
1 

 

TV Talk-Show Monitoring Report 

May 3-23, 2014 

CRRC Georgia is carrying out the media monitoring in connection to the local elections 

of 2014 within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”, funded 

by the EU and UNDP. The monitoring is performed for the main evening news 

programs and political talk shows broadcasted during the prime time on the Channel 

One of the Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi, Maestro, Kavkasia, TV3 

(only the news releases), and Tabula (only the talk shows). This report presents the 

monitoring results for TV talk shows during May 3-23, inclusive. The following talk 

shows fell under the monitoring:   

Channel One of the Public Broadcaster: “First Studio” – Eka Mishveladze; 

Rustavi 2: “Choice” – Giorgi Gabunia, “Position” – Nino Shubladze; 

Imedi: “Politics Time” – Tea Sichinava, “Reaction” – Inga Grigolia; 

Maestro: “Subjective Opinion” – Diana Trapaidze and Teona Gegelia; 

Kavkasia: “Spectrum Studio” – Davit Akubardia, “Barrier” – Nino Jangirashvili and 

Alexander Elisashvili;  

Tabula: “Focus” – the program is alternatively hosted by Salome Ugulava, Nino 

Macharashvili and Irakli Kiknavelidze, “Theorem” – Tamar Chergoleishvili. 

 

Methodology and Analysis  

Election media monitoring of talk shows consists of only a qualitative part. Journalists, 

hosts, topics and the invited guests are monitored, and it is evaluated how much equal 

conditions the journalist is creating for the guests: whether the journalist’s questions are 

equally demanding/lenient to all the guests; or whether the host of the talk show let the 

guests express their opinions and if s/he interrupts them. Besides, the monitoring 



2 

 

evaluates how much the host is trying to get in-depth information from the guests and 

to provide comprehensive information to the audience regarding the discussed issue; or 

if the journalist identifies the source of information when asking questions or making a 

comment, and what kind of non-verbal language s/he is using. The monitoring also 

observes the usage of hate speech in talk shows (abusive or humiliating 

phrases/statement) by the hosts, and their reaction in case if their guests are using the 

hate speech. Besides, the journalists’ role and involvement in the program is evaluated 

as well. 

The report provides the media monitoring results of talk shows for the period from 

May 3 – May 23, inclusive. 

 

Key Findings  

During this period the political talk shows actively followed up on the topics about the 

currently ongoing events in the country. The topic of wiretapping was actively 

discussed. Besides, the election-related discussions became more frequent, and the talk 

shows presented the parties running in the elections and their political plans as well. 

The monitoring was performed for 10 political talk shows, and majority of them 

presented the representatives of the authorities and main opposition forces as well, 

together with the mayoral and majoritarian candidates running for this elections. 

Detailed description of channels and programs is provided below. 

 

 

Channel One  

First Studio  

First Studio is a political talk show, which is broadcasted twice a week via the Public 

Broadcaster, hosted by Eka Mishveladze, analyzing major events of the week. There 

were six programs broadcasted from May 3 until May 23, where the major events of the 

week were discussed together with the invited guests. Among the visitors were the 

members of the parliamentary majority and government, representatives of the 

parliamentary and non-parliamentary opposition and the NGO sector and the experts 

too. Two of the programs were dedicated to the election messages of the electoral 



3 

 

subjects. Besides, topical issues of the week were discussed during the talk show, 

among them: 

 Covert wiretapping; 

 NDI Researches; 

 Foreign policy of Georgia; 

 European Union Association Agreement   

 Defense capability of the country, and NATO Summit in Wales; 

 Local government elections and election environment.  

First Studio discussed the topical issues and invited the representatives of various 

political forces, representatives from the ruling team, also from the majority and non-

parliamentary opposition, NGO members and experts. Each of these invited guests had 

an opportunity to state their opinions, and the audience was able to listen to diverse 

information regarding the issue of the discussion. 

The host was actively involved in the program, was well informed about the theme and 

asked exhaustive questions. Eka Mishveladze always provided level playing field to the 

guests and have equal opportunities to them to state their opinions. The journalist 

would interfere only if she wanted to ask a new question, probe or state a different 

opinion. However, the journalist was more a moderator and was not distinguished by 

being harsh and critical. 

