
 

1 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Election Monitoring of TV Channels  

News Releases 

May 24 - June 14, 2014 

In connection to the local elections of 2014, CRRC Georgia continues its media 

monitoring within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”, 

funded by the EU-UNDP program. The monitoring started on April 15 and will last 

until June 30, inclusive. Main evening news releases are monitored on the following 

channels: Channel One of the Public Broadcaster, Adjara TV, Rustavi 2, Imedi, Maestro, 

Kavkasia, TV3. This report contains the media monitoring results from May 24 through 

June 14. 

Monitoring of main evening news releases on televisions revealed following key 

findings during this period: 

 Majority of the channels prepared critical stories about the government and the 

officials. Negative attitude towards the government was more observed in the 

news releases of Rustavi 2. Such patterns were not that evidently observed on 

other channels. 

 There was quite high rate of positive tone observed for the Prime Minister on 

most channels during this monitoring period, which was caused by his election 

activities, press conferences and official closure of the campaign. 

 Most of the channels often covered the activities of election candidates. However, 

the election topic was discussed in a more general political context on Rustavi 2 

and Maestro, and it was less focused on daily coverage of candidates. 

 One of the topical issues for this period was the incident of Gardabani, which 

was reported by all the channels (except the Adjara TV). It is notable that this 

case was reported differently on various channels. After watching different news 

releases, the viewer would get different impression about what happened in 

Gardabani and why it happened. Some channels laid emphasis on political 

considerations and labeled the incident with political confrontation. Some 

channels provided neutral coverage and discussed several versions in the stories. 



2 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 Adjara TV allocated more time to the Batumi mayoral candidates, as before.  

The monitored main evening news releases intensively reported the election events 

during this monitoring period. Campaigns and speeches of the candidates, election 

statement of the government and opposition parties, etc., many other actualities and 

important topics were covered in connection to the events taking place in the country. 

For example: May 26, Association Agreement and related details, foreign relations and 

official visits, court trials, press conference of the Prime Minster, NATO integration and 

MAP, marijuana decriminalization, viral meningitis, natural disasters in various regions 

of Georgia, world championship, etc. 

 

Channel One of the Public Broadcaster  

Almost all the stories were balanced in the main evening news releases of the Channel 

One of the Public Broadcaster during the period from May 24 through June 14. Majority 

of the reports highlighted the opinions of the government, the opposition of experts as 

well. However, there were some cases in the election reports, where some particular 

parties were talking about the influence and the position of the other party was not 

presented. The stories broadcasted via the main news releases of the Channel One were 

mostly informative and analytical, and the delivered information was exhaustive. Court 

trials of the members of the former government were covered quite intensively. In 

addition, there were many stories about the visits of Georgian government and foreign 

diplomats. 

The Gardabani incident was reported in a quite neutral way. The journalists said that 

there were several versions about what had happened – some explained the incident 

with political motivations, others – with ethnic ones. However, the stories also 

mentioned that it was just a trivial fight among the youth. Comments of the governer 

and the Gardabani candidate of the United National Movement were shown. Besides, 

opinions of the representatives of the Coalition Georgian Dream and the parliamentary 

minority were also reported, and opinion of the local population was shared as well. In 

total, the story was quite balanced and neutral. The viewer had an opportunity to hear 

the opinions of various parties. 

Journalists of main evening news releases of the Channel One are quite neutral, and 

there is no bias observed in their texts ever. However, the programs broadcasted at 

weekends are slightly different, where the host’s text was a bit more judgmental. 



3 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

As for the time allocated to the subjects, quite equal time was allocated to the United 

National Movement (26%) and the government (24%). They are followed by the Prime 

Minister with 12 percent and the Coalition Georgian Dream with 11 percent. Other 

subjects got 7 percent and less. Like the previous monitoring period, here the share of 

positive tone is quite high in regards to all the subjects, which was due to the election 

themes.  

 

 

 

As for the coverage of mayoral candidates, Channel One of the Public Broadcaster had 

quite intensive reports about the election campaigns not only in Tbilisi, but also in other 

self-governing cities. This topic was more emphasized in the programs at weekends. 

