candidates including Nino Burjanadze (Democratic Movement – United Georgia), Shalva 

Natelashvili (Labor Party), Giorgi Targamadze (Christian-Democratic Movement), Davit 

Bakradze (United National Movement) and Giorgi Margvelashvili (Georgian Dream 

Coalition). Less was the time dedicated to personally presidential candidates. When covering 

pre-election campaign they presidential candidates were mainly spoken about by supporters 

or opponents. The reporting was either neutral or positive in tone. Out of monitored subjects 

negative tone was attached to Adjara AR government, President and Georgian government. 

Negative tone to Adjara AR and Georgian governments was due to the evaluation made by 

UN representatives. In regard to President negative tone was demonstrated by the Union of 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 5

Human Rights Defenders: the October 15 TV story in the news program Matsne covered the 

granting of Georgian citizenship to ethnic Georgians living in Turkey.  

The news program aggressively covered developments in the region: the processes ongoing 

in Sakrebulo, Adjara AR government and the Supreme Council of the Autonomous Republic 

of Adjara. The TV stories were balanced and unbiased. Journalists were trying to represent 

the stance of any party, covering opponents’ comments.  

11

7

58

9

9

59

40

34

22

42

83

78

95

42

62

100

66

41

60

66

62

58

6

15

5

29

25

16

United National Movement 0:06:10

Coalition Georgian Dream 0:05:23

Ajara Government 0:03:20

Nino Burjanadze 0:02:36

President 0:01:45

United Georgia 0:01:43

Local self-governance 0:01:43

Shalva Natelashvili 0:01:31

Giorgi Targamadze 0:01:31

David Bakradze 0:01:14

Government 0:01:09

Giorgi Margvelashvili 0:01:09

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Channel 25"according to the tone (%)

 

 

Rioni (Kutaisi) – Government, UNM and President are the top three most covered monitored 

subjects. During reporting week the channel dedicated one hour and 50 minutes to the 

monitored subjects.  

It is noteworthy that journalists devoted a considerable amount of reporting to the subject’s 

direct speech. For instance, 77 percent of the total time of reporting on the President (16 

min.), was direct. In certain cases high index of positive or negative tone was due to the 

comments made by sources, partial coverage of facts was not an issue of concern.  

Out of the presidential candidates the biggest share of airtime (7 min.) was dedicated to Nino 

Burjanadze (Democratic Movement – United Georgia), followed by Davit Bakradze (UNM) 

with 5 min, Giorgi Margvelashvili (GD Coalition) with 2 min. Less then one minute was 

dedicated to Shalva Natelashvili (Labor Party) and Giorgi Targamadze (Christian-democratic 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 6

Movement). The distribution of time among candidates was linked to the activities carried 

out by them in the region.  

In the news programs aired within the reporting week journalists demonstrated interest into 

both political and social issues.  

News programs provided shallow coverage of events, with no analysis attached, the 

comments of interested parties were provided though and in general reporting was found 

balanced and unbiased.  

9

28
15
16
20

32

21
26

50
94

72
61

60
77

100
54

100
61
74

97
100
66

100

41
5

24
24

14

Government 0:24:28

United National Movement 0:20:00

President 0:16:26

Prime Minister 0:07:52

Nino Burjanadze 0:06:58

Local self-governance 0:06:26

Central Election Commission 0:04:57

David Bakradze 0:04:56

Speaker of the Parliament 0:04:42

Coalition Georgian Dream 0:02:48

Other Presidential Candidates 0:02:39

Giorgi Margvelashvili 0:02:27

Free Georgia 0:02:10

Shalva Natelashvili 0:00:58

Giorgi Targamadze 0:00:58

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Rioni"according to the tone (%)

 

 

Kvemo Kartli TV and Radio Company (Rustavi) –  Within reporting period TV company 

dedicated the total of one hour and 15 minutes to the monitored subjects. The TV stories 

produced by the journalist of the main news program essentially covered local events. In the 

second part of the news program the events ongoing nationwide were covered.  

Out of the monitored subjects local authorities enjoyed the biggest share of reporting (35 

min.). 20-minute reporting was enjoyed by GD coalition, followed by government with 

7min. The news programs devoted a considerable amount of airtime to the activities carried 

out by local authorities. The TV stories produced about their activities were sometimes aired 

first and mainly second or third in the news program Kronika. When covering local 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 7

authorities direct reporting prevailed. The news programs produced within reporting period 

also covered pre-election meetings held by presidential candidates including Nino 

Burjanadze (Democratic Movement – United Georgia), Davit Bakradze (UNM), Giorgi 

Margvelashvili (Georgian Dream Coalition), Koba Davitashvili (People’s Party) and Giorgi 

Targamadze (Christian-Democratic Movement).  

In the second part of the October 15 news outlet a lengthy interview with Rustavi 

majoritarian deputy Zviad Dzidziguri was aired. The increase in the time dedicated to GD 

coalition was due to this very interview. Accordingly, in regard to GD coalition direct 

reporting (79 percent) prevailed over direct.  

