
1 
 

Election Monitoring of Radios 

15 –  30 June, 2014 

 

 

 

 

Internews – Georgia, under the frameworks of the project “Professional Media for Elections”,  

funded by the EU-UNDP program, is monitoring the radio channels. The monitoring started  

on April 15 and will last through June 30. It includes the monitoring of evening news releases  

of 12 radio broadcasters: Radio 1 (Public Broadcaster), Imedi, Fortuna, Radio Liberty, Palitra,  

The First Radio, Utsnobi, Maestro, Hereti (Lagodekhi), Old City (Kutaisi), Atinati (Zugdidi)  

and Ajara (Batumi). 

Monitoring of radio channels during June 15 –30 revealed following key findings: 

 Most of the time was dedicated to the United National Movement, the Government and the 

coalition Georgian Dream; 

 Majority of radio broadcasters actively covered violations registered on election precincts 

during the election day; 

 Time allocated to mayoral candidates further decreased; 

 Majority of radio broadcasters demonstrated less interest towards the second round of 

elections; 

 The First Radio covered the election related topics most actively; 

 Questions asked by journalists were mainly based on politicians’ statements rather than 

empiric data; 

 Journalists limited themselves to single coverage of issues related to social problems and failed 

to disseminate follow up information concerning the development within the following days; 

 The journalists did not manipulate with voice/music, neither did they use the hate speech. 

 

 

 



2 
 

Radio 1 (Public Broadcaster)  

The Public Broadcaster allocated 33 minutes to the monitoring subjects. 34% of this coverage  

time was dedicated to the United National Movement, 15% - to the Coalition Georgian Dream and 

11% - to the Government. The radio broadcaster did not cover direct speech of subjects.  

Journalists were making brief news programs, covering issues shallowly, without researching 

additional information. News were mainly based on a sole source and were limited to citing the 

politicians’ statements. Negative tone was collected by the United National Movement and the 

coalition Georgian Dream, which was caused by critical statements made by politicians towards each 

other rather than critical questions asked by journalists.  

The Radio broadcaster was making stress on covering election related topics. Within the reporting 

period violations registered on election precincts and claims submitted by political parties and NGOs 

were intensively covered. CEC statements also attracted a lot of attention. However, journalists still 

limited themselves to citing the statements and refrained from in-depth coverage of issues.  

Apart from announcement of the election results, the news programs practically allocated no time to 

the mayoral candidates. Therefore, only candidate from the coalition Georgian Dream, David 

Narmania managed to collect more than one minute of air time.  

Overall, the radio broadcaster operated in an impartial manner and journalists followed professional 

ethics standards. However, shallow coverage of events still remained to be a problem.  

2

9

19

83

63

98

90

100

77

100

100

15

28

7

United National Movement 0:11:15

Coalition Georgian Dream 0:05:09

Government 0:03:38

Prime Minister 0:03:01

Non-Parliamentary Opposition 0:02:13

David Narmania 0:02:04

Labour Party 0:01:32

President 0:01:18

Time allocated to the subjects on the 
Radio 1 according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 



3 
 

The First Radio 

The First Radio allocated 1 hours and 56 minutes to the monitoring subjects. The largest portions of 

time were dedicated to the United National Movement (32%), the Government (16%) and the 

coalition Georgian Dream (11%). Non-parliamentary opposition parties mostly used their time to 

criticize the Government or the United National Movement. Therefore, negative tone was mainly 

addressed to those subjects, while other subjects were covered neutrally.  

Compared to all other radio broadcasters significant portion of time was allocated to the direct speech 

of monitoring subjects (65%) that was caused by live coverage of politicians during news programs.   

On the election day the situation existing on election precincts was considered in the radio 

broadcaster’s programs, during which the first comments made by the mayoral candidates were 

covered.    

Elections still remained to be the main topic of the following week’s news program. Journalists were 

intensively covering identified violations and statements made by politicians and NGOs. The First 

Radio demonstrated interest in the second round of elections as well. Journalists interviewed the 

candidates, who reached the second round. For instance: the Ozurgeti candidate from the Georgian 

Alliance of Patriots – Shota Gogiberidze, was invited to participate in June 17 program, while the 

Gori candidate from the Georgian Party – Kakha Ergemlidze – in June 18 program. The journalist 

rarely asked candidates tough questions, however allowed them to evaluate elections and speak about 

their own plans. Interview was made with only one candidate, who qualified for the second round of 

self-governance city mayor elections, while his/her competitor was not provided with the same 

opportunity.       

