
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitori

Georgi

Sub

Reporting p

ing Regio

ia’s 2014 L

bagreement

period: May

onal Broad

Local Elec

t #   S-14-10

y 12 – June

dcasters 

ctions 

08 

e 15, 2014 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 2

Main findings of the monitoring: 

• In contrast to 2012-2013 regional broadcasters tended to dedicate more time to 

reporting on monitored subjects; 

• On most of the TV companies the stories produced about monitored subjects were 

found of informative nature, lacking in-depth coverage of topics; 

• Within the period of June 2-15 some of the TV companies dedicated more time to 

reporting on the election-related topics. Pre-election campaigns conducted by 

candidates were keenly covered; 

• Most of the TV companies dedicated the major portion of airtime to the Georgian 

Dream Coalition (GD), the United National Movement (UNM) election bloc and the 

Burjanadze – United Opposition election bloc.  

• Some of the TV companies, in contrast to 2012-2013, dedicated less time to the 

activities carried out by local authorities. The reporting though was still essentially 

found neutral in tone; 

• The time apportioned for direct/indirect reporting was almost equally shared among 

monitored subjects; 

• Reporting on monitored subjects was essentially neutral in tone; 

• Most of the TV companies operated in an emergency mode on the Election Day (June 

15) offering viewers comprehensive information about the developments at the 

precincts; Within the Election week (June 9-15) the scale of reporting on the Central 

Election Commission (CEC) sharply went up; 

• Prior to June 15, few days ahead of the E-Day some of the TV companies failed to 

produce any summarizing TV stories about upcoming municipal elections and 

election subjects; 

• TV companies produced some public-political programs (talk shows, TV debates, TV 

bridge) with the participation of the candidates running for various positions (Mayor, 

Gamgebeli, proportional representation and majoritarian candidates) to discuss 

various election-related topics; 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 3

• Political balance among the guests invited to the programs was essentially 

maintained; Some exceptions though were observed in case the representative of 

either political force refused to participate in the program; 

• The hosts of the programs tended to refrain from expressing their stance, essentially 

assuming the role of a moderator; 

• On most of the TV companies the questions posed in the course of the talk shows 

were similar. Journalists rarely posed censorious questions; 

• On most of the TV broadcasters the hosts of talk shows failed to introduce 

themselves; 

• Due to the interactive nature of talk shows viewers enjoyed an opportunity to call in 

to take part in the discussion or shoot questions to the invited guests; 

• The lack of relevant subtitles was the main shortcoming observed on most of the TV 

broadcasters;  

• Few cases  of the use of hate speech, mostly by respondents, was identified; 

• No signs of subliminal political advertising were identified in the programs aired 

during evening time; 

• Within reporting period no manipulation through music/sound was identified 

 

Background 

The report represents the results of the monitoring carried out by the Internews Georgia 

monitoring team within the period of May 12- June 15, 2014.  

Media monitoring helps raise the standard of proffesionalism and is conducive to the 

development of independent unbiased journalism.  

The goal of our monitoring is to identify, through the monitoring of evening news outlets 

(19:00 - 24:00) and public-political programs aired on Georgian regional TV broadcasters, the 

proceeding of regional media coverage of pre-election campaign and key trends.  

 

Analysis and Methodology  

Monitoring was carried out on 16 regional TV broadcasters including „Channel 25“ (Batumi), 

„Rioni“ (Kutaisi), „Kvemo Kartli TV Company“ (Rustavi), „Odishi“ (Zugdidi), „Tanamgzavri“ 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 4

(Telavi), „Channel 9“ (Akhaltsikhe), „Trialeti“ (Gori), „Guria“ (Ozurgeti), „Imervizia“ 

(Chiatura), „Gurjaani“ (Gurjaani), „Mega TV“ (Khoni), „9th Wave“ (Poti), „Argo“ (Zestaponi), 

„Marneuli TV“ (Marneuli), „Borjomi“ (Borjomi) and „Dia“ (Khashuri).  

Monitoring was conducted on the regional broadcasters’ main evening news programs, 

public-political programs and talk-shows during so-called prime time when the number of 

viewers is at its peak.  

 

Monitoring of News Programs 

The technique applied in the monitoring project is based on quantitative and qualitative 

research. Quantitative monitoring determines quantitative indicators that can be counted 

and analyzed. While qualitative monitoring is applied to evaluate the efficiency of media 

outlets’ activities in relation to the indicators such as ethical or professional standards whose 

quantitative measurement is complex. In particular, the distortion of news, unbalanced 

coverage, bias or anything else that might affect quality news was focused on. 

Quantitative data includes the running time (seconds) of the stories produced about our 

preselected subjects or making a mention of them. Time is counted when either a news 

anchor or a journalist or any of the respondents of the story is speaking about the monitored 

subject. The time is being counted when the monitored subject is on the TV screen, either 

his/her photo, poster or any kind of visual material is shown on the screen (in case s/he is not 

spoken about).   

The monitoring focuses whether the subject is speaking on his/her own or is being spoken 

about either by a journalist or a respondent. When a monitored subject is speaking (the voice 

is audible) time is being counted as direct reporting; When a monitored subject is spoken 

about by others, either by journalists or respondents time is being counted as indirect 

reporting.  

Reporting tone is attributed to every monitored subject. To assess the reporting tone three 

categories are applied: positive, neutral and negative. Always when the time dedicated to a 

monitored subject is calculated the tone is evaluated as well, this is to say the running time, 

seconds/minutes, of the monitored subject being spoken about in a certain tone is calculated. 

When evaluating the tone both the content as well as context is focused on.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 5

Based on qualitative data the efficiency of media activities in terms of adherence to ethical or 

professional standards is evaluated. The qualitative part embraces components such as 

balance, impartiality, accuracy (whether mistakes are in place in the titles, numbers or 

respondents’ names), fact-based reporting, cases of ignoring news, timely coverage of events, 

journalist’s vocabulary, subliminal political advertising and all those important aspects that 

are not subject to quantitative measurement. Manipulation through shots and music used in 

the news programs is also brought into focus.    

Monitored subjects include: Parliamentary chairperson, independent MPs, President, 

government, Prime Minister, Central Election Commission, local authorities (without 

specification), Adjara government, election bloc United National Movement (United 

National Movement, Georgian Christian-Conservative Party), Georgian Dream Coalition 

(Georgian Dream – Democratic Georgia, Free Democrats, National Forum, Georgian 

Republican Party, Georgian Conservative Party, Industry will Save Georgia), election bloc 

Non-Parliamentary Opposition (Free Georgia, New Rights), election bloc Nino Burjanadze – 

United Opposition (Democratic Movement – United Georgia, Georgian Troupe, Christian-

Democratic Movement, Union of Georgian Traditionalists, Leftist Alliance), bloc Self-

Governance to People (European Democrats, For Fair Georgia), People’s Party, Georgia’s 

Way, alliance Euro Atlantic Choice  (National-Democratic Party, Civil Alliance for Freedom, 

Christian-Democratic Party, Ilia Chavchavadze Society, Merab Kostava Society, Georgian 

Women’s Party),  Labor Party, Greens Party, Georgian Party, Alliance of Georgian Patriots, 

Our Georgia, as well as mayoral candidates nominated separately by each political party 

running for the elections and independent candidates running for the Sakrebulo mandates. 

 

Monitoring results per channel:   

„Channel 25” (Batumi) – The  „Channel 25”-produced news program „Matsne” (Herald) was 

on air on a daily basis. On Sundays news was delivered to the audience without a 

newsreader. News outlets essentially covered local news. Comparatively less time was 

dedicated to reporting on the developments nationwide.  

The channel dedicated the total of six hours and 17 minutes to the monitored subjects. The 

bulk of the given time falls on GD (17) and UNM (12), followed by Adjara AR government 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 6

and local authorities (Gamgebelis, Sakrebulo members, village trustees), 12 percent each. The 

Channel dedicated considerably less time to the pre-election activities carried out by Batumi 

mayoral candidates.  

The share of direct/indirect reporting was almost equal. All three tones were applied in their 

regard, neutral tone prevailed though. Positive tone was essentially preconditioned by the 

election promises made by policy makers during pre-election meetings in the run up to 

elections, while negative tone was attached to some censorious allegations against opponents.  

Along with political topics the stories focused on public issues of concern, sports and cultural 

events. Reporters often got interested into the problems the population faces and tended to 

produce some case-related in-depth stories. They were trying to deliver information from a 

different angle substantiated on the basis of comments made by the persons in charge. 

TV stories about municipal elections and the activities carried out by election subjects were 

not a few, the stories though essentially touched upon the meetings with the population and 

pre-election promises made by political parties. The audience was not thoroughly 

enlightened about the candidates’ election programs.  

The breach of ethical norms by the journalists was not identified, in the May 28 outlet 

though the use of hate speech by the respondent was observed, in particular the channel 

aired UNM’s Old Batumi majoritarian candidate Irakli Tavartkiladze’s interview having 

nicknamed Georgia’s Prime Minister Irakli Gharibashvili as „Hakim Pasha”. 

A week ahead of elections the index of negative reporting on GD sharply went up due to 

covering alleged threats leveled by Medea Vasadze, chairwoman of the Human Rights 

Commission under the Supreme Council of Ajara against the „Channel 25” journalist Jaba 

Ananidze and further development of the dispute. It is also noteworthy that on June13, two 

days prior to the elections, the channel, in protest suspended broadcasting. According to the 

TV management and journalists they were to resort to radical measures to demonstrate 

protest since no response followed to the pressure and offense applied against them.  

On June 15, Municipal Elections Day, the broadcaster offered viewers a summarizing news 

program to review the developments at different polling stations across Adjara region. 

Reporting focused on the violations identified at the precincts and the comments provided 

by observers. 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 7

 

 

„Rioni” (Kutaisi) - The „Rioni“  TV-produced main news program „Dghis Ambebi” (News of 

the Day) was on air from Monday to Saturday. The news programs coved local as well as 

nationwide developments in a timely manner. 

On Sundays TV magazine „7 Days” was on air. The 50-60 minute program stands out with 

analytical and in-depth reporting. The TV magazine mostly centered on social issues and 

topics of public concern, on the E-Day though some political issues were brought into focus. 

The TV magazine also aired some stories produced within the framework of the „Fact-Meter” 

project verifying the accuracy of statements made by political subjects. Based on the 

substantiated argumentation and experts’ comments the journalist would decide whether 

policy makers’ statements were true or false.  

On June 15, because of municipal polls, „Rioni” TV news reporters worked in an emergency 

mode. Viewers had a possibility to get updated about election-related developments in the 

region as well as nationwide.  

News programs dedicated the total of 12 hours and 33 minutes to the monitored subjects. 21 

percent of the given time falls on GD, government comes next with 13 percent. News outlets 

apportioned time to all seven Kutaisi mayoral candidates, the time though was unequally 

shared. GD’s nominee Shota Murghulia enjoyed the bulk of the airtime (one hour and 21 

15

9

10

11

10

16

30

34

52

72

68

74

62

80

81

70

66

85

77

77

73

60

51

79

74

33

19

22

15

28

15

Coalition Georgian Dream 1:03:59
United National Movement 0:45:59

Ajara Government 0:45:57
Local self-governance 0:45:53

Government 0:25:48
Central Election Commission 0:21:12

Non-Parliamentary Opposition 0:20:14
Independent Candidates 0:17:50

Other Mayoral Candidates 0:15:43
Labour Party 0:12:07

Burjanadze-United Opposition 0:10:00
Way of Georgia 0:08:45

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:08:40
Alliance of Patriots 0:04:54

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:04:31
Prime Minister 0:04:22

Candidate of Way of Georgia 0:04:22
Reformers 0:03:59

Candidate of United National Movement  0:03:19

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Channel 25"  according to the tone (%)

Total:  6 hr.  17 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 8

minutes), followed by Teimuraz Shashiashvili (Burjanadze – United Opposition) with 49 

minutes, Giorgi Tevdoradze (UNM) with 22 minutes, Khatuna Machavariani (Self-

Governance to People) with 15 minutes, Magda Gabrichidze (Non-Parliamentary 

Opposition) with six minutes, Aleksandre Kezevadze (Alliance of Patriots of Georgia) with 

five minutes and Irakli Kikvadze (Labor Party) with four minutes. Reporting on the aforesaid 

subjects was essentially positive and neutral. For direct reporting the candidates were 

apportioned 60 percent of the total time. On Rioni TV direct reporting prevailed over 

indirect in regard to almost every monitored subject.  

