Results of Media Monitoring of 2014 Local Government Elections
Monitoring of TV Channels (main news releases)

April 15 - June 30, 2014

In connection to the local government elections of 2014, CRRC Georgia implemented the
media monitoring within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”,
funded by the EU and UNDP. The monitoring started on April 15 and ended on June 30.
The monitoring was performed for the main evening news releases on Channel One of the
Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi, Maestro, Kavkasia and TV3.

Within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”, CRRC Georgia
monitored the main news releases of TV Channels in 2012 and 2013 as well. There were
seven TV channels monitored in 2012 from May 11 until November 30: Channel One of the
Public Broadcaster, Rustavi 2, Imedi (until October 17), Maestro, Kavkasia, Channel 9, Real
TV (until October 8). The monitoring in 2013 lasted from May 15 until November 30 for the
following channels: Channel One of the Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi,
Maestro, Kavkasia and Channel 9 (until August 18).

Key Findings

2014 local government elections were special with its scopes and number of election
subjects. Mayors were directly elected in 12 self-governing cities of Georgia and also
Gamgebelis were also directly elected in other municipalities for the first time. A large
number of election subjects and candidates represented a certain challenge for the media,
which had a task of providing sufficient information to the voters for making informed
decisions.

The monitored TV channels mostly emphasized the Thbilisi candidates in their main evening
news releases. In this respect the Adjara TV was an exception where more focus was laid on
Batumi mayoral candidates. The news programs actively reported about the election

1
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



campaigns of politicians and candidates, their meetings with population, statements and
promises. Some of the channels provided live broadcasts in their news programs, or invited
the guests to their studios. In regards to the allocated time, the balance was kept if the major
candidates were invited. The candidates had equal opportunities in the news programs to
speak to the audience during the election period, inasmuch as the spectrum of political talk
shows was pretty diverse other than the news programs, and also there were some
programs broadcasted by the TV channels in a form of the debates.

Majority of TV channels broadcasted the news programs on the Election Day, which were of
different format and longer than usual. These news programs provided detailed reporting
about the conduct of elections, violations, exit poll results, evaluations of representatives of
various political parties and statements of candidates.

There was less polarization observed on the monitored TV channels during the local
government elections in 2014. Main evening news releases prepared critical stories for the
majority of channels not only about the ruling coalition, but also the main opposition
parties. However, Rustavi 2 marked with more negative attitude towards the government as
compared to other channels. There were some stories observed on TV3 during some
monitoring sections, which were prepared in the negative context for the United National
Movement.

In regards to the polarization, the monitoring results for TV channels during the local
elections were not very different from the period of presidential elections in 2013. News
releases of the monitored channels were not openly biased to any political force in 2014.

The situation was clearly different form the pre-election period during the parliamentary
elections in 2012, when three out of the six monitored channels (Rustavi 2, Imedi, Real TV)
were focused on positive presentation of the former authorities and negative presentation of
Bidzina Ivanishvili and the Georgian Dream, but two channels (Maestro and Channel 9)
covered the United National Movement and the former authorities in a critical and negative
light.

As the result of polarization, it was frequent to see one and the same facts and events
covered differently by different channels in 2012. In some cases this difference was so big
that it was difficult for the audience to learn the truth. In 2012, the most evident examples of
this were the spread of videos about torturing the inmates at prisons in September and the
visit of Saakashvili and Ivanishvili in Beshumi in August. These cases decreased in 2013, but
did not disappear completely (issues about removal of the Bagrati Temple from the
UNESCO world heritage list, and the purchase of two French helicopters by the former

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



authorities). Different coverage of the events of 2014 became even more rare (incident in
Gardabani at the end of May).

Alongside with the decreased polarization, the coverage of key subjects in negative tone
decreased since 2012. Besides, the negative tone was observed in regards to all the key
subjects, and there was hardly any particular subject that would stand out in this respect.
There was more positive tone observed towards the subjects, especially towards the election
subjects during the election periods in 2013 and 2014.

It is noteworthy that compared to other key subjects, there was quite high rate of positive
tone observed for the Prime Minister, Irakli Gharibashvili in the monitoring results of 2014,
despite the fact that he was not found among the top three subjects according to the
allocated time. Coverage of the Prime Minister was mostly related to the topics on foreign
policy of the country.

During the elections in 2014, the TV companies had an analytical approach while covering
the key topics of current significance. There was extensive and detailed information
broadcasted about the issues discussed in the stories, diverse sides were represented,
including the representatives of various political forces, also the experts as well. During the
three waves of monitoring, the lack of analysis was most evident in 2012 among the news
releases on TV channels. Number of analytical stories increased in 2013, and the increasing
trend was maintained in 2014 as well.

It is noteworthy that we did not observe gross violations of journalistic standards during the
monitoring in 2014, such as hate speech and manipulation with pictures and music.
Compared to 2012, when these violations were reported in the stories of several channels,
the situation has improved significantly in the main evening news releases on TV channels
during the local government elections.

This report provides the monitoring results per each channel.

Channel One of the Public Broadcaster

Main evening news releases of the Channel One of the Public Broadcaster were quite
balanced and neutral during the whole monitoring period (April 15, June 30). These stories
provided different positions regarding the covered issues. Majority of these stories
contained the opinions of the government, the opposition and the experts as well; however,
there were some cases during the elections, when the particular parties were speaking about
pressure, but the position of the other side was not represented. The main news releases

3
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



often were made of extensive and analytical stories, which provided detailed information to
the audience about a particular topic. It was visible that the journalists were trying to report
the news in a neutral way, regardless their political significance, or the negative or positive

contents.

Main news releases of the Channel One provided active coverage for all the important
events, which took place during this period. The issues such as: the antidiscrimination law,
supervisory board of the Public Broadcaster and the events developed in Ukraine, were
reported with special intensity since April. During the whole monitoring period, the
Association Agreement and the related stories were often reported. The draft law on
defense and the law on public service were covered broadly and in details. The stories
provided exhaustive information and provided clarification about the contents of the laws,
their subjects and the relevance of draft law on defense with the Constitution, etc. There
were quite extensive and informative stories prepared about the visits of foreign politicians
in Georgia. Besides, court trials of the members of former authorities were quite intensively
covered as well.

The election process was highlighted in details on June 15, with live broadcasts from the
offices of various parties, their evaluations about the conduct of the elections and its results.
They showed how the party leaders voted, and also gave pictures of various electoral
districts, where the election results was appealed, or where the violations or confrontations
took place. The news release on June 16 was almost completely focused on the elections.
They showed the details about who got how many votes in which district, where the second
round would be expected, and what evaluations the politicians made.

After the elections, during June 16-30, inclusive, main evening news releases of the Channel
One of the Public Broadcaster continued their usual programs. The emphasis was laid on
the election results, but the current news was also covered in analytical stories.

As for the time allocated to the subjects, in total, 19 hours and 19 minutes were dedicated to
them during the election period - April 15 until June 14, inclusive (and 24 hours and 32
minutes from April 15 until June 30, inclusive). There were 3 key subjects identified on the
Channel One during the election period, to whom the most time was allocated than all the
other subjects. These were: the government - 24%, the United National Movement - 22%,
and the Coalition Georgian Dream - 18%. Other monitored subjects got 9 percent of total
time, or less. The above-mentioned 3 subjects had almost equal shares of positive tone
(government - 16%, the National Movement -19%, and the Coalition Georgian Dream -
20%). Other subjects, to whom less time was allocated, had quite high rate of positive tone,
and this rate is more than 39 percent for each of them, which is caused mostly by their
coverage with direct speech.

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on GPB Channel 1
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral m Negative

. 2 2
United National Movement (4hr 11min) - 68 -
2
3

Government (4hr 36min)

Coalition Geogian Dream (3hr 32min) 73 .
Prime Minister (1hr 46min)
Burjanadze - United Opposition (1hr 3min)

President (56min)

Non-parliamentary Opposition (42min)
Parliament Speaker (25min)

Other Mayoral Candidates (21min)

(a5 sa |

38 o |
Labor Party (45min) [16213s

147 s3

|6

”

As for the coverage of mayoral candidates, here the most time was allocated to the Tbilisi
candidates during the whole monitoring period - 2 hours and 59 minutes in total. During
the election period, the live air was dedicated to the mayoral candidates in the studio in
main evening news program of the Channel One on Saturdays. As the elections got closer,
the candidate coverage gradually intensified. The main focus was targeted on their election
campaigns not only in Thilisi, but also in other self-governing cities. There was even more
emphasis laid on this topic in the weekend programs. There were live broadcasts in the
format of talk shows, also stories about the mayoral candidates of various self-governing
cities. Besides, their election meetings were covered as well.

Out of Thilisi candidates, the most time were dedicated to the following four subjects: Nika
Melia - 18%, Dimitri Lortkipanidze and Kakha Kukava 16-16%, and Davit Narmania - 15%.
There was quite high rate of positive tone observed towards all the candidates, but the
highest rate was observed in case of Nika Melia - 77% and Davit Narmania - 72%. It is
noteworthy that in fact almost none of the candidates were covered with negative tone.
Only Dimitri Lortkipanidze and Davit Narmania both got one percent of negative coverage.

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to mayoral candidates on GPB Channel 1

according to the tone (%) - Thilisi
(15 April - 14 June)

u Positive Neutral m Negative

Dimitri Lortkipanidze (25min)

Kahka Kukava (24min) _ 55

Davit Narmania (22min)

Asmat Tkabladze (17min) _ 33
Giorgi Gachechiladze (14min) - 42

Other Mayoral Candidates (13min)

Compared to previous periods, quite little time was dedicated to them after the elections -
in total 12 minutes. Out of this time, 6 minutes were allocated to Davit Narmania, 3 minutes
- Nika Melia, and one minute to each of the remaining candidates. As for the top-two
candidates, they have quite equal shares of positive tone: Davit Narmania - 33 percent, and
Nika Melia - 30 percent.

Adjara TV

Main news releases of Adjara TV were mostly balanced and objective during the monitoring
period. The parties presented in the stories had different positions. The journalists tried not
to use judgmental vocabulary and to shift focus to the happenings. There was a lack of
analytical stories observed in the main evening news releases on Adjara TV, but as the
elections got closer, the number of analytical stories increased.

Adjara TV had extensive reports about the local issues: social problems of the population of
Adjara, infrastructure projects and environmental problems. There was a trend observed:
the journalists would follow up the development of topical issues during the whole week
and keep the viewers updated about subsequent news.

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



As the elections got closer, the political parties and their election programs had more and
more coverage. There were frequent stories about the election promises and goals of
particular candidates. While covering the election topics, the political subjects were selected
in a balanced way. Other than the stories about main political subjects, the Adjara TV also
covered the representatives of other political forces and independent candidates as well.

Adjara TV provided detailed coverage of the events taking place throughout the
Autonomous Republic of Adjara on the Election Day, also the conduct of elections and
observed violations. Performance and decisions of Sakrebulo of previous convocation were
summarized. There was much time allocated to the second round appointed in some of the
constituencies form June 16 until June 30, inclusive, also to the distribution of seats in the
Sakrebulos of new convocation.

In total 19 minutes and 58 seconds were allocated to the monitoring subjects during the
monitoring period. The most time was dedicated to the two political forces - the Coalition
Georgian Dream (26 %) and the United National Movement (20%) during the election period
(April 15 - June 14). Significant portion of time was dedicated to the government (11%), the
government of the Adjarian Autonomous Republic (10%) and the Prime Minister (8%). The
Coalition Georgian Dream and the United National Movement have almost equal shares of
positive and negative tones. Among the most often covered subjects, the highest rate of
positive tone was reported for the Prime Minister - 65%. As for the negative tone, in this
respect the government had the highest rate - 15%.

Time allocated to subjects on Adjara TV
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral = Negative

Coalition Geogian Dream (4hr 16min) - 63 .
United National Movement (3hr 16min) - 65 I
Government (1hr 49min) . 65 I
Government of Adjara(1hr 38min) . 66 l
Prime Minister (1hr 18min) - 31 {
Burjanadze - United Opposition (57min) - 39 ‘
Non-parliamentary Opposition (42min) I 60 ‘

Labor Party (34min) Isz ‘

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



The number of stories on election topics decreased after the elections (June 15 - June 30),
which found its reflection on the reduced rate of positive tone. Despite this, the trends of
subject coverage remain the same according to the allocated time.

As for the coverage of mayoral candidates, the most often coverage was observed for the
data about candidates from Batumi during the period from April 15 until June 30 - in total 1
hour and 53 minutes. The most time was allocated to Giorgi Ermakov (44%), representative
of the Coalition Georgian Dream and Giorgi Diasamidze (19%), candidate of the National
Movement during the election period. It is noteworthy that unlike other channels, there is
quite much time allocated to the other mayoral candidates as well - 19% of the total time.
The candidates were mostly presented in a positive light during the coverage of election
campaigns. It is noteworthy that one of the candidates was covered with negative tone
except for Giorgi Ermakov, who got 6 percent of negative tone out of the total time
dedicated to him. Coverage of mayoral candidates continued after the elections were over.
However, the emphasis was laid on the candidates who made it to the second round -
Giorgi Ermakov and Giorgi Diasamidze.

Time allocated to mayoral candidates on Adjara TV

according to the tone (%) - Batumi
(15 April - 14 June)

u Positive Neutral u Negative

37 I

Giorgi Ermakov (46fo)

25

Giorgi Diasamidze (19f»)

Aleksandre Tevzadze (7§m)

Nugzar Chkhaidze (4§»)

Murman Beridze (3fm)

Durmishkhan Shainidze (3fm)

Other Mayoral Candidates (19fm)

13

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Rustavi 2

News releases on Rustavi 2 provided detailed coverage of topical issues during the
monitoring period from April 15 until June 30. The balance among the respondents was
observed, representing the comments of members of various parties and political unions,
also opinions of exerts and NGO representatives. The stories often would start with
disseminating information and detailed about the covered issue, which made the contents
of the story more understandable to the views. Last part of news programs used to be
dedicated to a political talk show on Fridays on Rustavi 2, where the invited guests were
talking about the topical and important issues.