In relation to the Rustavi City Day celebrated on October 19 and 29 Kvemo Kartli TV and 

Radio Company had a special programming: in the evening time two news programs were 

aired. To speak about the Day-related celebrations the second part of the program hosted two 

guests: Gega Kurtsikidze, director of the events planned and Deputy City Mayor Nino 

Lomidze. Due to the aforesaid program there was a rise in the time dedicated to the local 

authorities (63 percent). 

Seven-minute reporting on the government was mostly indirect. The share of direct 

reporting was high too though: several State ministers were attending celebrations in 

Rustavi.  

The TV stories produced by journalists during reporting period essentially covered the events 

of the day. No subjective evaluations were provided in the news.   



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 8

57

36

22

21

22

65

80

69

51

96

89

64

74

79

78Local self-governance 0:35:28

Coalition Georgian Dream 0:20:22

Government 0:07:04

Giorgi Margvelashvili 0:03:09

United National Movement 0:01:59

Nino Burjanadze 0:01:53

Central Election Commission 0:01:29

Prime Minister 0:01:10

Koba Davitashvili 0:01:08

Giorgi Targamadze 0:01:07

David Bakradze 0:01:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV/Radio Company"according to the tone (%)

 

 

Odishi (Zugidi) – During third one-week monitoring period TV company Odishi-produced 

main news program Dro (Time) was aired on Tuesday, Wednesday, Thursday and Saturday. 

In total the TV company dedicated 30 minutes to the monitored subjects.  

Out of the monitored subjects TV company covered President, presidential candidate Nino 

Burjanadze (Democratic Movement – United Georgia) and MP Zakaria Kutsnashvili. The TV 

stories touched upon President Saakashvili’s visit to Zugdidi, Zakaria Kutsnashvili’s meetings 

held in Zugdidi and Nino Burjanadze’s meetings in Samgrelo. One of the TV stories was 

dedicated to the presentation of the presidential candidate’s election program held in Tbilisi.  

Out of the total amount of airtime dedicated to the monitored subjects five minutes falls on 

President and Prime Minister each. 48 percent of reporting on President was direct, the 

Prime Minister though was indirectly covered.    

The evening air of TV company Odishi was apportioned to other monitored subjects in the 

TV program InfoLenti. The program featuring, for about 15 seconds, the opinions expressed 

by policy makers and public figures. Mostly, together with the texted citation, the author’s 

photo was mostly shown. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 9

The TV stories within news programs, along with political issues, touched upon public and 

cultural events held in the region. Journalists reported in an unbiased manner, reporting 

tended to be neutral in tone and indirect.   

31

5

8

14 86

100

69

100

94

100

100

92

87

6

3

5

100

President 0:05:37

Prime Minister 0:05:34

United National Movement 0:03:34

Giorgi Margvelashvili 0:03:33

Government 0:03:04

David Bakradze 0:01:53

Nino Burjanadze 0:01:49

Giorgi Targamadze 0:01:05

Koba Davitashvili 0:00:52

Coalition Georgian Dream 0:00:51

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Odishi"according to the tone (%)

 

 

9th Channel (Akhaltsikhe) – Within reporting week the monitored subjects were dedicated 

44 minutes. The news programs covered both qualified as well as unqualified election 

subjects. 12 monitored subjects were devoted over 50 seconds per each that is indicative of 

the diversity of reporting.  

It is noteworthy that unlike previous monitoring periods top three most covered subjects 

changed. Instead of previously most covered government and local authorities the chart is 

now led by GD coalition (9 min.) and its presidential candidate Giorgi Margvelashvili (8 

min.), followed by Nino Burjanadze (6 min.). Over one minute was devoted to presidential 

candidates including Giorgi Targamadze (CDM) and Sergo Javakhidze (For Fair Georgia). 

When covering monitoring subjects indirect reporting prevailed over direct.  

Journalists briefly reported about various activities and dedicated less time to the monitored 

subject’s direct speech.  

Neutral tone prevailed when reporting on presidential candidates. The October 17 TV 

program Echo though covered argument between GD coalition and Democratic Movement - 

United Georgia, hence negative tone was observed in regard to the parties.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 10

News programs were essentially balanced and unbiased. In the course of election-related 

meetings journalists were trying to identify possible violations.  For instance the TV story in 

the October 15 news program covering the GD coalition’s nominee Giorgi Margvelashvili’s 

meeting with the population touched upon the schoolchildren’s involvement in the election 

campaign in the course of studies. The journalist said that in relation to the aforesaid issue he 

posed a question to Giorgi Margvelashvili’s press service. In response Giorgi Margvelashvili’s 

spokesperson said nothing of a kind was in place during the meeting. The journalists were 

trying to demonstrate opinions of each and every party. The TV stories produced about 

presidential candidates were, as a rule, televised one after another. 