The channel covered mayoral candidates as well as the pre-election meetings and activities 

conducted by the rest of the election subjects. Almost one hour was dedicated to the 

independent majoritarian candidates. The bulk of this time though falls on majoritarian 

candidate Giorgi Khazaradze nominated by Kalaki-Muzeumi (City Museum). „Rioni” TV 

was, in a positive context, keenly covering Giorgi Khazaradze’s meetings with the electorate. 

In the TV stories the reporter cited the voters’ statements, hence pre-conditioning viewers’ 

positive approach towards the candidate. Some positive comments made by several citizens 

attending pre-election meeting were televised in row, at times the TV stories showed 

candidate’s electoral number „42” full screen. No such TV story was produced in regard to 

any other political subject.  

When covering pre-election campaigns of political forces certain cases of the lack of balance 

was identified, e.g.  the May 19 outlet covered almost any election-related activity carried 

out by GD’s Kutaisi mayoral candidate Shota Murghulia.  

News reporting was found superficial. Journalists did not stand out in terms of shooting 

censorious questions. Except for certain cases no subjective evaluations were made.  

Along with political topics journalists dedicated a considerable amount of time to social 

issues, trying to thoroughly update the viewers about the aforesaid topics. Facts were 

substantiated with pre-history and respondents’ comments.  

Neither manipulation through sound/music nor the breach of journalism ethics and 

standards was identified in the news programs.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 9

 

   

„Kvemo Kartli TV Company” (Rustavi) – Within reporting period the channel’s main news 

program „Kronika” (Chronicles) was on air at 20:30 on a daily basis. At the end of the day 

some of the TV stories were re-aired in the news digest. On Sunday evenings the TV air was 

dedicated to a summarizing news outlet. The channel tended to actively cover pre-election 

campaigns conducted by Mayoral, Gamgebeli and Sakrebulo candidates as well as activities 

carried out by political parties, also cultural or sports events.  

News programs produced by the channel covered 28 monitored subjects, the total time 

dedicated to them amounts to 15 hours and 38 minutes. Despite political subjects’ diversity 

the time was equally shared among them. The ruling team (three hours) and their mayoral 

candidate (two hours) enjoyed the bulk of coverage. UNM and its mayoral candidate 

Mamuka Chikovani was dedicated the total of three hours. Aleksandre Kobaidze and Erosi 

Kitsmarishvili nominated by Georgia’s Way and Our Georgia each received 56 minutes. 

Ivane Shatirishvili of the Alliance of Patriots of Georgia comes next with 38 minutes, 

followed by Koba Dzlierishvili (Burjanadze – United Opposition) with 31 minutes. TV stories 

26

17

39

42

18

35

29

18

17

33

35

62

72

60

58

60

43

70

80

79

65

92

59

74

84

67

92

92

84

100

12

11

22

22

Coalition Georgian Dream 2:37:59
Government 1:40:49

Candidate of Coalition Georgian Dream 1:21:13
Independent Candidates 0:55:39

United National Movement 0:52:47
Local self-governance 0:50:17

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:48:52
Non-Parliamentari Opposition 0:47:41

Candidate of United National Movement 0:22:33
Burjanadze-United Opposition 0:20:47

Central Election Commission 0:18:49
Prime Minister 0:15:39

Candidate of Self-governance-to the People 0:15:12
Labour Party 0:11:52

Alliance of Patriots 0:10:14
President 0:07:55

Way of Georgia 0:07:25
Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:06:05

Speaker of Parliament 0:05:53
Self-governance-to the People 0:04:42

Candidate of Alliance of Patriots 0:04:41
Candidate of Labour Party 0:04:08

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Rioni" according to the tone (%)

Total:  12 hr.  33 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 10

focused on the candidates’ program priorities, what they are going to do for the town, 

therefore the portion of positive and neutral tones prevail in the chart. 

Journalists failed to produce in-depth stories about candidates’ election programs, nor tended 

to pose censorious questions. Most of the stories were similar, superficially featuring the 

facts. 41-percent negative coverage against “government” as a subject was due to criticism 

and harsh statements made by political parties.   

During monitoring period subjective coverage was not identified. Journalists were trying to 

report in an impartial manner, in full adherence to ethical norms. In the course of 

monitoring period though the use of hate speech was identified: UNM’s Rustavi mayoral 

candidate Mamuka Chikovani, speaking about authorities and Prime Minister in a negative 

context, used the word Hakim Pasha.  

On June 15, Municipal Elections Day, TV company during its evening air televised two 

special news outlets fully dedicated to preliminary results of polls, developments at the 

polling stations, voter turnout and violations identified at the precincts. A TV story was 

produced to feature all nine Rustavi mayoral candidates voting and their comments.  

 

 

31

37

27

32

38

31

23

37

28

17

29

34

35

57

60

70

52

61

69

46

77

70

65

84

89

59

72

79

64

66

65

64

Coalition Georgian Dream 3:02:27
Candidate of Coalition Georgian Dream 1:57:58

Candidate of United National Movement 1:38:30
United National Movement 1:23:40

Candidate of Way of Georgia 0:56:45
Candidate of Our Georgia 0:56:18

Government 0:43:15
Candidate of Alliance of Georgia 0:38:58

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:31:19
Local self-governance 0:31:09

Other Mayoral Candidates 0:25:19
Central Election Commission 0:25:16

Burjanadze-United Opposition 0:25:10
Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:21:31

Candidate of Labour Party 0:19:40
Non-Parliamentary Opposition 0:19:08

Alliance of Patriots 0:17:31
Our Georgia 0:14:46

Prime Minister 0:09:41
Way of Georgia 0:06:00

Labour Party 0:05:33
Independent Candidates 0:03:32

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Kvemo Kartli TV Company" according to the tone (%)

Total:  15 hr.  38 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 11

„Odishi” (Zugdidi) – During reporting period TV company „Odishi” aired 10-15-minute 

news program „Dro” (Time) at 22:00 on a daily basis. News outlets essentially informed 

viewers of local events. The developments ongoing nationwide were again televised through 

„Infolenti” 2-3 times during the evening air. „Infolenti” featured the opinions expressed by 

policy makers and public figures. Together with the texted citation the author’s photo was 

shown as well. The channel also delivered world news through Infolenti.  

The channel dedicated the total of four hours and 40 minutes to the monitored subjects. GD 

is leading the chart with 21 percent of the total time. UNM and government follow with 20 

and 14 percent respectively. Subjects were essentially covered in a neutral tone, in regard to 

GD and UNM though high index of negative reporting was identified too. Criticism was 

voiced by respondents in regard to government (28 percent) and Prime Minister (29 

percent).  

At times journalists’ allegations were not well-grounded or substantiated with the comments 

of the sources.  

News programs provided equal coverage of all four Zugdidi mayoral candidates. The time 

dedicated to them was ranging from eight to 11 minutes. The channel was keenly covering 

the activities carried out by NGOs and the candidates nominated by region-based political 

parties for Gamgebeli position and Sakrebulo mandates, also various cultural and sports 

events.  

On the June 15, Election Day the channel produced a lengthy news program to inform 

viewers of the violations identified at the precincts during the day, also candidates voting 

and preliminary results of the elections. In general news reporting was balanced. Journalists 

tended to report in an unbiased manner, without providing their subjective standpoints. 

Neither hate speech nor manipulation through shots/sound was identified.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 12

 

  

 „9th Channel” (Alkhaltsikhe) -  TV company „9th Channel”  aired its main news program 

„Echo” from Monday to Friday. News program „Echo of the Week”, aired on Sundays 

without a newsreader, offered audience a possibility to re-watch election-related TV stories 

televised throughout a week. 

TV company „9th Channel” was actively covering local news: activities carried out by 

political parties and subjects participating in the municipal elections, issues of public 

concern, various sports, cultural and other type of events. The News of Georgia rubric 

covered developments nationwide. The news production team had correctly selected the 

topics about the events ongoing nationwide. Some top important issues were brought into 

focus. During reporting period TV company „9th Channel” dedicated the total of five hours 

and 34 minutes to the monitored subjects. 17 percent of the given time falls on government, 

followed by local authorities with 12 percent, CEC and GD with 11 and 10 percent 

respectively.  

Out of Akhaltsikhe mayoral candidates UNM’s candidate Gela Demetradze enjoyed the bulk 

of reporting time (20 minutes), GD’s nominee Giorgi Kopadze comes next with 17 minutes.  

 

17

20

10

11

10

29

23

29

21

44

31

46

64

72

83

61

71

69

64

75

43

69

94

100

37

16

18

6

29

63

Coalition Georgian Dream 0:59:16

United National Movement 0:56:23

Government 0:39:29

Non-Parliamentary Opposition 0:35:35

Prime Minister 0:15:24

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:11:42

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:11:34

Candidate of United National Movement 0:10:46

People's Party 0:10:32

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:08:07

Burjanadze-United Opposition 0:07:51

Central Election Commission 0:04:04

President 0:03:30

Local self-governance 0:03:12

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Odshi" according to the tone (%)

Total:  4 hr.  40 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 13

The share of indirect reporting prevailed over direct. The portion of neutral tone was also 

overwhelming.  

Journalists had the topics thoroughly prepared, equally representing all of the parties, e.g. in 

the June 11 TV story about the use of state resources by the ruling team in the run up to 

elections the journalist verified the accuracy of the aforementioned fact and provided 

additional comment.  

On the E-Day news outlets scrupulously covered the violations identified at the polling 

stations, thereupon the amount of time dedicated to CEC considerably boosted. In the same 

news outlet a technical shortcoming was identified: no translation was provided to the 

interview with an Armenian speaking voter.  

During reporting period news programs televised the TV stories produced by the „Georgian 

Association of Regional Broadcasters” (GARB) and the material provided by TV company 

„Borjomi”.  

 

 

 

 

15

7

18

13

14

21

35

21

32

31

24

39

24

74

81

91

55

75

83

79

62

60

80

91

68

69

76

61

76

100

11

11

8

27

12

18

Government 0:55:09

Local self-governance 0:38:34

Central Election Commission 0:35:52

Coalition Georgian Dream 0:34:33

United National Movement 0:27:38

Burjanadze-United Opposition 0:20:09

Candidate of Unitred National Movement 0:20:01

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:17:05

Prime Ministre 0:16:20

Non-Parlaimentary Opposition 0:11:46

Way of Georgia 0:10:18

Candidate of Way of Georgia 0:08:11

Alliance of Patriots 0:08:08

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:07:29

Candidate of Non-Parlaimentary Opposition 0:07:13

Labour Party 0:07:00

Speaker of Parliament 0:04 :58

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV " Channel 9" according to the tone (%)

Total:  5 hr.  34 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 14

„Tanamgzavri” (Telavi) – TV company „Tanamgzavri” aired main news program „Akhali 

Ambebi” (News) from Monday to Friday. Approximately 35-minute news program had a 

newsreader and was re-aired twice during evening time. The first block of the news outlets 

covered the developments in the region, the second block focused on the events taking place 

nationwide as well as worldwide. Almost equal time was dedicated to reporting on the 

developments at the regional as well as national level. When covering the developments 

nationwide the comments provided by respondents were found lengthier than in case of 

reporting on local events.  

Along with political issues the company produced TV stories about social, economic, and 

infrastructural problems persisting in the region.  

TV company „Tanamgzavri” dedicated the total of nine hours and 33 minutes to the 

monitored subjects. Reporting on the monitored subjects was neutral in tone and time was 

almost equally granted for direct and indirect reporting. The total of three hours and 44 

minutes was dedicated to reporting on the governments and Prime Minister’s activities. 

Around 60 percent of the given time falls on direct reporting. 

The channel dedicated one hour and 23 minutes to the local authorities. 23 percent negative 

tone in regard to the local authorities was due to the TV story about current issues of 

concern, featuring the population complaining about their inactivity.  

Out of the election subjects GD enjoyed the bulk of airtime (one hour and 3 minutes). GD 

ranks first in terms of negative reporting (28 percent) due to the rally organized by Non-

Parliamentary Opposition and Burjanadze - United Opposition in front of GD’s premises; 

Also allegations made by Non-Parliamentary Opposition Telavi mayoral candidate Giorgi 

Mosiashvil about GD’s local office funding.  

17 percent of the total time (one hour and 3 minutes) was found negative in relation to CEC. 

The May 19 news program aired Burjanadze – United Opposition‘s representative accusing 

CEC representative of pressure in GD’s favor (a secret recording was shown).  

Non-Parliamentary Opposition’s Telavi mayoral candidate Giorgi Mosiashvili was the most 

covered out of all mayoral candidates in Telavi. Seven minutes were dedicated to Aleksi 

Dzuliashvili (UNM), followed by Zaza Devidze (Alliance of Patriots of Georgia) with four 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 15

minutes, Tamaz Arjevanidze (Burjanadze – United Opposition) and Platon Kalmakhelidze 

(GD) - three minutes each. Reporting was essentially direct.  

