
1 
 

 

Election Monitoring of Press 

October 27 – November 15, 2013 

The International Society for Fair Elections and Democracy (ISFED) carried out pre-election print 

media monitoring within the frameworks of the EU-UNDP funded project “Professional Media for 

Elections” and hereby presented the fourth interim report of the year 2013 covering post-election 

period of October 27 - November 15.  

The media monitors of the organization were observing the following media outlets: “Resonansi”, “24 

Hours”, “Akhali Taoba”, “Akhali Versia”, “Alia”, “Kviris Palitra” and “Asaval-Dasavali”.1  

The following key findings were identified as a result of qualitative and quantitative analysis of the 

materials: 

 Alike the pre-election period the President, the Government, the Prime Minister, the 

coalition “Georgian Dream” and the “United National Movement” still appeared to be the 

most actively covered subjects after the elections. 

 Neutral tone towards the subjects was prevailing, however negative tone addressed to the 

President was often rather dominant.  

 Among the presidential candidates Giorgi Margvelashvili, Nino Burjanadze, Giorgi 

Targamadze and David Bakradze were covered after the elections. Remaining candidates were 

provided with 1% or even less of the total space.  

 Unethical statements were still made in “Asaval-Dasavali”, other publications, however, the 

outlets tried to be ethical while criticizing certain political figures.   

 Newspapers provided readers with an opportunity to become familiar with various opinions 

regarding actual events.  

 Facts stated in certain cases required additional verification, since information supplied by a 

source was not verified.  

                                                           
1
 The newspapers were selected based on results of the 2012 print media survey carried out by the “Institute for 

the Public Opinion Research and Marketing”.  



2 
 

Resonansi 

In a post-election period “Resonansi” paid significant attention to the election day and 

related events. Numerous articles were dedicated to coverage of election process and 

discussion of the results, however, similar to the pre-election period, after the election day 

the largest portion of space was allocated to the President, the Prime Minister, the coalition 

“Georgian Dream”, the “United National Movement” and the Government. Among the 

presidential candidates the stress was made on Giorgi Margvelashvili and Nino Burjanadze.  

The subjects were covered neutrally in “Resonansi” alike the pre-election period. A little 

portion of positive and negative tone was registered towards them.  

 

From the qualitative standpoint it is noteworthy that majority of articles published in 

“Resonansi” have two or more sources and the supplied information is verified. Where 

journalists failed to verify facts, the readers were informed about it.  

Journalists were neutral in covering the ongoing events, there was no bias registered towards 

any political subject. Various experts were asked to make analysis and prognosis related to 

elections or other political events and the readers were enabled to become familiar with 

diverse opinions.  

 

 

4 

2 

91 

95 

86 

85 

90 

90 

98 

100 

100 

5 

3 

14 

15 

8 

6 

President 

Government 

United National Movement 

Coalition Georgian Dream 

Prime Minister 

Giorgi Margvelashvili 

Nino Burjanadze 

Christian-Democratic Movement 

Speaker of the parliament 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Resonansi according to the 
tone (%) 



3 
 

24 Hours 

Similar to the pre-election period “24 Hours” was actively covering all actual topics after the 

elections. The topics were related to elections as well as other political events, however 

analytical materials published in relation to those topics were rather rare.  

During the reporting period the Government, the President, the “United National 

Movement” and the coalition “Georgian Dream” were provided with largest portion of the 

space among all subjects and the tone addressed to them was neutral. Giorgi Margvelashvili 

enjoyed most of the attention among the presidential subjects.  

 

Articles prepared by the journalists of “24 Hours” were distinguished by multiplicity of 

sources and diversity. They represent position of many diverse political subjects with respect 

to certain issues, however, sometimes the whole articles comprised only quotes without 

additional comments and analysis.  

The language of articles published in “24 Hours” was always neutral on behalf of the authors. 

Journalists were not using lexical means to create positive or negative attitude of readers.  

Scarcity of photo materials in this daily publication is obvious. Articles were rarely 

accompanied by illustrations that would provide readers with additional information.  