14

44

25

14

18

14

46

68

56

63

100

86

82

100

86

54

100

100

100

18

12

Coalition Georgian Dream 0:08:55

Giorgi Margvelashvili 0:07:51

Nino Burjanadze 0:06:00

Government 0:03:46

United Georgia 0:03:33

Prime Minister 0:02:50

Central Election Commission 0:02:40

Local self-governance 0:01:45

Giorgi Targamadze 0:01:38

Other Presidential Candidates 0:01:25

Speaker of the Parliament 0:01:06

President 0:01:00

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Channel 9"according to the tone (%)

 

 

Tanamgzavri (Telavi) – During reporting period news program on TV company Tanamgzavri 

was on air from Monday to Friday. The first section of the news program Akhali Ambebi 

(News) was filled up with the TV stories about developments in Kakheti region and the 

second part of the news outlet provided a lengthy coverage of the events ongoing 

nationwide. The 20-30-minute news program dedicated almost equal time to reporting on 

regional and national news. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 11

During reporting period monitored subjects were dedicated the total of one hour and 50 

minutes to the monitored subjects. In terms of length of coverage government is leading the 

chart with 25 minutes. 18 minutes were dedicated to Prime Minister, 11 minutes to UNM. 65 

percent of 25-minute reporting on President was direct, the same applies to reporting on 

Prime Minister (73 percent). As for the rest of the monitored subjects the data looks almost 

equal.    

The news programs produced within reporting period did not televise TV stories about pre-

election meetings held by presidential candidates. Journalists mainly produced TV stories 

about presidential candidates’ election programs, completion of vintage 2013, and various 

election-related issues. Social topics as well as cultural events and other events were covered. 

Balance in the TV stories was essentially maintained. Journalists reported in an unbiased 

manner.  

49

58
26

10

84

22

52

34

7

11
26

14

71
51

100

42
74
83

90
78

48

66
93
100

76
71

84

12
3

2Government 0:25:28

Prime Minister 0:18:07

United National Movement 0:11:59

Central Election Commission 0:10:30

Local self-governance 0:08:15

Coalition Georgian Dream 0:07:24

Giorgi Margvelashvili 0:04:50

Nino Burjanadze 0:04:24

David Bakradze 0:04:16

President 0:03:50

Speaker of the Parliament 0:02:48

United Georgia 0:02:08

Christian-Democratic Movement 0:01:44

Zurab Kharatishvili 0:01:42

Giorgi Targamadze 0:01:38

Ajara Government 0:01:06

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Tanamgzavri"according to the tone (%)

 

 

 

 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 12

Trialeti (Gori) – Within reporting period 15-25-minute news programs were on air from 

Monday to Friday without a newsreader. The Saturday news outlet repeatedly aired 

important events of the week. The program had two hosts and two guests.  

During past week to the monitored subjects the TV company dedicated 34 minutes in total. 

31 percent of which falls on reporting on local authorities, followed by Nino Burjanadze 

(Democratic Movement – United Georgia) with 15 percent and Giorgi Margvelashvili (GD 

coalition). Their high ranking in terms of time was the outcome of GD’s nominee’s and 

Prime Minister’s visit to Gori.  As regards Nino Burjanadze the presentation of her election 

program was covered.  

As for the rest of the monitored subjects less than one minute was dedicated to Koba 

Davitashvili (People’s Party) and Giorgi Targamadze (CDM) each. All three reporting tones 

were observed. Solely in regard to Nino Burjanadze reporting was found neutral and positive 

in tone. It is noteworthy that the coverage of monitored subjects was mostly direct. 

Unlike previous reporting periods journalists  posed more critical questions, never 

demonstrating their stance though. News reporting was done in a timely and unbiased 

manner.  

12

34

49

9

26

30

73

66

27

43

67

52

33

100

15

25

48

33

22

37

Local self-governance 0:10:25

Nino Burjanadze 0:05:10

Giorgi Margvelashvili 0:03:52

United National Movement 0:03:36

Prime Minister 0:03:26

Coalition Georgian Dream 0:03:08

Government 0:01:29

Central Election Commission 0:00:53

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Trialeti"according to the tone (%)

 

 

Guria (Ozurgeti) – During past reporting week TV company aired 10-15-minute daily news 

programs from Monday to Friday. The channel dedicated the total of 10 minutes to the 

monitored subjects. 31 percent of which falls on parliamentary chairperson, 15 percent on 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 13

government, 14 percent on Central Election Commission (CEC). Reporting on Nino 

Burjanadze, presidential candidate of Democratic Movement – United Georgia was a bit 

lengthier. Less than one minute was devoted to Davit Bakradze (UNM) and Giorgi 

Targamadze (CDM). Direct reporting considerably prevailed over indirect.  

Along with covering the developments within the region some important political events 

ongoing nationwide were covered too.  

90

62

61

79

100

10

38

89

39

21

11

Speaker oh the Parliament 0:02:05

Government 0:01:32

Central Election Commission 0:01:25

Nino Burjanadze 0:01:20

Coalition Georgian Dream 0:01:15

Local self-governance 0:01:09

Positive Neutral Negative

                                         Time allocated to the subjects on the 
                                          TV "Guria"according to the tone (%)

 

 

Imervizia (Chiatura) – The news program produced by the channel was televised twice on a 

daily basis: at 19:00 and repeated at 21:20.  