The First Radio was allocating a lot of time to mayoral candidates representing non-parliamentary 

opposition parties, while they were practically completely absent in the programs aired by other radio 

broadcasters. Besides, compared to the previous reporting period, the radio broadcater was preparing 

even more balanced news. However, the issue related to presentation of respondents still remained to 

be a problem, since sometimes comments of subjects were aired by the broadcaster without indicating 

who the respondent was.     

The journalists were wrking impartially. There were no cases of manipulation with sound or music, 

nor were the journalists using hate speech.  



4 
 

14

75

90

62

86

100

100

98

91

100

85

94

88

98

100

24

10

24

14

United National Movement 0:37:56

Government 0:18:47

Coalition Georgian Dream 0:13:51

Prime Minister 0:10:22

Burjanadze-United Opposition 0:08:13

Labour Party 0:05:19

Irma Inashvili 0:04:48

Kakha Kukava 0:03:41

President 0:03:27

Shota Gogiberidze 0:02:36

David Narmania 0:02:20

Kakha Ergemlidze 0:02:12

Speaker of Parliament 0:01:36

Nika Melia 0:01:31

Time allocated to the subjects on the 
First Radio according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Palitra 

Radio Palitra allocated 1 hour and 18 minutes to the monitoring subjects. The biggest portion of time 

was dedicated to cover the United National Movement (34%), the Government (26%) and the 

coalition Georgian Dream (15%). The radio broadcaster was also covering diect speech of subjects 

(34%).  

Journalists were making balanced stories concerning the major topic of the day.  News programs were 

mainly dedicated to activities carried out by the Government and the United National Movement. 

Non-parliamentary opposition parties were provided with less than 1 minute of time. 

Election related stories described violations identified on election precincts, however none of the 

mayoral candidates received more than one minute of air time. Therefore, additional information 

concerning the candidates, who qualifified for the secound round was not provided.  

Overall, the journalists were working impartially, following professional ethics standards. However, 

compared to the previous reporting period, their proactiveness was not visible and less diverse stories 

were prepared on elections related topics.    



5 
 

6

14

82

86

67

93

90

100

17

8

19

6

United National Movement 0:26:45

Government 0:20:03

Coalition Georgian Dream 0:11:47

Prime Minister 0:08:46

President 0:02:17

Speaker of Parliament 0:02:02

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Palitra according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

 

Radio Utsnobi 

Radio Utsnobi was making brief news programs, therefore the monitoring subjects were provided 

with little time (14 minutes). Only three subjects received more than one minute of coverage time.     

Journalists limited themselves to citing politicians’ statements. They were neither covering their 

direct speech nor trying to research additional information. Election related news were shallow. 

Mayoral candidates were provided with no time whatsoever. 

Radio Utsnobi was not demonstarting biased attitude towards any political power. However, news 

programs were often unbalanced and based on a sole source.  



6 
 

3 97

100

71 29

Government 0:07:01

Prime Minister 0:02:49

United National Movement 0:02:29

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Utsnobi according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Liberty 

Radio Liberty provided the monitoring subjects with 1 hour and 10 minutes of coverage time. 27% of 

that time was dedicated to the United National Movement, while 25-25% - to the Government and 

the coalition Georgian Dream. The radio broadcaster was also covering direct speech of the subjects. 

Alike the previous reporting periods, the radio broadcaster was distinguished by balanced and 

analytical news programs. The monitoring subjects were covered mostly in a neutral tone, however 

the most covered three candidates also collected some negative tone. 

Journalists were asking critical questions and presented topics from various angles. For instance, the 

story concerning exports of Georgian products to the Russian market aired during June 24 program 

provided analysis of the Georgian export market peculiarities and challenges related to issue. Opinion 

of the citizens and clarifications made by experts were provided along with the politicians’ comments.   

On June 15 the radio broadcaster aired several election related stories discussing events of the day. 