„Tanamgzavri” TV journalists reported in an impartial manner. In the main TV stories did 

not lack balance, in certain cases though the position of another party was not demonstrated, 

e.g. the June 12 news program Burjanadze – United Opposition’s Gurjaani Gamgebeli 

candidate was accusing authorities and ruling team of pressure upon prisoners’ families and 

the use of administrative resources in Akhmeta, Gurjaani and Lagodekhi in the run up to 

elections. In the TV story the journalist failed to provide GD’s standpoint. In the June 10 

news program the same candidate accused UNM of damaging election agitation materials. 

Neither in this case was the stance of the other party shown.  

In the evening of June 15, „Tanamgzavri” aired two news outlets that exclusively covered 

election-related developments ongoing in and out of the region, as well as the violations of 

different type.  

Signs of subliminal political advertising or the breach of ethical norms was not observed in 

the news programs. Manipulation through music/shots was not identified either.  

 

 

6

6

7

19

10

89

71

90

53

81

75

86

77

92

91

81

94

5

23

4

28

17

15

Government 2:25:16

Local self-governance 1:23:26

Prime Minister 1:19:04

Coalition Georgian Dream 1:03:32

Central Election Commission 1:03:16

United National Movement 0:47:51

Burjanadze-United Opposition 0:17:36

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:16:34

Non-Parliamentary Opposition 0:15:38

Speaker of Parliament 0:07:00

Candidate of United National Movement 0:06:58

President 0:06:22

Candidate of Alliance of Patriots 0:04:14

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:03:38

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:03:35

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Tanamgzavri" according to the tone (%)

Total:  9hr. 33 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 16

„Trialeti” (Gori) – During reporting period the news program „Akhali Ambebi Trialetze” 

(News on Trialeti) was on air from Monday to Friday. On Saturdays journalists provided in-

depth coverage of top important topics of the week in the summarizing news program 

„Kviris Ambebi” (News of the Week). The second block of the program hosted guests to the 

studio.  

During reporting period the channel tended to keenly cover developments in the region as 

well as nationwide. To 29 monitored subjects the channel dedicated the total of five hours 

and 30 minutes. 15 and 13 percent of the given time falls on GD and UNM respectively, 

followed by government with 12 percent.  

TV stories within news programs were diverse, likewise the reporting tones varied. Criticism 

was attached to the comments on the central government as well as local authorities. Some 

censorious comments in regard to government (23 percent), and GD (25 percent) as well as 

UNM (24 percent) were televised. News reporters covered the activities of political parties 

and pre-election meetings conducted by Mayoral, Gamgebeli and Sakrebulo candidates. The 

time though was unequally distributed among the candidates. The channel also dedicated 14 

minutes to Our Georgia’s Rustavi mayoral candidate.  

The TV company dedicated considerable amount of time to reporting on social issues and 

also offered viewers the comments made by the persons in charge. Journalists tended to 

report on the facts, without providing their personal stance, at times though reporting was 

superficial, they did not try to go deeper into detail, e.g. news programs (on June 9 and 14) 

aired twice a TV story featuring Iago Tsiklauri of Georgia’s Way stating that the 

governmental program „Produce in Georgia” was based on his ideas released as a book and he 

is the author of economic part of GD’s election program. The TV stories failed to provide any 

document to either substantiate or quash the allegations. The journalist just pointed out that 

GD’s Gori-based office refused to provide any comments.  

On the E-Day, June 15, the TV company televised a special outlet reporting on preliminary 

results of the polls as well as the developments at the precincts and violations observed.  

No hate speech or manipulation through shots or music was identified in the news outlets.  

Some technical shortcomings were identified in the news programs, e.g. at times subtitles 

were missing to the interviewees.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 17

 

 

„Guria (Ozurgeti)” - The „Guria”-produced main news program „Fact” was aired from 

Monday to Friday during evening air. The 10-15-minute news outlets had a newsreader; the 

latter though was at times missing. The news programs essentially covered local 

developments. The news programs actively covered pre-election meetings held by the 

subjects running for the municipal elections. From May 28 the „Who We Are Electing” 

rubric was added to the programming to raise public awareness of the subjects running for 

the municipal elections.  

„Guria” dedicated the total of four hours and 23 minutes to the monitored subjects. 

Reporting on the pre-election meetings conducted by GD’s Ozurgeti mayoral candidate 

Beglar Sioridze within the framework of pre-election campaign made up one hour. The 

activities carried out by him were brought into focus in the news outlet. In addition to his 

supporters’ comments the level of positive reporting (34 percent) boosted thanks to 

journalists’ positive evaluations.  

In addition to GD’s nominee the channel also granted airtime to the rest of seven Ozurgeti 

mayoral candidates, the total though was much less – one hour for all.  

17

14

13

48

10

24

23

22

62

26

27

58

62

64

48

66

74

96

76

76

31

82

75

84

74

62

77

81

100

50

25

24

23

4

24

Coalition Georgian Dream 0:50:17
United National Movement 0:41:21

Government 0:39:01
Candidate of Coalition Georgian Dream 0:21:35

Local self-governance 0:20:25
Non-Parliamentary Opposition 0:20:15

Central Election Commission 0:19:04
Way of Georgia 0:15:59

Burjanadze-United Opposition 0:14:51
Candidate of Our Georgia 0:14:05

Other Mayoral Candidates 0:10:42
Prime Minister 0:07:58

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:07:53
Labour Party 0:06:25

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:05:54
Our Georgia 0:05:19

President 0:05:07
Alliance of Patriots 0:04:37

Independent Candidates 0:04:01
Georgian Party  0:03:50

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Trialeti" according to the tone (%)

Total:  5 hr.  30 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 18

In the chart GD follows its candidate with 38 minutes and 45 seconds. Local authorities come 

next with 25 minutes and 45 seconds. The latter ranks highest in terms of negative reporting 

– 21 percent.  

Reporting on the monitored subjects was mostly neutral in tone. The share of direct/indirect 

reporting was almost equal. Only in regard to the government 71 percent of the total time 

(10 minutes) dedicated to the government was direct.  

The TV stories aired in the news program „Fact” were of superficial and informative nature. 

No in-depth analytical stories were produced about any issues of concern. Some cases of the 

lack of balance was identified too when the TV stories were built up solely on citizens’ 

comments, without demonstrating the standpoint of the local authorities.  

During monitoring some factual inaccuracies were identified too, in particular; Irma 

Kvachantiradze of the Non-Parliamentary Opposition was represented as the nominee by the 

Alliance of Patriots of Georgia; a mistake was made in the subtitle to Burjanadze - United 

Opposition’s mayoral candidate; some other type of technical shortcomings were observed as 

well: in one of the TV stories the chart designed to better represent the list of mayoral and 

Gamgebeli candidates the same persons were mentioned as Gamgebeli and Mayoral 

candidates. Subtitles were often missing to the respondents, therefore it was hard to get them 

identified. 

In the evening of June 15 news program „Fact” was aired three times. Six-minute news 

outlets touched upon the developments at the polling stations.   

During reporting period neither hate speech nor the breach of ethical norms was identified; 

manipulation through music or shots was not observed either. 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 19

 

 

„Imervizia” (Chiatura) – „Imervizia” TV-produced main news program „Akhali Ambebi” 

(News) was on air from Monday to Friday. During evening air 20-25-minute news program 

was aired twice.  

In the June 15 news outlet Imervizia informed viewers of the developments at the precincts 

in Sachkhere and Chiatura regions. Election process ongoing in the country was brought into 

focus too. 

Monitored subjects were dedicated the total of eight hours and 29 minutes. Two hours and 

42 minutes was enjoyed by GD, followed by government with one hour and 26 minutes, and 

UNM with almost 57 minutes. Direct reporting slightly prevailed over indirect. 

News programs dedicated less than two minutes to the mayoral candidates for self-governing 

cities, since Chiatura was not electing a mayor and Sakrebulo mandates and candidates for 

Gamgebeli position were focused on. No bias was identified from journalists’ side. At the 

same time reporters did not stand out in terms of in-depth coverage of election subjects’ 

programs. No censorious questions were posed.  

34

22

18

26

45

22

35

28

34

27

24

34

66

68

61

74

55

78

65

72

66

83

68

98

85

76

66

68

10

21

Candidate of Coalition Georgian Dream 1:01:50

Coalition Georgian Dream 0:38:45

Local self-governance 0:25:45

United National Movement 0:18:27

Candidate of Alliance of Patriots 0:16:22

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:13:01

Labour Party 0:12:49

Non-Parliamentary Opposition 0:11:47

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:11:07

Government 0:10:10

Candidate of Way of Georgia 0:09:07

Central Election Commission 0:07:13

Candidate of Labour Party 0:07:08

Alliance of Patriots 0:06:44

Candidate of United National Movement 0:05:20

Burjanadze-United Opposition 0:05:08

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Guria" according to the tone (%)

Total:  4 hr. 23 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 20

„Imervizia” TV journalists reported in a timely manner, the TV stories though were 

essentially superficial, informative only.  

The breach of journalism ethics was not identified in the news programs. 

  

„Gurjaani” (Gurjaani) – „Gurjaani” TV-produced main news program „Mteli Kvira” (Whole 

Week) was on air from Monday to Saturday. On Sundays a weekly news program „Whole 

Week” was on to re-air the TV stories about top important events having taken place 

throughout the week. At the end of the election week the programming was changed. 

„Whole Week” was aired on Saturday. On Sunday at 22:00 viewers were offered a news 

program. In the June 15 news outlet the journalist broadcast live from district election 

commission (DEC) №12 to deliver information about the proceeding of the polls, afterwards 

the reporter’s questions were answered by the Gurjaani DEC chairperson. From the 

respondent the journalist was trying to obtain detailed information about election-related 

processes. 

The news programs produced by the channel also covered the issues of public concern, social 

issues, cultural and sports events, nationwide developments and world news. All of the 

34

19

29

34

21

60

66

63

66

84

78

83

79

68

95

6

15

8

9

Coalition Georgian Dream 2:42:26

Government 1:26:17

United National Movement 0:56:52

Independent Candidates 0:46:07

Central Election Commission 0:42:31

Local self-governance 0:38:52

Non-Parliamentary Opposition 0:25:22

Prime Minister 0:17:47

Burjanadze-United Opposition 0:09:49

Speaker of Parliament 0:08:13

Alliance of Patriots 0:06:56

Labour Party 0:03:14

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Imervizia" according to the tone (%)

Total:  8 hr.  29 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 21

important developments nationwide were briefly covered in a separate block „Developments 

Outside  Region”.  

Within the period of June 12-15 TV company „Gurjaani” dedicated the total of four hours 

and 38 minutes to the monitored subjects, the bulk of the time was enjoyed by local 

authorities (52 min. 23 sec.), followed by GD (45 min.) and government (39 min.). 

News reporting on the self-governing city mayoral candidates was less than four minutes. 

The activities of the candidates for Gamgebeli position and Sakrebulo membership were 

brought into focus in the news programs. When reporting on the political subjects running 

for municipal elections neither bias nor subjectively positive or negative attitude was 

identified.  

The time dedicated to monitored subjects was almost equally divided between direct and 

indirect reporting.  

Journalists tended to report in a timely manner, without demonstrating their personal 

standpoints in regard to ongoing events. Mostly the stories implied criticism but at times 

some events were superficially covered. About social issues journalists produced more 

comprehensive stories.  

In news reporting neither hate speech nor manipulation though sound/music was identified. 

Signs of subliminal political advertising was not in place either.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 22

 

 

 

„Mega TV” (Khoni) – During reporting period the „Mega TV”-produced news program 

„Mtavari Dghes” (Main Today) was aired from Monday to Friday at 22:00. On Saturdays the 

viewers were offered „Mtavari Kviras” (Main on Sunday) and on Sunday – „Kviris Faktebi” 

(Facts of the Week). Approximately 40-45-minute news outlets covered recent developments 

in the region as well as nationwide.  

„Mega TV” covered events in a ‘standup-voice-over’ format. Journalists tended to report in a 

timely manner. The lack of censorious questions was though apparent, accordingly news 

reporting was superficial. Weekend news programs offered viewers more comprehensive 

stories, the time was also dedicated to the TV stories produced within the framework of the 

„Fact-Meter” project verifying the accuracy of statements made by political subjects. Based 

on the substantiated argumentation and experts’ comments the journalist tended to make 

certain conclusions on the factual accuracy or inaccuracy of the statements made.  