During this monitoring period there was no deviation from the topic in the talk how. 

The host did not use or report any unreliable inaccurate or unverified information. 

Neither the journalist nor the guests used hate speech or politically incorrect 

vocabulary. 

 

 

Rustavi 2 

Choice 



4 

 

“Choice” is a weekly public-political talk show, which is broadcasted via Rustavi 2 on 

Tuesdays and is hosted by Giorgi Gabunia. There were 3 programs broadcasted during 

the monitoring period, where the following issues were discussed: 

 Law on wiretapping; 

 Secret surveillance in Rustavi 2; 

 Reasons of firing Lali Moroshkina; 

 Election campaign of the Labor Party; 

 Election program of the block “Non-Parliamentary Opposition”; 

 Election program of the Rustavi mayoral candidate of the party “Our Georgia”; 

 Election program of “Nino Burjanadze – United Opposition”. 

The program Choice mostly consisted of two parts. The first part discussed the topical 

events taking place in the country, and the other part was completely dedicated to the 

presentations of the election program of political blocks or the parties.  

The talk show invited the guests with various political and non-political backgrounds, 

including the representatives of parliamentary majority and minority, ex-mayor of 

Tbilisi – Gigi Ugulava, chief producer of Courier, journalists, NGO representatives, also 

the former advisor to the Minister of Corrections and Legal Assistance. 

The programs were quite informative. The journalist was actively involved in the 

program, often asked questions and verified information. His questions were mostly 

demanding and topical. Giorgi Gabunia was trying to get in-depth information from the 

guests also to act in opposition to them. He was always aware of the issue and tried to 

ask informative questions and use a reliable source. He basically did not interrupt the 

guests, listened to them and let them finish. 

During the election presentations, the respondents had a chance to speak for a long time 

and to do it freely. The journalist almost never interrupted them, and gave more time to 

the respondents for making a presentation about their election campaign, and thus he 

was less involved in the program. It is noteworthy that the journalist was positive to the 

guests and often smiled even when asking a demanding question. 

We should point out the first part of the program on May 6, where the covert recordings 

were uncovered at Rustavi 2. Despite the topic of the program was directly related to 



5 

 

journalism, which was a professional field for Giorgi Gabunia, he remained objective 

and tried not to state his position.  

The host of “Choice” did not use hate speech or abusive vocabulary. Neither was there 

any such case observed from the side of the guests. 

 

Position  

Another political talk show on Rustavi 2 – “Position”, hosted by Nino Shubladze1, was 

broadcasted only once during the monitoring period, on May 9. The program was 

hosted by Giorgi Gabunia and referred to the topic of covert recordings. The program 

was visited by the members of the majority: Manana Kobakhidze and Gedevan 

Popkhadze, and also the members of the minority: Giorgi Vashadze and Gia 

Tevdoradze. The guests of the program had fundamentally different opinions; this is 

why the program was conducted in the mode of heated discussion. However, the host 

did not reveal any subjective attitude regarding the topic. He allocated equal portions of 

time to the both sides invited to the program and opposed to them the same way. 

 

Imedi 

Reaction 

“Reaction” is a weekly talk show, which is broadcasted via Imedi on Fridays. It is 

hosted by Inga Grigolia and consists of several blocs. It is hosted by Inga Grigolia and 

there are usually several guests invited to the studio, with the audience. There were 3 

programs of “Reaction” aired during May 3-23. The format of the program has slightly 

changed due to the election period, and the program is mostly dedicated to the political 

parties and their supporters. During this period, the Coalition Georgian Dream, the 

United National Movement and the Patriots Alliance presented the election programs 

of their parties in the program. Besides, the program was also hosted by the 

representatives of the government, parliamentary majority and minority, also those of 

the non-parliamentary opposition. 

Together with the election programs of various parties, there were also other issues of 

current significance discussed in the “Reaction”:  

                                                           
1 Nino Shubladze said on May 12 that she would temporarily discontinue her journalistic activities. 



6 

 

 Unlawful wiretapping; 

 Antidiscrimination law; 

 “Street law”; 

 “What politicians promise and what we actually get”; 

 Bonuses of officials. 