5 

8 

97 

95 

88 

96 

86 

100 

100 

100 

3 

12 

4 

6 

Government 

President 

United National Movement 

Coalition Georgian Dream 

Giorgi Margvelashvili 

Prime Minister 

Speaker of the parliament 

CEC 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in 24 Hours according to the tone (%) 



4 
 

Akhali Taoba 

“Akhali Taoba” was covering ongoing events in a diverse manner and offered readers both 

news and analytical articles and interviews related to actual topics. The publication was 

equally critical towards various political subjects that is clearly visible on a diagram below, 

which is composed on the basis of space allocation among subjects.  

  

Similar to the pre-election period, “Akhali Taoba” allocated most of its newspaper space to 

the Government, the President and the “United National Movement”. Among the 

presidential candidates Giorgi Margvelashvili and Nino Burjanadze were covered most 

actively compared to others. Neutral tone was dominant in regard to all subjects, except the 

President, who received 52% of negative tone within the space provided to him.  

In most of the cases the articles published in “Akhali Taoba” had various sources and issues 

were discussed from different angles, except interviews, where an opinion of one particular 

respondent was shared.   

The journalists of the media outlet were not demonstrating bias towards any political subject 

and tried provide readers with fact based information.  

 

 

9 

2 

20 

17 

5 

87 

45 

69 

61 

59 

78 

77 

100 

94 

100 

4 

52 

31 

20 

24 

17 

Government 

President 

United National Movement 

Giorgi Margvelashvili 

Prime Minister 

Coalition Georgian Dream 

Nino Burjanadze 

Georgian Troupe 

Democratic Movement - United Georgia 

Free Georgia 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Akhali Taoba according to 
the tone (%) 



5 
 

Akhali Versia 

After the elections “Akhali Versia” was covering news and summarizing past events, in 

addition offering readers analytical materials.  

Unlike other publications “Akhali Versia” provided almost equal space to the coalition 

“Georgian Dream” (18%), Giorgi Margvelashvili (17%) and the Prime Minister (17%). Space 

provided to the President (14%) and the Government (14%) was a bit smaller. Apart from 

Giorgi Margvelashvili the media outlet covered other presidential candidates as well. Nino 

Nurjanadze and David Bakradze were provided with more than 1% of the space, while others 

– 1% or less.  

The tone applied to the subjects was neutral both prior to elections and afterwards. However, 

positive tone rate in case of Giorgi Margvelashvili, the Prime Minister and the Government 

was rather high. 41% of the space provided to the “United National Movement” belonged to 

negative tone. Negative tone overweighed the positive one in case of the President as well.   

 

From qualitative standpoint it should be mentioned that articles in “Akhali Versia” usually 

relied one more than one source and events were presented from different positions. The 

language used by journalists was more or less neutral, however in certain cases authors wrote 

ironically about political subjects and events.  

 

4 

20 

24 

11 

18 

93 

77 

74 

61 

81 

59 

100 

92 

79 

3 

2 

2 

28 

1 

41 

Coalition Georgian Dream 

Giorgi Margvelashvili 

Prime Minister 

President 

Government 

United National Movement 

New Rights 

Nino Burjanadze 

Davit Bakradze 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Akhali Versia according to 
the tone (%) 



6 
 

Alia 

Apart from covering the election day and results, “Alia” actively wrote about expected 

changes in Government and the country in general. The media outlet was making an accent 

on officials holding political position, namely most of the space after the elections was 

provided to the President, the Government and the Prime Minister. The coalition “Georgian 

Dream” and the “United National Movement” were covered more often than presidential 

candidates. As for the presidential candidates, Giorgi Margvelashvili, Nino Burjanadze and 

Shalva Natelashvili were provided with more than 1% of the total space, while other – only 

1% or less.  

 

After the elections almost no subjects received positive tone coverage in “Alia”. Neutral tone 

towards the subjects prevailed. Negative tone is significantly higher in case of the President, 

where almost half of the provided space (49%) was negative.  

From the qualitative standpoint it is important that in a post-election period there were 

almost no unethical statements registered in “Alia” that were the case on a frequent occasion 

prior to elections and during monitoring of 2012 parliamentary elections. The journalists and 

respondents of the media outlet were still critical towards certain subjects, especially the 

President, however their criticism was not more expressed through abusive phraseology.  

2 

51 

94 

95 

67 

80 

76 

100 

99 

100 

49 

5 

5 

33 

20 

24 

President 

Government 

Prime Minister 

United National Movement 

Coalition Georgian Dream 

Giorgi Margvelashvili 

Free Georgia 

Nino Burjanadze 

Shalva Natelashvili 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Alia according to the tone(%) 



7 
 

“Alia” is reach with its photo materials. No cases of manipulating with photo materials were 

registered after the elections. Photos provide additional information to readers about a topic 

or a respondent.  

