Election Media Monitoring of Radio Channels

July 16 - August 16

Internews-Georgia is carrying out the monitoring of radio channels within the
frameworks of the EU-UNDP funded project “Professional Media for Elections”. The
monitoring started on June 15 and will last until November 15, inclusive. The monitoring

covers the evening news releases of 12 radio broadcasters. These are: Radio 1 (Public

Broadcaster), Imedi, Fortuna, Radio Liberty, Palitra, The First Radio, Green Wave,
Hereti, Old City, Atinati, Maestro and Adjara.

Second-month monitoring of radio channels (July 16 - August 16) revealed the following

key findings:

Out of presidential candidates, the most time was allocated to Giorgi
Margvelashvili, candidate of the Coalition Georgian Dream;

There was almost no coverage of election programs of presidential candidates;

The news often did not provide any background information, which made it hard
to understand the story;

The most time was allocated to the government, the Coalition Georgian Dream
and the United National Movement;

Often the news items were based on one source only and the disseminated
information was not double-checked with various sources;

Like the previous reporting period, the news of radio broadcasters were often
identical: the topics were discussed in the news reports in a similar manner, and
one and the same comments of respondents were encountered;

The news items were mostly limited to quoting the statements of politicians. The
journalists rarely asked critical questions;

There were no cases of manipulation with sound/music observed during the
reporting period.



Radio 1 (Public Broadcaster)

Radio 1 provided an active coverage of political events. In total, 2 hours and 13 minutes
were dedicated to the monitoring subjects. 20% of this time was used for covering the
presidential candidates. Unlike other radio broadcasters, Radio 1 also allocated little time
to the discussion of election programs of candidates.

As for other monitoring subjects, the most time was dedicated to the government (21%),
the United National Movement (18%) and the Coalition Georgian Dream (15%). Besides,
the journalists broadcasted the facts without subjective evaluations. The news programs
were not biased to any of the monitoring subjects. Correspondingly, none of the subjects
was discussed in an especially positive or negative context.

Still there were cases when journalists were quoting the subjects’ comments themselves
and there was almost no time allocated for the direct speech. Besides, the news was
mostly descriptive and the main questions were left unanswered.

Time allocated to the subjects on the
Radio 1 (%)

H Positive Neutral M Negative
Government 0:28:39 [ad 66 23
United National Movement 0:23:42 5] 78 17
Coalition Georgian Dream 0:20:06 e 68 26
President 0:09:03 221 56 [
Prime Minister 0:08:46 7 64 [IESH
Central Election Commission 0:07:05 | 93 |

Giorgi Margvelashvili 0:06:13 38" 35 Bl
David Bakradze 0:04:58 [B7 58 |
Giorgi Targamadze0:03:59 98 |
Free Georgia 0:02:58 | 86 |
Speaker of the Parliament 0:02:51 | 95
Koba Davitashvili 0:02:28 92 |
Nino Burjanadze 0:01:59 |88
Nestan Kirtadze 0:01:50 100
Shalva Natelashvili 0:01:49 |92
Salome Zurabishvili 0:01:40 100




The First Radio

The First Radio covered the most number of monitoring subjects (17) and in total
allocated 4 hours and 12 minutes to them. Presidential candidates were also covered
actively (in total, during 21% of total time).

The First Radio is also distinguished with high rate of direct speech as well. On average,
45% of time was allocated for direct speech to the monitoring subjects. However,
sometimes this was caused by the direct and non-stop broadcasting of politicians’
speeches. For example, in the news program on August 8 about the ceremony of taking
oath by military personnel, there was a Prime Minister’s speech broadcasted during 7
minutes.

It is also noteworthy that the journalists prepared balanced stories about the main topics
of the day, and covered the positions of various sides. In total, the news release was
impartial.

Time allocated to the subjects on the
First Radio (%)

M Positvie Neutral B Negative

United National Movement 0:57:51 |70 76 17
Government 0:44:31 N4 71 15
| 79 N
10
0

Coalition Georgian Dream 0:33:34
President 0:23:11
Prime Minister 0:21:23
Giorgi Margvelashvili 0:11:22 l 56 -
Giorgi Targamadze 0:10:46 I
Koba Davitashvili 0:08:19 100
David Bakradze 0:08:16 - 61
Speaker of the Parliament 0:06:04 I 89
Nino Burjanadze 0:05:37 |
Free Georgia 0:04:12 100
Central Election Commission 0:04:03 94 |
Nestan Kirtadze 0:03:42 ‘ 96
New Rights 0:03:13 100
Shalva Natelashvili 0:02:25 |83

Salome Zurabishvili 0:01:57 |




Radio Palitra

Out of the time allocated to the monitoring subjects (3:21:17), Radio Palitra dedicated the
most time to the United National Movement (28%), the government (21%) and the
Coalition Georgian Dream (15%). As for the coverage tone, it was mostly neutral
towards all the subjects.