On the E-Day, June 15 the broadcaster, in its prime time, aired two news outlets whose 

running time was 40 and 70 minutes in length, offering comprehensive coverage of election-

related developments.  

3

14

15

13

34

13

20

42

76

51

81

70

89

64

74

78

85

57

21

35

4

17

9

13

Local self-governance 0:52:23

Coalition Georgian Dream 0:45:05

Government 0:38:58

Burjanadze-United Opposition 0:31:08

Central Election Commission 0:29:27

Prime Minister 0:24:59

United National Movement 0:22:19

Non-Parliamentary Opposition 0:10:25

Independent Candidates 0:03:46

Self-governance-to the People 0:03:21

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Gurjaani" according to the tone (%)

Total:  4 hr.  38 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 23

To the monitored subjects the channel dedicated the total of nine hours and 46 minutes. 

Reporting on the government was one hour and 39 minutes in length, followed by GD with 

one hour and 18 minutes and UNM and Prime Minister with one hour each. The channel 

was actively covering pre-election campaigns of mayoral, Gamgebeli and majoritarian 

candidates. The TV company covered all seven Kutaisi mayoral candidates, the time 

dedicated to them though varied.  GD’s mayoral candidate Shota Murghulia ranks first with 

44 minutes, followed by Burjanadze – United Opposition’s candidate Teimuraz Shashiashvili 

with 21 minutes, UNM’s nominee Giorgi Tevdoradze with 18 minutes. Khatuna 

Machavariani of the Self-Governance to People political bloc and Magda Gabrichidze of 

Non-Parliamentary Opposition each enjoyed seven-minute reporting. Five minutes were 

dedicated to Aleksandre Kezevadze of the Alliance of Patriots of Georgia, followed by the 

Labor Party nominee Irakli Kikvadze with less than three minutes. „Mega TV” also covered 

pre-election campaigns of Tbilisi mayoral candidates.  

News programs reported solely on the pre-election activities carried out by political subjects 

and their meetings with the population. No comprehensive coverage of their election 

programs was provided.  Election promises were mainly brought into focus.  

Journalists tended to report in an unbiased and neutral manner, with the balance 

maintained. Use of hate was not identified.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 24

 

 

„9th Wave” (Poti) – Within reporting period the „9th Wave”-produced news program 

„Cursor” was on air from Monday to Friday. During prime time 20-25-minute news 

programs were aired twice.  

On the E-Day, June 15 the TV company operated in an emergency mode. During evening 

time two news outlets were televised. Election-related developments in Poti were 

thoroughly covered by the channel, including the interviews with the CEC representatives, 

also featuring Poti mayoral candidates and Poti majoritarian MP Eka Beselia voting and 

giving an interview. 

News programs dedicated the total of seven hours and 25 minutes to the monitored subjects. 

Approximately two hours falls on reporting on GD. Independent majoritarian candidates 

come second with one hour and 17 minutes and the third most covered subject was CEC 

with 50 minutes. The 9th Wave-produced news programs dedicated time to all five Poti 

mayoral candidates, the time though was not equally divided: 19 min. – Irakli Kakulia (GD), 

13 min. – Davit Kantaria (Burjanadze – United Opposition), 9 min. – Ushangi Gegeneva 

(Alliance of Patriots of Georgia), 8 min. – Vakhtang Dartsmelidze (UNM), 4 min. – Marina 

14

26

14

28

42

11

13

26

13

31

45

71

48

74

67

57

95

83

86

73

87

69

54

72

60

72

67

51

94

69

15

26

12

5

5

Government 1:39:42
Coalition Georgian Dream 1:18:37

United National Movement 1:00:52
Prime Minister 0:58:03

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:44:37
Central Election Commission 0:43:35

Local self-governance 0:33:17
Non-Parliamentary Opposition 0:33:05

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:21:43
Candidate of United National Movement 0:18:38

Labour Party 0:18:04
Independent Candidates 0:13:40

Burjanadze-United Opposition 0:09:12
Alliance of Patriots 0:08:42

Way of Georgia 0:08:31
Self-governance-to the People 0:06:56

Candidate Non-Parliamentry Opposition 0:06:42
Speaker of Parliament 0:05:55

Candidate of Alliance of Patriots 0:05:20
President 0:03:18

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Mega TV" according to the tone (%)

Total:  9 hr.  46 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 25

Baramia (Non-Parliamentary Opposition). Reporting on the aforementioned subjects was 

mostly neutral and direct.  

Along with local news „Cursor” also dedicated time to the developments nationwide. Central 

news were covered through the stories delivered from GARB. Topics covered within news 

programs were diverse. In addition to reporting on the activities of election subjects and 

political parties the stories touched upon the issues of public concern, sports and cultural 

events.  

In the second block of the news program the presenter had a single guest invited to the 

studio to respond to the questions of current importance.  

The „9th Wave” journalists tended to report in a timely manner, reporting was though 

superficial, no censorious questions were posed. Journalists did not provide subjective 

evaluations, and tried to maintain balance in the TV stories.  

Manipulation through sound/shots or the breach of ethical norms was not identified.  

 

 

33

45

14

25

18

27

29

54

59

47

59

51

92

47

57

60

68

71

85

44

41

68

74

3

100

91

94

8

4

6

39

18

22

Coalition Georgian Dream 1:55:27

Independent Candidates 1:17:47

Central Election Commision 0:50:19

United National Movement 0:33:43

Government 0:30:54

Local self-governance 0:22:41

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:18:52

Burjanadze-United Opposition 0:18:22

Non-Parliamentary Opposition 0:14:52

Candidate of Burjanadze-United Opposition 0:13:46

Candidate of Alliance of Patriots 0:09:44

Way of Georgia 0:08:22

Candidate of United National Movement 0:08:16

Alliance of Patriots 0:07:16

Speaker of Parliament 0:04:56

Prime Minister 0:04:36

Candidate of Non-Parliamentary Opposition 0:04:26

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "9th Wave " according to the tone (%)  

Total: 7 hr. 25 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 26

„Argo” (Zestaponi) – Within reporting period the channel’s main news program „Spectrum” 

was on air from Monday to Friday without a newsreader. The channel essentially covered 

developments within the region, and compared to the rest of the broadcasters „Argo” 

dedicated less time to the election-related processes and recent development nationwide. 

Cultural and sports events as well as healthcare and various social issues were brought into 

focus.   

News programs dedicated the total of two hours and 22 minutes to the monitored subjects. 

The bulk of airtime falls on CEC (25 percent) and GD (17 percent).  

Reporting on GD was 42 percent positive in tone, which was due to 85-percent direct 

reporting, not the journalist’s biased approach. Journalists tended to report without 

demonstrating their standpoints. 

The TV stories aired on June 15 touched upon the developments at the precincts.    

Use of hate speech was not identified during monitoring period.  

 

 

„Marneuli TV” (Marneuli) – Within reporting period the „Marneuli TV”-produced news 

program „Akhali Ambebi” (News) was on air from Monday to Saturday. Few times the news 

42

35

10

33

46

40

48

99

55

57

58

40

54

60

94

52

3

7

31

27

Central Election Commission 0:35:33

Coalition Georgian Dream 0:23:55

United National Movement 0:16:53

Government 0:12:33

Burjanadze-United Opposition 0:12:33

Non-Parliamentary Opposition 0:11:45

Way of Georgia 0:11:23

Local self-governance 0:07:52

Labour Party 0:05:22

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Argo" according to the tone (%)

Total:  2 hr.  22 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 27

program was offered to the viewers on Sunday too. The news outlets were re-aired twice 

during prime time. The news programs, whose running time was ranging from 5 to 30 

minutes, were televised without a newsreader.  

To the monitored subjects the TV company dedicated the total of six hours and 48 minutes, 

GD ranks first with two hours. The given time was made up of reporting on the activities 

carried out by GD’s Marneuli municipality Gamgebeli candidate Merab Topchishvili. His 

meetings conducted within the framework of the pre-election campaign were aired in almost 

every news outlet.  

Out of election subjects the channel also covered Non-Parliamentary Opposition (21 min.), 

Burjanadze – united Opposition (16 min.) and Alliance of Patriots of Georgia (7 min.).  

One hour and 11 minutes were dedicated to reporting on the local authorities, 81 percent of 

the apportioned time was neutral in tone, and 79 direct. TV stories were produced about 

certain activities of local authorities as well as municipality meetings, the celebration of the 

last municipality sitting was brought into focus too. In an approximately six-minute story the 

toast made at the ceremony and voice-over took up almost three minutes.   

Monitored subjects were mostly covered in neutral and positive tone, direct reporting 

prevailed over indirect. 

Negative reporting tone in regard to CEC and UNM was preconditioned by the withdrawal 

of UNM’s Marneuli municipality Gamgebeli nominee by Marneuli DEC. In regard to the 

aforesaid issue the June 5 news program aired a nine-minute story. The story though was 

found superficial, the journalist failed to clarify the reason of his withdrawal from 

registration, neither pre-history was reminded to the audience.  

Few cases of factual inaccuracy were identified in the news programs: the journalist 

mentioned Sakrebulo membership candidate as Marneuli mayoral candidate. At times 

subtitles were missing to the respondents, hence it was hard to identify them.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 28

 

 

„Borjomi” (Borjomi) – Within reporting period „Borjomi” TV-produced main news program 

„Dghis Kronika” (Chronicle of the Day) was aired from Monday to Friday. Few times it was 

produced over the weekend. The program, aired twice during prime at 20:00 and 22:00, had 

a newsreader, at times though news outlets were offered to the viewers without the latter. 

Approximately 10-15-minute news outlets, aired twice during prime time, essentially 

covered local events. TV stories were found superficial and informative. Comprehensive 

analytical TV stories about any topic of concern were few and they essentially focused on 

social and infrastructural issues.  

News programs dedicated the total of two hours and 36 minutes to the monitored subjects. 

Reporting was mostly neutral in tone, direct reporting essentially prevailed indirect. The 

bulk of the time (44 min.) was received by local authorities followed by CEC with 31 

minutes (DEC №36 activities were actively covered), and government with 17 minutes.  

Out of election subjects GD enjoyed the bulk of reporting (16 min.), followed by Labor Party 

(13 min.) ranking high in terms of positive reporting (21 percent). Alliance of Patriots of 

Georgia comes next with 11 minutes.  

44

16

44

13

27

32

55

81

54

62

87

36

73

68

61

86

3

25

63

Coalition Georgian Dream 2:00:53

Local self-governance 1:11:31

Prime Minister 0:55:59

United National Movement 0:50:24

Government 0:31:00

Central Election Commission 0:29:44

Non-Parliamentary Opposition 0:20:57

Burjanadze-United Opposition 0:16:15

Alliance of Patriots 0:06:42

Independent Candidates 0:03:04

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
"Marneuli TV" according to the tone (%)

Total:  6 hr. 48 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 29

„Dgis Kronika”, few times throughout a day, televised TV stories produced by „Channel 9”. 

Due to the „Channel 9”-produced TV story two percent of the total time was dedicated to 

UNM’s Akhaltsikhe mayoral candidate Gela Demetradze.  

The stories televised in „Dgis Kronika” news outlet were essentially found balanced, 

journalists tended to report in a superficial and impartial manner, some exceptions though 

were identified – not all of the party representatives were presented, e.g. in one of the stories 

of June 13  population was accusing local authorities of inattentiveness, while the journalist 

failed to present the self-government’s standpoint. Incomplete information was provided in 

the subtitles to the respondents, hence it was impossible to figure out which political party 

the respondent represented.  

On June 15 „Borjomi” produced two election-related news outlets. The stories televised in 

the course of the news outlets touched upon the developments at the local polling stations. 

In regard to election-related reporting the June 13 TV story about voting procedures is the 

one worth noting.   

 

 

„Dia” (Khashuri) – TV company „Dia” offered its main news outlet from Monday to Friday. 

On Saturdays TV company offered viewers „Kviris Ambebi” (News of the Week) re-airing 

8

15

21

20

87

95

90

72

77

74

94

94

100

5

13

Local self-governance 0:44:11

Central Election Commission 0:31:10

Government 0:17:28

Coalition Georgian Dream 0:16:17

Labour Party 0:13:28

Alliance of Patriots 0:10:56

Burjanadze-United Opposition 0:06:39

United National Movement 0:03:44

Candidate of United National Movement 0:03:02

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Borjomi" according to the tone (%)

Total:  2 hr. 36 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 30

the TV stories about top important events of the week. On June 15 the viewers were updated 

about election-related developments in the region.  

Within the period of 9-15 TV company „Dia” was anchored by a newsreader, some of the 

shortcomings (newsreader’s voice was inaudible, the newsreader’s voice and the script 

overlapped one another) came about in the course of the program.  