Inga Grigolia was quite actively involved in the program. She asked many questions 

and tried to give exhaustive answers to all the questions asked. She often asked 

additional questions for clarification and actively opposed to them regardless their 

political affiliation. There was no bias or subjective attitude towards any of the sides in 

the journalist’s questions and attitudes. 

The programs were quite balanced. There were always several parties represented 

except those when the program’s bloc was dedicated to the presentation of the election 

program of a certain party. Correspondently, the viewers had a chance to hear different 

positions about the discussed issue.  

We need to point out the program of May 23, which was dedicated to the former and 

new authorities. Members of the United National Movement and the Coalition 

Georgian Dream were present among the guests. The talk show started with a quite 

harsh announcement. Question of the interactive survey was: “has your economic 

situation improved since October 1?“ the journalist let both sides answer their 

opponents. She was quite critical and asked severe questions to the representatives of 

both sides. She opposed to each of the guests. Whenever the guest answered to her 

question, Inga Grigolia would ask the opponent to comment on the opponent’s answer. 

If heated debates emerged in the studio, Inga Grigolia would often ask them to let each 

other answer. Overall, the position of both sides was equally expressed and the airtime 

was also equally distributed among them. 

The journalist did not use hate speech or politically incorrect expressions in the 

program, and if the program participants use unethical vocabulary, she almost always 

asked them to speak more ethically. 

 

Politics Time  



7 

 

“Politics Time” is a weekly talk show, which is broadcasted via Imedi on Tuesdays. The 

program is hosted by Thea Sichinava. There were 3 programs broadcasted during the 

monitoring period, visited by the government members, representatives of the 

parliamentary majority and minority, the media and NGOs, ex-politicians, etc. The 

President of Georgia Giorgi Margvelashvili also visited the program. The talk show 

provided an overview of the main events of the week. Following issues were discussed 

in the program during this period: 

 Covert surveillance at Rustavi 2; 

 Street Justice; 

 Relationships between the Prime Minister and the President; 

 Antidiscrimination law; 

 Political events taking place in the country; 

 Bonuses of the government members. 

“Politics Time” is a quite balanced talk show as a whole. It is noteworthy that the 

program is distinguished with its actualities, and the invited guests are competent and 

relevant to the topic. The journalist always asks questions from different positions and 

they are quite demanding and informative. There was no bias revealed in Sichinava’s 

questions and she tried to be a moderator and not to state her position. 

The journalist was actively engaged in the program. She often asked probing questions 

to the respondents for obtaining more information or for clarifying something. 

However, it is also noteworthy that the journalist managed the program better when 

she was alone with the respondent. If there were debates in the program, then Thea 

Sichinava would play the role of a passive listener. In some cases she did not have any 

reaction to or would only smile if the guests addressed each other ironically and with 

politically incorrect vocabulary (May 6). 

There were 3 programs broadcasted during the monitoring period and we did not 

observe any fact of diverting from the topic. The guests were selected relevant to the 

topic. There was no case of using hate speech or unethical expressions by the journalist 

or from the side of the invited guests, either. 

 

Maestro 



8 

 

Subjective Opinion  

The talk show “Subjective Opinion” is broadcasted via Maestro every business day. It is 

hosted by Teona Gegelia and Diana Trapaidze, and is divided into two parts: during the 

first part the hosts discuss the major news of the day, and then the discussion continues 

with the guests in the second part. There were 14 programs of “Subjective Opinion” 

broadcasted during the second part of the monitoring from May 3 until May 23, which 

were distinguished with the diversity of guests and the topics of discussion as well. 

There were representatives of the parliamentary majority and minority among the 

guests, also the non-parliamentary opposition, the mayoral and majoritarian 

candidates, NGO representatives, and other people interested in a certain issue or the 

interest groups as well. The following topics were discussed:  

 Integration of Georgia into the NATO; 

 Politicians in the NDI research; 

 Visit of the French President to Georgia; 

 Staff reshuffle at Rustavi 2 and covert wiretapping; 

 Constitutional amendments; 

 Election programs of political parties / preparations for elections by the parties; 

 Street justice; 

 Association agreement; 

 Scandal about bonuses; 

 Election program of an independent candidate; 

 Local government elections and also the elections of National Communication 

Agency. 