The journalists presented the news without any subjective evaluations, and the news
items were mostly balanced. Extensive stories were prepared in connection to the main
topics of the day, where the positions of stakeholders and expert analyses were
presented.

Time allocated to the subjects on the
Radio Palitra (%)

M Positive Neutral B Negative
s BT
69 |
76 13
Prime Minister 0:19:56 [ 84 |
President 0:19:32 . 57 -
Speaker of the Parliament 0:09:32 I 95
Giorgi Margvelashvili 0:07:36 I 73 I
Koba Davitashvili 0:04:34 77 I

United National Movement 0:56:43 -

Government 0:42:06 _

Coalition Georgian Dream 0:30:14 .

Central Election Commission 0:02:43 I77
Giorgi Targamadze 0:02:22 100
Free Georgia 0:02:11 100

David Bakradze 0:01:15 [}

Nino Burjanadze 0:01:12 ||

Radio Green Wave

Radio Green Wave allocated the biggest share of time to the government (24 minutes),
the United National Movement (18 minutes) and the Coalition Georgian Dream (12
minutes). In total, 1 hour and 55 minutes were allocated to the monitoring subjects.



The journalists did not make subjective evaluations and they also covered the direct
speech of monitoring subjects as well. However, the news was still covered in a dry and
superficial manner, which found its reflection on the quantitative data: negative tone has
the minimum rate, and neutral tone prevailed in all the cases. The journalists rarely
asked hard questions, did not go deep into the problems and did not try to cover the
positions of interested sides or experts about the issue. In fact, the news was limited to
the quotation of politicians’ statements.

Time allocated to the subjects on the
Radio Green Wave (%)

M Positive Neutral M Negative
74 |

. i

Government 0:24:06
United National Movement 0:18:34 -
Coalition Georgian Dream 0:12:16 -
Prime Minister 0:10:17 -
President 0:08:48 - 71 I
Koba Davitashvili 0:08:39 [
Giorgi Margvelashvili 0:08:16 -
Giorgi Targamadze 0:05:48 I
David Bakradze 0:04:54 .
Speaker of the Parliament 0:03:53 l 80

Central Election Commission 0:03:32 92 I

Nino Burjanadze 0:02:59 . 73

Radio Liberty

In total, the Radio Liberty allocated 3 hours and 25 minutes to the monitoring subjects.
Among the covered subjects, the most time was dedicated to the government (58%), the
Coalition Georgian Dream (47%) and the United National Movement (41). Compared to
the previous reporting period, the time allocated to the Prime Minister and the indicator
of positive coverage was reduced by 56%.

Among presidential candidates, the most time was dedicated to Koba Davitashvili,
leader of the People’s Party and Giorgi Margvelashvili, candidate of the Coalition
Georgian Dream. In total, there were no cases of bias identified in news releases.
Extensive stories were prepared in connection to the main topics of the day, which was

5



reflected on diverse tones. The journalists disseminated information that was double-
checked with several sources, and allocated time to the subjects for direct speech as well.

Time allocated to the subjects on the
Radio Liberty (%)

M Positive Neutral W Negative

a7 IR
60 A

Government 0:57:54

Coalition Georgian Dream 0:47:20
United Nation Movement 0:41:00
Prime Minister 0:13:06

President 0:11:18

Central Election Commission 0:06:32
Koba Davitashvili 0:05:30

Giorgi Margvelashvili 0:04:30
Speaker of the Parliament 0:04:04
Free Georgia 0:02:25

Christian-Democratic Movement 0:01:57 I
New Rights 0:01:25
Salome Zurabishvili 0:01:24

Radio Maestro

Radio Maestro allocated almost 6 hours to the coverage of monitoring subjects. Out of
them, the most time was allocated to: the government (35%), the United National
Movement (17%) and the Coalition Georgian Dream (16%). It is noteworthy that the
ruling team had the least indicator of negative coverage (12%), than the United National
Movement (32%).

The share of direct speech was also distributed unequally. Whereas 28% of the time was
allocated to Giorgi Margvelashvili for direct speech, Davit Bakradze had a 100% of
indirect coverage. The Coalition Georgian Dream (12%) and the Prime Minister had a
bigger rate of direct coverage (20%) than the President (4%) and the United National
Movement (6%).

The news stories often were not balanced: the journalists disseminated information
superficially and based on one source only. For example, in the story broadcasted on
August 1, the President was putting the blame on the Ministry of Defense and was
stating that the soldiers are regularly poisoned by food. Coverage of this topic was



limited to the statement of Mikheil Saakashvili only: the journalist did not cover the
position of the other side or tried to obtain additional information.

