


1 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections 

18 June - 18 November 

 

 

 

 

 

                                                                



2 
 

The Human Rights Centre (HRIDC)  is a non‐governmental human rights organization, without any political or 
religious affiliations. The purpose of HRIDC is to increase respect for human rights and fundamental freedoms 
in Georgia, as well as to contribute to the democratic development of the country. 
 
HRIDC implements projects to ensure compliance with human rights laws and standards. We cooperate with 
international organizations and local organizations which also share our view that respect for human rights is a 
precondition for sustaining democracy and peace in Georgia. 
 
 
 
 
 

 

Edited by: Ucha Nanuashvili 
                   Aleko Tskitishvili 
                   Nino Tsagareishvili 
                          
Monitors: Salome Achba (Rustavi 2) 
                  Aleko Tskitishvili (Public Broadcaster) 
                  Manana Vardiashvili (Imedi) 
                  Shorena Latatia (Maestro) 
                  Giorgi Janelidze (TV9) 
                  Inga Varsimashvili (Kavkasia) 
                  Nino Gelashvili 
                  Ana Tskhovrebova 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
Media Monitoring  of  Parliamentary  Elections was  implemented  through  financial  support  of  International 
Foundation  for  Electoral  Systems  (IFES)  within  the  framework  of  a  four‐year  project,  Increased  Trust  in 
Electoral Process (ITEP), financed by USAID (US Agency for International Development). 
 



3 
 

 
 

Contents 
 

Introduction ..................................................................................................................................................... 4 

Methodology ................................................................................................................................................... 5 

Main Findings .................................................................................................................................................. 6 

Public Broadcaster ........................................................................................................................................... 7 

Rustavi 2 ........................................................................................................................................................ 25 

Imedi ............................................................................................................................................................. 32 

Kavkasia ........................................................................................................................................................ 39 

TV9 ................................................................................................................................................................ 42 

Maestro ......................................................................................................................................................... 46 

Recommendations ......................................................................................................................................... 50 

Periodic Reports of Media Monitoring ........................................................................................................... 51 

 

 

 

 

 
 

   



4 
 

 

 

Results of Media Coverage of Parliamentary Elections 

Introduction 

 

During the period of June 18‐November 18 Human Rights Center  implemented monitoring project of media 
coverav
n



5 
 

might be unfairly advantageous  for concrete candidates or political parties. The Recommendations  focus on 
inadmissibility of granting privileges to concrete political subjects in parody programs as well. 
 
In order  to  reveal hidden political advertisement, we also  relied on  the definition worked out by Georgian 
nongovernmental organizations in the frame of the campaign This Affects You; their recommendations come 
from the CoE recommendations.  
 
“Any  information  spread  in any  form by mass media  source  (TV‐story, TV‐program, etc)  that  is not directly 
related  with  the  coverage  of  pre‐election  campaign  and  which  reflects  or/and  mentions  election 
subject/election subject candidate his/her name or slogan and/or election number (if it is associated with the 
election  party/candidate  /political  party/candidate‐to‐be)  and/or  other  visible  requisites.  Dissemination  of 
information about participation of political  subject when he/she  is performing his/her  responsibilities  is not 
hidden advertising.” 
 
Although official pre‐election campaign was not yet declared at the first stage of media‐monitoring – June 18‐
August 1, since this period was in fact pre‐election period, monitoring of hidden advertisements assisted us to 
reveal certain trends in media. 
 
As  for  social  advertisement,  acting  law  does  not  oblige  TV‐Companies  to make  relevant  subtitles  to  social 
advertisements  to  differentiate  them  from  commercial  ads.  TV‐Companies  individually  decide  which 
advertisement shall have social status. As a result, we petitioned to target TV‐Companies to provide us with 
the information which advertisements they air had social status. Public Broadcaster, Maestro and 9th Channel 
systematically  replied  to  our  letters  and  we  thank  to  those  TV‐Companies  for  cooperation.  TV  channels 
Kavkasia and Imedi replied to only one letter of Human Rights Center. As for Rustavi 2, it did not reply to our 
letters. 
 