The journalists were quite actively involved in the program and asked quite demanding 

and harsh questions, also tried to seek for more information and actively stated their 

positions around the topics. Due to the format of the program, the hosts discussed the 

current events by providing their subjective evaluations. For example, the program of 

May 20, which was about the events developed around Maestro, the journalists stated 

the position of the channel and offered some suggestions to the government members. 



9 

 

As for the second part of the program, where the guests were invited, the hosts were 

actively involved in the discussion of the topical issues of the day together with the 

guests, and stated their positions. The journalists acted in a harsh opposition to the 

guests despite their affiliation and often delivered the second opinion that would be 

dissimilar to the guest’s viewpoints. 

In connection to the election period, the journalists were inviting various candidates. 

Their questions to all of them were quite demanding and hard. There was only one case 

on May 14, hosting Alexander Elisashvili, an independent candidate, when the hosts 

were loyal to the guest and they even asked the audience to vote for him – “vote for 

him, we are campaigning for him now”. 

We did not observe any deviation from the topic during the program. The journalists 

often did not identify the source of information, relied upon the so-called “widespread 

information” or their assumptions. There was no case of using hate speech in the talk 

show. However, the journalists often used the humorous and ironical comments (for 

example, the program aired on May 23 about the relationship between the Prime 

Minister and the President). 

 

Kavkasia 

Barrier 

“Barrier” is a political talk show, which is broadcasted four times a week via Kavkasia. 

The talk show has been hosted by Nino Jangirashvili only since May. “Barrier” is 

distinguished with a big number of its guests. There were 12 programs broadcasted 

during the monitoring period, visited by the representatives of almost all the political 

forces participated in the elections. They had an opportunity to state their opinions and 

present their program (the United National Movement, the Coalition Georgian Dream, 

Nino Burjanadze – United Opposition, Labor Party, Salome Zurabishvili – Georgia’s 

Way, non-parliamentary opposition – New Rights, Free Georgia, political union in the 

name of God – God is our Truth, the party “Future Georgia”). The program was also 

visited by the members of the parliamentary majority and minority, representatives of 

NGOs, other members of the public and experts. The talk show was also distinguished 

with the diversity of topics. There were following topics discussed during the 

monitoring period: 

 Election environment and election programs of parties; 



10 

 

 Law on covert surveillance and events developed around Rustavi 2; 

 Internal political events related to the signing of the European Union Association 

Agreement; 

 Criminal situation in the country; 

 Salary surplus and bonuses; 

 Topical political processes developed in the country; 

 Campaign about marijuana decriminalization. 

Nino Jangirashvili has been actively engaged in the programs. She asked quite 

demanding and harsh questions, and often asked additional questions to the guests for 

obtaining more detailed information about the issue raised. As observed, the journalist 

was not biased towards any political side. Jangirashvili was equally opposing to all the 

guests and presented different opinions to them. 

As far as there were always several guests invited to the program, the conversation 

would turn into heated debates. In this case Nino Jangirashvili would ask the guest to 

calm down and listen to each other’s opinions. However, despite the attempts, she often 

failed to keep order. There were cases when the guests arbitrarily answered to one 

another, asked questions themselves and did not let each other speak. This is why the 

guests only, or the host and the guests would talk simultaneously, that eventually made 

it difficult for the audience to understand what positions and opinions were stated. 

The journalist did not use hate speech in the program. Besides, she reacted to the hate 

speech used by the guests. For example, Irakli Batiashvili mentioned the word 

“faggots” in the program on May 14, for which Nino Jangirashvili made a remark and 

asked him to be politically correct. 

The format of the program “Barrier” was different on Monday, May 19. The program 

was hosted by the journalist Irakli Kordzaia. The program also participated by the 

representatives of various media, who were also involved in the program, asked quite 

critical questions and represented the opposing positions. 

 

Spectrum Studio  



11 

 

Davit Akubardia’s talk show “Spectrum Studio” is broadcasted via Kavkasia every 

evening. There were 14 programs aired during the monitoring period from May 3 until 

May 23. Davit Akubardia would review the main topics of the day together with the 

guests, and also touch upon non-topical issues as well. Among the guests were: 

members of the government and the parliamentary majority, representatives of the non-

parliamentary opposition, election subjects and mayoral candidates. There was a 

significant number of experts and NGO representatives among the guests. Following 

topics were discussed in the talk show: 

 Problem of IDPs; 

 Election environment and pre-election campaign; 

 Wiretapping; 

 Bonuses issued within the government structures; 

 Economic situation of Georgia; 

 Problems in Tbilisi; 

 Visits of foreign delegations in Tbilisi; 

 Constitutional amendments; 

 Events in Ukraine; 

 Presentation of Davit Zurabishvili’s essays; 

 Letter of cooperatives in the newspaper the Resonance; 

 Outbreak of Meningitis.   