The media outlet provided readers with diverse opinions and positions concerning actual 

topics, although in some cases the provided information required additional verification. 

 

Kviris Palitra 

“Kviris Palitra” offered readers numerous analytical articles and interviews related to the 

election results and expected changes in government. In a post-election period the 

presidency of Mikheil Saakashvili and various initiatives implemented during his term were 

also summarized. As a result Mikheil Saakashvili was provided with most of the space, where 

49% was covered in neutral, while 51% - in negative tone. Neutral tone was prevailing in 

case of other subjects except the “United National Movement”, in case of which more than 

half of the allocated space (59%) was covered in negative tone. Among presidential 

candidates Giorgi Margvelashvili, Nino Burjanadze, Giorgi Targamadze and Koba 

Davitashvili were the main focus of the media outlet. Other candidates were provided with 

1% or less of the total space.  

 

2 

7 

27 

7 

49 

97 

83 

71 

84 

41 

85 

95 

100 

51 

10 

8 

59 

President 

Coalition Georgian Dream 

Prime Minister 

Government 

Giorgi Margvelashvili 

United National Movement 

Nino Burjanadze 

Giorgi Targamadze 

Koba Davitashvili 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Kviris Palitra according to the 
tone (%) 



8 
 

From qualitative standpoint it is noteworthy that majority of “Kviris Palitra”’s articles had 

various diverse sources presenting events from different sides, except interviews, which 

obviously highlighted a position of one particular respondent.  

Journalists were not using unethical statements neither in analytical articles nor in authors’ 

columns, although we came across the following epithets used by particular respondents: 

„Sick Saakashvili“ (“Kviris Palitra” N45, 4-10 November), „Threshing-floor full of blood”, 

they call his decisions psychopathic” (“Kviris Palitra” N44, 28 October - 3 November). 

 

Asaval-Dasavali 

In post-election period “Asaval-Dasavali”, along with covering ongoing events, has still been 

active in writing about Mikheil Saakashvili, who was provided with most of the space with 

negative tone out of all subjets. 75% of the space provided to the President contains negative 

tone. The media outlet also demonstrated negative attitude towards the “United National 

Movement”, the space of which is 84% negative. Positive tone dominated in case of the 

Government and the President. 47% of the space provided to the Government and 56% - to 

the Prime Minister was accompanied by a positive tone.  

 

Similar to the pre-election period unethical statements made towards subjects by 

respondents and journalists were still present in the newspaper. One of the most evident 

47 

56 

26 

20 

33 

23 

39 

16 

37 

58 

77 

100 

75 

15 

84 

7 

16 

77 

51 

75 

75 

President 

Government 

United National Movement 

Prime Minister 

Giorgi Margvelashvili 

Nino Burjanadze 

Coalition Georgian Dream 

Speaker of the parliament 

Free Georgia 

Davit Bakradze 

Georgian Troupe 

Positive Neutral Negative 

Space allocated to the subjects in Asaval-Dasavali 

 according to the tone (%) 



9 
 

cases of disrespect demonstrated against a subject was registered in October 28 issue, almost 

the whole front page of which was occupied by the three words: „Got away, blacked away, 

darked away“. Those words were dedicated to finishing Mikheil Saakashvili’s presidency.  

“Asaval-Dasavali” contains a lot of photo materials, however in certain cases illustration was 

used to express negative attitude towards a subject rather than provide information.   

Some facts published in the newspaper required verification, since the information supplied 

by a source was not verified.  

 

Conclusion 

In a post-election period most of the newspapers were covering ongoing events in a neutral 

and balanced way. They paid greater attention to expected changes to be introduced after 

inauguration of the new president.  

Among the monitoring subjects the President appeared to be covered in a negative way 

almost in all publications. Neutral tone was prevailing in case of other subjects. “Asaval-

Dasavali” was an exception though, where the Prime Minister and the Government were 

mostly covered in a positive tone.  

In general from qualitative standpoint and in post-election period journalists tried to follow 

journalism standards, supply verified information in more ethical and comprehensive 

manner, although in some cases they used unethical language and disseminated unverified 

information.  