There were live broadcasts in the talk shows, also there were some stories about the 

mayoral candidates of various self-governing cities. Election meetings were highlighted 

as well. In total, news releases of the Channel One allocated 1 hour and 4 minutes to the 

Tbilisi mayoral candidates during this monitoring period. Nika Melia is ahead of others 

according to the allocated time (17 minutes). Davit Narmania, Dimitri Lortkipanidze, 

Kakha Kukava and Sergo Javakhadze have almost same time indicators – 8 and 7 



4 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

minutes. Other candidates got less than 2 minutes. As for the share of tones, the positive 

tone is more than 56% in case of all the candidates. It is noteworthy that none of the 

candidates were covered with negative tone.    

 

 

 

Adjara TV  

According to the results of this monitoring period (May 24 – June 14), main evening 

news releases of Adjara TV were balanced and objective. The journalists did not try to 

portray any of the sides negatively or positively, and they were focused on fact 

reporting. 

With the elections got closer, the Adjara TV provided even more active coverage of the 

election campaign. The stories about the electoral subjects were distinguished by being 

balanced and informative. The channel provided information to the audience almost 

every day about the election activities of various candidates. In these stories the 

journalists were trying to show the candidates’ promises and discuss their election 

programs. Other than the key political subjects, representatives of other political forces 



5 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

and independent candidates were actively covered as well1. There was much attention 

allocated to the coverage of social problems, local and infrastructure issues.   

It is noteworthy that the Adjara TV often did not respond to some important events 

taking place throughout Georgia. For example, there was no coverage of the 

confrontation in Gardabani on May 28, or the incidents related to the members of the 

National Movement in Marneuli and Zugdidi. However, there was a report about the 

similar incident that took place in Batumi and they invited Gigi Ugulava to speak about 

this issue in the evening release on June 7. 

As for the time allocated to the subjects, here the most time was dedicated to the two 

political parties – the United National Movement (22%) and the Coalition Georgian 

Dream (19%). Besides, the Prime Minister (12%), the government (10%) was also among 

the top-four subjects based on the allocated time. Together with the increased number 

of stories on election topics, almost all the subjects had high rates of positive tone. 

Among the above-mentioned subjects, the Prime Minister has the highest rate of 

positive tone – 75%. The negative tone was reported basically for the most often covered 

subjects, where the government has the highest rate (13%). 

 

                                                           

1 For example, they invited Irakli Ghlonti, leader of “Irakli Ghlonti - Reformers” to the studio on June 1. 



6 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

Like the previous monitoring periods, the Adjara TV most actively covered the Batumi 

mayoral candidates from May 24 until June 14, inclusive. In total, 59 minutes were 

allocated to the candidates. Among them Giorgi Ermakov has the highest rate (39%). 

Other mayoral candidates were also broadly covered, getting 29% of the total time.2 

While reporting about the election campaign, the candidates were mostly covered 

positively, which found its reflection on the high rates of positive tone. It is noteworthy 

that we observed the negative tone only in case of Giorgi Ermakov – 5%.  

                                                           

2 There was a candidate from the People’s Party – Jumber Tavartkiladze invited to the program on June 2, 

and also a broad story was dedicated on June 5 to Teimuraz Melkadze, mayoral candidate of the Patriots 

Alliance. 



7 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

Rustavi 2  

Main evening news releases of Rustavi 2 were mostly broad, informative and analytical 

during the monitoring period. The stories were often preceded with the overview of 

previous details linked to the case, which made the contents of the story clearer to the 

audience.  

The stories laid main emphasis on the government, the Coalition Georgian Dream and 

the United National Movement. There were critical stories about the government and 

the authorities that stood out in the main releases, as they were loaded with negative 

context. They emphasized the tension between the Prime Minister and the President. 

The Prime Minister’s press conference had very detailed coverage. Main focused was 

targeted to several particular issues raised by the Prime Minister. There were comments 

of experts and opposition representatives after covering each issue. In total, the report 

about the press conference was critical and at the same time contained negative tone 

towards the Prime Minister.  