There were diverse topics discussed in the “Spectrum Studio”; however, sometimes 

they lacked current significance. The host would not usually specify the theme of the 

program. Sometimes various issues were discussed within one program or a bloc. 

Correspondingly, the respondents and the host too would often go beyond the topic of 

the discussion. There were cases when there was only one side represented in the 

program, and the guests, who were invited as experts, were selected based on 

subjective criteria. This was evidenced by the host’s favorable attitude to the guests and 

informal dialogue with them. 



12 

 

As a rule, Davit Akubardia was very actively involved in the program. His way of 

hosting the program was not academic: he mostly stated his opinions and discussed the 

issues in a quite “homey” setting. He actively expressed his attitude to the political 

processes and politicians. He often criticized the present and former authorities, made 

direct appeals and statements live. We should especially point out Davit Akubardia’s 

attitude towards Bidzina Ivanishvili – “Bidzina Ivanishvili is a revolutionist, I’m telling 

you, a gigantic man, created by the epoch” (May 5). 

As for the host’s attitude towards the guests, he was mostly loyal to them and often 

positively characterized the guests invited to the studio: “Okay, bro, Okay”, “You are so 

good”; “We are so respectful to each other, with warm attitudes...”; “Oh, you are so 

right?!” The respondents, however, are not always in equal positions. This depended on 

how much the journalist and respondent’s opinions to each other. For example, the 

program of May 20 was hosting Davit Patsatsia, representative of the Georgian Dream, 

who was not given a chance to fully deliver his opinion. It is also noteworthy that Davit 

Akubardia has a habit of interrupting the guest with the purpose of stating his own 

position and proving that it is him who has the right opinion. 

Unlike the guests invited to the program, who mostly did not use hate speech and 

unethical vocabulary, the host often used politically incorrect phrases. He used hate 

speech several times for Mikheil Saakashvili saying “Misha was a malefactor”, “when 

Misha came, this damned man”. He is also using the word “Nazi” twoards the United 

National Movement. Akubardia referred to Arabs in the program on May 9 as “some 

guys [Arabs] wrapped in sheets”. He also mentioned the prosecutor’s office with the 

same tone: “is the prosecutor’s office sleeping or they are castrating themselves.” 

Often the program would mention some information without indicating the source. For 

example “I am fascinated, even the Mtkvari riverbed is sold...” (May 6). “You know, 

they are installing cameras at kindergartens and all the kindergartens are now 

panicking” (May 5). The journalist often told his personal stories or hearsay. 

 

 

Tabula 

Theorem 

There is Tamar Chergoleishvili’s program “Theorem” broadcasted via Tabula twice a 

week (co-author: Salome Barker), which highlights political, economic, social and 



13 

 

cultural topics. This report captures six programs of “Theorem”2. The talk show 

discusses topical issues for the respective period and is related to the events taking 

place in the country. The following topics were discussed during the period from May 3 

until May 23: 

 Antidiscrimination law; 

 Ivanishvili’s charity - a political project or not; 

 How the West should resist Kremlin’s attempt to restore the Soviet Union and 

what Georgia should do; 

 NDI’s poll and political ratings; 

 Security policy of the Georgian authorities; 

 Gela Khvedelidze court judgment; 

 Russia’s soft power – Georgian orthodox church; 

 Government expenses; 

 Increased rate of women’s murder. 

The program invited the guests mostly from the civil sector: political researchers, 

lawyers, psychologists, journalists, sociologists, representatives of NGOs and 

international organizations. Two members of the United National Movement were 

brought live during the program: Givi Targamadze from the Parliament in Kutaisi and 

Gigi Ugulava, who was speaking from the central office of the United National 

Movement. These live broadcasts lasted for 18-20 minutes and the participants were 

answering Tamar Chergoleishvili’s questions. Gigi Ugulava went live at the end of the 

convention of the United National Movement and he had a good opportunity to speak 

about the party’s plans and promises.  