The stories mostly laid emphasis on the government, the Coalition Georgian Dream and the
United National Movement. Despite the government members were represented positively
in some stories, there were also some critical stories about the government and the
authorities, the number of which increased as the pre-election tension grew. Sequence of
stories and the emphases laid in these stories, in general, often portrayed the government
and members of the majority negatively, but on the other hand, the United National
Movement and their activities were quite intensively covered in the positive context.

Rustavi 2 regularly covered the election period and laid main emphasis on the influence
exercised against opposition candidates. There was much time dedicated to the
confrontations between the activist of the National Movement and the Georgian Dream in
Gardabani, Marneuli and Rustavi. The same context was present while reporting about the
elections. The stories on elections often portrayed the government and the Coalition
Georgian Dream in negative light, focusing on violations and rigging the elections, also on
influencing the CEC by the government.

During the period from April 15 until June 30, the subjects were covered for almost 27
hours. During the election period (April 15 - June 14), most part of the time was dedicated
to the United National Movement (30%), the government (24%), the Coalition Georgian
Dream (22%) and the Prime Minister (10%). It is noteworthy that the highest rates of
positive and negative tones were observed for the Prime Minister (27% and 21%) out of the
most frequently covered subjects. It is also noteworthy that 20% of the time dedicated to the
government was covered in negative tone. The most frequently covered subjects did not
change after the elections, but relatively higher rates of negative tone were again reported
for the representatives of the government and the Coalition Georgian Dream.

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on Rustavi 2
according to the tone (%)

(15 April - 14 June)

m Positive Neutral
United National Movement (6hr 6min) . 81
Government (4hr 52min) . 66
Coalition Geogian Dream (4hr 27min) l 76

Prime Minister (2hr 8min) . 52 I

Burjanadze - United Opposition (57min) |7 79 |

President (52min) '67 ‘

Parliament Speaker (22min) l:l]l

= Negative

As for the time allocated to the mayoral candidates, it was Tbilisi mayoral candidates who

were most frequently highlighted by the Rustavi 2 during the monitoring period. In total,

about 1 hour and 10 minutes were allocated to them. The most time was dedicated to three

candidates during the election period (April 15 - June 14): Davit Narmania (25%), Nika

Melia (24%), and Dimitri Lortkipanidze (24%). The rate of positive tone is quite high in case
of Davit Narmania (64%) and Nika Melia (71%), whereas only 23% of Dimitri

Lortkipanidze’s time was covered with positive tone. Besides, Dimitri Lortkipanidze had

the highest rates of negative tone (7%). The situation changed at some extent after the

elections and the positive tone decreased for all the mayoral candidates.

CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)

10



Time allocated to mayoral candidates on Rustavi 2

according to the tone (%) - Thilisi
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral = Negative

Davit Narmania (12min) _ 32 I
Nika Melia (12min) _ 29
Dimitri Lortkipanidze (11min) - 70 I
Kahka Kukava (5min) . 74
Asmat Tkabladze (3min) -22

Other Mayoral Candidates (3min) . 52

Imedi

During the monitoring period in 2014, main news programs of Imedi mostly broadcasted
balanced and impartial stories. There were several extensive and analytical stories at the
beginning of the program. Many topics were highlighted exhaustively and the viewers got
comprehensive information about the discussed issue. Opinions of the position, the
opposition and experts were represented.

Imedi allocated quite much time to the Association Agreement between Georgia and the
European Union. In Several analytical stories were prepared about this topic. On the
signature day, June 27, there were experts on EU issues invited to the main news program.
Questions of Kronika’s host were answered by the Prime Minister Irakli Gharibashvili as
well.

There were critical stories prepared during the monitoring period about the government
and the ruling team, also about the National Movement as well. The journalists tried to
maintain impartiality and neutrality even in those cases, when the politicians criticized their
activities (for example, the Prime Minister’s harsh criticism against journalists on June 4 and
Nino Burjanadze’s evaluation on May 27).

The electoral candidates were more and more actively covered as they were getting closer to
the elections. Besides, there was quite much time dedicated to the coverage of Irakli

11
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Gharibashvili from the end of May until June 14. Namely, he was broadcasted live on June
9, when he introduced candidate Gamgebelis in Adjara and on June 13, when he
summarized the election campaign of the Georgian Dream at the Sports Palace. We should
also point out that the United National Movement held analogous events on June 13, but
less time was allocated to its coverage. The balance and impartiality were maintained even
after the elections, and the stories presented the positions of various political sides, NGOs
and the civil sector.

Conduct of elections was actively reported on the Election Day, the voter turnout rate was
reported, and results of the exit poll, which was commissioned by the Imedi, were
announced at the end of the day. Representatives of various political parties and mayoral
candidates were brought live in the evening news releases. All the key mayoral candidates
of Thbilisi were given a chance to speak directly. There was much time allocated to the
discussion of election results during the post-election period, also to the evaluations of
politicians and experts, and violations and inaccuracies revealed during the election process,
also to the probable second round in some cities and municipalities.

As for the time allocated to the subjects, in total, 21 hours and 49 minutes were allocated to
them from April 15 until June 30. There were four main subjects identified, who got the
most portions of time during the election period (from April 15 until June 14), and this time
was equally distributed among them. According to the allocated time, the government
ranked first with 24%, followed by the United National Movement with 23%, and the
Coalition Georgian Dream with 20%. Irakli Gharibashvili got 16 percent of the time, and
other subjects - 5% and less. We should point out the exceptionally high rate of positive
tone observed for the Prime Minister - 53%. In case of other key subjects, the highest rate of
positive tone - 22 percent - was observed for the Coalition Georgian Dream. As for the
negative tone, it was quite equally distributed among the top-four subjects. The government
and the United National Movement had 11 and 13 percent of negative tone, and the
Coalition Georgian Dream and the Prime Minister - 8 and 7 percent.

12
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on Imedi
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral = Negative

72 -
73 -
70 .
40 I

Government (3hr 39min)
United National Movement (3hr 31min)

Coalition Geogian Dream (3hr 3 min)

Prime Minister (Zhr 25min)
President (49min) . 62 ‘
Burjanadze - United Opposition (36min) l 73 |
Parliament Speaker (19min) | 90

Labor Party (17min) l

Non-parliamentary Opposition (14min) E4

As for the mayoral candidates, as it was the case on the majority of channels, Imedi also
allocated most of the time to the candidates running in Thbilisi. Their campaigns and
meetings were intensively covered, and consequently, there was a big share of positive tone
observed for all of them. In total, they were covered for 1 hour and 40 minutes. The most
time was allocated to Davit Narmania and Nika Melia before the elections, from April 15
until June 14, inclusive.

13
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on Imedi
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

w Positive Neutral m Negative

Government (3hr 39min) - 72 -
United National Movement (3hr 31min) - 73 -
Coalition Geogian Dream (3hr 3 min) - 70 .
Prime Minister (2hr 25min) _ 40 I

President (49min) . 62 ‘
Burjanadze - United Opposition (36min) l 73 |
Parliament Speaker (19min) | 90

Labor Party (17min) l

Non-parliamentary Opposition (14min) E4

After the elections, the Tbilisi mayoral candidates got in total 17 minutes on Imedi. As it was
before the elections, here the most coverage was provided for Davit Narmania (34%) and
Nika Melia (28%). The highest rate of positive tone was reported for Nika Melia (38%) and
the negative tone - Davit Narmania (10%).

Maestro

Starting from April 15 until June 30, main news releases of Maestro discussed actualities and
significant topics for that given moment. The viewers were able to get exhaustive
information, as opinions of various sides were represented. There were extensive and
analytical stories, where the highlighted issues were discussed in details. Critical stories
were prepared about the former and current authorities, without negative context. Despite
severity of covered topics, the journalists did not try to aggravate the issue even more and
refrained from presenting any party in a negative or positive context.

A few days after launching the election monitoring in 2014 (April 21), the format of main
news program was changed on Maestro, and a talk-show component was added to the
news release, where the hosts would discuss actualities of the day together with the invited
guest. There were few cases during the monitoring, when heated arguments emerged
between the various political subjects and Maestro’s journalists during such live broadcasts.

14
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



A quite harsh talk took place on May 16 between Nino Zhizhilashvili and Erosi
Kitsmarishvili, mayoral candidate from Rustavi, who was not given an opportunity to talk
about his election program and future plans, because he basically had to answer to the
question related to the events of TV company Maestro in 2011. It was felt that the host was a
biased party and protected the interests of Maestro. Besides, Mikheil Saakashvili was
brought live into Maestro’s air on June 7, and Khatia Kvatadze often interrupted him, and
her questions and tone were extremely ironical. Although she had mentioned in the
beginning that the talks would only be about the foreign policy of the country, pursuant to
the respondent’s request, she still asked many questions to him about the domestic policy of
Georgia, the current government and period of Saakashvili’s presidency.

During the election period, Maestro intensively covered the meetings of electoral subjects
with population, their election programs and promises. Main emphasis was laid on Thbilisi
and Tbilisi mayoral candidates on the Election Day. The viewers were able to get familiar
with the results of exit poll that were commissioned by Rustavi 2 and by Imedi as well. The
post-election period was more focused on the signing of the Association Agreement
between Georgia and the European Union, and also on appointment of the date for the
second round of elections.

Starting from April 15 until June 30, inclusive, Maestro allocated 27 hours and 27 minutes to
the coverage of political subjects. The most time was dedicated to the Coalition Georgian
Dream (28%), the government (26%) and the United National Movement (23%) during the
election period. We could observe low rates of both positive and negative tones for all the
subjects, with the exceptions of Prime Minister - 31% and the President - 26%, who got
higher rates of positive tone than other subjects. Positive tone ranged between 11%-12%
among the most frequently covered subjects. As for the negative tone, here the highest rate
was reported for the United National Movement and the Prime Minister - 13%. This trend
did not change after the elections and all the subjects kept their low rates of positive and
negative tones.

15
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on Maestro
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

u Positive Neutral m Negative

Coalition Geogian Dream (6hr 4min) . 84 I

Government (5hr 35min) . 78 .
United National Movement (4hr 54min) . 75 .
Prime Minister (1hr 43min) . 56 '

President (1hr 4min) I 73 ‘
Non-parliamentary Opposition (26min) }9

Burjanadze - United Opposition (24min) I7c+

Maestro allocated 1 hour and 43 minutes to the Tbilisi mayoral candidates during the
monitoring period. The most time was dedicated to Davit Narmania (27%), Nika Melia
(27%) and Kakha Kukava (25%). Unlike political subjects, high rates of positive tone were
observed for mayoral candidates. This rate was the highest in case of Davit Narmania -
69%. As for the negative tone, it was almost equal for all the candidates - 1% - 1%.

16
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to mayoral candidates on Imedi

according to the tone (%) - Thilisi
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral = Negative

. |
s |
.|

Davit Narmania (25min)

Nika Melia (24min)

Kahka Kukava (23min)

Asmat Tkabladze (11min)

Dimitri Lortkipanidze (4min) I 52 |

Giorgi Gachechiladze (2min) I

After the elections, the most time was dedicated to the candidates who made it to the
second round - Davit Narmania and Nika Melia. The highest rates of positive tone was

observed for Nika Melia - 46%, and the highest rate of negative tone - Davit Narmania -
13%.

Kavkasia

Starting from April 15, until June 30, inclusive, main news programs of the TV Company
Kavkasia were characterize with neutral and balanced stories. The journalists were trying to
deliver positions of all the sides without their own judgments. However, these
circumstances often had negative impact on the quality of stories. Majority of the news was
distinguished with presenting dry facts only, without analytical development of the story.
Various gaps remained to be a problem during the whole monitoring period. Namely: usage
of one and the same pictures in various stories, journalists made mistakes when identifying
the respondents, and coverage without subtitles.

Coverage of political parties and candidates was basically limited to showing the meetings
of politicians with the population during the election period. The news release was aired in
an ordinary format on the Election Day, and was fully dedicated to the elections,

17
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



highlighting the electoral process, exist-poll results, statements of various political parties,
electoral violations and comments of main mayoral candidates of Tbilisi.

After the elections, main emphasis was laid on the evaluation of results by the experts and
politicians, also on the observed violations and possibility of the second round.

In total, 18 hours and 18 minutes were dedicated to the subjects during the monitoring
period. The most time was allocated to the government during the election period (26%),
also to the United National Movement (22%), the Coalition Georgian Dream (20%) and the
Prime Minister (13%). Among these subjects, the highest rates of positive tone were
observed for the Prime Minister - 39%. As for the negative tone, its rate was almost equal
for the most frequently covered subjects and ranged between 10%-12%.

Time allocated to subjects on Kavkasia
according to the tone (%)

(15 April - 14 June)
m Positive Neutral m Negative

Government (3hr 44min) - 69 -
United National Movement (3hr 7min) . 76 .
Coalition Geogian Dream (2hr 47min) - 70 .
Prime Minister (1hr 50min) - 49 l

President (46min) . 60 ‘
Burjanadze - United Opposition (42min) l 66 ‘
Non-parliamentary Opposition (30min) I 60
Labor Party (17min) l

Parliament Speaker (15min) |74

This trend did not change after the elections: the highest rate of positive tone was again
reported for the Prime Minister, and negative tone ranged between 8%-11% for the most
frequently covered subjects. The only exception was the Prime Minister, as the negative tone
was only used for 3% of the time dedicated to him.

As for the coverage of mayoral candidates, the most extensive coverage was provided for
the Tbilisi mayoral candidates during the period of Aprill5 - June 30, and in total 1 hour
and 21 minutes was dedicated to them. The most frequently covered subject was Davit
Narmania during the election period (33%), and almost equal time was dedicated to Kakha

18
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Kukava (19%), Nika Melia (16%) and Dimitri Lortkipanidze (15%). This monitoring period
was characterized with positive tone used towards mayoral candidates, which from its side
was caused by the coverage of election activities of candidates. The highest rate of positive
tone was observed for Davit Narmania - 89%. However, he was the one with the highest
rate of negative tone - 1%. After the elections the coverage of mayoral candidates decreased.
The most often covered topic was about Davit Narmania (40%), and the remaining time was
equally distributed among other candidates.