On the other hand, the United National Movement and their activities were quite 

intensively and positively covered in most cases. For example, there was a report about 



8 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Giorgi Margvelashvili’s visit to the inauguration of the Ukrainian President on June 7, 

also his meetings and comments. Besides, Mikheil Saakashvili’s visit to the same 

ceremony was also shown in a quite positive context, where he came with his family, 

showing the people gathered around him, chanting “Gruzia” (Georgia).  

Like other channels, Rustavi 2 also covered the confrontation in Gardabani (May 29, the 

story number one). The Gamgebeli was speaking about the provocation arranged by the 

United National Movement. However, the candidate of the United National Movement 

rejects this. The local population and the incident participants reject any political 

consideration and they are saying that this was just a casual fight and 

misunderstanding. Despite this, the journalist made such an introduction to the story: 

“The fight started between the representatives of the Georgian Dream and the National 

Movement. This is another fact of physical attack before the elections, but this time with 

many people involved.” the journalist related similar text during the story again. 

As for the subject coverage time, in total 9 hours and 12 minutes were dedicated to them 

from May 24 until June 14. 34% of this time was allocated to the United National 

Movement, which was followed by the government – 21%, the Coalition Georgian 

Dream – 18% and the Prime Minister – 13%. Other subjects got 5 percent and less. As 

for the coverage tone, the Prime Minister had the highest rate of negative tone – 24 

percent. However, it is noteworthy that at the same time he had the highest rate of 

positive tone among all the four subjects – 28 percent.   



9 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

The election topics were discussed mostly in the context of general politics. There were 

fewer reports about the activities and campaigns of candidates. The emphasis was laid 

on the election pressure and physical assault, basically against the United National 

Movement.  

During this period there was quite much time dedicated to the deregistration of 

Akmamed Imamkuliev, candidate of the United National Movement. The main context 

in the stories was constructed on the unlawful removal of his candidacy, where the CEC 

was presented quite negatively. In this respect they invited a lawyer of the 

Transparency International – Georgia about this issue. Despite she was trying to clarify 

why the CEC made such a decision, the host Giorgi Gabunia often interrupted her, 

drew his own conclusions and said that it was an unlawful decision. 

As it was mentioned above, quite little time was dedicated to the mayoral candidates in 

main evening news releases on Rustavi 2, in total 9 minutes. The allocated time was 

distributed like this: Nika Melia and Kakha Kukava – 3-3 minutes, Davit Narmania – 2 

minutes and Dimitri Lortkipanidze – 1 minute. Kakha Kukava and Dimitri 

Lortkipanidze were covered in a completely neutral context. As for Melia and 



10 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Narmania, they have quite a big share of positive coverage. It is noteworthy that only 

Davit Narmania had negative coverage – 16%.  

 

 

 

 

Imedi 

During the period of May 24 until June 14, inclusive, the news releases on Imedi were 

distinguished by being balanced, with its broad spectrum of covered topics and balance 

among the represented sides. The journalists tried to be as objective and neutral as 

possible. Even when the politicians criticized their activities, Imedi’s journalists 

reported it in a quite neutral and balanced way (for example, Prime Minister’s acute 

criticism of journalists on June 4, and Nino Burjanadze’s evaluation on May 27). 

Imedi reported the Gardabani incident of May 29 without providing any evaluation. 

The story discussed the confrontation in details, showed both sides of the conflict and 

also their versions of what has happened. It was clearly seen even from the story that 



11 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

the local population was happy with cohabitation and that this incident was free from 

political considerations.  

Imedi allocated quite much time to the coverage of Irakli Gharibashvili during May 24 

until June 14; namely, he was brought live while presenting the candidate Gamgebelis 

on June 9 in Adjara, and summarizing the election campaign of the Georgian Dream at 

the Sports Palace on June 13. It is worth noting that there was also the similar event of 

the United National Movement, though less time was dedicated to its coverage. 