Within reporting week Georgian Dream coalition excelled with 22 minutes of coverage 

which made up 44 percent of total time dedicated to monitored subjects. The high index was 

due to the Chiatura majoritarian MP Malkhaz Tsereteli’s visit to the region on October 14 

and the presentation of the final report on his activities. Another GD coalition member 

Manana Kobakhidze paid a visit to Chiatura. Meeting with the population she called upon 

the locals to vote for GD’s presidential nominee Giorgi Margvelashvili.  

Out of presidential candidates approximately 4-4 minute was devoted to Nino Burjanadze 

(Democratic Movement – United Georgia) and Giorgi Margvelashvili (GD Coalition). Nino 

Burjanadze stands out with high index of direct reporting and Giorgi Margvelashvili with 

positive reporting tone (62 percent).  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 14

Reporting tended to be neutral, news reporters were demonstrating no criticism, posing no 

additional questions. Respondents were granted every possibility to express their viewpoints. 

30

16

62

29

70

84

100

100

38

71

64

100

19

Coalition Georgian Dream 0:22:44

Local self-governance 0:05:58

Central Election Commission 0:04:36

Nino Burjanadze 0:04:36

Giorgi Margvelashvili 0:04:07

Prime Minister 0:04:02

Government 0:02:40

Speaker of the Parliament 0:02:28

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Imervizia" according to the tone (%)

 

 

Gurjaani (Gurjaani) - Within reporting period Gurjaani aired 20-30-minute news programs 

on a daily basis. Lengthy coverage was provided to local news as well as the developments 

nationwide. In the past week monitored subjects were dedicated 17 minutes. 33 percent of 

the given time falls on government, 30 percent on local authorities. Less than one minute 

was dedicated to presidential candidates including Davit Bakradze (UNM), Giorgi 

Targamadze (CDM), Giorgi Margvelashvili (GD coalition) and Nino Burjanadze (Democratic 

Movement – United Georgia).  

In regard to top three most covered subjects direct reporting considerably prevailed over 

indirect: government – 76 percent, local authorities – 93 percent, President – 87 percent. 

Journalists reported in an impartial manner, with no subjective evaluations attached. TV 

stories were found lengthy and balanced.   

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 15

72

15

69

22

81

31

22

100

7

4

78

Government 0:05:38

Local self-governance 0:05:13

President 0:02:08

Coalition Georgian Dream 0:01:17

Central Election Commission 0:00:55

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
 TV "Gurjaani"according to the tone (%)

 

 

Mega TV (Khoni) - In the third reporting period TV channel dedicated 17 minutes to the 

monitored subjects. News programs devoted biggest share of airtime to President (4min.) and 

local authorities (2min.). Out of the presidential candidates the news programs covered both 

qualified and unqualified subjects. More than one minute was devoted to GD’s nominee 

Giorgi Margvelashvili and Nugzar Avaliani (initiative team). TV stories essentially touched 

upon presidential candidates’ meetings held in the regions. 

The share of direct/indirect reporting was almost equal. The reporting tone was essentially 

found neutral.   

In terms of balance the October 15 TV story was of interest. The story covered President’s 

visit to the religious holiday in Imereti. The four-minute TV story only covered positive 

comments made by locals.    

The comments televised in the TV story in the October 14 news program about the activities 

of Nino Burjanadze’s election HQ in Martvili were not related to the topic and viewers might 

have failed to fully comprehend what the story was about.  

Social and election-related issues were provided almost equal coverage.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 16

30

12

17

23

14

100

70

74

83

91

77

86

80

100

100

14

9

20

President 0:04:37

Local self-governance 0:01:55

Coalition Georgian Dream 0:01:55

Government 0:01:44

Giorgi Margvelashvili 0:01:20

Other Presidential Candidates 0:01:16

United National Movement 0:01:15

Central Election Commission 0:01:00

Nino Burjanadze 0:00:56

Prime Minister 0:00:53

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV"according to the tone (%)

 

 

9th Wave – In the reporting period the channel, in its evening programming, dedicated 

minimum time – 14 minutes – to the monitored subjects. 25 percent of the given time falls 

on CEC activities. 77 percent of reporting was indirect, and reporting was 84 percent neutral 

in tone. 

Out of presidential candidates Nino Burjanadze (Democratic Movement - United Georgia) 

was the only one covered. Reporting was found neutral (69 percent) and positive (3 percent). 

81 percent of reporting was indirect.  

The channel failed to stand out in terms of diversity of election-related topic. The opinion 

poll survey aired in the October 18 program was the only exception. The opinion poll was to 

determine Poti dwellers’ awareness of presidential candidates.  