Time allocated to mayoral candidates on Kavkasia

according to the tone (%) - Thilisi
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral = Negative

Davit Narmania (21min) _ 10 |
Kahka Kukava (12min) - 51
Nika Melia (10min) -25
Dimitri Lortkipanidze (9min) - 49
Asmat Tkabladze (3min) .7

TV3

Main evening news releases of TV3 intensively and critically covered actualities and events
taking place in the country. The stories were analytical and were focused on providing
profound and multifaceted information to the viewers. Journalists of TV3 were trying to
cover the news in a balanced way, in adherence to ethical norms. However, we should point
out evaluations and critical comments made before the stories by Nana Lezhava, host of the
main evening news program, which often created negative context to the topic to be
covered.

19
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



There was much time dedicated to the election campaign, the candidates” meetings with
population and electoral violations. These stories, which were broadcasted by the main
news programs on TV 3, were equally critical to the government and the Coalition Georgian
Dream, also to the United National Movement representatives. Besides, analytical stories
were prepared about influencing the electoral subjects, usage of administrative resources
before the elections and Tbilisi mayoral candidates.

The news program was fully dedicated to the conduct of elections on the Election Day on
June 15, broadcasting the elections process in various regions. Out of Thbilisi candidates, the
program reported the comments of Nika Melia, Davit Narmania and Dimitri Lortkipanidze,
and evaluations of mayoral candidates of various parties in Batumi and Akhaltsikhe. Exit-
poll results were announced to the viewers. As for the post-election period, TV3 laid main
emphasis on the violations. Representatives of the Coalition Georgian Dream and those of
the United National Movement were negatively represented in some stories, as they were
blaming each other of rigging the elections.

During the monitoring period, TV3 allocated 21 hours and 54 minutes to the subjects. The
most time was dedicated to the government (27%) during the election period, also to the
United National Movement (23%), the Coalition Georgian Dream (22%) and the Prime
Minister (11%). Like other channels, the Prime Minister had the highest rate of positive tone
among the most frequently covered subjects - 41%. As for the negative tone, the highest rate
was observed for the United National Movement - 21%.

20
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to subjects on TV3
according to the tone (%)
(15 April - 14 June)

= Positive Neutral m Negative

Government (4hr 12min) - 69 -
United National Movement (3hr 36min) . 69 -
Coalition Geogian Dream (3hr 24min) - 68 .
Prime Minister (1hr 47min) - 49 '

President (54min) . 52 |

Burjanadze - United Opposition (41min) I 65 |
Non-parliamentary Opposition (23min) I7o

Labor Party (18min) l

Parliament Speaker (15min) F%

The situation did not change after the elections. The Prime Minister still has the highest rate
of positive tone, and the United National Movement and the Coalition Georgian Dream -
highest rate of negative tone - 17%-17%.

Same way as other channels the main news releases of TV3 most frequently covered the
Thbilisi mayoral candidates during the monitoring period, and in total 1 hour and 12 minutes
was dedicated to them. The most frequent coverage was provided for Davit Narmania
(39%). He also had the highest rate of positive tone - 71%. In general, we should point out
the high rates of positive tone for all the mayoral candidates. As for the negative tone, it was
quite low for all the candidates, and ranged from 1% to 3%.

Coverage of mayoral candidates decreased significantly on TV3 after the elections, and only
Davit Narmania and Nika Melia were covered. Besides, the total time allocated for Nika
Melia was done in neutral tone, whereas 3% of the time allocated for Davit Narmania was
positive, and 35% - negative.

21
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Time allocated to mayoral candidates on TV3

according to the tone (%) - Thilisi
(15 April - 14 June)

" Positive Neutral mNegative

Davit Narmania (25min) _ 27 I
Nika Melia (12min) - 30 I
Kahka Kukava (11min) - 60 1
Dimitri Lortkipanidze (7min) . 47 *

Asmat Tkabladze (3min) I41

Other Mayoral Candidates (3min) l

Conclusion

The monitored TV channels covered the 2014 local elections in a balanced way in their main
evening news, and provided detailed information to the viewers about the subjects
participating in the elections. There were no gross violations of journalistic standards
revealed while reporting about the political parties and election subjects, neither was there
evident bias to any political party.

Following recommendations were developed based on the election monitoring results of
2014 and its key findings for objective and exhaustive coverage of the election period:

e Rather than laying emphasis on the candidates’ meetings with population, the
reports about election campaigns of political parties and candidates should be more
focused on their programs and promises and how realistic their implementation is, or
how this should happed, and how this particular promise falls within the official
competency;

e Despite the number of analytical stories increased as compared to the monitoring of
previous years, it is preferable to maintain this trend. Besides, topics of analytical
stories should not depend on the issues raised on politicians and they should depend
on the needs of the community;

22
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



e For the profound and analytical coverage of various topics, it is preferable to deepen
knowledge of journalists in the fields they will be regularly reporting about. This way
the journalists will be ready to ask more reasoned questions to the respondents, act in
opposition to them and the provide competent analysis in their stories;

e It is recommended that the positive trends (less polarization, more analytical stories,
diversity of opinions in the stories), which were identified as the result of 2014
monitoring, be continued during non-election and non-monitoring periods.

23
CRRC - Election Media Monitoring (April 15-30, 2014)



Results of Media Monitoring of 2014 Local Government Elections in Georgia
Monitoring of TV Channels (Political Talk Shows)

April 15 - June 30, 2014

In connection to the local government elections of 2014, CRRC Georgia implemented
the media monitoring within the frameworks of the project “Professional Media for
Elections”, funded by the EU and UNDP. The monitoring was performed for all the
political talk shows broadcasted during the prime time on the Channel One of the
Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi, Maestro, Kavkasia, TV3, and Tabula.
The following talk shows fell under the monitoring:

Channel One of the Public Broadcaster: “First Studio” - Eka Mishveladze;
Rustavi 2: “Choice” - Giorgi Gabunia, “Position” - Nino Shubladze;
Imedi: “Politics Time” - Tea Sichinava, “Reaction” - Inga Grigolia;

Maestro: “Subjective Opinion” - Diana Trapaidze and Teona Gegelia; “Debates on
Maestro” - Natia Gamtsemlidze;

Kavkasia: “Spectrum Studio” - Davit Akubardia, “Barrier” - Nino Jangirashvili and
Irakli Kordzaia (Alexander Elisashvili until May 1);

Tabula: “Focus” - Salome Ugulava, Nino Macharashvili and Irakli Kiknavelidze,
“Theorem” - Tamar Chergoleishvili.

Within the frameworks of the project “Professional Media for Elections” CRRC Georgia
monitored main news releases of TV Channels in 2012 and 2013. The monitoring in 2012
was held from July 9 until November 30, and seven TV channels were monitored:
Channel One of the Public Broadcaster, Maestro, Kavkasia, Channel 9. The monitoring
in 2013 covered the period from September 16 until November 15 and covered the



following channels: Channel One of the Public Broadcaster, Rustavi 2, Imedi, Maestro,
Kavkasia, TV3 and Tabula.

Methodology and Analysis

Election media monitoring of talk shows consisted of only a qualitative part. The
monitoring was focused on the guests invited to the programs, also the topic sand
journalists, and program hosts as well. It was evaluated how much equal conditions the
journalist was creating for the guests: whether the journalist’s questions were equally
demanding/lenient to all the guests; or whether the host of the talk show let the guests
express themselves and when s/he interrupted them. Besides, the monitoring evaluated
how much the host was trying to get in-depth information from the guests and to
provide comprehensive information to the audience regarding the discussed issue; or if
the journalist identified the source of information when asking questions or making a
comment, and what kind of non-verbal language s/he was using. The monitoring also
observed the wusage of hate speech in talk shows (offensive or humiliating
phrases/statement) by the hosts, and their reaction in case if their guests were using the
hate speech. Besides, the journalists’ role and involvement in the program was
evaluated as well.

Key Findings

During the 2014 local government elections, main TV Channels of Georgia broadcasted
diverse spectrum of talk shows during the prime time. There were political talk shows,
which discussed the events taking place in the country and then, as the elections got
closer, laid their focus on the involved parties and candidates. There were two talk
shows that were created specifically for the elections, also the debates, which were
focused on presenting the programs of various candidates, and identification and
discussion of their positions regarding various issues.

It is noteworthy that despite the parliamentary election period was much more tense in
2012 than in subsequent years, there were more political talk shows broadcasted in 2013
and 2014. Representatives of the government and political parties, also the NGO sector
and experts were actively involved in the programs, and viewers were very well
informed about the election processes and the ongoing events. Compared to previous
years, political talk shows in 2014 provided much more information to the viewers
about the election process and participating subjects. Special focus was laid on the
coverage of Tbilisi mayoral and majoritarian candidates.



Monitoring of 2014 revealed that the majority of talk shows did not violate journalistic
standards. The hosts maintained neutral position in most cases and did not create
privileged conditions to any of the sides. They were trying to provide leveled field to all
the invited guests. Basically, the journalists did not use hate speech and unethical
vocabulary. The only exception was Davit Akubardia, host of the Spectrum Studio, who
was not reluctant to use abusive terminology and hate speech.

The hosts used to express their sympathies in the talk shows towards the former or
current authorities in 2012 and 2013, but this trend was almost never revealed in 2014.
However, the situation is different in this respect in talk shows of Tabula, as compared
to other channels, especially the talk show Theorem, where the host’s position was clear
in most cases, which coincided with the position of the former authorities.

Channel One
First Studio

The political talk show “First Studio” is broadcasted twice a week via the Public
Broadcaster, analyzing the actualities of the week. It is hosted by Eka Mishveladze. The
program highlighted not only the events of the week from April 15 until 30, but also the
issues related to the elections. Following guests were invited to the program during the
monitoring period: members of the parliamentary majority and the government, also
representatives of the parliamentary and non-parliamentary opposition, the NGO sector
and experts.

The program was quite balanced, and the journalists were impartial and neutral. In
Majority of programs, the guests represented all the sides around the discussed issue
and all of them had an opportunity to express their opinion. Correspondingly, the
viewers were able to get diverse information about the topic. Eka Mishveladze was
actively involved in the program, she was well aware of the topic of the discussion and
asked exhaustive questions. In some programs the journalist would rather at as a
moderator and was not harsh or critical, but in some programs she asked demanding
questions and tried to present an opposing idea. The journalist was asking questions
from the position of the other party and tried to formulate her question this way.
Eventually, there was an equal attitude to the guests and nobody enjoyed any
privileged situation.



There was no diversion from the announced topic during the monitoring period in the
talk show. The host did not use or disseminate any unreliable or unverified
information. Neither the journalist nor the guests used hate speech or politically
incorrect vocabulary.

Rustavi 2
Choice

The public-political talk show “Choice” is broadcasted by Rustavi 2 every Tuesday,
hosted by Giorgi Gabunia. The program dedicated much time to the election issues
during the monitoring period, such as: pre-election moratorium, election programs and
campaigns of various political parties, election results. Other than electoral topics, the
talk show also highlighted other events of current significance. For example, the
program discussed anti-discrimination law, issues related to the Sakdrisi deposit and
law on regulating the wiretaps. The guests of the program represented a broad political
spectrum, including the members of parliamentary majority and minority, also
representatives of non-parliamentary opposition and the government. Due to the
format of the talk show, the audience also had an opportunity to express their opinions.

The host Giorgi Gabunia hosted the program quite actively and positively. His
questions were mostly demanding and related to the issues of current significance. The
journalist tried to get comprehensive information from the guests and also to act as
their opponent. Sometimes the host’s remarks were ironical, but the observation proved
that this did not lead to the creation of advantageous condition for any respondent in
the programs during the monitoring period, or vice versa. We should point out the first
part of the program of May 6, which discussed the covert video recordings found at
Rustavi 2. Despite the program’s topic was directly related to the professional field of
journalism and the TV company, Giorgi Gabunia maintained impartiality and tried not
to express his own position.

The airtime was dedicated to various parties during the elections, so that they could
promote their programs. In these cases, the party candidates, leaders and members
were represented in the program. During these programs the respondents were able to
talk freely and for a long time. Correspondingly, Giorgi Gabunia was less involved in



the program. The host almost never interrupted the guests and allocated main airtime
to them, enabling them to fully speak about their promises.

It is noteworthy that Giorgi Gabunia usually used reliable source while asking a
question or making a comment, and quoted the statements. He never used hate speech
or articulated any offensive phrases. Neither was something like this observed from the
side of the guests.

Position

Another political talk show on Rustavi 2 - “Position”, hosted by Nino Shubladze, was
selected for the monitoring alongside other programs. However, the talk show was
aired on May 9 for the last time. The host stated on May 12 that she was suspending her
journalistic activities for some time. Consequently, only 4 programs fell under the
monitoring during this period, where the last one was hosted by Giorgi Gabunia
instead of Nino Shubladze. As far as the election campaigns have not entered in a very
active phase yet during this period, there was little time allocated to the election topics
and the emphasis was laid on current events. The program was distinguished with
diverse number of guests. They represented the current authorities and the opposition
as well.

Nino Shubladze was actively involved in the program. She listened to the guests
attentively and often interfered with her comments. She acted as an opponent to her
guests and provided contrary arguments against their opinions. She also played the role
of a moderator and tried to let all the guests express themselves.

We did not observe any usage of hate speech by the host or guests. However, at one
instance the guest Father Davit mentioned the television of the journalist Tamar
Chergoleishvili in a bad context. The journalist reacted on that and interrupted the
guest.

Imedi
Reaction

There is a talk show “Reaction” broadcasted on the EV Company Imedi every. As a
rule, the program is hosted by Inga Grigolia and consists of several blocs. The audience
and invited guests are actively involved in the talk show. During the monitoring period,

5



Reaction dedicated the majority of topics to the elections. Inga Grigolia announced in
the program of May 2 that the Election Rubric, so called Election Air was now open,
after which the studio was mostly allocated to the key political parties and their
supported in every program. Considering this format, the air of Reaction was dedicated
to almost all the key political forces and their representatives. The electoral candidates
had an opportunity to talk about their political plans and to provide information to the
voters.