Journalists were covering the identified violations in detail. The materials presented processes taking 

place in Tbilisi and regional election precincts. However, after the elections, the radio broadcaster did 

not make a stress on a follow-up coverage of mayoral candidates. Apart from Tbilisi mayoral 

candidates from the coalition Georgian Dream and the United National Movement, no other 

candidate received more than one minute of coverage time. 

The Radio Liberty journalists were operating impartially, following professional ethics standards.  



7 
 

5

6

7

24

50

75

77

55

72

100

100

21

18

38

4

United National Movement 0:18:58

Government 0:17:51

Coalition Georgian Dream 0:17:42

Prime Minister 0:06:39

President 0:02:22

Nika Melia 0:01:16

David Narmania  0:01:10

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Liberty according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Maestro 

The time allocated by Radio Maestro to the monitoring subjects comprised 2 hours and 18 minutes. 

45 minutes of that time was provided to the Government, 33 minutes – to the United National 

Movement and 26 minutes – to the coalition Georgian Dream. The radio broadcaster did not cover 

direct speech of the subjects.  

Compared to the previous reporting period, the journalists became more active and the news 

programs – more diverse. News prepared on the sole source basis still remained to be a problem, 

however their number reatively decreased. The journalists started covering events in more detail.  

Coverage of statements made by NGOs and international organizations on the election day and the 

following period increased. Mayoral candidates were provided with little time and the stress was 

made on coverage of violations occuring on election precincts. Journalists were addressing experts to 

analyze the events. For instance, an interview was prepared on June 17, where political scientist 

Kakhi Kakhishvili was discussing results of the elections. On June 27 another political scientist Soso 

Tsintsadze was speaking about importance of the EU Association agreement. 



8 
 

The radio broadcaster was covering events impartially; the journalists were following ethical 

standards. There were no cases of manipulating with voice/music or use of hate speech registered on 

the radio.  

26

9

14

43

45

42

52

62

55

19

49

55

35

91

12

35

67

8

Government 0:45:28

United National Movement 0:33:02

Coalition Georgian Dream  0:26:30

Prime Minister 0:11:53

President 0:08:09

David Narmania 0:04:43

Speaker of Parliament 0:02:54

Non-Parliamentary Opposition 0:02:14

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Maestro according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

 

Radio Fortuna 

Duration of news programs aired by the Radio Fortuna did not exceed 5-6 minutes. Therefore, the 

monitoring subjects were provided with just 26 minutes of air time. 23% of that time was used to 

cover the Government, 19% - the United National Movement and 18% - the coalition Georgian 

Dream. The radio broadcaster did not cover direct speech of the subjects. 

The monitoring subjects were mainly covered in neutral tone, while the coalition Georgian Dream 

received high rate of negative coverage (71%). Negative tone applied to the ruling team was caused by 

quoting the comments made by opponents and not subjective evaluations on behalf of the journalists 

or manipulation with voice and music. For instance, in June 16 program the political scientist Kakhi 

Kakhishvili was criticizing the ruling coalition while summarizing the election results.  

The news programs provided almost no time to mayoral candidates. Only Tbilisi mayoral candidates, 

who qualified for the second round of elections were covered.  



9 
 

Journalists were disseminating impartial but shallow information related to the main events of a day. 

Analytical stories were not prepared and tough questions concerning activities of the politicians were 

not asked.  

8

19

18

84

93

29

73

100

80

82

100

7

5

71

8

20

Government  0:06:05

United National Movement 0:05:02

Coalition Georgian Dream 0:04:45

Prime Minister 0:03:13

Speaker of Parliament 0:02:10

President 0:01:16

David Narmania 0:01:07

Nika Melia 0:01:02

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Fortuna according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Imedi 

Radio Imedi provided the monitoring subjects with 1 hour and 34 minutes of coverage time. Most 

part of that time was used to cover the United National Movement (41%), the Government (25%) and 

the coalition Georgian Dream (17%). More time was allocated to direct speech of the subjects (59%) 

rather than indirect one.  