The time allocated to the Prime Minister’s live broadcasts found its reflection on the 

time allocated to the subjects, where Irakli Gharibashvili had 27% of the total time. 

Significant time portion was also dedicated to the United National Movement (25%) 

and the government (21%). The Prime Minister’s live broadcast, where he was speaking 

about the election program and promises, resulted in the highest rate of positive tone, 

which totaled 58%. The highest rate of negative tone was used for the United National 

Movement and the Coalition Georgian Dream – 15%.  

 

As for the mayoral candidates, the most time was dedicated to the Tbilisi Mayoral 

Candidates – 18 minutes in total. We need to point out the high rate of positive tone, 

which was characteristic to the mayoral candidates, as it was caused by the coverage of 



12 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

election campaigns. As for the negative tone, it was observed only in case of Davit 

Narmania – 7%.  

 

 

 

Maestro 

Maestro responded to all the actualities and main events of the country in its main news 

releases from May 24 until June 14. It is possible to say that basically we did not observe 

any bias to any political side. Critical stories were made about the current and former 

authorities, though without any negative context. There were many analytical stories 

about various issues. Despite the severity of covered topics, the journalists did not try to 

aggravate the issue even more; neither did they attempt to present any side in a 

negative or positive context. 

Maestro provided a balanced and neutral coverage about Gardabani incident. They did 

not lay emphasis on political or ethnic confrontation. Comments of the local population 

were reported, who were saying that this happened because of a trivial argument. 



13 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Daily actualities were discussed more broadly and in details together with the guests 

invited to the studio. The journalists were quite demanding and critical to all the guests 

in this part of the program. They tried to act in opposition to them and to discuss 

various positions in the program. 

We need to point out the program of June 7, hosted by Khatia Kvatadze, where Mikheil 

Saakashvili was brought live. The live broadcast lasted for a quite long time. The 

journalist mentioned in the beginning of the live broadcast that the conversation would 

be about the foreign policy, as asked by the respondent. However, many questions were 

asked about the home affairs, current government and the situation during Mikheil 

Saakashvili’s presidency. The journalist often interrupted him, and her questions and 

tone was extremely ironical. 

As for the time allocated to the monitoring subjects, 9 hours and 25 minutes were 

allocated to them from May 24 until June 14. The time was distributed basically among 

4 subjects the following way: the United National Movement – 32%, the Coalition 

Georgian Dream – 23%, the government – 21%, and the Prime Minister – 12%. Other 

subjects got 3% of the total time or less. Neutral tone prevails on Maestro. The highest 

rate of positive tone was reported for the Prime Minister – 36% out of these four 

subjects. As for the negative tone, the United National Movement and Irakli 

Gharibashvili got almost equal – 12 and 13 percent.  



14 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

As for the mayoral candidates, main news releases on Maestro did not provide daily 

coverage of candidate activities and meetings. However, there were stories presenting 

the plans of mayoral candidates in various cities, and election environment was also 

highlighted. There was a story broadcasted on May 30 and 31 about mayoral candidates 

of Telavi and Ambrolauri. All the candidates and their programs were shown. Besides, 

there was a summary story about the election campaigns of main parties on June 13, 2 

days before the elections. 

The time allocated to the Tbilisi mayoral candidates during this period (in total 36 

minutes) was allocated basically among 4 candidates. These are: Asmat Tkabladze (9 

minutes), Kakha Kukava (8 minutes), Nika Melia (7 minutes) and Davit Narmania (7 

minutes). Positive tone prevails in all these cases, and three of them also had small 

share of negative tone except Asmat Tkabladze.  

 



15 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

Kavkasia 

Main news releases on TV Kavkasia were neutral, informative and balanced from May 

24 until June 14, inclusive. The journalists were trying to present all the sides involved 

in the fact, and to report all the details exhaustively. Despite this, majority of programs 

was distinguished with the delivery of dry facts and analytical stories were less 

observed. Intensive reports were provided about the election campaign and meetings of 

various candidates with population. 

