
 

1 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 

Election Monitoring of TV Channels 

News Releases  

June 15-30, 2014 

 

In connection to the local elections of 2014, CRRC Georgia implemented the media 

monitoring within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”, 

funded by the EU-UNDP program. The monitoring started on April 15 and ended on 

June 30. The monitoring was performed for the main evening news releases on Channel 

One of the Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi, Maestro, Kavkasia and TV3. 

This report describes the media monitoring results for June 15-30. 

Following key findings were revealed as the result of monitoring of main evening news 

releases on televisions during this period: 

 News on majority of channels was analytical and informative. Critical stories 

were also prepared. However, the objects of criticism differed from channel to 

channel. Maestro and TV3 prepared critical stories for the government, also for 

government members. However, negative attitude towards the government was 

more observed on Rustavi 2. Stories broadcasted via Kavkasia were mostly dry 

and were focused on reporting the facts.  

 All the channels provided quite extensive and detailed coverage of the Election 

Day. They showed the conduct of elections, voting by politicians, exit poll 

results, evaluations by politicians and experts, etc. 

 Almost all the channels allocated quite much time and provided detailed 

coverage to the topic of the Association Agreement, the signature process and 

evaluations. 

 During this monitoring period, there was quite a high rate of positive tone 

observed towards the Prime Minister on the majority of the channels, which was 

basically caused by his interviews and evaluations of the Association Agreement, 

also by his evaluations and comments about the elections.  



2 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

 Coverage time of the election subjects decreased after the elections on all the 

channels, and so did the share of positive tone observed towards them.  

The following election-related events were extensively covered in the monitored main 

news releases during this monitoring period: Davit Narmania’s mother, who was 

accused of rigging the elections, videos disseminated by the United National Movement 

on rigging the elections, distribution of mandates and positions at Sakrebulos, visit of 

the Armenian President, scandal related to Irma Nadirashvili and Zurab Japaridze, 

bonuses at Tbilisi Sakrebulo, Nato-Georgia relations, Association Agreement, rerun at 

14 constituencies, probable debates between Davit Narmania and Nika Melia, new 

charge against Gigi Ugulava, relationship with breakaway regions, etc.  

Note: Due to the different format - longer news releases on the Election Day, quantitative data of 

June 15 are not included in the charts, because we did not want these outliers to distort the 

general trend for this period. 

 

Channel One of the Public Broadcaster  

Other than the important ongoing events, Channel One of the Public Broadcaster laid a 

big emphasis on the elections and its results in its main evening news releases during 

the period of June 15-30. The broadcasted news was mostly informative and analytical, 

and represented different opinions about a particular issue. A visit of the Armenian 

President to Georgia was being extensively covered for two days (June 18 and 19). 

There were analytical stories broadcasted about Armenia’s membership to the Customs 

Union, also about signing the Association Agreement by Georgia and what impact it 

would have on Georgian-Armenian relations. It is noteworthy that quite a big attention 

was allocated to the Association Agreement and relationship of Georgia to the 

European Union. There were extensive interviews with foreign and Georgian politicians 

in connection to this topic. Analytical stories were prepared clarifying what the 

Association Agreement was about, how it can benefit Georgia, and what obligations 

Georgia is undertaking, and the EU history as well. There were also similar stories 

about the NATO. 

The issue of bonuses of Sakrebulo’s members and its chairperson was covered quite 

broadly and analytically (June 19). Shikhiashvili’s comment and evaluations by the 



3 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

Coalition and the minority were shown together with Sakrebulo member’s different 

approaches to the big bonuses. The story was balanced and creative enough. 

The conduct of elections was covered in details on the Election Day. There were live 

broadcasts from the offices of various parties, both ruling and opposition ones, showing 

their comments and evaluations about the process and results of the elections. They also 

showed voting by party leaders, and various constituencies where the election results 

were appealed. The news programs also contained stories about violations or 

confrontations. The news release on June 16 was almost completely focused on the 

elections. They highlighted in details who got how much percent in which district, 

where the second round was to be expected and what evaluations the politicians made. 

At the end of the day, the coverage of the Election Day was quite balanced. 

As for the time allocated to the subjects, the biggest time was dedicated to the 

government (33%) during the period of June 16-30, followed by the United National 

Movement (24%) and the Coalition Georgian Dream (19%). It is noteworthy that the 

Prime Minister, to whom 27 minutes were dedicated in total, had quite high rate of 

positive tone – 69%. Relatively less time was dedicated to the President – 4%. However, 

57% of this time was a positive coverage.  