The host was actively involved in the program. It was a characteristic feature for Inga
Grigolia to host the program emotionally, to present facts dramatically, which was
especially felt when announcing the topic. All these things were even more intensified
with the attached stories, music and the hot’s tone.

The journalist asked many questions, tried to get exhaustive answers to all the
questions asked, and acted in opposition to the respondents irrespective of their
political affiliation. She was equally demanding and critical towards everyone and
asked for precise answers to the questions. However, this trend was less present when
the businessman Levan Vasadze visited the program. There was an impression created
that it was the guest who managed the program and not the journalist herself. Vasadze
was mostly speaking on behalf of the people, and Inga Grigolia did not manage to
effectively oppose to him or ask in-depth questions. Besides, during Levan Vasadze’s
visit they showed a video about the sex manuals used in Scandinavian countries for the
children aged 4-6. It is noteworthy that the host did not ask additional questions about
reliability or authenticity of this information. However, we should note that there were
cases in other programs, when the host would not agree to play the video material that
contained any doubtful sources.

Inga Grigolia did not use hate speech or politically incorrect expressions; and when the
program participants said something unethical, she always encouraged them to be
more politically correct.

Politics Time

“Politics Time” is a weekly talk show, which is broadcasted via Imedi on Tuesdays,
hosted by Thea Sichinava. Members of the parliamentary majority and minority, NGO
representatives, experts and other public figures were visiting the program during the
monitoring period. There were many issues discussed in the program during this



period, not only those related to the elections, but also others concerning the domestic
and foreign policy of Georgia.

In general, “Politics Time” is a balanced talk show in regards to the diversity of invited
guests and relevance of selected topics. During the monitoring period, the journalist
was trying to present different opinion and opposed to the guests with counter
arguments. Her questions were always asked from a different position and were quite
demanding and informative.

Thea Sichinava did not demonstrate bias or subjective attitude towards any side.
However, there was a case observed during the monitoring period, when the host
received a negative comment from the guest, an MP Tamar Kordzaia, who said that she
did not manage to properly allocate time to her (program of June 3). It is noteworthy
that the journalist was more actively involved in the program when she was alone
versus the respondent; and she played a role of a passive listener when the guests
started to debate in the program.

The programs broadcasted during the monitoring period did not reveal any facts of
deviation from topic, or usage of hate speech or unethical expressions. When the guests
used offensive phrases, the host would ask them to be more politically correct. Thea
Sichinava did not use unreliable or unverified information in her reasoning or when
asking a question.

Maestro
Subjective Opinion

The talk show “Subjective Opinion” is broadcasted every day via Maestro from
Monday through Friday. The program is hosted by Diana Trapaidze and Teona Gegelia.
The program hosted members of the authorities and parliamentary majority, also the
representatives of the opposition, NGOs and the community, also the electoral subjects,
mayoral and majoritarian candidates. The program is divided into two parts, where the
hosts discuss the news of the day in the first half, and then continue to talk about
actualities together with the guests in the second half. There were public-political
events, also the elections and electoral campaigns of various political parties and
coalition discussed in the program.

The hosts were actively involved in the program. The talk show “Subjective Opinion”
was distinguished with the diversity of topics: during the first half of the program,

7



where the guests were not present, Diana Trapaidze and Teona Gegelia were discussing
several topics, stated their opinions regarding the ongoing events, made evaluations
and gave recommendations to political figures. Sometimes there was ironical attitude
expressed verbally or non-verbally by the hosts in the first half of the program.

As for the second half of the program, when the hosts were joined by the guests in the
studio, the journalists asked quite demanding and harsh questions and tried to ask
probing questions in order to get additional and comprehensive information. However,
there was no bias towards any particular side observed in their questions and attitudes.
They were critical and straightforward towards the authorities and the opposition as
well. It is notable that their questions were more demanding when they were talking to
the politicians, but as for other guests, the hosts would mostly be satisfied with
informative questions.

Majority of the broadcasted programs were informative and created a picture for the
audience about important topics of the day. When deciding which respondent to select
for the program, it was always considered how competent they would be for speaking
about the topics of the discussion. The hosts did not disseminate unreliable or
unverified information. However, sometimes they did not specify the source of
information and were relied upon so called “widespread information”, or their own
assumptions. The program hosts or students did not use hate speech or unethical
vocabulary.

Debates on Maestro

A new public-political talk show “Debates on Maestro” started on Maestro since May.
The program was aired live twice a week, on Tuesdays and Thursdays, hosted by Natia
Gamtsemlidze. The talk show overviewed the electoral or other issues of current
significance through debating with the guests invited to the studio.

The program was mostly focused on discussing the electoral processes and the events
taking place in the Georgian politics. It is noteworthy that most part of the guests was
representing the Coalition Georgian Dream and the United National Movement. Natia
Gamtsemlidze was characterized with asking quite demanding questions from a
different position. At the same time, she did not state her position, and if the discussion
turned into harsh arguments, the host would refer to a more neutral position, trying to
regulate the arguments and to let the talk show participants express their opinions as



much as possible. However, the respondents sometimes were dissatisfied, as they did
not have an opportunity for free talk.

Despite the above mentioned, the guests were provided with equal conditions in the
program, and the journalist was equally rigorous in opposing them. Natia
Gamtsemlidze hosted the program in adherence to the journalistic standard, was not
trying to state her position or use hate speech, and avoided an unreliable source of
information.

Kavkasia
Barrier

The political talk show “Barrier” is broadcasted via Kavkasia four times a day. The
program used to host by Nino Jangirashvili and Alexander Elisashvili, but he stated on
May 1 that he was leaving the program as he was running for Tbilisi Sakrebulo. He was
replaced by Irakli Kordzaia, who started to host the program together with Nino
Jangirashvili. The program was distinguished with the diversity of guests and optics.
During the monitoring period, which lasted from April 15 until June 30, inclusive, the
program was hosted by representatives of various political forces, electoral subjects,
NGO sector, community and experts. The guests were talking about the events taking
place in the country, and the development of political and economic issues and election
campaign as well.

The program and its conduct were often different and depended on which journalist
was hosting a particular program. The journalists had different hosting styles.
Alexander Elisashvili was characterized with asking general questions without using
probing questions. He seldom interfered in the program for obtaining detailed
information. He would often observe heated debates quietly. Elisashvili treated the
guests mostly with equal attitude and gave equal opportunities to them to speak about
their programs. He did not call on to the guests to be politically correct when they used
abusive vocabulary. Moreover, once he himself used a politically incorrect word, when
he called “son of a bitch” to Davit Kezerashvili.

Nino Jangirashvili was trying to present an opinion that would be different from that of
the guest, and use the opinions expressed in the studio in her questions. The host was
neutral to all the respondents, and equally opposed to them, as she presented different
position. She often used probing questions in order to get detailed information about



the question asked. When there were several guests in the studio and the conversation
turned into heated debates and arguments, the journalist could not keep order, though
she tried. Nino Jangirashvili did not use hate speech, but neither she reacted on the
cases of usage hate speech by the guests.

Irakli Kordzaia’s programs were distinguished as he had co-hosts: representatives of
various media. Various representatives of the Georgian media were represented in
“Barrier” on Monday, and they asked quite demanding questions to the hosts together
with Irakli Kordzaia. We did not observe any case during the monitoring when the host
would use any personal attitude towards any particular subject or political force. Irakli
Kordzaia did not interfere the guests except the cases when she asked a question or
tried to distribute time to other guests as well. The journalist had equal attitude to all
the respondents in the program. He did not use any politically incorrect vocabulary or
hate speech.

Spectrum Studio

The talk show Spectrum Studio is aired every evening via Kavkasia, hosted by Davit
Akubardia. During the monitoring period, Akubardia overviewed the important events
of the day, also the less significant issues together with the guests. There were experts
and NGO representatives prevailing among the respondents. However, representatives
of the authorities, political parties and mayoral candidates, who were running for local
government elections, were among the guests as well. There were different topics
discussed in the program from almost all fields of public-political life. The host did not
announce topic of the program in most cases. There were cases, when the talks were
about various issues during one program or section. Correspondingly, the respondents
and the host as well often went beyond the topic of the discussion.

Davit Akubardia hosted the program in a quite informal, in a “homey” manner. He was
actively involved in the program and although he asked little number of questions, he
often stated his opinions. He informally addressed the guests in most cases and was
never reluctant to address them with words of appraisal. The host seldom probed in
order to get information and rarely expressed any opinion that would be different from
that of the guests. The journalist interrupted the guests, if he wanted to emphasis his
own position. There was a case observed, when there was only one side represented in
the program, but the guests, who were invited to the program with the status of
‘experts’, were selected based on subjective criteria. The host and his guests often used
information that would be provided by unverified and doubtful sources.

10



Majority of Davit Akubardia’s opinions were ironical. He often used offensive and
humiliating phrases towards various structures and organizations. The host did not
respond to the politically incorrect speeches by the respondents, but on the contrary, he
would rather ask encourage the guests to get even harsher. For example, he asked Oleg
ladze in the program of June 19: “Oh, man, why are you saying that this is not right? I said
it is cheeky, right? Say something harsher, ok? Say that it is a bullshit”.

Tabula
Theorem

Tamar Chergoleishvili’s talk show “Theorem” is aired via Tabula on Mondays and
Thursdays. The program is co-authored by Salome Barker. Topics of the program are
very diverse and touch upon political, economic, social and cultural issues. The guests
are competent and relevant to the topics of the discussion. There is a rubric Vox Populi
in the second part of the program, where the people express their opinions about the
topic of the program. The expressed opinions are diverse, a more than one position is
represented.

The program was quite informative while discussing social and cultural topics during
the monitoring period. The journalist was always well aware of the topic. Her questions
were never general or meager. She provided a deep analysis of the issue, asked probing
and many additional questions, also stated facts and arguments. As for the programs on
political issues, here the lack of balance was observed in regards to the political
affiliation of the presented respondents: representatives or supporters of the current
government were less represented in the program. The host explained such imbalance
saying that the representatives of the authorities refused to participate in the program.
Hence abovementioned, the talk show was often biased and mostly critical towards the
government while discussing the political topics.

Tamar Chergoleishvili was sometimes characterized with ironical tone to various
political subjects. The host would have her own vision established regarding certain
issues, and actively expressed them during the program. It is noteworthy that the host’s
behavior was different in the second part of the program, when the topic was not
discussed in the political slight. She acted as a moderator, who did not interrupt the
guests, did not state her position and was limited only to informative questions.

11



Focus

“Focus” is a daily public-political talk show aired via Tabula, highlighting the
important events of the day. The program has three hosts, who lead the program
alternatively: Salome Ugulava, Nino Macharashvili and Irakli Kiknavelidze. Current
political events were discussed in “Focus” from April 15 until June 30, and much time
was also allocated to the election activities.

Despite the program was hosted by the members of the parliamentary majority and
minority as well, NGO representatives and experts, still, there was a lack of balance felt
in the program in regards to the political affiliation of the invited guests. At the
beginning of the program, the journalists often pointed out that the members of the
ruling coalition were invited, but they could not make it or refused to participate in the
program. As far as the official representatives seldom visited the talk show, there was
more criticism seen towards the authorities. The invited experts often shared such
position and did not demonstrate different attitude about the issue.

The journalists were actively involved in the program, allocated equal time to their
guests and always let them express themselves. However, in some cases the hosts were
opposing to the representatives of the United National Movement than to the members
of the Georgian Dream. There was no case of usage hate speech or politically incorrect
speech at all by the host or a guest observed in the program during the monitoring
period.

TV 3
Debates on TV3

“Debates on TV3” started on May 24 and was aired only until the Election Day. The
program started right after the news releases were over twice a week, on Tuesdays and
Thursdays. The very first program was hosted by the journalists Imeda Darsalia and
Natia Toidze, but the subsequent ones - Natia Toidze only. Other journalists of TV3
also actively participated in the program, which asked questions from their editorial
boards. Main goal of the talk show was to present the mayoral candidates of various
parties.

The most highly rated mayoral candidates of Thilisi participated in the face-to-face
debates on TV3: Davit Narmania, Nika Melia, Dimitri Lortkipanidze and Kakha
Kukava. Other than Thbilisi candidates, the airtime was also allocated to other

12



candidates in Rustavi and Zugdidi. Besides, the program was also hosted by the
parliamentary majority and minority, non-parliamentary opposition, and NGO
representatives. The hosts presented the candidates in a balanced and impartial way.

The programs were quite dynamic and informative. The journalist Natia Toidze was
actively involved in the program, she often asked questions and verified information.
Her questions were mostly demanding and actual. She tried to get in-depth information
from the guests and act as an opponent. She did not interrupt the guests and let them
finish. The journalists in the program were mostly playing the role of a moderator. As
observed, the hosts did not use hate speech.

Conclusion

Talk shows, which were broadcasted during the prime time via the main TV channels of
Georgia during the local government elections in 2014, provided the viewers with
information about the electoral process and the participating subjects that was sufficient
enough for making informed choice. The monitored TV channels broadcasted diverse
spectrum of political talk shows, including the debates, where the whole airtime was
allocated to the candidates for presenting their election promises and plans.

The talk show hosts mostly maintained neutral position and did not demonstrate their
attitude to any political force. In fact, there were no cases of gross violation of
journalistic standards.

The following recommendations are developed based on the results and key findings of
the election monitoring in 2014:

e To have more guests with different positions about the discussed issue and with
different political affiliation represented in a political talk show during the
election period. If any of the sides refuse to participate in the program, it is
preferable if the host explained the reasons for their absence and to act in
opposition to the guests from a different standpoint;

e The talk shows should not always be focused on main events of the day and the
week; they would rather promote burning issues that the host would discuss
with political circles, government representatives, NGO sector and
representatives of the public;

13



e The hosts should not use hate speech or politically incorrect vocabulary, and
react adequately if the guests do so;

e When asking a question of providing information, the hosts would identify the
source of this information and they should use reliable and double-checked
sources.