TV company „Dia” dedicated the total of two hours and 22 minutes to the monitored 

subjects. 31 minutes of the given time falls on GD’s activities. UNM comes next with 16 

minutes, followed by local authorities with 14 minutes.  

„Dia” also covered the Gori mayoral candidates’ activities, out of seven mayoral candidates 

though Tamaz Makashvili (Unity Hall) and Zurab Jirkvelishvili (GD) received three-minute 

reporting.  

The channel was keenly covering developments in the region as well as nationwide, pre-

election campaigns but, according to the findings, the stories were superficial and 

informative, solely covering parties’ and candidates’ meetings with the population and 

election promises. Journalists lacked the initiative to pose censorious questions or produce 

some comprehensive stories.  

Comments televised in the TV stories had no subtitles, therefore we were unable calculate 

time in regard to several subjects, since we failed to identify the parties they represented. 

Journalists reported in an impartial manner, no subjective standpoints were provided. Use of 

hate speech was not identified during reporting period.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 31

 

 

 

Monitoring of Public-Political Programs and Talk Shows 

The monitoring of this type of programs implies only qualitative component. The topics of 

the programs, as well as selected guests and especially journalists are subject to monitoring. 

Their behavior of presenters is evaluated based on various criteria: their role and 

participation in the program, the way they conduct the process, whether they are just 

moderators or are they trying demonstrate their stance, the extent of equality of conditions 

offered to guests, the way they approach guests and how hard they try to obtain in-depth 

information, how well they allow guests to express their opinions, when do the guests get 

interrupted. Monitoring also focuses on the use of offensive or discriminating expressions 

and statements by journalists and their response to the use of hate speech by guests.  

 

„Channel 25” (Batumi) - During reporting period from Monday to Thursday the TV company 

aired talk show „Dialogue”, hosted by journalist Jaba Ananidze. During reporting period the 

bulk of airtime was dedicated the subjects running for municipal elections. They enjoyed an 

opportunity to freely speak about election programs, priorities and future plans.  

21

21

12

26

25

33

10

20

55

67

86

83

70

75

62

68

76

99

89

78

24

12

9

5

4

22

Coalition Georgian Dream 0:30:51

United National Movement 0:16:14

Local self-governance 0:14:49

Candidate of Unity Hall 0:11:22

Burjanadze-United Opposition 0:09:37

Way of Georgia 0:08:50

Candidate of Coalition Georgian Dream 0:08:45

Government 0:08:37

Non-Parlaimentary Opposition 0:07:24

Central Election Commission 0:04:19

Independent Candidates 0:03:59

Labour Party 0:03:28

Positive Neutral Negative

Time allocated to the subjects on the 
TV "Dia" according to the tone (%)

Total:  2 hr.  22 min.



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 32

In different outlets of the talk show „Dialogue” Batumi mayoral candidates took part, in 

particular: Giorgi Khimshiashvili (Unity Hall), Giorgi Diasamidze (UNM), Gocha Gugunava 

(Georgia’s Way), Giorgi Ermakov (GD), Jumber Tavartkiladze (People’s Party), Aleksandre 

Tevzadze (Non-Parliamentary Opposition), Davit Diasamidze (Irakli Ghlonti – Reformers), 

Durmishkhan Shainidze (Self-Governance to People), Nugzar Chkhaidze (Labor Party); also 

considerable amount of time was dedicated to the debates among nominees for Gamgebeli 

position and Sakrebulo majoritarian candidates for different districts (Keda, Khelvachauri, 

Khulo, Kobuleti, Shuakhevi) and presentation of their election programs.  

To the guests in the studio the journalist tended to pose some interesting questions of current 

importance, trying to ask the guests away to obtain comprehensive information through 

additional questions. Mostly, in the second block of the program a heated discussion was 

held among the representatives of political parties. The host tended to actively oppose the 

guests. In the May 26 outlet a fierce discussion was held among the guests (Ada Marshania, a 

co-leader of Alliance of Patriots of Georgia and Davit Tevdoradze, Alliance’s number one in 

the proportional list) and the host. The journalist was shooting some censorious questions 

about the formation of the party, future plans that have ultimately annoyed the guests. In the 

course of the program one of the TV viewers calling in accused the host of aggressiveness and 

lack of awareness.  

Along with election subjects’ election programs „Dialogue” covered some other issues of 

concern: relatives in the party lists, corruption risk at Sakrebulo, pressure upon journalist.  

The host of the program Jana Ananidze tended to apportion equal time to all of the invited 

guests. He was actively participating in the program, posing censorious questions and 

sounded rather demanding to the guests. At times he tended to repeat the same question, he 

though failed to apportion enough time to get the answer. The programs were highly 

interactive. The journalist urged the citizens calling in to shoot some concrete questions and 

to use ethical wording, at the same time he called on the guests to provide argumentation to 

substantiate their statements.  

The host of the talk show „Dialogue” never used hate speech or unethical vocabulary, and 

despite respondents’ harsh allegations unethical wording was not in place.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 33

On June 8 Channel 25 televised a documentary „Highest Comfort” produced by investigative 

studio „REC”. Jaba Ananidze was the author of the 55-minute documentary. 

The main topic of the investigative documentary was the activities carried out by the top 

management of Supreme Council of Adjara AR and deputies. The work performed by the 

Council and the extent of efficiency of the decisions reached, the expenses incurred by the 

deputies and budgetary expenditure on them – to the given issues the author of the 

documentary tried to provide comprehensive and well substantiated answers. The 

viewpoints portrayed in the documentary were substantiated with the comments from 

various sources, mostly upheld by experts’ viewpoints and conclusions. The journalist did not 

resort to hate speech, but at some point a bit less ethical wording was observed (“what made 

deputies blind?”). The questions raised in the documentary provided detailed information in 

relation to the issues of public concern. 

 

„Rioni” (Kutaisi) – Within reporting period during evening time at 21:30 Rioni aired a 

public-political talk show „Tema” (Topic) hosted by journalist Nana Robakidze.  

 

Talk show „Tema” stands out in terms of diversity of guests. The program, at different times, 

had the representatives of the ruling team, as well as opposition parties, nominees for 

mayoral position and Sakrebulo mandates, invited to the studio. Independent candidates and 

NGO representatives too were among the selected guests. 

The topics of discussion included the following: 

• Women’s role in politics – their representation in the municipal elections; 

• Election programs, political stance and priorities of political subjects running for 

municipal elections in Imereti region; 

• Election environment.  

The host was actively participating in the talk shows, trying to make guests thoroughly speak 

about the topics of discussion. The journalist was curious to know the extent of candidates’ 

awareness about the problems the population faces. Candidates had a possibility to introduce 

their election programs to the audience. In relation to election programs the journalist was 

posing some questions. Guests were granted every possibility to fully express their 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 34

standpoints, the time was equally divided. In the course of the talk show viewers were 

provided comprehensive information. In case the invited guest criticized the opponent being 

absent in the studio the journalist would try to oppose. She constantly called on the guests to 

use ethical wording.  

The host refrained from demonstrating her stance, essentially assuming the functions of a 

moderator. No bias was identified in regard to any political subject.  

The programs were found interactive, population had a possibility to express their 

viewpoints through phone calls.   

 

On June 5 talk show „Tema” dedicated airtime to the TV debates produced in partnership 

with the „Georgian Association of Regional Broadcasters” (GARB) within the framework of 

the media partnership program „Elections 2014”. Almost two-hour program was hosted by 

journalist Nana Robakidze.  

Kutaisi mayoral candidates including Gia Tevdoradze (UNM), Irakli Kikvadze (Labor Party), 

Aleksandre Kezevadze (Alliance of Patriots of Georgia), Teimuraz Shashiashvili (Burjanadze 

– United Opposition), Magda Gabrichidze (Non-Parliamentary Opposition), Khatuna 

Machavariani (Self-Governance to People)  and Shota Murghulia (GD) were invited to the 

studio.  

In the first block of the program the candidates were granted a possibility to introduce their 

election programs to the viewers. In the second block they responded to the host’s questions. 

In the third block media and NGO representatives invited to the studio posed questions to 

the selected guests. In the fourth block TV viewers enjoyed an opportunity to call in to get 

answers to the questions of concern. TV viewers did not miss this chance, actively calling in, 

shooting questions, demonstrating their viewpoints about the candidates or the issues 

discussed.  

The journalist appeared well prepared for the debates. She was allocating equal time to the 

guests. Having failed to curb one of the candidates in the light of fierce debates the host 

announced a commercial break. The host tended to pose censorious questions, got curious 

about the issues raised in the course of the program, without demonstrating her stance.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 35

On Tuesdays TV company Rioni aired talk show „Obiekturi Azri” (Objective Opinion) 

hosted by journalist Elza Chubinidze. The program was made up of two blocks hosting 

different guests, at times though the program was divided into three.  

The selected guests included the candidates of various political forces (Non-Parliamentary 

Opposition, Labor Party, Burjanadze – United Opposition, GD, UNM, Alliance of Patriots of 

Georgia) as well as independent ones running for majoritarian seats in different districts in 

Kutaisi (Kakhianuri, Dzelkviani, Kalaki-Muzeumi, Ukimerioni, Nikea), also NGO 

representatives. 

The topics of the talk show included: 

• Pre-election environment; 

• The Degree of effectiveness of local self-government and the changes the population 

expects from the elections; 

• Candidates’ election programs. The extent of majoritarian candidates’ awareness of 

the issues of public concern, and the way they are going to tackle the challenges in 

case they win Sakrebulo mandates. 

• GYLA’s second preliminary report on pre-election monitoring.  

The journalist was actively involved in the talk show, posing some censorious questions of 

current importance. In terms of the selection of guests the program was balanced. The host 

did not let guests deviate from the topic of discussion. During fierce polemic the journalist 

ardently opposed them. In case of heated up argument the host urged the guests to speak in 

ethical manner. The program dedicated airtime to the opinion poll survey carried out in the 

constituency the selected candidate ran for. The population discussed the problems persisting 

locally. The host was curious to know whether the candidates had been aware of these 

problems and how they were going to address them. The question for interactive discussion 

was presented in the talk show.  

 

On June 7 Rioni aired TV program „Gender and Society” hosted by journalist Nana 

Robakidze. The program was provided by Women’s Information Center within the 

framework of the Women as Actors for Changes and Enhancement project implemented by 

the Women’s Information Center with the support of United States Agency for International 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 36

Development (USAID). The partners of the project include „Taso” Foundation, „Georgian 

Young Economists Association”, Institute for War and Peace Reporting” (IWPR), and Gali-

based NGO.  

The guests invited to the program included NGO representatives and GD’s candidates for 

Zestaponi Sakrebulo mandates. The host was trying to obtain information about current 

situation in Georgia in terms of women’s political participation, the extent of their 

involvement in political developments and self-governance.  

 

„Kvemo Kartli TV Company” (Rustavi) – Within reporting period TV company produced 

several talk shows differing from one another in terms of format and hosts. With the 

participation of Rustavi mayoral candidates talk show „Tkveni Dro” (Your Time) and 

„Municipal Elections 2014” were produced. 

The guests to the studio included Rustavi mayoral candidates Aleksandre Kobaidze (Georgia’s 

Way), Ivane Shatirishvili (Alliance of Patriots of Georgia), Erosi Kitsmarishvili (Our 

Georgia), Aleksandre Beridze (Non-Parliamentary Opposition), Elguja Kochiashvili (In the 

Name of the Lord - the Lord is Our Truth;) Mamuka Chikovani (UNM), Davit Jikia (GD), 

Koba Dzlierashvili (Burjanadze – United Opposition) and Revaz Rizhamadze (Labor Party).  

 

Talk show „Your Time” had two different hosts. The programs produced during monitoring 

period touched upon municipal elections. Hosts granted election subjects a possibility to 

freely and thoroughly speak about election programs and priorities. Viewers had an 

opportunity to hear detailed information about the activities and plans to be carried by 

political parties. The programs were interactive, viewers were granted an opportunity to pose 

questions to the guests live on air.  

Tato Gogoladze was the host of one of the talk shows. With the questions posed throughout 

the programs he was trying to obtain comprehensive information about candidates’ 

background, future plans and political opinions. The journalist called on the guests to 

substantiate their allegations, did not let them cite inaccurate or unverified facts. The host of 

the program urged the citizens calling in to speak in ethical manner.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 37

Journalist Khatuna Mamardashvili was another host of the talk show „Your Time”. The 

journalist granted the guests a possibility to thoroughly speak about election programs. 