 

As for the coverage of mayoral candidates, quite little time - in total 12 minutes were 

allocated to them after the elections, as compared to the previous period. Out of this 



4 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

time, 6 minutes were dedicated to Davit Narmania, 3 minutes – to Nika Melia. Other 

candidates got one minute each. The first two candidates had pretty equal share of 

positive tone: Davit Narmania – 33 percent, and Nika Melia – 30 percent.  

 

 

 

Adjara TV  

Adjara TV basically provided the objective coverage of topics in its main evening news 

programs during June 15-30 inclusive. The journalists did not demonstrate bias and 

they were focused on fact reporting. The stories and subjects represented in the news 

actually provided the arguments and evaluations of the parties in a balanced way. 

The twists and turns of the second round, also the distribution of seats in the Sakrebulos 

of new convocation were actively covered in during this period. As for the Election 

Day, Adjara TV provided a detailed coverage about the events taking place through the 

Autonomous Republic of Adjara, conduct of elections and observed violations. 

Performance of Sakrebulos of previous convocations and the adopted decisions were 

summarized as well. 

Significant part of the covered time was again dedicated to the stories on social topics. 

We observed a trend that the journalists would follow up the development of a 



5 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

concerned topic during the whole week and keep the audience updated. One of the 

topics like this was the confrontation between Medea Vasadze, member of the Supreme 

Council of Adjara and Jaba Ananidze, journalist of the TV Company Channel 25, which 

was actively covered by the news programs of the Adjara TV. In general, this story was 

told in the news in a balanced way, many sources were shown and there was no bias of 

the journalist. Much time was also allocated to the topic of signing the Association 

Agreement between Georgia and the European Union. There was an analytical story 

prepared, and Irakli Sesiashvili was invited to the studio in connection to this topic. 

As for the time allocated to the subjects, in this respect the most coverage was provided 

for the Coalition Georgian Dream (35%) and the United National Movement (25%). 15% 

of the total time was dedicated to the government, and 8% - to the government of the 

Autonomous Republic of Adjara. Unlike the previous monitoring periods, number of 

stories on election topics decreased during June 16-30, inclusive, which found its 

reflection on the rate of positive tone. This rate was almost equal in case of the Coalition 

Georgian Dream (17%), the government (18%) and the government of the Adjarian 

Autonomous Republic (18%). the rate of positive tone is 13% for the United National 

Movement. As for the negative tone, it is equal for the most frequently covered subjects 

and it ranges between 4-6%.  

 

Coverage of mayoral candidates decreased after the elections. During the period of June 

16 until June 30, inclusive, in total 8 minutes were allocated to them, where the most 



6 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

frequently covered mayoral candidate was Giorgi Ermakov (49%) and Giorgi 

Diasamidze (41%). The share of positive tone is almost equal for them. The negative 

tone was observed only in case of Giorgi Ermakov – 3%. 

 

 

Rustavi 2  

The news broadcasted by the Rustavi 2 in its main evening news programs during June 

15-30, inclusive, were mostly dedicated to the elections. However, there were several 

topics, which have been covered quite extensively and analytically for several days, for 

example, the topic of the Association Agreement, which was intensively covered in 

main news releases for several days. Rustavi 2 also provided live broadcast of the 

speeches of the Prime Minister, the President and the Speaker of the Parliament from 

the concert dedicated to the signing of the Association Agreement on June 27. The same 

day, they hosted Mikheil Saakashvili (live broadcast from the US) for their weekly topic, 

who talked about the Association Agreement. In addition, Irakli Gharibashvili and 

Maia Panjikidze were also brought live as well. 

There was quite active coverage for several days of the arrest of Zurab Japaridze and 

Irma Nadirashvili in Azerbaijan. Stories about this topic were pretty negative towards 

the authorities. Irma Nadirashvili was invited to the program on June 20 and this topic 

was discussed in details. Nadirashvili was blaming the government of the happenings.  



7 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

In general, Rustavi 2 maintained the trend of broadcasting stories and topics, majority 

of which was negative to the government. Topic of elections was also covered in the 

similar context. Government and the Coalition Georgian Dream were negatively 

portrayed in almost all the stories about the elections. The emphasis was mostly laid on 

violations and rigging of the elections in these stories, also on having the CEC 

influenced by the government. In connection to the elections, the main topic was related 

to the likelihood of the second round between Narmania and Melia.  

This very context was used for covering Gigi Ugulava’s case and his charges; also, 

breaching of moratorium, claiming that Gigi Ugulava was charged during the elections. 

There were experts, whose speeches made it clear that the authorities broke the 

moratorium. 