The Gardabani incident was reported in the news releases on Kavkasia without political 

bias. The journalists were trying to cover this event with many facts and comments, and 

they did not make judgmental statements about the confrontation. 

Like the previous reports, the list of most frequently covered stories remains 

unchanged. Almost equal time portions were dedicated to the government (25%) and 

the United National Movement  (22%). They are followed by the Prime Minister (17%) 

and the Coalition Georgian Dream (15%). The Prime Minister has the highest rate of 

positive tone among these four subjects – 45%, and the lowest – to the United National 



16 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Movement – 14%. As for the negative tone, it is almost the same for the first three 

subjects (11%-12%), and it reaches 16% in case of the Coalition Georgian Dream.  

 

The news releases most often reported about the Tbilisi mayoral candidates, to which 30 

minutes were dedicated in total. Increased direct coverage of election campaign and 

candidates resulted in the high rates of positive tone. The most time was allocated to 

Davit Narmania (32%) among the mayoral candidates, who also had the highest rate of 

positive tone – 90%. Nika Melia also had quite high rate of positive tone - 87%.  



17 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

TV3 

Evening news releases of TV3 were distinguished with active and critical coverage of 

the national events from May 24 until June 14, inclusive. Much time was allocated to the 

election campaign, meeting of candidates with the population and election violations. 

TV3 was equally critical in these stories towards the representatives of the government, 

the Coalition Georgian Dream, also the United National Movement. Besides, there were 

analytical stories about influencing the electoral subjects, usage of administrative 

resources during the elections and about the Tbilisi mayoral candidates. 

While covering the Gardabani incident, the host of the TV3 referred to it as a politically 

biased confrontation, which has something to do with the National Movement.3 

However, it was clarified in the story that the confrontation started on ethnical grounds 

between the Azeri and Georgian youth. However, the local population was aggressive 

to the journalists because they gave political coloring to the incident. The story also 

                                                           

3 Story about May 29 – “Confrontation on political grounds lasted late at night. This morning the protest rally of 

one part of the ethnic Azeris was announced by the National Movement, but later this was said to have been an 

ethnic confrontation”. 



18 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

showed the mutual allegations of the representatives of the National Movement and the 

Georgian Dream, as they were blaming each other of provoking the conflict. 

The most time was allocated to the United National Movement (27%), the government 

(25%), the Coalition Georgian Dream (16%) and the Prime Minister (13%) during this 

monitoring period. The highest rate of positive tone was reported for the Prime 

Minister – 43%, and the lowest one – for the National Movement – 12%. High rates of 

negative tone were observed for the Coalition Georgian Dream (19%) and the National 

Movement (22%).  

 

 

As for the mayoral candidates, the biggest shares of time were allocated to the Tbilisi 

mayoral candidates – in total 26 minutes. The most coverage was provided about Davit 

Narmania, Kakha Kukava, Nika Melia and Dimitri Lortkipanidze. Stories about the 

mayoral candidates were mostly focused on election meetings, which were reflected in 

high rates of positive tone.   



19 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

 

 

 

 

 

Conclusion 

The majority of channels prepared critical stories about the government members and 

officials during the period of May 24 until June 14, inclusive. Unlike other channels, 

negative attitude towards the government was observed at a larger extent in main news 

releases on Rustavi 2. 

There were quite high rates of positive tone observed for the Prime Minister during this 

period, which was basically caused by his activities. His press conference and official 

closure of the election campaign coincided with this monitoring period. 

As for the election environment and activities of candidates, majority of the channels 

often highlighted their activities. However, some channels, for example, Rustavi 2 and 



20 
CRRC – Election Media Monitoring (May 24 – June 14, 2014) 

Maestro discussed the election topic in a more general political context, and they were 

less focused on daily coverage of the candidates. 

Gardabani incident was one of the most topical issues on all the channels during this 

period. This fact is interesting because various channels covered it differently. The 

viewers would have different impressions about what happened in Gardabani and why 

after watching the news release on various channels. Some channels reported this 

incident quite neutrally, but others called it a political confrontation. 