In the news programs journalist essentially covered developments in the region. Social issues 

as well as the problems the population faces were focused on. News reporting was found 

brief, limited to covering comments made by political subjects. The channel lacked 

production of analytical in-depth TV stories.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 17

31

40

24

28

84

69

60

52

69

100

100

16

24

31

72

Central Election Commission 0:03:22

Nino Burjanadze 0:02:53

Government 0:01:29

Coalition Georgian Dream 0:01:02

Prime Minister 0:00:58

Speaker of the Parliament 0:00:57

United National Movement 0:00:54

United Georgia 0:00:51

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9 th Wave" according to the tone (%)

 

 

 

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. Solely 

journalists are subject to monitoring. Their behavior is evaluated based various criteria: their 

role and participation in the program, they way the lead the process, whether they are just 

moderators or are trying demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

information, how well they let guests express their opinions, when do the guest get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

Results of Monitoring per Channel: 

Channel 25 (Batumi) – Within reporting period journalist Jaba Ananidze was hosting talk 

shows Dialogue and Answer People aired on weekdays.  

The topics of the talk show dialogue were diverse: 

• Security guards against criminal world; 

• People with disabilities 

• Labor rights; 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 18

• Four tourism seasons; 

• Nino Burjanadze’s election campaign; 

• Safe environment. 

Out of last five programs only two, October 14 and 17 talk shows, touched upon election 

subjects. The programs were not diverse in terms of reporting on presidential candidates.  

The October 14 talk show discussed the involvement of the people with disabilities in the 

election processes and adapting to the environment. Out of the monitored subjects the 

program made a mention of Georgian and Adjara AR governments, CEC, Reporting was 

essentially neutral in tone.  

To the first part of the October 17 talk show presidential candidate Nino Burjanadze was 

invited. At the beginning of the program the host of the program inaccurately rephrased 

Prime Minister Bidzina Ivanishili’s statement therefore the guest asked the journalist to 

specify the question. The host was very well aware of the presidential candidate’s 

election program. The questions were posed about program priorities and tried to figure 

out the guest’s approach to the rest of the presidential candidates.  

Negative tone attached to Nino Burjanadze’s statements in regard to UNM and UNM’s 

presidential nominee Davit Bakradze was evident. Nino Burjanadze’s tone sounded 

negative when evaluating UNM’s nine-year governance. Out of the monitored subjects 

the program discussed GD coalition and their presidential candidate Giorgi 

Margvelashvili, Prime Minister and government. Reporting tone was essentially neutral 

or negative. The host of the program tended to pose critical questions and let the guest 

express his/her opinion. In the middle of the program though the respondent got irritated 

by the questions about the real estate handed over to her and abolition of antimonopoly 

service during her parliamentary leadership. The guest was trying to avoid answering 

questions, the journalist though repeated the same question few times. At the end of the 

program Dialogue the guest showed discontent that she failed to express her opinion in 

regard to a set of issues.  

The program was interactive: calling in the citizens posed questions to the presidential 

candidate. Some of the viewers showed their support to Nino Burjanadze. 

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 19

Rioni (Kutaisi) – Two talk shows Tema (Topic) and Dialogue fell within the scope of the 

monitoring. Nana Robakidze and Khatia Babunashvili alternated to host the programs.  

The running time of the talk show Dialogue is 60 minutes and is available every Monday 

at 21:10. Within reporting week the main topic of the program was the implementation 

of two new projects. Citizens’ awareness about local self-government and citizen 

involvement in Kutaisi water supply process.  

The talks shows invited the authors of the project to, together with the host of the 

program, discuss current problems and the ways of their solution.  

Conversing with the guests the host was making her evaluations related to the topic, the 

host though did not sound biased, trying to analyze the fact. Thanks to the host’s 

questions the audience got fully aware of the goals of presented projects and related 

problems. 

At times guests spoke about local self-government and central government in a negative 

tone, unethical statements to monitored subjects were not observed.   

 

Within reporting period another talk show Tema was monitored. The topics of two 

outlets included:  

• Role of civil society and their involvement in political processes; 

• Moving parliament building from Kutaisi to Tbilisi.   

Three guests invited to the first program represented civil sector and discussed civil society 

activity and their involvement in political processes. In the first part of the program the 

guests aggressively covered the 2013 staff changes implemented in the Kutaisi self-

governance system. The host was audaciously shooting questions his/her stance, without 

demonstrating bias to any political subject and sounded equally critical when evaluating 

events. The second part of the program discussed based on what criteria the citizens elect 

presidential candidates, and public awareness of their election programs. Through calls in 

citizens stood a chance to express their opinions and pose questions to the guests. 

MP Akaki Bobokhidze was the guest to the October 18 program. Moving parliament from 

Kutaisi to Tbilisi was the main topic discussed.  



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 20

Negative tone was attributed to Akaki Bobokhidze’s speech in regard to Georgian Dream and 

government. He focused on positive activities carried out by UNM. The guest was given 

every possibility to express his viewpoints about the topic of discussion. In the second part of 

the program TV viewers had a possibility to pose questions live on air. The host was ethical 

and unbiased. At the same time posing very critical and comprehensive questions.  