Methodology 

 
HRC monitors observed hidden political, social and paid political advertisements  in prime‐time [19:00‐24:00] 
of the abovementioned six TV‐Companies.  
 
Media‐monitoring includes quantitative and qualitative research. In the frame of quantitative research media‐
monitors count how much time was spent on each subject in advertising intervals, what kind of tone and type 
was used during presentation. Tone of coverage was counted by three‐point system (1‐positive, 2‐neutral; 3‐
negative). As for type of coverage (direct/indirect), the type is direct if an election subject personally speaks in 
the ad or his/her voice is heard. If other person/people speak about subject, the type is indirect. 
 
In the frame of qualitative research, media‐monitors observed whether PR and information are demarcated in 
the  ad, whether  it  is  hidden  advertisement  and  PR  provided  as  information.  Besides  that, monitors  study 
whether social advertisements comply with the definition of social ad in the law and whether there are signs 
of hidden advertisement in social ads. 
 

 

 



6 
 

Main Findings 

 

 Some  social  advertisements  aired  on  Public  Broadcaster  during  pre‐election  period  did  not  meet 

criteria established by law. “Made in Georgia”, “I 



7 
 

Public Broadcaster 
 

June 18 – August 1 

Before the start of official pre‐election campaign on August 1st no political advertisement has been aired on 
public Broadcaster with a relevant status  indicated. The political advertisements did not appear until August 
13th. 

In  addition to  political  advertisements,  the  social  advertisements  which  showed  electoral  contestants  or 
government departments were also monitored. According to existing legislation, the social advertisements do 
not have relevant subscription when aired on TV. Therefore,  in the  initial period of media monitoring  it was 
impossible  to ascertain which advertisements had  status of  social ad. Therefore, periodically we  requested 
public information from Public Broadcaster to ascertain which ads were given status of social and. During the 
period of media monitoring, several such ads were aired on Public Broadcaster. 

Considering  its  specific nature, Public Broadcaster has  restricted  time  for  commercial  ads.  Till August 13th, 
before  it gave time for political ads, the commercial breaks were not aired at all  in the main news program 
Moambe. The rest time was dedicated to announcements of different programs and supposed social ads the 
majority of which  introduced  the work of different governmental departments  to viewers. After  the Public 
Broadcaster presented  list of social ads,  it was confirmed that the most of ads we considered to have social 
status really had such a status.   

In  the  initial  reports, Human Rights Center considered  the  results of  research of Transparency  International 
Georgia according to which the video roll I love Tbilisi was aired on Public Broadcaster by the order of Tbilisi 
City Hall1. As TI Georgia notes, Tbilisi City Hall and several other government departments addressed Public 
Broadcaster with a request to grant status of social advertisement to several music rolls and accordingly, to air 
them for free. According to TI Georgia, though video roll I Love Tbilisi does not have much political content, it 
does not meet  the  requirements of䱯瘀攀 



8 
 

In the period of June 18 – July 15 these ads were given the longest time. As for the ads which were aired most 
frequently,  the  graph  shows  that  the  ads  reflecting work  of MIA,  Tbilisi  City  Hall  and  other  government 
dep7002-5.72mesnt gw  oamog  thtm]TJ
/TT1 1 Tf
2.105940 TD
0 Tc
<0003>Tj
/TT281 Tf
.242110 TD
.0003 Tc
[(T(S)6.e��



9 
 

Thus, in the video rolls with social status following subjects were often shown: MIA, Ministry of Health, Tbilisi 
City Hall, Prime Minister and other administrative bodies. Central Election Commission which 



10 
 

from Svaneti. In the same film he talks about presidential program by the help of which different construction 
works were underway in Mestia. 
 
August 1 – October 1 
 
In  this  period  of  media monitoring  the  number  of  ads  reflecting  achievements  of  different  government 
departments  the majority of which had a status of  social advertisement, were aired  for  free and contained 
signs of surreptitious political ads promoting National Movement, decreased.  
 