Candidates were offered sufficient time to speak about their political stance. The programs 

were essentially conducted in the Q & A format between a host and a guest. The journalist 

did not interfere into the polemic being on among the guests, limiting herself to shooting 

questions. Censorious and harsh questions were just few.  

According to the findings the hosts of the talk shows did not resort to either hate speech or 

unethical wording.  

 

During reporting period the TV company televised two outlets (May 28 and June 4) of talk 

show „Municipal Elections 2014,” hosted by journalists Nino Kapanadze. All nine Rustavi 

mayoral candidates were invited to the studio.  

At the beginning of the program the candidates were each granted three minutes to outline 

their top priorities. The time offered for the response was under control with a stopwatch. 

The host was posing questions about candidates’ action plans, the ways to address the 

problems and pre-election environment. The journalist did not debate much with the guests, 

essentially assuming the function of a moderator.  When deviating from the topic of 

discussion she urged the guests to get back to the point. In the second part of the talk show 

some fierce counter-allegations were made.  The journalist was trying to balance the 

situation, calling on the guests to be more ethical in their statements. In the conclusive part 

of the program though counter allegations grew into fierce debates, and the host found it 

hard to keep the situation under control.  

 

The June 9 TV air was dedicated to the talk show „Elections 2014” produced in partnership 

with the „Georgian Association of Regional Broadcasters” (GARB). The host of the program 

Nikoloz Rubashvili had Rustavi mayoral candidates invited to the studio. The program was 

made up of two blocks. Out of nine mayoral candidates GD’s mayoral nominee Davit Jikia 

was the only one missing. Civil sector representatives were also taking part in the program, 

they had an opportunity to pose questions to the candidates.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 38

The talk show was conducted according to the afore-set format. At the beginning of the 

program the backgrounds of the candidates were introduced; to present election programs 

the guests were granted equal time. The journalist limited himself to posing questions, 

without demonstrating his standpoints in the course of the program. His questions were of 

current importance.  

 

On June 14 the channel televised TV program „Elect Your Mayor” hosted by journalist Zviad 

Koridze. The program was produced by the Journalists Network for Gender Equality (JNGE) 

with the support of the United States Agency for International Development (USAID) and 

the International Foundation for Electoral Systems (IFES). 

 The guests to the studio included Rustavi mayoral candidates Ivane Shatirishvili (Alliance of 

Patriots of Georgia), Revaz Rizhamadze (Labor Party), Elguja Kochiashvili (In the Name of 

the Lord - the Lord is Our Truth;) and Erosi Kitsmarishvili (Our Georgia). The program was 

conducted according to the format set afore. The candidates were each granted two minutes 

to introduce themselves. Afterwards the host posed three questions to each guest. Two 

minutes were granted per question to answer, and one minute to comment. The journalist 

offered them a possibility to fully express themselves. At the end of the program the mayoral 

candidates were granted two minutes each to comment and address the voters.  

The host’s questions mainly touched upon the candidates’ election programs, action plans, 

election environment, and the way to address the issues of public concern. The journalists 

did not tend to argue with the guests, assuming the role of a moderator. In case of deviating 

from the topic of discussion the host urged the gusts to get back to the point.  

 

„Odishi” (Zugdidi) – During reporting period three outlets of political debates „Elections 

2014”, was aired. The talk show was produced in partnership with GARB. The program was 

hosted by journalist Nana Kobalia. Talk shows were made up of three blocks. The first block 

focused on the guests’ election programs, key messages, and slogans. The second block was 

dedicated to questions and answers and the third block to the comments and questions 

posted on the channel’s official Facebook page. The program would draw to a close with the 

guests’ addresses to the voters.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 39

 

Zugdidi Gamgebeli candidates nominated by different political unions such as GD, UNM, 

Burjanadze – United Opposition, People’s Party, Unity Hall as well as their representatives 

were invited to the program.  

The journalist was curious to learn about candidates’ election programs and priorities. The 

host was trying to obtain detailed information.  

The June 11 outlet was especially heated. During two-hour program counter-allegations 

were made by the guests. Statements made by Tengiz Jgushia of Non-Parliamentary 

Opposition were especially emotional. The host was urging guests to get back to the point 

and to use ethical wording, trying to deal with the situation, at times though she failed to 

keep it under control.  

In the course of the program the comments texted by the viewers were televised through the 

creeping line. Some of them sounded really harsh and censorious, no filtration was applied, 

therefore some of them contained unethical wording.  

From the journalist’s side no hate speech was identified. Political subjects though did not 

refrain from using unethical phrasing to which the host failed to respond in a timely manner. 

No subtitles were provided to the guests.  

 

„Channel 9” (Akhaltsikhe) – On Thursdays TV company „Channel 9” televised talk show 

„Dialogue” hosted by journalist Rusudan Gvaramadze.  

Below please find the topics discussed in the programs produced during monitoring period: 

• Why to elect female representatives to the local self-government body, their role in 

the political processes;  

• The way the Sakrebulo operation transformed in the past year and a half and the 

reason Sakrebulo chairperson changed his political preferences; 

• Mayoral candidates’ election programs; 

• Pre-election programs of candidates nominated for Aspindza, Adigeni and 

Akhaltsikhe municipality Gamgebeli positions and their political stance.  

The journalist was actively participating in the talk show, trying to apportion equal time to 

all of the guests. To the selected guests she was posing the questions of current importance, 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 40

also trying to figure out the reason they decided to participate in the municipal elections. 

The host almost never allowed guests to deviate from the topic of discussion.  

Use of hate speech or unethical wording was not identified, the host neither showed bias to 

any subject. Especially censorious comments were made by the respondents calling in.  

 

On June 9, the channel dedicated airtime to the TV program „Elect Your Mayor”. The 

program was produced by the Journalists Network for Gender Equality (JNGE) with the 

support of the United States Agency for International Development (USAID) and the 

International Foundation for Electoral Systems (IFES). The talk show was hosted by 

journalist Rusudan Gvaramadze.  

The program was recorded on May 30. By the day of its transmission Akhaltsikhe mayoral 

candidate Natali Sisvadze of the Non-Parliamentary Opposition had already withdrawn. The 

audience was informed of the aforesaid change through the subtitles at the very beginning of 

the program.  

Akhaltsikhe mayoral candidates including Gela Demetradze (UNM), Gocha Kopadze (GD), 

Gocha Atoshvili (Georgia’s Way), Natali Sisvadze (Non-Parliamentary Opposition) and Zaza 

Natenadze (Burjanadze – United Opposition) were taking part in the program.  

The program was conducted according to the afore-set format. The candidates were granted 

two minutes each to greet the audience. Afterwards they responded to three questions 

prepared by the journalist beforehand. To answer each question the candidates were granted 

two minutes and one minute to comment. The journalist offered them a possibility to 

completely express their standpoints.  

The program was conducted in a Q & A format, the journalist assumed the function of a 

moderator.  

Neither hate speech nor unethical wording was identified in the course of the program.  

 

„Tanamgzavri “ (Telavi) – Within reporting period six outlets of the talk show „Dialogue” 

were televised (May 16, 23, 30; June 5, 6, and 13). The June 5 outlet was produced with the 

support of GARB within the framework of the „Elections 2014” project.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 41

Journalist Nato Megutnishvili was the host of the programs. And the topics of discussion 

included candidates’ election programs and the ways they are going to address the problems 

persisting in the city.  

„Dialogue” operated in the pre-election mode. Approximately 1,5-hour programs were of TV 

debates type, the guests included Telavi mayoral and Gamgebeli candidates nominated by 

political unions such as UNM, Self-Governance to People, Burjanadze – United Opposition, 

Alliance of Patriots of Georgia, Labor Party, Greens Party as well as number one candidates 

in the party lists and unqualified political subjects and majoritarian candidates nominated by 

initiative teams.  

At the beginning of the program the host pointed out that she had been inviting all of the 

registered candidates but GD’s representatives refused to attend any of the outlets, UNM’s 

representatives said no several times. Affected by the aforementioned the host, together with 

other selected guests tried to figure out the reason of the refusal to the participation in the 

debates. With this question the host provoked negative statements made by selected guests 

against the subjects absent in the studio, and even incited hate speech in the June 5 outlet. 

The host did not try to stop the guests in the studio. Neither she tried to put an end to the 

respondents’ homophobic statements made in response to the journalist’s question about 

anti-discrimination law in the May 23 outlet.  

In addition to the main guests their party representatives were present in the studio taking 

part in the program, in particular responding to the host’s questions, expressing their 

viewpoints about the topic of discussion. Local media representatives too took part in the 

June 5 outlet. The program was transmitted live, viewers had a possibility to call in to pose 

questions to the guests in the studio.  

The program televised TV stories about various issues of concern, the questions posed by the 

population and pre-election environment that helped make the program more dynamic.  

The host of the program was essentially neutral and unbiased, apportioning equal time to the 

guests, according to the order determined by means of the casting of lots, assuming the 

function of a moderator, preventing deviation from the topic of discussion. In regard to 

different issues the host repeatedly tended to pose a general question, that made it hard to 

receive a certain answer.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 42

In the course of the program subtitles to the guests were missing. After the commercial break 

the host failed to introduce either the topic of the day or the guests.  

 

„Trialeti” (Gori) – During reporting period at 19:00 TV company „Trialeti” aired talk show 

„Municipal Elections 2014” thoroughly covering election-related developments. Throughout 

a week the channel tended to produce several programs dedicating airtime to Gori mayoral 

candidates, Gamgebeli and majoritarian candidates. Gori mayoral candidates as well as 

nominees for Gori, Khashuri, Kareli and Kaspi municipality Gamgebeli positions were 

participating in the program,  

The programs were separately hosted by two journalists Thea Giguashvili and Lado 

Bichashvili.  

In the course of the talk show Thea Giguashvili tended to shoot censorious questions, 

requesting respondents to specify their answers so that viewers could comprehend them 

correctly. The host had the program well prepared and was well aware of the topics 

discussed. In case the respondents’ answer was untrue, she warned them against falsehood. 

The journalist was trying to urge guests to thoroughly speak about election programs to let 

public know what they were going to do in case of victory.  

Journalist Lado Bichashvili demonstrated less criticism to the guests. He was though trying to 

thoroughly update viewers about the guests’ election programs and their plans for the further 

development of the city. Guests had a possibility to freely and fully express their standpoints, 

they were not limited in terms of time. According to the format of the program the guests 

were to evaluate each other’s answers. They tended to make harsh and censorious 

assessments. The host was trying to maintain the situation balanced. In the course of the 

program viewers had an opportunity to pose questions through phone calls.  

The June 13 outlet was hosting all six Gori mayoral candidates (GD, UNM, Unity Hall, Non-

Parliamentary Opposition, Burjanadze – United Opposition, Labor Party).  Some technical 

shortcomings persisted during the program, broadcasting was temporally suspended. GD and 

Labor Party candidates were no longer present in the studio after the resumption of the 

broadcasting.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 43

Guests were granted sufficient time to outline their election programs, visions and future 

plans. They also evaluated pre-election environment. Candidates enjoyed a possibility to 

speak freely. The time was under control with a stopwatch. The candidates though were 

offered every possibility to speak freely, without any restrictions. The host essentially 

assumed the function of a moderator. The program was conducted in the Q & A format. 

Some censorious assessments were made too, the debates though did not turn out to be that 

fierce.  

 

From May 20 TV company „Trialeti” started producing public-political program „Dgis Tema” 

(Topic of the Day), informing viewers of the topics of current importance. The program was 

hosted by journalist Ia Gavasheli. The topics of the programs aired within reporting period 

were diverse: Accusations made by Lali Moroshkina, former advisor to the head of 

Penitentiary Department against the chief of the Department; Bonus payments made at the 

ministries; Current situation over Sakdrisi gold mine; EU-Georgia Association Agreement; 

participation of Georgian armed forces in the international peacekeeping missions; 

confrontation among political parties; review of pre-election environment, review of crime 

statistics, media and authorities.  

Monitored subjects were not participating in all of the outlets. The program was conducted 

in the Q & A format. Selected guests had an opportunity to speak freely. The host did not 

oppose, just shooting questions, and times posing addition questions trying to verify some 

details.  

 

The May 30 program „Debates”, within the framework of the „Elect Your Mayor” project, 

was made possible with the support of the United States Agency for International 

Development (USAID) and the International Foundation for Electoral Systems (IFES). The 

program was hosted by Lado Bichashvili. Four Gori mayoral candidates were invited to the 

studio. The selection of candidates was transparent, conducted by means of the casting of lots 

among seven candidates.  