 

TV program Your Parliament produced with the support of USAID within the framework of 

the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and Internews-

Georgia was aired on Rioni TV on October 20.  

The program discussed new draft bill initiated about charity activities. Eliso Chapidze, 

Tkibuli majoritarian MP of the GD coalition was invited to the studio. The representatives of 

the parliamentary minority (UNM), the host clarified, refused to take part in the program. 

The guest answered Mega TV journalists’ questions and essentially discussed advantages of 

the draft bill. The program was conducted in Q&A format. No critical questions were posed. 

  

Kvemo Kartli TV-Radio Company - Talk show Your Time is on air every Tuesday and 

Friday. In the one-hour talk show the host has one guests invited. Within reporting week 

two programs were aired. Both of the talk shows were of different format.  

On October 15 two-hour program Your Time was aired live. The program was made up of 

two parts. In the first part the journalist had presidential candidate Sergo Javakhidze (For 

Fair Georgia) invited to the studio. The second part was hosting presidential candidate Shalva 

Natelashvili (Labor Party). On October 18 Your Time was not transmitted live. Clarifying to 

that the journalist said the invited presidential candidate Giorgi Liluashvili (initiative team) 

was busy to come to the studio. The topic of both of the programs was candidates’ 

presidential programs.  

Based on the topics of the program journalist’s questions mainly touched upon the items 

provided in the election programs. The program host Tato Gogoladze was trying to discuss 

every single item in the election program. The questions posed were general and shallow 

questions but at times the host showed keener interest into certain details and was trying to 

obtain more information from respondents. Along with questions the journalist made some 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 21

comments too, without expressing her stance though. When the guest started criticizing the 

steps taken by former or incumbent governments the journalist was curious to know what 

the present presidential candidate would have done in their place. 

  

Within reporting period the channel aired three outlets of the TV program Your Parliament 

produced by NDI and Internews Georgia. All three 6-minute programs were aired in row on 

October 15. The topics discussed included: 

• Amendments made to the Law on local Self-governments;  

• Draft bill on expending the circle of persons presenting property declarations; 

• Draft bill on the alteration of the status for agricultural land.  

Per aforementioned outlet the journalist had one MP invited. Based on the format of the 

program the host was posing questions delivered by a certain regional television. 

Malkhaz Vakhtangashvli, Gori Majoritarian MP of the Georgian Dream – National Forum 

faction answered questions provided by Trialeti TV. To Nodar Ebanoidze, Kharagauli 

Majoritarian MP of the Georgian Dream – Republicans the journalist posed questions 

delivered by TV company Argo (Zestaponi). Gela Samkharauli, Telavi Majoritarian MP of 

Georgian Dream – Free Democrats answered questions prepared by TV company Gurjaani.  

In all three programs the journalist pointed out that the parliamentary minority 

representative was to be one of the guests to the studio but the UNM spokesperson refused to 

participate in the program. 

 

Odishi (Zugdidi) – In the reporting week Odishi aired TV program Your Parliament 

produced with the support of USAID within the framework of the Parliament’s 

Communication Center project implemented by NDI and Internews-Georgia. The topic of 

the program was amendments to be made to the law on State pensions. In the course of the 

program the host posed the guest – Giorgi Gozalishvili, Lagodekhi Majoritarian MP, of Non-

partisan Independent Majoritarians – questions provided by Lagodekhi-based TV company 

LTV.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 22

During monitoring period Odishi aired TV program Protect Family from Violence. To 

discuss the topic of the program (resettlement of IDPs) journalist Lasha Zarginava had 

invited the head of Adjara and Samegrelo-Upper Svanetia territorial unit of the Ministry of 

Refugees and Resettlement, lawyer of Zugdidi legal consultancy center and programs 

manager of the UN Women. The program discussed the State liabilities in terms of IDP 

resettlement and the development of this process in Samegrelo region, the problems being in 

place in this regard. The journalist was keenly interested in the obstacles the women and 

IDPs in general face. The host of the program was well aware of the topic. His questions 

touched upon IDPs’ problems and the ways of their solution.  

 

9th Channel (Akhaltsikhe) – During reporting period the channel aired the only talk show 

Dialogue with Rusudan Gvaramadze. Presidential candidate Sergo Javakhidze (For Fair 

Georgia) was the guest to the first part of the program. The second part of the program 

discussed the use of administrative resources.  

The journalist sounded favorable to respondents. In addition to his election program the 

selected guest evaluated his competitors’ pre-election campaigns, with the negative tone 

attributed to his statements about Giorgi Margvelashvili (GD coalition), Davit Bakradze 

(UNM) and Nino Burjanadze (Democratic Movement – United Georgia). The journalist was 

trying to make the presidential candidate provide more information to the TV viewers about 

his election program.  