As for the subject coverage times, in total, 6 hours and 23 minutes were allocated to 

them during June 16-30, inclusive. 39% of this time was dedicated to the United 

National Movement, followed by the Coalition Georgian Dream – 22%, and the 

government – 20%. The Prime Minister got less time – 8 percent, and other subjects – 3 

percent and less. As for the coverage tone, the highest rate of negative tone was 

observed for the Coalition Georgian Dream and the government – 11 and 12 percent.  

 

As for Tbilisi Mayoral candidates, in total 21 minutes were allocated to them after the 

elections. Largest portion of time was dedicated to Kakha Kukava – 7 minutes, followed 



8 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

by Davit Narmania – 5 minutes, and Nika Melia – 3 minutes. Melia and Narmania had 

almost equal share of positive coverage (12 and 10 percent). However, it is noteworthy 

that only Davit Narmania had higher rate of negative tone – 17 percent. 

 

 

 

Imedi 

News programs of Imedi were balanced and objective during the period of June 15 – 

June 30. Positions of various political sides, NGOs and civil sector were represented in 

the news. The stories were characteristic with neutral tone and impartiality to any of the 

sides. Analytical and informative stories were prepared about the actualities. 

Quite much time was allocated to the topic of signing the Association Agreement 

between Georgia and the European Union. Several analytical stories were prepared 

about that. On June 27, when the Association Agreement was signed, the EU experts 

were invited to the news program. Questions about the EU relations asked by the hosts 

of “Chronicle” were also answered by the Prime Minister Irakli Gharibashvili. 

Election process was actively covered on the Election Day, and the turnout of voters 

was reported. Results of the exit polls, commissioned by Imedi were announced at the 

end of the day. The evening news programs provided live broadcasts with the 



9 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

representatives of various political parties and Tbilisi mayoral candidates. All the major 

mayoral candidates of Tbilisi had a chance to speak live. After the elections, there was 

much time allocated to the discussion of election results, evaluations of politicians and 

experts, also violations and inaccuracies revealed in the election process, also to the 

probability of the second round in some cities and municipalities. 

As for the subject coverage, the most time was allocated to the following subjects – the 

United National Movement (26%), the Coalition Georgian Dream (22%), the 

government (18%) and the Prime Minister (16%). Compared to the previous monitoring 

periods, high rates of positive tone decreased. The Prime Minster is an exception with 

41% of positive tone out of all the time dedicated to him1. Positive tone was 17% in case 

of the government. This rate was almost equal for the United National Movement (7%) 

and for the Coalition Georgian Dream (9%). As for the negative tone, the highest rate 

was reported for the Coalition Georgian Dream (16%) and the lowest – for the Prime 

Minister (5%).  

 

 

 

                                                           
1 This is caused by his positive evaluation expressed at the signing of the Association Agreement. 



10 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

During the period of June 16 until May 30, inclusive, the most frequently covered 

subjects were the Tbilisi Mayoral candidates in news programs on Imedi. In total, 17 

minutes were allocated to them. The most frequent coverage was provided for Davit 

Narmania (34%) and Nika Melia (28%). The highest rate of positive tone was observed 

for Nika Melia (38%) and – negative tone – for Davit Narmania (10%).   

 

 

 

Maestro 

Stories broadcasted by the news programs on Maestro were balanced during June 15 – 

June 30, inclusive. The stories were moderately critical and demanding towards the 

authorities and the opposition as well. 

There was an extensive news program dedicated to the Election Day, where the main 

emphasis was laid on Tbilisi. Comments of Tbilisi Mayoral Candidates and offices of 

their parties were represented one by one. The audience had an opportunity to get 

familiar with the results of exit polls conducted by Rustavi 2 and Imedi. Comments of 

various parties were highlighted about the exit poll results and reported gaps. There 

were also several analytical stories about the history of elections in the independent 

Georgia, the essence of self-governance, its functions and importance.   



11 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

Significant time was allocated to the Association Agreement between Georgia and the 

European Union. Future relations between Georgia and the EU were discussed in 

details on June 27, showing the evaluations by politicians and experts regarding these 

events.  

The most frequently highlighted subjects on Maestro were: the United National 

Movement (27%), the Coalition Georgian Dream (26%), the government (24%). The rate 

of positive tone was 4% for the United National Movement, and 11%-11% for the 

Coalition Georgian Dream and the government. As for the negative tone, it was almost 

equal among the most frequently covered subjects and ranged between 6-9%. There was 

quite a big share of positive tone reported for the Prime Minster – 48 percent, which is 

explained by his comments expressed on the day of signing the Association Agreement.  