14



Media Monitoring Results of 2014 Local Government Elections in Georgia

‘ 3 Monitoring of Radio Channels (News Releases)

April 15 - June 30, 2014
TSem—

INTERNEWS
GEORGIA

Internews - Georgia, under the frameworks of the project “Professional Media for Elections”,
funded by the EU and UNDP, has monitored the major news releases on selected Georgian
radio channels. The monitoring started on April 15 and lasted until June 30, inclusive,
focused on evening news releases of 12 radio broadcasters: Radio 1 (Public Broadcaster),
Imedi, Fortuna, Radio Liberty, Palitra, the First Radio, Utsnobi, Maestro, Hereti (Lagodekhi),
Old City (Kutaisi), Atinati (Zugdidi) and Ajara (Batumi).

Results of the monitoring in 2014 revealed that the radio does not represent a polarized
media segment. The radio broadcasters were reporting the news impartially, and they did not
present any political force in an especially positive or negative context. Compared to the
years of 2012-2013, there was more time dedicated to the coverage of non-parliamentary
opposition parties. However, coverage of politicians’ activities without asking critical
questions remains to be a problem.

The journalists were not proactive enough in order to identify problematic issues for the
population and to raise these problems on the agenda of the Georgian politics. The journalists
did not actually try to look for additional information. They did not seize opportunity to
double-check the accuracy of politicians’ statements by inquiring public information,
referring to the research results or using other empirical data. Correspondingly, the stories
and journalists” questions were based on the statements made by politicians only.

Superficial coverage of events by a radio broadcaster was reflected on the increased neutral
tone. The negative tone was accumulated due to the mutually critical statements of
politicians, as far as the politicians used most of their time for criticizing their opponents.
Representatives of the opposition parties constructed their election campaign on the criticism
of the authorities, which increased the rate of negative coverage of the ruling team. However,
there was a different picture in case of the President Giorgi Margvelashvili, because the
opponents did not criticize him at all. Giorgi Margvelashvili’s time was mostly related to the
coverage of official meetings and it was hardly ever used in the context of the election
campaign.



Like the monitoring results from presidential elections, the radio broadcasters paid less
attention to particular candidates. The stories were prepared about them mostly when they
had meetings with the population and referred to the issues such as: “whom the candidate
has met with, where the meeting was held and what promises were made.” The election
programs were not considered. The journalists would not ask a question about how realistic
this or that promise of the candidate was, or what results it might bring. This is why the news
releases on majority of radios did not support the voters to make informed decisions.

Like 2012 and 2013, still there is a trend that the journalists adhere to the professional ethical
standards of journalism. We did not observe any case of manipulation with voice/music or
usage of hate speech in any of the radios.

Monitoring of radio channels during April 15 - June 30, 2014 revealed the following key
findings:

e The most time was dedicated to the government, the United National Movement and
the Coalition Georgian Dream;

¢ Questions of journalists were only based on the statements of politicians rather than on
empirical data;

e Majority of radio broadcasters did not try to double-check the information
disseminated by politicians;

e The journalists were reduced to making single stories about social problems, without
any follow-up about further developments, and did not provide additional
information to the audience;

e Compared to 2012-2013, coverage of non-parliamentary opposition parties increased;

e Central radio broadcasters did not cover the mayoral candidates of self-governing
towns in the regions;

e There was little time allocated to the mayoral candidates and they were covered
superficially;

e Majority of radio broadcasters did not express interest in the second round of
elections;

e The journalists did not manipulate with sound/music, neither did they use hate
speech.



“Radio 1” (Public Broadcaster)

Radio 1 reported about the subjects without any bias. There was much time allocated to the
coverage of pre-election themes as well. However, the journalists were not proactive and
mostly were limited only to making dry quotes of the politicians” statements.

There were 3 hours and 50 minutes allocated to the monitoring subjects, where the most
coverage was observed for the United National Movement (19%), the government (14%) and
the Coalition Georgian Dream (13%). The journalists did not express subjective attitude to
any political force. However, on the other hand they did not ask harsh questions about their
activities. Distribution of negative tone was caused by the criticism of opponents by
politicians.

Compared to the majority of radio broadcasters, Radio 1 allocated much time to the Thbilisi
mayoral candidates. They were mostly covered when they had meetings with the public, and
there was only scarce information disseminated about their election programs or their visions
about addressing a certain problem. For example, the news program on June 1 only reported
that Kakha Kukava presented the election program, but there were no details about what
issues this program addressed. Correspondingly, the audience was unable to get information
about the political visions of mayoral candidates.

Chart 1

Time allocated for Mayoral Candidates on the Radio 1
15 April - 30 June

a4y 2%

H David Narmania (Coalition Georgian Dream) 0:17:38
B Nika Melia (United National Movement) 0:12:09
Kakha Kukava (Non-Parliamentary Opposition) 0:06:39
M Dimitri Lortkipanidze (Burjanadze-United Opposition) 0:05:46
B Other Mayoral Candidates 0:05:12
Kakha Ergemlidze (Georgian Party) 0:02:37
Asmat Tkabladze (Labour Party) 0:02:09

Giorgi Ermakovi (Coalition Georgian Dream) 0:01:03

As it was common in 2012-2013, lack of analysis, critical questions and diversity of sources
remained to be the main problems for the radio broadcaster.



Chart 2

Time allocated to the subjects on the
Radio 1 according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral B Negative
United National Movement 00:43:44 82 13
Government 00:32:32 74 14
Coalition Georgian Dream 00:30:26 62 30
Prime Minister 00:18:06 77 13
David Narmania 00:17:38 66 |
Non-Parliamentary Opposition 00:12:25 93
Nika Melia 00:12:09 69
Labour Party 00:11:51 86 |
Burjanadze-United Opposition 00:09:46 82 [ |
Kakha Kukava 00:06:39 77
President 00:06:30 78

Dimitri Lortkipanidze 00:05:46 61

The First Radio

The First radio regularly reported the news about current events taking place in the country.
The radio broadcaster allocated time to the most number of monitoring subjects. In total,
there was 10 hours and 6 minutes dedicated to them. Compared to other broadcasters, it was
where the mayoral candidates were most intensively covered. The journalists did not actually
ask critical questions, though they covered the events impartially, without any subjective
evaluations. Ethical standards of journalism were observed in the radio.

The most frequently covered subjects were the government (18%), the United National
Movement (16%) and the Coalition Georgian Dream (10%). All the subjects got time for direct
and also for indirect speech. The journalists did not really try to look for additional
information and did not prepare analytical stories. Correspondingly, the subjects were mostly
covered with neutral and positive tone. The non-parliamentary opposition parties used most
part of the time allocated to them for criticizing the United National Movement, thus, these
subjects got some portion of time in a negative tone as well.



The radio was distinguished with an active coverage of non-qualified mayoral candidates.
There used to be an interview with one of the mayoral candidates broadcasted at the end of
the news release. The journalist did not ask questions in order to get deeper into the
candidates’ statements, although the guests had an opportunity to talk about their
advantages and to inform the public about their plans for addressing the problems. Unlike
other radio broadcasters, listeners of the First Radio were receiving information about the
election programs of mayoral candidates. Besides, the journalists kept on intensive coverage
of elections even in the context of the second round as well.

Chart 3

Time allocated for Mayoral Candidates on the First Radio
15 April - 30 June

B Other Mayoral Candidates 1:15:24
B David Narmania (Coalition Georgian Dream) 0:32:03
M Dimitri Lortkipanidze (Burjanadze-United Opposition) 0:17:40
® Khatuna Machavariani (Self-governance- to the People) 0:14:54
B Nika Melia (United National Movement) 0:14:10

Asmat Tkabladze (Labour Party) 0:14:02

Kakha Kukava (Non-Parliamentary Opposition) 0:12:27
I Giorgi Gachechiladze (Greens Party) 0:11:34

Kakha Ergemlidze (Georgian Party) 0:04:51

1 Giorgi Mosiashvili (Non-Parliamentary Opposition) 0:01:02

Compared to 2013, this channel covered the elections more deeply, but only quoting the
politicians” statements. However, less proactive approach of journalists and the lack of critical
questions still remains to be a problem. Besides, the journalists would not sometimes
introduce the respondents, which made it unclear who was speaking in the radio.



Chart 4

Time allocated to the subjects on the
First Radio according to the tone (%)
15 April - 30 June

H Positive Neutral B Negative
Government 01:51:22 49 Y R
United National Movement 01:40:34 69 22
Coalition Georgian Dream 01:01:43 56 31
Prime Minister 00:53:32 55 191
David Narmania 00:32:03 37 &

Labour Party 00:25:30

Dimitri Lortkipanidze 00:17:40
President 00:15:54

Khatuna Machavariani 00:14:54
Burjanadze-United Opposition 00:14:42
Nika Melia 00:14:10

Asmat Tkabladze 00:14:02

Kakha Kukava 00:12:27

Giorgi Gachechiladze 00:11:34
Non-Parliamentary Opposition 00:08:50
Speaker of Parliament 00:07:49

Way of Georgia 00:05:42

Kakha Ergemlidze 00:04:51

Radio Palitra

The Radio Palitra intensively covered the political processes. Their stories were more
analytical than those of other radio broadcasters. They broadcasted the direct and indirect
speeches of monitoring subjects. The journalists observed the standards of professional ethics
of journalist when reporting the facts.

In total, 7 hours and 47 minutes were allocated to the monitoring subjects, from which the
most time was allocated to the government (31%), the United National Movement (21%) and
the Prime Minister (16%). Instead of asking the respondents to evaluate the statements of
politicians, they were asking questions about particular problems. The most frequently
covered subjects got some time with negative tone as well, which was caused by the critical
questions of journalists and the number of sources used. Coverage of expert opinions in the
news releases made the stories more diverse. For example, they discussed the election slogans
of mayoral candidates on June 10, and then the journalists approached the specialists of PR
technologies for analysis.



However, generally speaking, the activities of mayoral candidates were covered superficially.
Among Tbilisi mayoral candidates, only Davit Narmania (the Coalition Georgian Dream) and
Nika Melia (the United National Movement) got more than three minutes. However, there
was hardly any coverage for the mayoral candidates of non-parliamentary opposition parties.
The radio prepared more in-depth stories about the election environment, threat of using the
administrative resources, the voter lists and the situation at the CEC. Nevertheless, there
were brief and dry news about the mayoral candidates.

As it was observed in 2012-2013, the radio broadcaster produced balanced stories. However,
the mayoral candidates were covered superficially like the presidential candidates used to be
before. Coverage of non-parliamentary opposition parties decreased as well.

Chart 5

Time allocated to the subjects on the
Radio Palitra according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral B Negative
Government 02:28:34 67 17
United National Movement 01:38:34 76 18
Prime Minister 01:15:07 56 12
Coalition Georgian Dream 01:09:46 64 24
President 00:30:36 79 |

Speaker of Parliament 00:11:48 | 89

Burjanadze-United Opposition 00:09:43 56|
David Narmania 00:06:06 [J |

Non-Parliamentary Opposition 00:04:29

Nika Melia 00:04:01

Radio Utsnobi

The Radio Utsnobi released brief news programs. Their timing never exceeded 5 minutes.
The journalists covered the events without subjective evaluations, but the news was prepared
without any balance and was based on one source only.



There was an hour and 30 minutes dedicated to the monitoring subjects. Most part of this
time (51%) was allocated to the government. Only the ruling team and the United National
Movement got more than 3 minutes among the political parties. The news programs did not
report about the activities of non-parliamentary opposition parties. Neither did the radio
broadcaster allocate time to the mayoral candidates: there were no stories that would let the
listeners make informed choice.

The journalists reported brief news, where they were only limited to quoting the statements
of politicians and did not try to look for additional information. The unbalanced and
superficial coverage of the events found its reflection on the high rate of neutral tone. Besides,
activities of the officials were reported without asking critical question and they accumulated
more positive tone as compared to the negative one. As for the United National Movement,
there was only neutral and negative information broadcasted about them.

Like in 2012, the radio broadcaster covered the news briefly, without looking for additional
information. The news program was broadcasted in the manner of news agencies.

Chart 6

Time allocated to the subjects on the
Radio Utsnobi according to the tone (%)
15 April - 30 June

B Positive Neutral B Negative

Government 00:47:39 - 82 I

Prime Minister 00:15:15 . 76 I
President 00:10:32 96 ‘
United National Movement 00:07:28 70 l

Coalition Georgian Dream 00:06:20 83 I




Radio Liberty

The radio Liberty covered the news in the most extensive and detailed manner than other
radio broadcasters. The journalists presented the news from various angles. The balance was
always observed in the stories and ethical standards of journalism were maintained.

The radio allocated 6 hours and 54 minutes in total to the monitoring subjects. Out of this
time, 67% of the time was used for covering the activities of the government, the United
National Movement and the Coalition Georgian Dream. The journalists were not limited to
quoting the politicians” statements only, and tried to look for additional information. Their
questions to the politicians were not based only on the allegations of the opponents and were
corroborated by empirical data as well. Besides, compared to other radio broadcasters, the
events were highlighted exhaustively and presented different opinions on the issue. For
example, while covering the anti-discrimination law, the journalists highlighted the contents
of particular articles, whereas other radios only disseminated general comments on the law.

While reporting about the election campaign, the emphasis was laid on the overview of
election environment. The journalists were highlighting the alleged influence on citizens and
candidates from opposition parties; also the CEC statements and opinions of international
organizations. However, only two mayoral candidates got more than three minutes. The
radio provided little coverage of election programs and the listener did not have an
opportunity to get information about future plans of the candidates or their visions on
problem solving.

Like the years of 2012-2013, the Radio Liberty, compared to other radios, prepared the most
analytical news programs. However, as it was the case with presidential candidates, they
allocated little time to the coverage of mayoral candidates too.