In the second part of the talk show the gusts to the studio discussed the use of administrative 

resources in the run up to elections. The representatives of local authorities, UNM and GD 

coalition were taking part in the program. Lack of balance was evident in this part of the 

program. Only two political forces were presented. The number of representatives of the GD 

coalition was overwhelming among the public. The host of the program notified the 

audience that few minutes prior to the beginning of the program the spokesperson of the 

Democratic Movement – United Georgia refused to participate in the program. The 

involvement of schoolchildren in Giorgi Margvelashvili’s election campaign was much talked 

about in the course of the program. Journalist publicized the audio footage of the phone call 

provided by Democratic Movement – United Georgia. The footage contained the 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 23

involvement of schoolchildren in the election campaign. Several TV viewers having called in 

confirmed this fact. The GD coalition spokesperson refused the aforementioned. Selected 

guests were free to express their opinions.   

 

Tanamgzavri (Telavi) – During reporting week TV company aired only one outlet of the TV 

talk show Dialogue.  

To the first part of the October 18 program journalist Nato Megutnishvili had presidential 

candidate Levan Chachua (initiative team) invited to the studio. The second part of the 

program was hosting Besarion Sulakvelidze of the department of registration and 

certification of the National Wine Agency, he discussed the development of vintage in 

Kakheti.  

Posing questions the journalist did not express her opinions. She sounded neutral. From both 

of the guests she tried to learn as much as possible about the issues raised in the course of the 

program. In the first part of the program journalist tried to pose questions to Levan Chachua 

about diverse issues that would enable the viewers to learn more about his visions and 

stance.  

In the second part of the program TV opinion poll survey was aired in the course of which 

Kakheti peasants discussed the problems they faced during vintage. From guests the 

journalist was trying to obtain certain answers to the questions the peasants had raised. The 

host was well opposing the guests, shooting interesting questions.  

 

The program Protect Family from Violence hosted by Nato Megutnishvili was aired on TV 

company Tanamgzavri on October 16. The topic of the program was role and responsibility 

of media to prevent and fight domestic violence.  

The guests of the program were not subject to monitoring. 

 

Trialeti (Gori) - On October 15 TV company aired talk Show Tvalsazrisi (Viewpoint). At the 

beginning of the program host Lado Bichashvili demonstrated his stance over the political 

developments in the country. To support his opinions he referred to the expert, without 

identifying the expert though.    



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 24

The program dedicated to “the role of civil society in governance” was hosting citizen Arina 

Tavakarashvili and expert Shalva Tlashadze. TV viewers too had a possibility to call in. The 

host of the program was trying to play the role of a moderator, in regard to certain questions 

though he briefly expressed his opinion. After posing a question the journalist was trying to 

obtain comprehensive answers from selected guests.  

 

TV program Your Opinion was aired twice (October 16 and 18) within reporting period. The 

talk show was made up of two sections: the host was reviewing the topic and related political 

events. The citizens called in to express their opinions about the topic of discussion. The 

main topics of the program included:  

• Yes or No to  Sochi Olympics; 

• Need for scheduling extraordinary parliamentary elections.  

The guests invited to the studio included Levan Khabeishvili of the youth movement It’s 

Time and Zaza Sopromidze of Democratic Movement – United Georgia. It is noteworthy that 

both of the guests represented a certain party, hence no dissenting opinions were expressed 

in the studio. 

The host of the program Gvantsa Doluashvili tended to cite policy makers statements. When 

speaking to the guest she refrained from making evaluations, trying to shoot some critical 

questions. In the October 18 outlet aired the TV story featuring presidential candidates Koba 

Davitashvili (People’s Party), Giorgi Targamadze (CDM) and Nino Burjanadze (Democratic 

Movement – United Georgia) expressing their stance in relation to the topic of discussion.  

 

Special Program is of election format and within reporting period was aired twice. 55-minute 

talk show was first hosted by Lado Bichashvili and for the second time by Giorgi Akhalkatsi.  

The program discussed election programs and pledges made presidential candidates Koba 

Davitashvili (People’s Party) and Tamaz Bibiluri. Based on the format of the program the 

candidates were to speak only about their election campaigns. Nevertheless both of the 

guests repeatedly made a mention of other political forces in an unethical manner. The host 

though did not interrupt them. Both of the hosts were trying to go into details in the guests’ 

answers, and did not let guests avoid answering unfavorable questions. Lado Bichashvili was 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 25

making own assessments too. He opposed questions about other political forces too even 

though their representative was not invited to the studio.   

 

Guria (Ozurgeti) – During reporting week the TV company did not produce any talk show.  

 

Imervizia (Chiatura) - During reporting week the TV company did not produce any talk 

show. 

 

Gurjaani (Gurjaani) – Talk show Power of the Powerless  was aired October 18 was entirely 

dedicated to presidential candidate Mikheil Saluashvili of one of the initiative teams.  

Talk show host Levan Aleksishvili was posing questions to raise public awareness of him. In 

the second part of the program the journalist was shooting more critical questions to the 

guest, tying to obtain detailed answers and substantiated reasoning. When posing questions 

no bias was observed. Presidential candidate had a possibility to freely express his stance.  