Representatives of the current government or the Coalition Georgian Dream were not 

invited to the studio. Neither were they brought live during the program. In this respect 

the host’s feedback was that the government representatives refused to visit the studio 

and to participate in live broadcasts; and they even sometimes “invented” some reasons 

to avoid the discussion of disputable issues. The position of government members was 

only visible in the news stories inserted in the program, when Tabula’s journalists asked 

                                                           
2 Program of May 1 was rebroadcasted on May 1. 



14 

 

questions to them about various questions, and presented their comments in the talk 

show. Even in these cases the members of the majority and government were not 

presented in a credible way. 

Consequently, the whole line of the program followed the criticism of the present 

government and highlighted the achievements of the former government. The host was 

often represented as a party who was confident in its positions and not as a free and 

impartial journalist. However, her subjective attitude was revealed regarding the issues 

and not regarding the guests of the program. The attitude towards the guests was not 

biased. 

Other than criticism of the government, the talk show also had cases of negative 

presentation of Bidzina Ivanishvili as well. For example, second bloc of the program on 

May 22, which referred to the increased rate of violence against women and that hosted 

the NGOs working on these issues, Chergoleishvili asked a question, if this increased 

number of incidents was related to the aggravated criminal situation in general or not. 

This question was followed by the excerpt from one of the press conferences of Bidzina 

Ivanishvili, where he is answering to the Tabula’s journalist, saying that the crime rate 

may increase due to the universal amnesty, but the population should “take it with 

understanding” and should “cope with this trouble”. It looked as if this excerpt was 

making some indication to the question, although during the discussion the guests did 

not think that it would be reasonable to talk about the linkages between the amnesty 

and the increased rate of violence against women without conducting respective 

research. 

It is noteworthy that the talk show would often become a place of interesting 

discussions, and the invited guests expressed diverse opinions. However, the host had a 

quite free style of talking. When asking a question or making a comment, the phrases 

like this would often be heard: “what are the chances of this politician in general, so that 

to manage demonizing the West with cheap methods and make the Georgian people 

get away from their choice because this will make all the men become faggots?” “The 

Beggar’s Story” is not about a woman who became a prostitute” (May 19). 

 

Focus 

“Focus” is a daily talk show hosted by three people: Salome Ugulava, Nino 

Macharashvili and Irakli Kiknavelidze. They host the program in turn. This report 

covers 17 programs broadcasted from May 3 until May 23.  



15 

 

The topics discussed in the talk show were the follow-up on the events taking place in 

the country. During this monitoring period (May 3-23) they discussed the results of the 

NDI’s polls, and also much time was dedicated to the issue of unlawful wiretappings. 

Besides, the issue touched upon the following issues: 

 Political ratings; 

 Investigation of Davit Kezerashvili’s and Alexander Ninua’s cases; 

 Covert cameras found at Rustavi 2; 

 Election plans of the National Movement; 

 Current political events; 

 Upcoming elections and the processes taking place in the country; 

 Court decision on ousting Gigi Ugulava from mayoral position; 

 Russia’s warning and signing of the Association Agreement; 

 Viral meningitis. 

During this period the program was hosted by the members of the parliamentary 

majority and parliamentary minority, NGO representatives, political scholars, lawyers, 

journalists and experts. Besides, the representatives of the National Movement often 

visited the program. Members of the parliamentary majority also participated in the 

program, but less frequently and the hosts would point out in this respect that they 

were rejecting their offers to participate because of various reasons. Consequently, the 

position of the parliamentary minority and that of the National Movement was more 

often heard in the program. While discussing the topic of elections, the talk show 

hosted the leaders of the Christian-Democratic Movement, New Rights and the 

Georgia’s Way once. 

The guests were basically provided with equal conditions. The hosts’ questions were 

about the topics of the discussion and the guests were able to express themselves. 

However, compared to the representatives of the United National Movement, in some 

cases there was more ‘attack’ felt against the members of the majority.  

The hosts of the “Focus” did not use hate speech or unethical vocabulary. Neither did 

the guests use such expressions. 