Chart 7

Time allocated to the subjects on the
Radio Liberty according to the tone (%)
15 April - 30 June

H Positive Neutral H Negative
Government 02:04:24 68 _
United National Movement 01:18:08 72 -
Coalition Georgian Dream 01:14:16 71 -
Prime Minister 00:41:33 76 10
President 00:40:27 75 |

Non-Parliamentary Opposition 00:05:19
Speaker of Parliament 00:05:55 |
Georgian Party 00:04:35 | |

Kakha Ergemlidze 00:04:05 | |

David Narmania 00:03:36 [J|

Burjanadze-United Opposition 00:03:12

Radio Maestro

The Radio Maestro allocated much time to the coverage of ongoing political events, but some
stories were brief and superficial. The news only contained the quotes from the politicians’
statements and less time was allocated to their direct speech (6%). Most part of the stories
was unbalanced, but there was no biased attitude towards any political force.

Despite the Radio Maestro prepared long news programs than all the other radio
broadcasters, coverage of the news was dry, without any analysis. The radio allocated 8
hours and 17 minutes to the monitoring subjects, and the majority of the time was dedicated
to the government, the United National Movement and the Prime Minister. The authorities
and the parliamentary opposition also had some time with negative tone, but not because of
the journalist’s severe questions, bur rather as the result of coverage of mutually critical
statements of politicians. The journalists did not seek updated information: neither did they
refer to the research results, nor inquired needed information and they also provided little
coverage of expert analysis. There were no analytical stories prepared during the monitoring
period.

10



Stories about the elections were also similar. Only the Thbilisi mayoral candidate from the
Coalition Georgian Dream got more than three minutes out of eight hours. Correspondingly,
the listeners could not get information about the candidates’ election programs. The radio
became more active after the elections. The journalists highlighted the identified violations,
and evaluations by politicians and the NGO sector. They also interviewed political scholars
for evaluating the elections.

The gaps identified during the monitoring in 2013 remained unaddressed. However, the
trend was maintained and the journalists were not making subjective evaluations nor did
they violate the standards of professional ethics.

Chart 8

Time allocated to the subjects on the
Radio Maestro according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral B Negative
Government 02:53:19 63 -
United National Movement 01:37:13 63 -
Prime Minister 01:20:09 67 10
Coalition Georgian Dream 01:03:12 54 -
President 00:35:35 69

David Narmania 00:13:37 49|
Speaker of Parliament 00:08:13

Non-Parliamentary Opposition 00:04:59 ‘

Radio Fortuna

News releases of the Radio Fortuna never exceeded 5-6 minutes. Correspondingly, the news
was presented in brief and no analytical stories were prepared. Consequently, the
information was disseminated based on one source only and there were no diverse opinions
highlighted about the issue. The journalists did not try to seek additional information;
nevertheless, they did not express any subjective attitude to any political force.

11



The radio allocated 2 hours and 20 minutes to the monitoring subjects. The most time was
dedicated to the government (37%) and the United National Movement (18%). Only the
representatives of the officials got time for direct speech, and other subjects were covered
indirectly.

The news releases were prepared based on one story only at the beginning of the monitoring,
and they were limited only 3-4 minute interviews with some of the politicians. Topics of the
stories became more diverse at the subsequent stages of the monitoring, and touched upon
various issues.

Among the mayoral candidates, the radio dedicated more than three minutes of coverage
only to the Thbilisi mayoral candidate of the Coalition Georgian Dream. Sometimes the
opinions of experts and the NGO were covered as well. For example, the news program on
June 16 highlighted the evaluations of the expert Kakhi Kakhishvili.

Compared to the 2012-2013 monitoring results, there were no significant differences revealed
in 2014. The Radio Fortuna covered the news again in the format of a news agency.

Chart 9

Time allocated to the subjects on the
Radio Fortuna according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral W Negative

67 6

Government 00:52:33

United National Movement 00:25:02
Coalition Georgian Dream 00:17:28
Prime Minister 00:14:36

Speaker of Parliament 00:07:19
President 00:07:12

David Narmania 00:03:23

12



Radio Imedi

Radio Imedi intensively covered the national events. They highlighted the activities of
parliamentary and non-parliamentary opposition parties. Most part of the time allocated to
the subjects (52%) was used for direct speech. The balance was observed in the majority of
stories, though the journalists used to ask severe questions.

There were 7 hours and 47 minutes dedicated to the coverage of monitoring subjects. Out of
this time, 21-21% was allocated to the United National Movement and the government,
followed by the Coalition Georgian Dream (15%) and the Prime Minister (13%). Balanced
coverage of the news was reflected on the equal distribution of tones: often the covered
subjects had almost equal rates of positive and negative tones.

Coverage of politicians” activities without asking critical questions remained to be the main
problem of the radio. The journalists were not proactive enough to seek additional
information about the event, or inquire public documentation or refer to research results,
which made the stories more exhaustive and informative.

The Radio Imedi dedicated much time to the coverage of election topics. The journalists even
prepared a separate bloc about this topic, where they discussed the election environment, but
they disseminated superficial information about mayoral candidates. The candidates were
mostly covered when they had meetings with the public, but little time was dedicated to their
election programs. The radio did not cover mayoral candidates after the elections on June 15.
The journalists demonstrate interest in the second round of the elections.

Compared to the years of 2012-2013, the stories were more balanced, but the lack of critical
questions still remains to be a problem.

13



Chart 10

Time allocated to the subjects on the
Radio Imedi according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral B Negative
United National Movement 01:36:54 78 17
Government 01:36:02 73 17
Coalition Georgian Dream 01:12:02 71 18 |
Prime Minister 01:00:15 75 14

David Narmania 00:24:52

President 00:20:25

Nika Melia 00:16:16

Labour Party 00:14:27
Burjanadze-United Opposition 00:12:27
Speaker of Parliament 00:10:56
Non-Parliamentary Opposition 00:09:46
Dimitri Lortkipanidze 00:07:50

Kakha Kukava 00:06:24

Georgian Party 00:03:17

Radio Atinati (Zugdidi Town)

The Radio Atinati is mostly focused on the events taking place in Samegrelo. The journalists
did not express biased attitude to any of the political forces. Superficial reporting was
observed to be the channel’s main problem.

The Radio Atinati broadcasted brief news releases. In total, an hour and 26 minutes were
allocated to the coverage of monitoring subjects. Out of this time, 22-22% of time was equally
dedicated to the United National Movement and the Coalition Georgian Dream, followed by
the government with 19%. The journalists did not ask critical questions, but the mutually
critical statements of the authorities and the opposition were intensively covered, which
found its reflection on the diversity of tones.

The radio broadcaster even covered the burning issues for the population, which were not
discussed by politicians. However, in this case the journalists were not that active for asking
the demanding questions to the respective people in charge, and to follow up on further
developments.

14



The journalists laid much emphasis on the coverage of election environment in Samegrelo.
There were frequent reports published about alleged usage of administrative resources, CEC
statements and evaluations of the NGOs. The radio broadcaster allocated time to all the
mayoral candidates running in Zugdidi, but allocated more than three minutes only to the
candidate of the United National Movement. There were no in-depth reports about the
election programs of the candidates.

Chart 11

Time allocated for Zugdidi Mayoral Candidates on the Radio Atinati
15 April - 30 June

B Teimuraz Basilaia (United National Movement) 0:05:23

o Irakli Gogokhia (Coalition Georgian Dream) 0:02:44

o Irakli Ghurtskaia (Non-Parliamentary Opposition) 0:01:33

Rusudan Pachkoria (Burjanadze-United Opposition) 0:01:33

Working style of the radio Atinati has not changed significantly in years. Like 2012-2013, the
absence of critical questions remains to be a problem so far, although the trend of impartial
coverage is maintained.

15



Chart 12

Time allocated to the subjects on the
Radio Atinati according to the tone (%)
15 April - 30 June

M Positive Neutral H Negative

United National Movement 00:19:17 69 -
Coalition Georgian Dream 00:18:42 50 _

Government 00:16:40 80 .
Non-Parliamentary Opposition 00:07:22 90 I
Teimuraz Basilaia 00:05:23 65
Prime Minister 00:04:46 sa W

Burjanadze-United Opposition 00:03:06 96

Radio Old City (Kutaisi City)

The radio Old City laid emphasis on the events taking place in Kutaisi. The stories were
impartial and the journalists did not demonstrate subjective attitude to any of the political
forces. The events were covered more superficially at the beginning of the monitoring and the
news was based on one source. However, the situation changed thereafter: the stories became
more balanced and the journalists started to ask critical questions.

The radio prepared brief news releases, allocating 2 hours and 23 minutes to the subjects in
total, but the stories were diverse. For example, the two most frequently covered subjects: the
Coalition Georgian Dream and the government, were covered with more negative tone,
which was caused by severe questions of journalists. Out of the total time allocated to the
monitoring subjects, on average, 38% was used for direct speech, and the politicians used this
time for speaking about their advantages, hence the rates of positive tones for these subjects.
The radio broadcaster actively covered problems of the population and approached the
people in charge of finding the ways for addressing them. Besides, the journalists were
proactive and tried to seek additional information. For example, the journalist was trying to

16



find out on May 15 whether the assistance to veterans could be considered vote buying or
not.

The radio broadcaster allocated much time to the election topics as well. Other than
overviewing the election environment, possible violations and evaluations of the NGO sector,
the mayoral candidates were covered as well. More than three minutes were allocated to the
three candidates who got most number of votes in the elections, and 6 out of 7 Kutaisi
mayoral candidates were highlighted.

Chart 13

Time allocated for Kutaisi Mayoral Candidates
on the Radio Old City
15 April - 30 June

H Giorgi Tevdoradze (United National Movement) 0:10:07

B Shota Murghulia (Coalition Georgian Dream) 0:09:02

B Teimuraz Shashiashvili (Burjanadze-United Opposition) 0:07:58

Irakli Kikvadze (Labour Party) 0:01:51

1 Magda Gabrichidze (Non-Parliamentary Opposition) 0:01:40

B Khatuna Machavariani (Selg-governance-to the People) 0:01:33

Compared to 2013, the radio reduced the duration of news releases. Despite this, the problem
of superficial stories improved and the events were covered with deeper emphasis.

17



Chart 14

Time allocated to the subjects on the
Radio Old City according to the tone (%)
15 April - 30 June

H Positive Neutral H Negative

22 o2
e
12

Coalition Georgian Dream 00:30:35

Government 00:21:26

United National Movement 00:18:47

Non-Parliamentary Opposition 00:12:57

Giorgi Tevdoradze 00:10:07

Shota Murghulia 00:09:02

Teimuraz Shashiashvili 00:07:58

President 00:07:53

Labour Party 00:03:23

Radio Hereti (Lagodekhi Town)

The Radio Hereti mostly covered the events in Kakheti. The journalists were trying to get
additional information, and the aired material was not based only on the politicians’
statements. The radio allocated much time to the coverage of population problems. Instead of
making general comments on the opponents’ statements, the journalists were asking
questions to the politicians in the context of particular problems. Besides, they were not
limited only to the one-time coverage of issues and updated the listeners about further
developments in the subsequent news releases.

The radio allocated 5 hours and 27 minutes to the subjects during the monitoring period. Out
of this time, 34% was used for covering the government, 23% - for the Coalition Georgian
Dream, and 17% - for the United National Movement. All the three subjects had some
negative coverage as well, which was often caused by the critical questions asked by a
journalist. Besides, 38% of time was used for direct speech. Some part of the news was
covered in a balanced way, but the stories prepared on the main topic of the day were always
distinguished with the diversity of sources.

18



While reporting about the elections, the radio broadcaster was focused on the threat of usage
of administrative resources, CEC statements and evaluations by the NGO sector. The
journalists also reported about the Telavi mayoral candidates, but only brief and superficial
information was disseminated about them. Their election programs were hardly ever
discussed. Only the mayoral candidate of the Coalition Georgian Dream got more than three
minutes among other candidates in Telavi.

Compared to 2012-2013, the radio broadcaster prepared more diverse news programs.
Journalists of Hereti were distinguished by their proactive activities and maintained the
standards of professional ethics as well.

Chart 15

Time allocated to the subjects on the
Radio Hereti according to the tone (%)
15 April - 30 June

B Positive Neutral B Negative

57 oa
51 - 30
2

Government 01:52:45

Coalition Georgian Dream 01:16:05
United National Movement 00:55:43
Prime Minister 00:19:59
Burjanadze-United Opposition 00:18:21
President 00:08:03

Non-Parliamentary Opposition 00:06:52
Labour Party 00:04:48

Platon Kalmakhelidze 00:03:15

Radio Ajara (Batumi City)

The Radio Ajara broadcasted brief news releases. The news was prepared based on one
source at the beginning of the monitoring, without highlighting different opinions. However,

19



starting from the end of May, the journalists became more active and the stories became more
diverse.

In total, 3 hours and 17 minutes were dedicated to the monitoring subjects, where the most
time was dedicated to the Ajarian government, the Coalition Georgian Dream and the United
National Movement (18-18%). The journalists covered activities of the authorities without any
criticism at all. For example, there was much time dedicated to the coverage of projects that
were implemented successfully by the Ajarian government, but the responsible persons
almost never had to answer the harsh questions about unaddressed problems.
Correspondingly, the government of Ajara had 46% of positive coverage. However, the
subjects also got time in negative tone, because the journalists were not reluctant to cover the
critical statements made by the opposition politicians towards the authorities.

The radio allocated much time to the social problems of the population, but mostly it was
limited to quoting the citizens” statements: neither did the radio highlighted the comments of
responsible persons, nor was there any follow-up about these events in subsequent news

releases.

The journalists often covered the statements of politicians, NGO sector and citizens in the
election context. More than three minutes were dedicated to the subjects made it to the
second round: mayoral candidates of the Coalition Georgian Dream and the United National
Movement. The journalists provided active and balanced reports about the violations
revealed on the Election Day. Compared to other radio broadcasters, there was more interest
observed in the second round.

Like the monitoring in 2013, the same problem was still present: coverage of activities of the
authorities without asking critical questions. The journalists did not prepare analytical
stories, as before. However, there was much more focus laid on the topic of elections this
year, and the non-parliamentary opposition parties were covered more intensively.