The radio broadcaster covered the subjects mostly in neutral and negative tone. Indicator of negative 

tone coverage of the Government, the coalition Georgian Dream and the Prime Minister is mostly 

caused by statements made by representatives of the United National Movement. For instance, the 

interview with the representative of the Parliamentary minority Sergo Ratiani was covered on June 

20. The issue was related to detention of the members of the United National Movement at the 

border in Azerbaijan and Ratiani severely criticized the Government of Georgia for that.  

On June 15 the radio Imedi covered in detail election processes and evaluations made by the Central 

Election Commission and the NGO sector. However, compared to the previous reporting periods, the 



10 
 

time allocated to mayoral candidates decreased and none of them received more than one minute of 

air time. 

The Radio Imedi did not demonstrate biased attitude towards any political power; the journalists 

were following professional ethics standards.  

3

14

88

60

61

66

100

100

100

12

38

26

28

United National Movement 0:38:47

Government 0:23:48

Coalition Georgian Dream 0:16:25

Prime Minister 0:07:35

President 0:02:51

Speaker of Parliament 0:01:51

Non-Parliamentary Opposition 0:01:01

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Imedi according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Atinati (Zugdidi)  

Radio Atinati was airing 5-6 minute news programs. The monitoring subjets were provided with only 

15 minutes in total. The Government (28%), the coalition Georgian Dream (25%) and the United 

National Movement (21%) were covered most often. The journalists were quoting the respondents’ 

statements and the subjects were provided with almost no time for direct speech. 

The journalists were not making subjective evaluations. Significant part of information covered by 

them was related to social topics, which, apart from comments made by population, also comprised 

clarifications offered by officials.  

The June 15 program supplied listeners with information about the voting process taking place in 

Zugdidi. The radio broadcaster covered violations identified on election precincts and the process of 

voting carried out by the government representatives. The mayoral candidate from the United 



11 
 

National Movement, Teimuraz Basilaia was the only candidate provided with coverage time, notably 

97% in positive tone.  

The Radio Atinati was working impartially over the election period, however it covered events in a 

brief and shallow manner. 

18

16

16

97

74

84

73

3

83

8

11

17

Government 0:04:12

Coalition Georgian Dream 0:03:45

United National Movement 0:03:07

Teimuraz Basilaia 0:01:18

Prime Minister 0:01:16

Time allocated to the subjects on the 
Radio Atinati according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Old City (Kutaisi)  

Radio Old Town was preparing brief news programs. The monitoring subjects were provided with 31 

minutes in total. The coalition Georgian Dream, the Government and the United National Movement 

were covered most often. In average 30% of time was dedicated to direct speech.  

Compared to the previous monitoring periods, events were covered more shallowly. The journalists 

limited themselves to quoting politicians’ statements and were rarely asking critical questions. 

Oppositional parties blamed the Government for alleged falsification of elections. Therefore negative 

tone collected by the coalition Georgian Dream and the Government is a result of critical statements 

covered by the radio.  

The radio broadcaster was focused on events taking place in Kutaisi. Stories concerning violations 

identified on election precincts were prepared, where politicians were enabled to express their 

position towards various issues. Among mayoral candidates, the ones, who won the first three places 



12 
 

were covered by the broadcaster. Besides, public opinion polls were held, where citizens discussed 

the election results, spoke about the previous Sakrebulo and the newly elected mayor.  

The journalists were covering events impartially, without making subjective evaluation addressed to 

any political power. Professional ethical standards were followed by the radio broadcaster.  

27

21

30

28

33

38

19

43

47

47

63

72

61

62

81

57

26

32

6

6

Coalition Georgian Dream 0:07:44

Government 0:05:32

United National Movement 0:05:32

Non-Parliamentary Opposition 0:02:41

Shota Murghulia 0:02:26

Giorgi Tevdoradze 0:02:18

President 0:01:03

Teimuraz Shashiashvili 0:01:01

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Old City according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Hereti (Lagodekhi) 

Radio Hereti provided the monitoring subjects with one hour and 26 minutes of air time, out of 

which 37% of time was dedicated to the Government, 21-21% - to the United National Movement 

and the coalition Georgian Dream. The radio broadcaster was also covering direct speech of the 

subjects (32% in average).  