Zurab Jirkvelishvili (GD), Mamuka Nozadze (Burjanadze - United Opposition), Archil 

Sabiashvili (UNM), Vasil Butkhuzi (Non-Parliamentary Opposition) were invited to the 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 44

studio. The format of the program was strictly set. Guests were granted equal time to present 

their programs, visions and future plans. The length of speeches was under control with a 

stopwatch. The journalist, playing the role of a moderator, limited himself to shooting 

questions.  

The main technical drawback with the TV company Trialeti was the lack of subtitles which 

complicated the identification of the speakers.  

 

„Guria” (Ozurgeti) – Within reporting period TV company „Guria” aired four outlets (May 

21 and 30, June 4 and 6) of the talk show „Together with You” with the participation of 

monitored subjects. Tamta Dolidze was hosting the outlets whose running time was ranging 

from 45 to 60 minutes. The program, which was of political debates type, discussed the 

following topics: women’s role in local decision-making process; election subjects’ programs, 

problems persisting in the municipalities, and the ways of their solution. The guests to the 

studio included the candidates nominated for Lanchkhuti and Chokhatauri municipality 

Gamgebeli positions (GD, Burjanadze – United Opposition, UNM, and Alliance of Patriots of 

Georgia), also female candidates running for Ozurgeti municipality Sakrebulo mandates and 

the head of Gender Equality Network.  

According to the host of the program she had been inviting the representatives of other 

parties too but they refused to pay a visit to the studio.  

In the course of the program the guest tended to change the topic of discussion, provoking 

counter-allegations and verbal confrontation. The host found it hard to keep the situation 

under control. The journalist was not properly prepared for the program, lacked awareness of 

the number and identity of candidates registered at municipalities. The host assumed the role 

of a moderator. At times, depending on the guests’ answers, she posed some questions. The 

host was trying to be neutral and impartial, granting every guest a possibility to respond in a 

comprehensive manner. The time was almost equally divided according to the order 

determined beforehand by means of the casting of lots.  

The program was transmitted live, viewers called in to pose questions. In the course of the 

programs the TV stories about the issues of public concern was televised.  

Subtitles were missing to the guests speaking.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 45

On June 13 TV company „Guria” aired 30-minute story about the meeting of the members of 

the youth wing of Young Teachers Union with Ozurgeti mayoral candidates, in particular 

Levan Goguadze (UNM), Shota Gogiberidze (Alliance of Patriots of Georgia), Mirza 

Chkhikvishvili (Labor Party), Ivane Tabatadze (Georgia’s Way), Beglar Sioridze (GD), Kakha 

Chavleishvili (Burjanadze  - United Opposition), Irma Kvachantiradze (Non-Parliamentary 

Opposition) were responding to the young people’s questions related to various issues of 

concern persisting in the city. Each candidate would respond to the issue raised and discuss 

the ways of their solution.  

 

„Imervizia” (Chiatura) – During reporting period TV company „Imervizia” aired the only talk 

show. On May 23 TV air was dedicated to TV debates „Elections 2014” hosted by journalist 

Inga Jajanidze. The program was produced in partnership with GARB. The representatives of 

political unions running for the upcoming municipal elections were invited to the studio. In 

particular, the subjects participating in the election for majoritarian deputy mandates and 

Gamgebeli position nominated by the initiative team, Georgian Alliance of Patriots, 

Burjanadze – United Opposition, Non-Parliamentary Opposition, and Labor Party were 

among the selected guests.  

The sequence of the speakers participating in the debates was agreed by means of the casting 

of lots. The journalist let the guests freely express their standpoints, without interrupting 

them, the presenter though did not allow them to move away from the topic of discussion. 

The journalist called on the guests to provide argumentation to substantiate their statements. 

TV Viewers had a possibility to obtain comprehensive information. The journalist did not 

show bias to the guests. No hate speech was identified.  

 

„Gurjaani” (Gurjaani) – Gurjaani TV aired talk show „The Power of Powerless” hosted by 

journalist Levan Aleksishvili. The talk show was made up of two blocks. 

During reporting period talk shows discussed the following topics: 

• Importance of women’s political participation; women running for municipal 

elections in Kakheti region and their programs; 

• Pre-election developments in Kakheti region, plans and priorities of political forces; 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 46

• Gamgebeli candidates’ election programs. 

The guests to the studio included Gurjaani, Lagodekhi and Sighnaghi municipality 

Gamgebeli candidates nominated by GD, UNM, Burjanadze – United Opposition and 

Georgia’s Way and the representatives of regional party offices. Some active representatives 

of the society as well as NGOs were present in the studio.  

On June 13 the second block of the program was supposed to host the candidates running for 

Kvareli Gamgebeli position. According to the host all five nominees had been invited but the 

only candidate Khatia Dekanoidze of UNM took part in the program.  

The host of the program turned out to be quite demanding, requesting guests to provide 

reasoning for the dissenting opinions expressed. Through the script and questions the 

presenter was trying to make the program more interesting and informative to the viewers. 

Providing contradictory arguments the journalist tended to oppose the guests.  

Levan Aleksishvili, together with the respondents of the program, was trying to thoroughly 

analyze the topic of discussion. He though maintained balance and refrained from expressing 

his personal stance. He was found neutral. No hate speech or unethical language was 

identified. In the second block viewers had a possibility to call in to shoot questions to the 

guests in the studio. The viewers used this opportunity at their best.  

 

On June 6 the channel aired TV program „Elections 2014” produced in partnership with 

GARB. Levan Aleksishvili had Gurjaani municipality Gamgebeli candidates nominated by 

UNM, Burjanadze – United Opposition and Georgia’s Way invited to the studio. The topic of 

the program was the candidates’ election programs. 

The journalist offered guests an opportunity to introduce themselves to the viewers, present 

their election programs and discuss the ways they are going to address the problems 

persisting in the region. The host of the program was very much keen to learn about the 

issues outlined in the candidates’ election programs.  

The supporters of all three political forces were present in the studio. They were free to 

shoot questions to the candidates. In the second block of the program viewers had a 

possibility to call in to pose questions to the candidates in the studio. The program was rather 

interactive. The journalist was trying to obtain answers to the questions of public interest. 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 47

„Mega TV” (Khoni) – Within reporting period during evening time the channel aired talk 

show „Debates” hosted by journalist Tiko Kikabidze.  

The debates were held in accordance with the format set beforehand: 30 seconds for a 

greeting, 2 minutes for Q & A, 1 min. 30 sec. to evaluate one another, 30 seconds for a 

comment. Moreover, guests had a possibility to pose a single question to each other and for 

the closing speech they were granted 30 seconds. Candidates’ election programs was the 

topic of discussion. Candidates of political unions such as Burjanadze – United Opposition, 

Non-Parliamentary Opposition, GD, Alliance of Georgian Patriots, Self-Governance to 

People, People’s Party, Labor Party,  Political Movement of Veterans and Patriots of Georgia 

nominated for Khoni, Samtredia, Tskaltubo and Martvili Gamgebeli positions and Sakrebulo 

mandates as well as independent majoritarian candidates were invited to the studio. 

Kutaisi mayoral candidates including Irakli Kikvadze (Labor Party), Aleksandre Kezevadze 

(Alliance of Patriots of Georgia), and Teimuraz Shashiashvili (Burjanadze – United 

Opposition), were taking part in the program.  

Despite strictly set rules of debates the guests were not restricted. They were granted equal 

time to express their viewpoints. The host of the program limited herself to shooting 

questions, without demonstrating her standpoints. The journalist was curious about 

candidates’ election programs and priorities. She was trying to figure out how the candidates 

are going to make their election promises work, however she did not stand out in terms of 

posing censorious questions. In case of the aggravation of the discussion she called on the 

guests to be more ethical in their wording, trying to keep the situation under control.  

Despite a strictly set format and the host’s attempts to allocate equal time to all of the guests 

the Alliance of Patriots of Georgia’s nominee quit the June 2 program in protest, accusing the 

TV channel of conducting debates in unequal conditions. Following the incident the 

program together with the guests was back to normal.   

 

On June 6 and 11 the channel aired talk show „Elections 2014” hosted by journalist Nana 

Tvalabeishvili. The programs were produced with the support of the United States Agency 

for International Development (USAID) and the International Foundation for Electoral 

Systems (IFES). 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 48

To the June 6 outlet Kutaisi mayoral candidates including Shota Murghulia (GD), Giorgi 

Tevdoradze (UNM) and Teimuraz Shashiashvili (Burjanadze – United Opposition) were 

invited to the program. The talk show was conducted according to the afore-set format. At 

the very beginning of the program the journalist said she would be assuming the function of 

a moderator shooting questions to the guests. She was also responsible for keeping control 

over the time apportioned.  The order to speak was determined by means of casting of lots. 

Time was equally granted to the guests to introduce their election programs. The program 

was conducted in a peaceful environment, no hate speech or unethical wording was 

identified.  

The June 11 outlet was supposed to offer viewers the debates among four Kutaisi mayoral 

candidates but the only one – Aleksandre Kezevadze of the Alliance of Patriots of Georgia 

showed up. According to the journalist Magda Gabrichidze (Non-Parliamentary Opposition), 

Irakli Kikvadze (Georgian Labor Party) and Khatuna Machavariani (Self-Governance to 

People) cited some ungrounded reasons for the no-show. Consequently the viewers were 

offered a dialogue instead of the debates. The journalist tried to find out what problems the 

candidate was to address in case of victory, the distribution of the budget and the personnel 

policy.  

 

TV program „Discourse”, hosted by journalist Nana Toshkhua, was on air on Wednesdays. 

Only two outlet of the program fell under monitoring, the guests to the rest of the outlets did 

not include monitored subjects, neither the topics discussed touched upon election-related 

issues of our interest.  

In the May 21 outlet GYLA’s Kutaisi branch representative spoke about the outcome of the 

survey they conducted to evaluate electoral environment nationwide. In the May 28 outlet 

the representative of the „Young Economists Association” spoke about upcoming municipal 

elections. The host of the program limited herself to posing questions to the guest, almost 

never demonstrating her stance. The program was conducted in the Q & A format in a 

peaceful environment. The guests were granted every possibility to fully express their 

standpoints.  

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 49

„9th Wave” (Poti) – On Fridays TV company „9th Wave: political talk show „Tema” (Topic) 

hosted by journalist Thea Absaridze. She dedicated two outlets to Poti mayoral candidates. 

The guests also included Poti majoritarian candidates and number one candidates in the 

proportional lists representing GD, Burjanadze – United Opposition, Georgia’s Way, Alliance 

of Patriots of Georgia, Political Movement of Veterans and Patriots of Georgia, as well as 

initiative team, also youth wing representatives of the same political parties. Election 

subjects’ programs and election promises were the topics discussed in the talk shows.  

In the course of the program the journalist was curious to learn about each candidate’s 

priorities, trying to figure out the reason the voters were to vote for him/her. The questions 

did not sound censorious, shooting some shallow questions the host essentially assumed the 

role of a moderator. In case guests failed to substantiate their allegations they host urged 

them to provide argumentation. The host was trying to dedicate equal airtime to the guests. 

The guests invited to the studio had an opportunity to present their election programs and 

standpoints. Guests had a possibility to shoot question at one another, and they used this 

opportunity at their best.  

In the June 14 outlet Poti mayoral candidate Davit Kantaria used some unethical wording 

against his opponent who was not present in the studio. GD’s mayoral candidate called on 

him to speak in ethical manner. The journalist did not interfere, she opted to listen. She did 

not attempt to either stop the opponents or remind the guests of choosing ethical wording. 

The discussion between two Poti mayoral candidates grew into an argument and went far 

beyond the topic of discussion. Later on the journalist realized the guests were discussing a 

totally different topic and urged them to put an end to the dispute.   

 

„Argo” (Zestaponi) – Within reporting period the channel produced the only talk show. On 

May 22 the company aired TV debates „Elections 2014.” The program, produced in 

partnership with GARB, was hosted by journalist Marina Jugeli.  

The guests to the studio included the candidates for Zestaponi Gamgebeli position nominated 

by Non-Parliamentary Opposition, Burjanadze – United Opposition, UNM, and Georgia’s 

Way. GD’s nominee was unable to take part in the debates for being out of town. 

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 50

In the course of the program the journalist was curious to know about each candidate’s 

electoral program, what they were planning to do for the region in case of victory and the 

resources they relied on to make their plans work. Later the election subjects in the studio 

were posed questions by the local media and NGO representatives. TV viewers were actively 

participating in the program through calls in.  

TV debates were re-aired on TV Argo on May 23.  

 

„Marneuli TV” (Marneuli) – Within the period of May 12 – June 15 „Marneuli TV” offered 

viewers several TV programs about and with the participation of monitored subjects. 