 

The most frequently covered subjects were the Tbilisi mayoral candidates from June 16 

until June 30, and in total 11 minutes were allocated to them. Among them the biggest 

share of time was dedicated to Davit Narmania (42%) and Nika Melia (29%). In 

addition, Nika Melia has the highest rate of positive tone – 46%. As for the negative 

tone, it was observed only in case of Davit Narmania – 13%.  



12 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

 

 

Kavkasia 

News releases of Kavkasia were neutral and informative from June 15 until June 30, 

inclusive. However, majority of news was distinguished with reporting dry facts only, 

without broadcasting analytical stories. 

Evaluations of experts and politicians about the election results were actively covered 

during the post-elections period. Election violations and likelihood of the second round 

were also highlighted. Signing of the EU Association Agreement was covered 

superficially, only providing the brief evaluations by politicians and comments of the 

ruling team and experts. We again observed technical problems, and the respondents in 

the stories often were not identified.  

According to the allocated time, the first two subjects were the government (32%) and 

the United National Movement (27%), followed by the Coalition Georgian Dream (19%) 

and the Prime Minister (9%). Among them the highest tone is observed for the Prime 

Minister – 46%, and also the government has higher rate of positive coverage – 17%. As 

for the negative tone, the lowest rate was observed for the Prime Minister (3%), and 

other three subjects got almost equal rates ranging from 8 to 11%.  

 



13 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

 

 

Kavkasia most frequently covered the Tbilisi mayoral candidates in its news programs 

from June 16 until June 30 – in total 16 minutes. Among them the most frequently 

covered candidate was Davit Narmania (40%), and the remaining time was allocated 

almost equally on other candidates. As of the tone-based allocation of time, the highest 

rate of positive tone was observed for Davit Narmania (50%). He also had the highest 

rate of negative tone – 4%. 

 



14 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

 

 

TV3 

TV3 highlighted the actualities in its news programs from June 15 until June 30, with 

analytical stories. There was critical attitude observed in the stories towards the 

authorities, also towards the opposition as well. 

The news programs were completely dedicated to the elections on the Election Day, on 

June 15. The process of elections was shown in various regions, and exit poll results 

were announced for the audience. As of the post-election period, TV3 laid emphasis on 

election violations. Some of the stories provided negative coverage of the 

representatives of the Coalition Georgian Dream and the United National Movement, 

who were blamed of rigging of elections. 

During this monitoring period, much time was dedicated to the signing of the 

Association Agreement between Georgia and the EU. Contents of the Agreement were 

discussed on June 27, showing the signing of the Association Agreement, with the 

evaluations of politicians and experts. 

As for the subjects coverage, the biggest time was allocated to the United National 

Movement (28%), the government (22%), the Coalition Georgian Dream (22%) and the 

Prime Minister (16%). The highest rate of positive tone was observed for the Prime 



15 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

Minister – 63%, caused by his direct speech about the Association Agreement and the 

elections result. The lowest rate of positive tone was observed for the United National 

Movement – 5%. The highest rate of negative tone was reported for the United National 

Movement and the Coalition Georgian Dream – 17%-17%, and the lowest – for the 

Prime Minister – 3%.   

 

 

 

TV 3 most extensively covered the Tbilisi mayoral candidates during the monitoring 

period of June 16-June 30, allocating 7 minutes to them in total. Most part of this time 

was dedicated to the two candidates Davit Narmania and Nika Melia. We need to point 

out that the time dedicated to Nika Melia was 100% neutral, as for the time dedicated to 

Davit Narmania, the rate of positive coverage was 3%, and the rate of negative coverage 

– 35%. 

 



16 
CRRC – Election Media Monitoring (June 15-30, 2014) 
 

 

 

Conclusion 

During the period of June 15 until June 30, the TV channels laid main emphasis on the 

Election Day and its results. All the channels provided detailed and extensive coverage 

of the election process on June 15, highlighting the exit-poll results and evaluations of 

politicians and experts. Starting from June 16, the main topic was the likelihood of the 

second round in several cities. On this background we need to point out that the 

coverage of candidates decreased as compared to the previous periods, and quite little 

time was allocated to them after the elections. 

The Association Agreement and related activities were quite actively and broadly 

covered during this period. News programs of all the channels showed the comments 

and evaluations of political parties and candidates participating in the elections. 

Analytical and informative stories were prepared on the majority of channels, 

providing clarification about this document, its contents and importance, and what 

changes it could bring to the country. Consequently, the Prime Minister has quite high 

rate of positive tone on almost all the channels, due to his interviews and positive 

evaluations. We did not observe any special violation of journalistic standards or ethical 

norms during the monitoring period.  