20



Chart 16

Time allocated to the subjects on the
Radio Ajara according to the tone (%)
15 April - 30 June

B Positive Neutral B Negative
Ajara Government 00:35:42 42 [13 ]
Coalition Georgian Dream 00:35:37 51 [ 28 |
United National Movement 00:35:19 68 [ 15 |
Government 00:27:17 41 [ 30 |
Giorgi Ermakovi 00:17:53 49 11]

Prime Minister 00:10:43

Labour Party 00:05:05

Giorgi Diasamidze 00:04:42
Burjanadze-United Opposition 00:04:12
People's Party 00:03:59

Non-Parliamentary Opposition 00:03:54

Way of Georgia 00:03:22

Conclusion

Main problem of radio broadcasters was the lack of analysis in their stories, where the
journalists did not ask critical questions and did not try to look for additional information. It
is the main challenge for radio broadcasters to address these issues.

The journalists need to be more proactive to make more diverse stories. Involvement of
experts in the coverage of events and looking for empirical data by the journalists would
enable the radio broadcasters to broaden their coverage and not to limit the broadcasted
information to quoting the politicians” statements in the news releases any more.

Coverage of the candidates’” meetings with population is not enough for the radio
broadcasters to let the voters make informed decisions, and the election programs need to be
highlighted more.

Results of the monitoring held during 2012-2014 makes it clear that the journalists of radio
broadcasters do not violate the standards of professional ethics. It is a necessary condition for
the media development to keep this trend and report the news impartially, without
manipulation with voice/ music and usage of hate speech.

21



LIAMIIIIM === CIVIC
3063N01)AJ3NL o === DEVELOPMENT
N6LENSISN Teuu® INSTITUTE

Media Monitoring results of 2014 Local Government Elections in Georgia
Monitoring of Print Media

April 15 - June 30, 2014

The Civic Development Institute (CDI) performed the media monitoring of 2014 local
government elections in Georgia within the frameworks of the project “Professional Media
for Elections”, funded by the EU and UNDP. The monitoring was carried out from April
15, 2014 through June 30, 2014 and covered 7 publications: the Rezonansi, the Akhali
Taoba, the Asaval-Dasavali, the Alia, the Versia, the Kviris Kronika, and the Kviris Palitra.

Key Findings

The monitoring results have revealed that journalistic standards and ethical norms are
quite often violated in the Georgian print media. The journalists often provide subjective
and ungrounded reasoning, and cases of publishing unverified facts and using offensive
terminology are also frequent. Especially gross violations of journalistic ethical norms
were regularly encountered in the newspapers: the Asaval-Dasavali, the Kviris Kronika
and the Alia. The subjective reasoning and usage of offensive terminology by the
journalists was observed also in the Versia and the Akhali Taoba, though less frequently.
As for the Rezonansi and the Kviris Palitra, they were providing quite an impartial
coverage of current political processes, and there were no cases of gross violation of
journalistic standards in these publications.

Criticism of the United National Movement prevailed in all the monitored publications
while covering the activities of political parties. This very party had the highest rates of
negative tone in all the selected newspapers. After passing the antidiscrimination law by
the Parliament of Georgia, criticism of the Coalition Georgian Dream increased in the print
media. This change was especially evident in the newspapers the Asaval-Dasavali, the
Kviris Kronika and the Alia, editorial boards of which openly expressed their
dissatisfaction with the ruling party, because it supported the adoption of this law.

1



Newspaper the Alia openly encouraged the readers not to vote for the United National
Movement or the Coalition Georgian Dream in the elections.

The newspapers covered the activities of mayoral candidates, though their election
programs were seldom discussed. More emphasis was lad on their personal evaluation by
other respondents. The highest rate of negative coverage tone among the Tbilisi mayoral
candidates was used for Nika Melia, candidate of the United National Movement.

During the 2012 parliamentary elections and the 2013 presidential elections the Georgian
print media was monitored by the organization - International Society for Fair Elections
and Democracy, and their reports reveal that the journalistic standards and ethical norms
were quite often violated in the print media even during the monitoring periods held in
previous years. As we read in the reports, the election programs of candidates were less
frequently covered during the 2013 presidential elections, and main emphasis was laid on
the activities of political parties and official structures. Unverified facts would also be
often published as well. As it seems, the Georgian print media did not undergo significant
changes since the election period of 2012. However, the journalists used even more
offensive and discriminatory terminology in the print media during the 2014 local

government elections.

Media monitoring of 2014 local government elections from April 14 through June 30
revealed the following trends in the print media:

«  Criticism against the United National Movement prevailed in all the publications
that have been selected for the monitoring;

«  Criticism against the government and the Coalition Georgian Dream increased
significantly in the Georgian print media after the Parliament adopted the anti-

discrimination law;

« This change was especially observed in the newspapers: the Alia, the Asaval-
Dasavali, the Akhali Taoba and the Kviris Kronika;

« The Alia openly called on the readers not to vote for the United National
Movement or the Coalition Georgian Dream either.

* There was less coverage provided for election activities of mayoral candidates; the
newspapers laid more emphasis on the coverage of political parties and authorities;

* Election programs of mayoral candidates were underemphasized;

* The highest rate of negative tone among the mayoral candidates was observed for
Nika Melia, Tbilisi mayoral candidate of the United National Movement;



* Journalistic standards and ethical norms were violated in the newspapers: the Alia,
the Asaval-Dasavali, the Versia, the Kviris Kronika, the Akhali Taoba;

* Especially gross violations of journalistic standards and ethical norms were
regularly encountered in the newspapers: the Alia, the Asaval-Dasavali and the
Kviris Kronika;

* The print media provided active coverage of evaluations of election results by
various politicians;

* Frequency of coverage of mayoral candidates decreased in the newspapers after the
Election Day;

* Rates of neutral tone used during the subject coverage increased after the Election
Day;

 Main challenges of the Georgian print media are: subjective and groundless
reasoning by the journalists, usage of offensive terminology, publishing of
unverified facts and the lack of sources of information in some articles.

The Rezonansi

The Rezonansi provided quite objective and unbiased coverage of national events during
the monitoring period. There was no clearly positive or negative attitude towards any
political power observed in this publication. Journalistic standards and ethical norms
were observed.

The most intensively covered activities were those of the Coalition Georgian Dream (26%),
the United National Movement (22%), the government (20%) and the Prime Minister (9%).
There were no especially high rates of positive or negative tone observed towards any of
the monitoring subjects. A bit higher rate of negative tone was revealed while covering the
activities of the United National Movement (25%) (See the Chart 1). However, we should
point out that the negative tone was mostly observed in the statements of respondents and
not in the texts of journalists of the Rezonansi, who actually refrained from making
political evaluations or ungrounded reasoning during the monitoring period.

Out of mayoral candidates, the Rezonansi provided the most intensive coverage of
mayoral candidates of Tbilisi. The highest rate of positive tone (15%) was reported while
covering Davit Narmania, candidate of the Coalition Georgian Dream (See the Diagram 2).

The monitoring results let us conclude that the Rezonansi provided quite objective and
unbiased reporting about the currently ongoing events in the country during the

3



monitoring period. However, we should point out the relatively higher rate of negative
tone when covering the activities of the United National Movement, and on the other side,
higher rate of positive tone when covering Davit Narmania, candidate of the Coalition
Georgian Dream. There was no violation of journalistic standards and ethical norms
revealed in the Rezonansi during the monitoring period.

(Chart 1, Subject Coverage, the Rezonansi, April 15 — June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Rezonansi
according to the tone (%)

m Positive Neutral W Negative

Georgian Dream I 87 .
National Movement i 74 -

Government

Burjanadze - United Opposition

Prime Minister { 89 I

President

Non-parliamentary Opposition 98

(Chart 2,Coverage of Mayoral Candidates, the Rezonansi, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in
Rezonansi, according to the tone (%)

W Positive Neutral W Negative
Kakha Kukava 100
Davit Narmania . 77 I
Dimitri Lortkipanidze I 97
Nika Melia 90 |

Asmat Tkabladze 100



The Alia

The Alia was distinguished with its quite critical disposition to various political forces
during the monitoring period. The newspaper was especially critical towards the United
National Movement. Journalistic standards and ethical norms were often violated. We
would encounter ungrounded reasoning by the journalists, or unethical expressions, and
also the cases of publishing unverified facts and information obtained from less reliable
sources.

The most intensive coverage was provided for the activities of the United National
Movement (32%), the Coalition Georgian Dream (24%), the government (16%) and the
Prime Minister (10%). Pretty high rates of negative tone was observed while covering the
United National Movement (51%) (See the Chart 3). High rates of negative tone
werereported for the Coalition Georgian Dream (35%) and the government (22%). As for
the coverage of Tbilisi mayoral candidates, here the highest rates of positive tone were
observed for Dimitri Lortkipanidze (19%), and Davit Narmania (17%), and the highest rate
of negative tone - for Kakha Kukava (18%) (See the Chart 4).

Criticism of the Coalition Georgian Dream sharply increased in the Alia after passing the
antidiscrimination law by the Parliament of Georgia. The editorial board published a large
photo (containing quite offensive elements), titled “The Georgian Dream Has Cheated
You” on the front page on May 6. We also encountered short statements in the same issue,
where the numbers 5 and 41 were crossed out - and the editorial board of the newspaper
openly called on the people not to vote for the United National Movement or the Coalition
Georgian Dream, either. The editorial board also published an obituary in the front page
of the very same issue, where they were announcing untimely death of the Georgian
Dream.

We encountered the cases of gross violation of the journalistic ethical norms in the Alia
many times during the monitoring period, which was demonstrated by journalists’
subjective evaluation of various politicians, usage of offensive terminology by the
journalists and publishing information that had been obtained from less reliable sources.
For example: “Alas, my Ex-President”, you have completely lost shape since you left us,
you have swollen up, and you have become more stupid, cheap and down-and-out; “Hi, is
that you, Givi?! I could recognize you by your way of being a scoundrel!” “People, can’t
you see what they have done to the True Opposition?!” “Rizha took away the title of
world champion of scoundrels from Givi”; “there is a big competition even among
scoundrels!”, “Another notorious phrase from Maka Kiladze’s outrageous thinking is a
precise adjective of the regime that Hakim Pasha of the “Nationals” arranged for the
Georgian people, and what is the National Movement? - Devil, this mother-f***er” (My



dear Ex-President, I see that you've become even more stupid since you left us..”,
12.06.2014, page. 3-4).

The monitoring results let us conclude that the Alia reported the national events in a quite
biased way. We regularly observed the cases of gross violation of journalistic standards
and ethical norms. Journalists of the newspaper were not reluctant to use abusive and
discriminatory terminology when covering various politicians. Editorial board of the
newspaper openly called on the readers not to vote for the United National Movement
and the Coalition Georgian Dream.

(Chart 3, Subject Coverage, the Alia, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Alia
according to the tone (%)

m Positive Neutral m Negative
National Movement # 48 _
Georgian Dream * 63 -

Government * 75 .

Prime Minister ’ 89 I
Burjanadze - United Opposition | 92 |
President 85|

Speaker of the Parliament 80I

(Chart 4, Coverage of Mayoral Candidates, the Alia, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in Alia
according to the tone (%)

u Positive Neutral H Negative
Davit Narmania - 67 -
Dimitri Lortkipanidze . 81
Kakha Kukava 82 l

Giorgi Gachechiladze 100
Nika Melia 90 |

Asmat Tkabladze



The Kviris Palitra

The Kviris Palitra covered the events taking place in the country in a quite objective and
impartial way during the monitoring period. We did not observed any especially positive
or negative disposition towards any political force. However, we could feel a more
negative disposition to the United National Movement. Journalistic standards and
ethical norms were observed.

The most intensive coverage was observed for the activities of the United National
Movement (35%), the government (21%), the Coalition Georgian Dream (18%) and the
Prime Minister (12%). Quite a high rate of negative tone was used in case of the United
National Movement (43%) (See the Diagram 5). Higher rates of negative tone were observed
while covering the Prime Minister (29%) and the Coalition Georgian Dream (16%).
However, it should be pointed out that we mostly observed the negative tone in the
respondents” statements and not in the journalists’ texts. Journalists of the Kviris Palitra
refrained from making political evaluations and ungrounded reasoning during the

monitoring period.

Rates of neutral tone prevailed in the newspaper while covering the Tbilisi mayoral
candidates (See the Diagram 6).

The monitoring results let us conclude that the Kviris Palitra reported the national events
in an objective and impartial way. However, a relatively negative attitude was felt in the
newspaper towards the United National Movement. We did not observe any cases of
gross violation of journalistic standards and ethical norms in the Kviris Palitra.

(Diagram 5, Subject Coverage, the Kviris Palitra, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Kviris Palitra
according to the tone (%)

m Positive Neutral M Negative
|
National Movement } 56 _
Government % 91 I
Georgian Dream 83 .

Prime Minister 70 .

President | 67 I
Burjanadze - United Opposition 81 I

Non-parliamentary Opposition 93|



(Chart 6, Coverage of Mayoral Candidates, the Kviris Palitra, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in Kviris
Palitra, according to the tone (%)

Positive Neutral W Negative
Davit Narmania 1 93 I
Dimitri Lortkipanidze 93 I
Nika Melia 86 l
Kakha Kukava 97 |

The Asaval-Dasavali

During the monitoring period, the Asaval-Dasavali was distinguished with its extremely
critical disposition towards representatives of the United National Movement, the
Coalition Georgian Dream and various government structures. Journalistic standards and
ethical norms were regularly violated in the articles. The journalists often provided
ungrounded reasoning and used abusive terminology. Coverage of national news by the
Asaval-Dasavali was extremely biased during this monitoring period.

The most intensively covered activities were those of the United National Movement
(36%), the Prime Minister (20%), the Coalition Georgian Dream (11%) and the President
(9%). Extremely high rates of negative tone were observed while covering the United
National Movement (78%), the Coalition Georgian Dream (65%), the President (56%) and
the government (55%) (See the Chart 7). The lowest rate of negative tone was reported for
“Burjanadze - United Opposition” (4%). The Asaval-Dasavali did not cover the election
activities of mayoral candidates very extensively.