Time allocated to the subjects on the
Radio Maestro (%)

Positive Neutral M Negative
Government 2:04:31 22 58 20 |
United National Movement 1:01:52 5 63 [ 32 |
Coalition Georgian Dream 0:56:40 4 84 [12]

President 0:32:12 18 63 [EH
Prime Minister 0:23:29 [331 46 B
Giorgi Margvelashvili 0:22:57 IiZiN33]
Central Election Commission 0:08:52 |91 |
Speaker of the Parliament 0:06:54 100
Nino Burjanadze 0:04:28 | |
Koba Davitashvili 0:03:05 |
Free Georgia 0:03:04
David Bakradze 0:02:44
Giorgi Targamadze 0:01:50
For United Georgia 0:01:29
European Democrats 0:01:18

Radio Fortuna

Radio Fortuna covered the monitoring subjects for 1 hour and 23 minutes, out of which it
dedicated 27 minutes to the government, 18 minutes to the Coalition Georgian Dream
and 14 minutes to the United National Movement. As for the presidential candidates,
their activities were less covered. Only Giorgi Margvelashvili and Davit Bakradze got
more than a minute. There was almost no information broadcasted in the news about the
election program of candidates. They were covered only when evaluating the opponents’
comments or when there was a meeting with population.

Like the previous reporting period, the journalists were quoting the respondents’
comments, but there were no comments with soundbites of monitoring subjects at all.
Observation of the tone suggests that in total the United National Movement and the
President happened to have a relatively bigger rate or negative coverage, than the ruling
team and the Prime Minister. However, such distribution of tone did not result from the
biased coverage and was not caused by the topics of the news. The journalists neither
provided subjective evaluation, nor expressed negative or positive attitudes towards any
candidate.



Time allocated to the subjects on the
Radio Fortuna (%)

M Positive Neutral H Negative

Government 0:27:38 - 75 -
Coalition Georgian Dream 0:18:05 . 80 .
United National Movement 0:14:17 I 66 -
President 0:06:30 I 59 .

Prime Minister 0:03:56 I 50 I
Giorgi Margvelashvili 0:03:02 l47|
Central Election Commission 0:02:35 * 82

David Bakradze 0:02:11 .I

Speaker of the Parliament 0:01:53 I77

Radio Imedi

Radio Imedi covered the monitoring subjects for 3 hours and 11 minutes. The subjects
also had an opportunity of direct speech.

The most time was dedicated to the government (25%) and the United National
Movement (20%) and the Coalition Georgian Dream (18%). They had the same indicator
of negative coverage, but the indicator of positive coverage was less for the United
National Movement.

In summary, it is possible to say that the news items are balanced. However, we have
observed a trend of positive presentation of the presidential candidate of the Coalition
Georgian Dream. For example, the story prepared about the election monitoring report
of the organization International Society for Fair Elections and Democracy did not cover
the part that spoke about the participation of Giorgi Margvelashvili in the event that was
funded from the budget. Besides, Giorgi Margvelashvili had a positive coverage during
53% of the allocated time, though less than 4 minutes was allocated to Davit Bakradze,
and this was the coverage with neutral and negative tone only.



Time allocated to the subjects on the

Radio Imedi (%)

M Positive Neutral M Negative
Government 0:46:54 AN 61 [ 25 ]
United National Movement 0:37:39 | 72 [ 27 |
Coalition Georgian Dream 0:34:26 9 66 [ 23 |
Prime Minister 0:23:33 28l 64 B
President 0:09:31 57 2l
Giorgi Margvelashvili 0:07:56 [53033 4

Speaker of the Parliament 0:07:05
Central Election Commission 0:06:37
David Bakradze 0:03:47

Free Georgia 0:03:42

Nino Burjanadze 0:02:39

97 |
100

yZy |

100

89|

Giorgi Targamadze 0:02:19 |
Shalva Natelashvili 0:01:54 |
New Rights 0:01:28

Radio Atinati (Zugdidi Town)

Only 35 minutes were allocated to the monitoring subjects in the air of Radio Atinati. It is
noteworthy that there was almost no coverage for presidential candidates: more than a
minute was dedicated only to Nestan Kirtadze (0:01:11).

During the reporting period the radio broadcaster mostly covered the events taking
place in the region: they arranged vox-pop and prepared stories on local social problems.
However, the journalists were limited only to the coverage of dry facts and rarely asked
critical questions to the people in charge. Correspondingly, often the news was not
presented exhaustively and was limited only to the stating a problem.

In total, the Radio Atinati covered the events impartially and did not express bias

towards any of the monitoring subjects.