The news programs focused on events taking place in Kakheti region. The Radio Hereti journalists 

were especially proactive. Significant portion of time was dedicated to coverage of problems faced by 

population, where listeners could hear citizens’ statements and responses provided by relevant 

officials. Besides, the radio broadcaster did not limit itself to single coverage of problems in its news 

programs but rather provided listeners with follow up information concerning further developments.  



13 
 

The radio broadcaster was actively covering election related topics, however none of the mayoral 

candidates were provided with more than one minute of coverage time. The journalists provided 

extensive and detailed coverage of violations indentified on election precincts. They covered 

statements made by politicians as well as the NGO sector. News programs were not analytical, 

however they were rather balanced.  

The radio broadcaster was operating impartially and the journalists were following professional 

ethical standards.  

40

17

37

59

91

48

60

45

100

41

64

12

23

18

Government 0:32:08

United National Movement 0:18:33

Coalition Georgian Dream 0:18:24

Burjanadze-United Opposition 0:06:23

Prime Minister 0:02:37

Labour Party 0:02:16

Speaker of Parliament 0:01:29

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Hereti according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Radio Ajara (Batumi)  

Radio Ajara provided the monitoring subjects with one hour and 24 minutes of air time, out of which 

27% of time was dedicated to the coalition Georgian Dream, 19% - the United National Movement 

and 16% - the Government of Ajara. The radio broadcaster was also covering direct speech of the 

subjects.   

Compared to the previous reporting periods the news programs became more diverse and the stories – 

more balanced. The journalists were not expressing loyal attitude towards any political power that 

reflected on allocation of negative tone. However, lack of critical questions still remained to be a 



14 
 

problem, as a result activities carried out by the subjects were mainly covered in a positive tone. For 

instance, successful projects of Ajarian Government were covered much more intensively than vision 

and plans of the Government in regard to particular problems. 

Duration of news programs on the election day and the following week had increased. The Batumi 

mayoral candidates from the coalition Georgian Dream and the United National Movement, the two 

political teams that qualified for the second round, were covered within the reporting period. The 

journalists were preparing balanced stories concerning violations identified on the election day and 

covered opinion expressed by the CEC representatives, politicians and NGO sector. 

The radio broadcaster operated in an impartial way. The journalists were neither manipulating with 

voice/music nor using hate speech. 

25

14

64

43

65

73

44

70

43

61

20

35

26

21

56

100

33

25

16

22

9

Coalition Georgian Dream 0:22:26

United National Movement 0:15:49

Ajara Government 0:13:32

Government 0:13:00

Giorgi Ermakovi 0:05:43

Prime Minister 0:03:55

Giorgi Diasamidze 0:02:27

Labour Party 0:01:43

Speaker of Parliament 0:01:22

Time allocated to the subjects on the 
Radio  Ajara according to the tone (%)

Positive Neutral Negative

 

 

Conclusion 

Within the reporting period the radio broadcasters were covering events impartially, however the 

problem related to lack of critical questions, journalism proactiveness and in-depth stories became 

more evident.  

Majority of the radio broadcasters were making news programs around the activities carried out by 

the Government or the United National Movement, while time allocated to non-parliamentary 



15 
 

opposition significantly decreased. The stories were based on politicians’ statements and journalists 

were not trying to research additional information.  

Politicians were enabled to speak about their advantages, however those statements were not 

followed by critical questions. For instance, successful projects implemented by the Government 

were covered much more intensively than than vision and plans of the Government in regard to 

particular problems. There were almost no instances, when journalists required public information pr 

applied statistics and results of the research to verify statements made by politicians. Thereofe, 

questions asked by journalists were based solely on politicians’ statements and not empiric data.   

The radio broadcasters were relatively more active on the election day. They were covering situation 

existing on election precincts and violations pretty operatively. Besides, a lot of time was dedicated to 

cover statements made by the NGO sector and the CEC. 

The time allocated to mayoral candidates further decreased. Majority of radio broadcasters did not 

allocate more than one minute even to those mayoral candidates, who qualified for the second round 

of elections. In general, there were few stories prepared in relation to the second round of elections 

and election campaigns of the candidates were not covered.  

The journalists were not demonstrating subjective attitude towards any political power. Violation of 

professional ethical norms, such as manipulation with voice/music or use of hate speech, was not 

registered within the reporting period.  

 