 

The October 15 evening air was devoted to the program Dialogue. The topic of discussion 

was the solution to the problems the village faces. Nodar Reqviashvili, State representative to 

the territorial body of Gurjaani village was the selected guest.  

 

On October 20 TV program Your Parliament produced with the support of USAID within 

the framework of the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and 

Internews-Georgia was aired.  

UNM representatives refused to take part in the program. To the program guest Malkhaz 

Vakhtangashvili, Gori majoritarian MP of the GD coalition The program host posed 

questions delivered by regional televisions. The topic of the program was stricter law for 

anonymous scare calls or insults made to the Emergency and Operative Response Centre 112. 

 

Mega TV (Khoni) - During reporting week the TV company did not produce any talk show.  

 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 26

9th Wave (Poti) – Within reporting week, on October 18, TV company aired talk show 

Choice 2013 hosted by journalist Thea Absaridze. The talk show is being produced in 

partnership with the Georgian Association of Regional Broadcasters (GARB) in the 

framework of media sector partnership project Elections 2013 being made possible with the 

support of IREX G-MEDIA program.  

Presidential candidates nominated by different political parties including GD coalition, 

CDM, UNM, People’s Party as well as presidential candidate Nino Chanishvili of the 

initiative team and NGO representatives were taking part in the talk show.  

The program comprised of three parts and was fully dedicated to pre-election-related issues. 

In the first part of the talk show selected guests each was given three minutes to present 

their election programs. Use of hate speech against opponents was identified. To present 

their presidential candidates’ election programs in the first part of the talk show the guests 

were granted 3 minutes each. Against opponents the selected guests made some critical 

statement s, the use of hate speech was not in place though. 

In the second part of the program the host asked guests several questions. The discussion 

essentially touched upon the possibilities of the development of economics and hindrances to 

its development. To answer the question guests were each granted 2 minutes. The question 

stirred up a dispute among the guests. The third part of the program was most interactive: 

the NGO representatives invited to the studio as well as TV viewers, through calls in, 

enjoyed a possibility to pose guests the questions of concern. The host sounded utmost 

neutral, trying to balance the situation.  

 

Within reporting week another talk show happened to fall under monitoring. On October 18 

TV program Your Parliament produced with the support of USAID within the framework of 

the Parliament’s Communication Center project implemented by NDI and Internews-

Georgia was televised. 

The program touched upon the amendment to the law on self-government bodies which 

provide for the improvement of IDPs’ living conditions. Gori majoritarian MP Malkhaz 

Vakhtangishvili was the guest to the studio. It is noteworthy that the UNM representative 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 27

said no to partake in the program, therefore the coalition spokesperson answered questions 

provided by TV company Trialeti and centered on the advantages of the draft bill.  

The program was conducted in the Q&A format with no crucial and critical questions 

included.  

 

TV Magazine Mravalkutkhedi (polygonal)  

Weekly TV magazine Mravalkutkhedi (polygonal) produced by the Georgian Association of 

Regional Broadcasters (GARB) is televised at different times on the following TV channels: 

Kvemo Kartli TV-Radio Company, Channel 25, Tanamgzavri, Odishi, 9th Wave, Rioni, 

Imervizia, Gurjaani and Channel 9.  

 

Within reporting period the only outlet of the magazine was aired. Unlike other TV 

magazines, no guests were invited to the studio. The TV stories touched upon the following 

topics: 

• IDP settlement problems; 

• Harvest is complete. Farmers evaluate fall-time works; 

• Georgia in anticipation of the UNESCO decision: whether Georgian pitcher wine-

making technology is going to become an intangible monument of cultural heritage; 

• One week left before the elections. What is the election process like in regions. 

TV stories provided in-depth coverage of topics, any interested party was represented. 

Accordingly the TV stories tended were found balanced. 

 

Monitoring of PSAs  

Within the framework of the undertaking PSAs will be monitored as well. According to 

Article 12 of the Law of Georgia on Advertising “The social advertising is the advertising 

aimed at supporting public goods and achieving charitable objective, which is neither 

commercial nor election advertising and does not promote a legal entity of public law or a 

government organization as well as the service rendered by them.” (9.06.2006 #3245). 

Monitoring will try to identify whether social ads meet the legal criteria and whether they 

contain the signs of subliminal advertising (advertising of State agencies, and their services). 



Monitoring Regional Television Broadcasters   -   Presidential Election 2013 

 

Internews Georgia 28

Along with qualitative research the frequency of PSAs containing signs of subliminal ads will 

be counted.  

 

Results of monitoring: Within two-week reporting period no signs of subliminal political ads 

were identified in the PSAs aired on the monitored TV companies.  

 

Activities to be carried out: Report on the fourth phase of monitoring of regional 

broadcasters for the period of October 21-27 will be prepared.    

 

 

 
 
This report is made possible with the support from the American people through the United States 
Agency for International Development (USAID). The content is the sole responsibility of "Internews 
Georgia" and it may not necessarily reflect the views of the International Foundation for Electoral 
Systems, United States Agency for International Development, or the United States Government.  
 
 
 
 