Time allocated to the subjects on the
Radio Atinati (%)

M Positive Neutral W Negative

Government 0:10:50 - 84 I
s e B

Coalition Georgian Dream 0:06:39 78 .

President 0:03:39 69 -

Nestan Kirtadze 0:01:11 100

United National Movement 0:06:51

Speaker of the Parliament 0:01:03 100

Radio Old City (Kutaisi City)

The Radio Old City temporarily discontinued the news programs for two weeks from
August 5, consequently, only 32 minutes were allocated to the monitoring subjects
during the reporting period. Out of this time 33% was dedicated to the government, 29%
- to the Coalition Georgian Dream and 13 to the United National Movement.

Significant part of news releases on the Radio Old City dealt with the activities of
representatives of the Coalition Georgian Dream and the United National Movement
within the local government structures and changes in personnel. The journalists
presented the events only by stating dry facts without analysis. Besides, there was a very
little share of direct speech of subjects.

However, the journalists did not make subjective evaluations and covered the news
impartially.

10



Time allocated to the subjects on the
Radio Old Sity (%)

M Positive Neutral H Negative

Coalition Georgian 5
Dream 0:09:14
United National .

Movement 0:04:12
President 0:01:48 83 I

Speaker of the

Parliament 0:01:35 100

Free Georgia 0:01:34 100

Radio Hereti (Lagodekhi Town)

Radio Hereti allocated 1 hour and 33 minutes for covering the monitoring subjects. The
biggest share of time was allocated to the United National Movement and the Coalition
Georgian Dream. Besides, the ruling party and the United National Movement had the
same indicator of negative coverage: however, the Coalition Georgian Dream and the
government were given more time for direct speech.

Hereti actively covered the national and regional events. The journalists allocated much
time not only to the political, but also to the social topics, and presented the positions of
officials in regards to the identified problems. Relatively less time was dedicated to the
coverage of presidential candidates.

There are live broadcasts from the hotspots of events during the news releases, including
the direct speech of monitoring subjects. However, compared to the previous reporting
period, analytical stories were rarely produced and in some cases the journalists were
spreading the information only based on one source.

11



Time allocated to the subjects on the
Radio Hereti (%)

M Positive Neutral M Negative

Government 0:31:18 _ 65 -
Coalition Georgian Dream 0:23:49 - 51 _

United National Movement 0:11:48 I 56 -
President 0:03:42 64 .
Giorgi Margvelashvili 0:03:28 71 .
Central Election Commission 0:03:01 98 |
Prime Minister 0:02:56 I 72 I
Koba Davitashvili 0:02:02 | 87|
Giorgi Targamadze 0:01:56 |90
Speaker of the Parliament 0:01:21 100
Free Georgia 0:01:09 100

Radio Adjara

Radio Adjara allocated 1 hour and 23 minutes to the monitoring subjects. 70% of this
time was used for covering the government of the Autonomous Republic of Adjara, the
Coalition Georgian Dream and the central government. Significant share of direct speech
was used for direct speech in the news releases.

In general, the monitoring subjects were mostly covered with neutral tone, but the
Government of Adjara was an exception, for which there was 42% of positive coverage
out of the total time allocated to it. The trend of covering the authorities with positive
tone is observed in general: governmental initiatives and projects to be implemented
were covered superficially and without criticism. The journalists were limited only to the
reporting of dry facts and rarely prepared analytical stories.

12



Time allocated to the subjects on the
Radio Ajara (%)

M Positive Neutral H Negative

Coalition Georgian Dream 0:17:23

Government 0:16:14 - 48 -

United National Movement 0:12:28 I 84 .
President 0:03:21 59 .
Prime Minister 0:02:52 I45 I
Koba Davitashvili 0:02:02 I

For United Georgia 0:01:08

Conclusion

During the reporting period (July 16 - August 16) the radio broadcasters were mostly
covering the monitoring subjects impartially. However, there was a lack of analysis and
information sources observed in the stories. Despite the journalists did not disseminate
the news based on anonymous sources, the broadcasted information was still unverified
and often was based only on one source.

Compared to the previous reporting period, the coverage of presidential candidates has
not increased significantly. Besides, the journalists did not ask the candidates about their
vision for resolving this or that problem; the reporters covered them only when
evaluating the comments of the opponents or while meeting with the population.

Regional broadcasters, unlike the previous reporting period, were not significantly
distinguished from other radio broadcasters. Even in their cases, the stories were mostly
limited to providing dry quotes of politicians’ comments and superficial reporting of
facts. The share of direct speech of subjects was reduced (especially in case of the Radio
Atinati and the Radio Old City).

The unchanged trend was observed in case of all the radio broadcasters - the journalists
did not make subjective evaluations and neither there were cases of manipulation with
music/sound.

13