Criticism of the Coalition Georgian Dream increased significantly in the Asaval-Dasavali
after the Parliament of Georgia passed the anti-discrimination law. The Asaval-Dasavali
mostly published comments and interviews of those respondents mostly, who had
negative disposition towards the United National Movement and the Coalition Georgian
Dream as well. However, neither were the journalists reluctant to use subjective
judgments and offensive vocabulary when speaking about these parties; for example: “yes,
Saakashvili is now a victim of a political syphilis...”, “Eventually, Saakashvili will
necessarily find himself where other people like him are, such as “Davit Agmashenebelis”

8



and “Ilia Chavchavadzes”, i.e. a place with many insane people in straightjackets”...

”

“However, as we see, Saakashvili’sschizophrenia is progressing every day...” (“Are you a
tyre?”), (28.04.2014 page 2), “Further approximation of our country to the European Union
is directly linked to how courageous and free the faggots and United National Movement
members will feel in Georgia! And they will observe the United National Movement-

4

faggot on the stage with European self-possession and repose...” (Rompay’s Lanterns,
19.05.2014, page 3), “some unicellular member of the National Movement, selected for the
Sakrebulo, will not be able to do more harm to the city and the country, even if he tries
hard, than the harm already caused by this Davit Zurabishvili!” (The article is attached with
the election photo of Davit Zurabishvili, which is crossed over. “Why I have crossed over the
republican candidate of the Georgian Dream in the ballot paper!”, 16.06.2014, page 11).
However, we should also point out the cases when the journalists mentioned Davit
Narmania, Tbilisi mayoral candidate from the Coalition Georgian Dream in a quite
positive context, for example: “I can say without any curtsey that - Dato is a Georgian man
to the core, a young man who was grown up in a very honest Georgian family, with a true
Georgian heart!” (“Second round should be about returning the Davit Agmashenebeli’s

statue to the Tbilisi center!” 16.06.2014, page 2).

The monitoring results let us conclude that the Asaval-Dasavali reported the news in an
extremely biased way. We regularly encountered the cases of gross violation of journalistic
standards and ethical norms in the newspaper.

(Chart 7, Subject Coverage, the Asaval-Dasavali, April 15-30, 2014)

Space allocated to the subjects in Asaval-dasavali
according to the tone (%)

M Positive Neutral H Negative

National Movement * 21 _
Prime Minister I 78 .
Georgian Dream *30-
43 .
Government 44.
|

President

Burjanadze - United Opposition 95



The Akhali Taoba

The Akhali Taoba was critically enough while covering the activities of the ruling party
and those of the opposition, especially the United National Movement during the
monitoring period. In some cases we encountered the cases of violation of journalistic
standards and ethical norms, which was demonstrated by unreasoned judgments by
journalists and unethical expressions.

The most intensive coverage was provided for the activities of the Coalition Georgian
Dream (24%), the United National Movement (20%), the government (16%) and the
“Burjanadze - United Opposition” (12%). We should point out quite a high rate of
negative tone used while covering the activities of the United National Movement (45%)
(See the Chart 8); also, there are relatively high rates of negative tones were reported for the
Coalition Georgian Dream (24%), the government (17%) and the President (16%). As for
the Thilisi mayoral candidates, the highest rate of negative tone was observed for Nika
Melia (16%) and the highest rate of positive tone - for Dimitri Lortkipanidze (35%) (See the
Chart 9).

Criticism of the Coalition Georgian Dream and the government became more frequent in
the Akhali Taoba after the Parliament passed the antidiscrimination law. This monitoring
period was marked with many cases of subjective judgments by journalists and unethical
expressions about the representatives of the United National Movement, the Coalition
Georgian Dream and the government. For example, “Dark Clouds Gathering above
Commander Irakli Alasania” (Irina Imerlishvili vs. Irakli Alasania, 10.05.2014, page 2),
“The United National Movement people want to get back to power with stupidities of the
Dreamers and Republicans” (conspiracy at Adjarian “Georgian Dream”, 16.05.2014, page
4). Besides, there was a case reported during this monitoring period, when the newspaper
journalist addressed the supporters of one of the party with offensive words: “fans of the
top-five, don’t be nervous, diplomas of your favorites were found!!” (“Why does staff of
the Parliament hide the diplomas of Goka Gabashvili and Nugzar Tsiklauri”, 8.05.2014,

page 6).

The monitoring results let us conclude that some negative disposition is felt in the Akhali
Taoba towards the Coalition Georgian Dream, the United National Movement and
thegovernment. The positive tone was most frequently encountered while covering
Dimitri Lortkipanidze, candidate of the Burjanadze - United Opposition. Journalistic
standards and ethical norms were violated at some instances.

10



(Chart8, Subject Coverage, the Akhali Taoba, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Akhali Taoba
according to the tone (%)

o Positive Neutral B Negative

Georgian Dream I 74 -
National Movement 54 -
Government l 80 .

Burjanadze - United Opposition * 94 *

Prime Minister | 87 l
President 83 '

Non-parliamentary Opposition 98 ‘

(Chart 9, Coverage of Mayoral Candidates, The Akhali Taoba, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in Akhali
Taoba, according to the tone (%)

u Positive Neutral B Negative

Davit Narmania . 83 l
Dimitri Lortkipanidze - 64 |

Kakha Kukava 100
Nika Melia 84 '
Giorgi Gachechiladze 100

Irma Inashvili 100

The Versia

There was a quite critical disposition observed in the Versia towards the United National
Movement during the monitoring period. The newspaper mostly adhered to the
journalistic standards and ethical norms while reporting the news. Howeuver, articles by
certain authors included some ungrounded reasoning and unethical expressions.

The most intensively covered activities were those of the Coalition Georgian Dream (26 %),
the government (25%) and the United National Movement (24%). Especially high rate of

11



negative coverage was reported while covering the United National Movement (45%). We
did not observe high rates of positive or negative tones when covering other subjects (See
the Chart 10). Among the Tbilisi mayoral candidates, high rates of negative tone were used
for Nika Melia (65%), Asmat Tkabladze (77%) and Kakha Kukava (73%). Davit Narmania
got the highest rate of positive tone (5%) (See the Chart 11).

We have often encountered subjective reasoning and ethical expressions of journalists
addressed to various politicians, mostly to the representatives of the United National
Movement in the newspaper during the monitoring period.For example: “The only thing
the National Movement has been doing for 9 years was to take revenge, punish its own
nation, rape, murder and treat its people disgracefully” (“the bomb that the United
National Movement members will explode a few days before elections” 12.05.2014, page
3). We often came across with the cases of publishing information based on less reliable
sources; for example: “according to the off-stage information, the parole board has
released them based on Moroshkina’s recommendation...”, “There is off-stage information
from the penitentiary agency that “the bosses” have learned about Moroshkina’s
abovementioned contacts and took notice of it”. (“Lali Moroshkina’s high-profile “prison
scandal””, 21.05.2014, page 5). However, it is worth mentioning that as the elections got
closer, the cases of gross violation of journalistic standards became less frequent.

The monitoring results let us conclude that the Versia was quite critical to the United
National Movement. Journalistic standards and ethical norms were mostly observed
during the reporting. However, we often came across with the cases of gross violation of
journalistic standards in the articles of individual authors.

(Chart10, Subject Coverage, The Versia, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Versia
according to the tone (%)

Positive Neutral M Negative
Georgian Dream 86 .
Government 3 92 I
National Movement 54 _
Prime Minister 98 ‘

Burjanadze - United Opposition | 73 '

President | 94 ‘

12



(Chart 11, Coverage of Mayoral Candidates, the Versia, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in Versia
according to the tone (%)

W Positive Neutral W Negative
Irma Inashvili 99 I
nikamea 35 [
Giorgi Gachechiladze 98 i

Davit Narmania I 68 -

Dimitri Lortkipanidze 63 .

Kakha Kukava 2.

Asmat Tkabladze .

The Kviris Kronika

The Kviris Kronika was distinguished with its quite critical disposition towards various
political forces during the monitoring period. The newspaper was especially critical to the
United National Movement. Journalistic standards and ethical norms were often
violated. Journalists of the Kviris Kronika did not try to avoid subjective reasoning and
usage of abusive terminology when covering various politicians.

The most intensive coverage was provided for the activities of the United National
Movement (31%), the Coalition Georgian Dream (23%), the government (15%) and the
Prime Minister (9%). There was an extremely high rate of negative tone observed while
covering the United National Movement (60%) (See the Chart 12). Pretty high rates of
negative tone were reported for the President (43%), the Coalition Georgian Dream (35%),
the government (33%) and the “Burjanadze - United Opposition” (30%). As for the
coverage of Tbilisi mayoral candidates, here the high rates of negative tone were observed
for Nika Melia (50%) and Davit Narmania (24 %) (See the Chart 13).

Criticism of the Coalition Georgian Dream significantly increased in the Kviris Kronika
after the Parliament of Georgia passed the antidiscrimination law. In addition, the
negative coverage also increased for the Burjanadze - United Opposition, which was the
consequence of an extensive article that criticized Nino Burjanadze’s political activity (Is
Nino Burjanadze cheating voters?”, 12.05.2014, page 33). We often came across with

13



subjective reasoning and abusive phrases used by the journalists towards certain
politicians in the Kviris Kronika during the monitoring period. For example: “President
Giorgi Margvelashvili has superseded his predecessor with his fantasy and impertinence.
He has started to enjoy our money much earlier than Mikheil Saakashvili”, “

Margvelashvili had already has become reckless in 2013, meaning that he has gone nuts
quite a lot...” (“Giorgi Margvelashvili's appetite has exceeded that of Mikheil
Saakashvili”, 28.04.2014, page 227-28), “So, now Nodar [Khaduri] has remembered his
genius calculation and rhymed: I saw a tractor cultivating valleys, and I don’t care if
potato does not grow there!” (“Give us this day our daily MAPand forgive us our
cohabitation”, 22.04.2014, page 31), “Instead of growing remaining hair and cover bold
parts of his head, [Jondi Baghaturia] preferred to shave off all of his hair without ever
thinking about hair transplant” (“How much property Jondi Baghaturia has?”, 12.05.2014,
page 35-36), “Enough is enough, why can’t I ignore everyone and just write a poem? Like
this: I watch dumb United National Movement members on TV, some has a smoky face,

others look as if they were beaten up.
from the Parliament”, 2.06.2014, page 33), “Mayor of Thilisi Gigilo Ugulava, who has

(“I guess this country looks completely different

slipped on ice like a pregnant donkey, has been summoned to the Financial Police for
interrogation on June 30” (let me tell something to this nerd Gharibashvili and his
ichthyologist Ivanishvili: it does not matter how many billions you earn and what position
you occupy, neither flute can be carved out of you nor a man will become of you”,
30.06.2014, page 2); “The bad news is not the fact that Usupashvili, who has tied his tail
with other flatterers of the Western policy, is making such a statement (on the contrary,
this is quite logical), but the bad news and the tragedy is that this three-percent parasite is
an official, and he is a head of the legislative power” (“Usupashvili has taken off his
mask”, 30.06.2014, page 15). Besides, the very next day after the Parliament passed the
anti-discrimination law, the Kviris Kronika published a large photo in its front page
(containing pretty offensive elements) with three inscriptions: “ex-cool boys of the
parliament do not dare wining about other’s inaptness”; “they oppose a three-stage plan
to the antidiscrimination law that was passed only because the authorities wanted so!!!”;
“it took 9 years for the previous government to make us hate them, and these ones

succeeded to do it in 18 months” (5.05.2014).

The monitoring results let us conclude that the Kviris Kronika was covering the ongoing
events in a quite biased way. We regularly encountered the cases of gross violation of
journalistic standards and ethical norms in the newspaper by the journalists.

14



(Chart 12, Subject Coverage, the Kviris Kronika, April 15 - June 30, 2014)

Space allocated to the subjects in Kviris Kronika
according to the tone (%)

M Positive Neutral M Negative
National Movement 39 _
Georgian Dream 64 -

Government | 66 -
Prime Minister |
Burjanadze - United Opposition ‘

President 70 l

Speaker of the Parliament 79|

(Chart 13, Coverage of Mayoral Candidates, the Kviris Kronika, April 15 -June 30, 2014)

Space allocated to the mayoral candidates in Kviris
Kronika, according to the tone (%)

™ Positive Neutral ® Negative

Davit Narmania I 74 -
viaweis — so [N

Kakha Kukava 90 I
Giorgi Gachechiladze | 85 |
Dimitri Lortkipanidze |95 ‘
Asmat Tkabladze |

Irma Inashvili

Recommendations

The monitoring has revealed that journalistic standards are quite often violated in the
print media. While reporting about a certain politician, the journalists often do not refrain
from providing their own subjective evaluations and in some cases, insulting and
discriminatory expression. Programs of election subjects are less frequently highlighted,
and often the published information is not verified.

15



Following recommendations can be offered to the representatives of the print media based

on these findings:

The journalists should do their best to report about the ongoing political processes
as impartially as possible. Instead of personal evaluation of politicians, it would be
better if the journalists offered the readers a more profoundly obtained facts and
unbiased evaluations based on verified facts about important events, so that the
readers are able to draw conclusions about the activities of a certain politician.

The journalists should discontinue usage of offensive and discriminatory
terminology while covering the activities of politicians;

It is inadmissible for the media during the election period to openly call on to
readers to vote for a certain political party;

The media would rather highlight the programs of election subjects more
intensively during the election period;

The media should refrain from publishing unverified information. Especially if this
information contains grave allegations against a certain individual;

The journalists should try to offer diversity of opinions and sources of information
to the readers in their articles, so that the opinions represented therein are not one-
sided and to enable the readers to get familiar with different opinions about a
certain issue and to draw conclusions themselves.

16



LIAMIIDIIM —a== CIVIC
3063N01)AJ3NL o =wm DEVELOPMENT
N6LENSISN Tauu® INSTITUTE

Media Monitoring Results of 2014 Local Government Elections in Georgia
Monitoring of Online Media

April 15 -June 30, 2014

In connection with the local government elections of 2014, the Civic Development
Institute (CDI) renewed its media monitoring within the frameworks of the project
“Profession