On May 13 Marneuli TV aired Questions to Gamgebeli. The guest selected for outlet was 

Marneuli municipality deputy Gamgebeli. The program was transmitted live. The presenter 

of a one-hour outlet was Nona Samkharadze. Viewers had a possibility to call in during the 

live broadcast to pose questions to the guest, somehow only two TV viewers called.  

TV program Questions to Gamgebeli is produced on a monthly basis to summarize one-

month performance of the local self-government. Deputy Gamgebeli spoke about the 

projects implemented in the past month and activities to be carried out. The journalist 

tended to take active part in the conversation, posing harsh questions about certain problems 

to be addressed in the city as well as activities carried out by self-government. The journalist 

was trying to verify and specify respondents’ answers. The journalist was rather well 

prepared, being aware of current issues of concern and population’s demands to the self-

government.  

 

Three outlets (May 29, June 9 and 12) of TV debates „Elections 2014” fell within the scope of 

monitoring. The May 29 outlet was produced in partnership with GARB within the 

framework of the „Elections 2014 project. The running time of the May 29 and June 9 outlets 

was an hour and a half, the June 12 outlet was 30 minutes in length. The program was hosted 

by Nana Sisvadze. The topics discussed included candidates’ election programs and the 

problems persisting in the region.  

The guests to the programs included the leaders of regional offices of Non-Parliamentary 

Opposition, Future Georgia, Burjanadze – United Opposition, GD and UNM, Merab Kostava 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 51

Society and Alliance of Patriots of Georgia as well as Gamgebeli and majoritarian candidates 

nominated by the aforesaid political forces and an independent majoritarian candidate.  

The hosted tended to allocate equal time to the guests, according to the order set beforehand, 

in the June 9 outlet though the afore-set order of the speakers somehow happened to fade 

away. The representatives of different political parties started voicing allegations against one 

another, thereby demanding answers to each other’s questions. The host found it hard to 

deal with the situation.  

To the June 12 outlet, according to the host, she had nine candidates registered at Marneuli 

DEC #22 invited to the studio, however the only one accepted the invitation. The journalist 

appeared unprepared, lacking relevant information about guests. The host listed election 

districts the candidates were running for but she failed to identify the parties they 

represented. The host also failed to identify which party the present guest was representing, 

and only in the course of the program it was made clear that the selected guest was an 

independent majoritarian candidate. The host spoke Azerbaijani language. The interpreter 

was present in the studio, the translation though was not simultaneous, almost 2-minute 

intervals were employed.  

The host essentially assumed the function of a moderator. She did not engage much into the 

guests’ discussion, limiting herself to posing questions. The journalist was trying to be 

unbiased and neutral. TV viewers too enjoyed an opportunity to call in to pose questions to 

the guests.  

The third block of the May 29 outlet aired the questions provided by non-governmental 

organizations and the population that helped the program appear more dynamic. Subtitles 

were missing to the guests speaking during the program. 

 

On June 13 a 10-minute Special Program was aired about the possible withdrawal of GD’s 

Marneuli municipality Gamgebeli nominee Merab Topchishvili. Nana Sisvadze was the host 

of the program. Selected guests included head of Merab Topchishvili’s supporters’ group and 

a member of GD’s local office. GD’s member spoke Azeri language, no translation was 

provided therefore his speech was absolutely incomprehensible. The journalist failed to 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 52

remind the audience of the pre-history, hence the reason of his possible withdrawal was 

unclear.  

 

On June 13 a 40-minute story about the „Informed Society for Fair Elections” project was 

televised. The project is being implemented by the „Civic Integration Foundation” with the 

financial support of the United States Agency for International Development (USAID) and 

the International Foundation for Electoral Systems (IFES). The TV story featured the 

activities carried out within the framework of the undertaking (rally, meeting with experts) 

that were conducive to raising public awareness of elections and self-governance reform. 

 

„Borjomi” (Borjomi) – During reporting period Borjomi TV aired eight outlets of the talk 

show „Forum” (May 12 and 16, June 3, 4, 9, 10, 11 and 13). Talk show „Forum,” hosted by 

journalist Eka Nozadze, was made possible with the support of the Open Society Georgia 

Foundation. The topics discussed included the extent of trust shown by the representatives of 

political parties’ Borjomi branches towards political rating surveys carried out by the 

National Democratic Institute (NDI); Expiration of election subjects’ registration term; 

candidates’ election programs and programs to be implemented in case of victory. The guests 

to the studio included: Borjomi, Tadzrisi, Tba, Balanta, Dviri, Akhaldaba, Tsaghveri, Kvibisi, 

Bakuriani Sakrebulo majoriratian candidates nominated by UNM, Labor Party, GD, Alliance 

of Patriots of Georgia, Political Movement of Veterans and Patriots of Georgia and initiative 

team, also the leaders of political parties operating in Borjomi and the Chairman of Borjomi 

DEC №36.  

According to the host she had been inviting all of the registered candidates, some of them 

though rejected the invitation. Outlets were often televised without the participation of 

guests, with their party representatives and supporters present in the studio.  

The running time of the talk show „Forum” was ranging from 30 minutes to an hour and a 

half. In the main the host of the program played the role of a moderator. She sounded 

neutral, unbiased, trying to apportion equal airtime to all of the guests. At the same time she 

granted guests an opportunity to express their viewpoints in a comprehensive manner, 

thereby verifying their answers. She did not let respondents deviate from the topic of 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 53

discussion. To the given questions the journalist was trying to obtain answers from every 

single guest. She tended to pose questions reviving public interest in relation to election 

process. Guests were answering questions according to the order determined by means of a 

casting of lots held beforehand.  

On June 13 the host found it hard to keep the situation under control since the debates grew 

into an argument. The Labor Party representative stood out in terms of making negative 

statements. The program was transmitted live and viewers had an opportunity to call in.  

Opening the program the host did not introduce herself. Subtitles to identify the guests were 

missing.   

 

On May 22 the channel aired political debates „Elections 2014” produced in partnership with 

GARB. The program was hosted by journalist Eka Nozadze.  To the selected guests and their 

supporters invited to the studio the presenter dedicated equal airtime. She was trying to 

maintain balance, she was found unbiased and neutral. The journalist mainly played the role 

of a moderator, posing the same question to the respondents whose order was determined by 

means of a casting of lots and limiting time to respond with a stopwatch. The debates lasted 

for about an hour.  

 

On June 12 the broadcaster aired TV program „Gender and Society”. The host failed to 

introduce herself. The program was produced within the framework of the Women as Actors 

for Changes and Enhancement project implemented by the Women’s Information Center 

with the support of the United States Agency for International Development (USAID). The 

partners of the project include „Taso” Foundation, „Georgian Young Economists 

Association”, „Institute for War and Peace Reporting” (IWPR), and Gali-based NGO.  

The topic of approximately 40-minute program was the woman and politics, the factors 

conducive to women’s political participation. The guests to the program included the 

representatives of UNM, GD, and Alliance of Patriots of Georgia. They were allocated equal 

airtime to speak. The host of the program appeared well prepared for the topic. During the 

talk show a TV story was aired that made the program a way more dynamic.  



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 54

On June 13 and 14 the company televised TV bridge „Interactive”, a joint product of 

Samtskhe-Javakheti media center, Borjomi TV, Channel 9 (Akhaltsikhe) and GARB made 

possible with the support of NED.  

The program represents a TV bridge among three TV studios. At „Borjomi” TV studio the 

program was hosted by Eka Nozadze, in the „Channel 9’s” studio by Tako Peikrishvili. Each 

studio had a single guest invited to discuss certain issues. The topics of discussion included: 

Self-governance reform, budgetary changes, public participation in the self-governance 

process; Pre-election environment, subjects withdrawn from registration.  

The running time of the programs was no longer than 40 minutes, each televising a single 

case-related TV story. In the course of the program the time was equally shared. The hosts 

too did participate, shooting additional questions. 

 

„Dia” (Khashuri) – Within reporting period on May 31 TV company Dia televised the first 

outlet of  „Nino Chibchiuri’s Talk Show”.  

The guests included Gori mayoral candidates Archil Sabiashvili (UNM), Zurab Jirkvelishvili 

(GD), Mamuka Nozadze (Burjanadze – United Opposition) and Giuli Bukniashvili (Laborers’ 

Council), also nominees for Gori Gamgebeli position and majoritarian candidates.  

Election programs and promises was the topic of discussion in the course of the programs. At 

the beginning the host offered guests a possibility to introduce their programs. Afterwards 

she was curious to figure out how different their programs were from others’ and how they 

were planning to make their pledges real.  

The host of the talk show tended to pose some superficial questions, did not try to get deeper 

into case-related details. The host was assuming the function of a moderator and in case the 

guests started interrupting one another she was trying to put the things right.  

The „Voter’s Vote” rubric televised citizens’ questions, prepared beforehand, to be ultimately 

answered by the candidates in the studio.  

 

 

 

 



Monitoring Regional Broadcasters   -  Georgia’s 2014 Local Elections  

 

Internews Georgia 55

TV Magazine Mravalkutkhedi (Polygonal)  

Weekly TV magazine Mravalkutkhedi (Polygonal) produced by the Georgian Association of 

Regional Broadcasters (GARB) was aired at different times on the following TV channels: 

„Kvemo Kartli TV Company“, „Tanamgzavri“, „Odishi“, „Guria“, „9th Wave“, „Rioni“, 

„Channel 25”, „ Imervizia“, „Gurjaani“, „Channel  9“, „Marneuli TV“, „Argo“, „Borjomi“ and 

„Dia“.  

 

Five outlets of the TV magazine fell within the scope of monitoring. The programs were 

hosted by journalist Nikoloz Rubashvili. The topics of discussion were diverse. TV stories 

covered the issues of concern in different regions in a balanced, in-depth and unbiased 

manner. Election-related as well as other topics were brought into focus in the stories.  

The format of the programs televised during monitoring period was different. Approximately 

35-45-minute outlets televised solely stories, no guests were invited to the studio. Some of 

the outlets were made up of two blocks and in addition to the stories airtime was dedicated 

to the selected guests. In the course of the program the host was actively posing questions, 

verifying the answers given. She was well prepared for the program, and thoroughly 

enlightened about the topic of discussion. Guests were granted equal time to speak. 

 

***  

During reporting week regional TV companies televised GARB’s interview obtained from 

the US Ambassador to Georgia Richard Norland.  

TV companies including Tanamgzavri, Borjomi, 9th Wave, Kvemo Kartli TV Company, Rioni, 

Argo, Dia, Odishi televised the interview in full during the news outlets. Accordingly it had 

a certain affect on the quantitative monitoring data.  

Marneuli and Gurjaani TVs dedicated separate airtime to the interview. 12-minute interview 

was conducted by journalist Nikoloz Rubashvili posing questions prepared beforehand. 

Ambassador Richard Norland evaluated pre-election environment and self-governance 

reform. He also discussed reforms to be carried out and the importance of the EU-Georgia 

Association Agreement.  

 



 
*** 

With

telev

Wom

The 

prog

infor

impo

legis

 

 

 

This 

Agen

Georg

Syste

 

 

hin reporti

vised TV pr

men’s Politi

topic of d

gram was h

rmation ab

ortance of w

lative regul

report is ma

ncy for Inter

rgia" and it m

ems, United 

Monitorin

ng period 

rogram „W

ical Rights 

discussion 

osted by Iv

bout the i

women’s p

lations and

made possible

rnational De

may not ne

d States Agen

ng Regional B

TV compa

Woman and 

in Samegr

touched u

veta Tsitash

issue. The

participation

d case-relate

e with the su

evelopment 

ecessarily ref

ncy for Intern

Broadcasters  

Internews G

any „Odishi

Politics” p

elo Region

upon wome

hvili. The in

e program 

n in the m

ed issues of 

support from

(USAID). Th

flect the vie

rnational Dev

 -  Georgia’s 2

Georgia 

i” (on June

produced w

n project im

en’s partic

ntroduction

was host

municipal el

f concern.  

m the Ameri

The content i

ews of the I

velopment, o

2014 Local El

e 13) and „

within the f

mplemented

ipation in 

n by the an

ting only 

lections, an

ican people 

is the sole re

Internationa

or the Unite

lections  

„9th Wave” 

framework 

d by the ass

electoral 

nchor prov

females d

nd thoroug

through the

responsibility

al Foundatio

ed States Gov

(on June 

of Protecti

sociation D

systems. T

ided in-dep

discussing t

hly clarifyi

he United Sta

y of "Interne

on for Electo

overnment. 

56

14) 

ing 

Dea. 

The 

pth 

the 

ing 

ates 

ews 

oral 