In this period of media monitoring, Inter‐Agency Task Force of the National Security Council of Georgia prepared a 
recommendation4 to  the  government  of  Georgia  and  Public  Broadcaster  to  stop  airing  of  Video‐Rolls  about 
Government’s Projects during this period of media‐monitoring. They requested to stop airing those video‐rolls with 
social  status  which  advertise  projects  implemented  by  the  government  and  might  be  perceived  as  election 
advertisement. Deputy  Secretary  of  the National  Security Council  Tamar  Kintsurashvili  said  in  order  to  exclude 
possibility of  identifying  social ads with pre‐election agitation  the Commission  recommends  the  government of 
Georgia and GPB to stop airing of those video rolls.5 
 

Levan Gakheladze,  chairman  of  the  Public  Broadcaster’s  Board  of  Trustees,  stated  that  GPB  envisaged 
recommendations of  the  Inter‐Institutional Constitution of  the National Security Council and  removed  the  listed 
advertisements  from  its  broadcasting  time.  He  added  that  even  if  the  Commission  had  not  released  the 
recommendation, according to the law requirements they would no longer have had time to air social ads because 
the GPB has already started working in the pre‐election regime for two weeks already.6 
 
Despite  start of  “pre‐election  regime”, during  July 30 – August 12 no political advertisement with an obligatory 
subscription – Paid Political Advertisement or Free Political Advertisement was aired on Public Broadcaster. 
 
For this period, the exact date of parliamentary elections was announced – October 1st. Official pre‐election period 
started from August 1st. According to Election Code, no later than 50th day before the day of voting, the owners of 
broadcasting  licenses  and  Public  Broadcaster  became  obliged  to  comply with  certain  conditions  including  the 
obligation to air political advertisements with inscription “Paid Political Ad” or “Free Political Add.” 
 
During the period of July 30 – August 12, twenty‐second long ads about Central Election Commission (CEC) where 
CEC was covered in a positive tone was aired most frequently. 
 

                                                            
4http://www.humanrights.ge/index.php?a=main&pid=15308&lang=eng 
5http://www.humanrights.ge/index.php?a=main&pid=15308&lang=eng 
6http://www.radiotavisupleba.ge/content/article/24675736.html 



11 
 

 
 

Informative video‐roll prepared by  the Ministry of Education –  “additional  registration  for  first‐year pupils” 
shall be singled out  from  the most  frequently aired advertisements, which were relevant  to our monitoring 
because  they  presented  election  subjects  or  governmental  institutions.  The Ministry  of  Education  offered 
postponed deadline  for  the  registration of  first‐year pupils with  this  video‐roll  to  the parents who did not 
manage to register their children within the initial estimated time‐limit. The advertisement video‐roll aimed at 
the promotion of public welfare, had  informative character and did not advertise the Ministry of Education. 
This advertisement did not contain signs of hidden advertisement.  
 
Advertising video‐roll – Didgoroba 2012 announced public holiday Didgoroba which is traditionally celebrated 
on August 12. The advertising roll had informative character where local self‐government (Tetritskaro district) 
–  subject  relevant  to  our monitoring  –  informed  society  about  the  time,  place  and  planned  events  of  the 
holiday. So, the advertisement did not contain signs of hidden political advertisement. It is notis the



12 
 

The charitable purpose of the roll was also identified if we consider the fact that poor and vulnerable families 
cannot afford paid vaccination service.  
 
Following  subjects were  given most  time  in牯汬杩瘀攀渀fact��fact�0the



13 
 

 
At the end of August Public Broadcaster provided us with the list of social ads which covered advertisements 
aired  from  July 2  to August 12,  the video‐roll about  rehabilitation of  the Tbilisi was not on  the  list –  I Love 



14 
 

During the period of August 13‐26 most time was dedicated to following subjects: 
 

 
Subjects were mostly covered in positive tone; voters were covered completely in neutral tone and Georgian 
Dream, CEC and CDM were covered partly positively and partly negatively; President  is the only subject who 
was largely presented in negative tone (72%) among the relevant advertisement on the GPB. See diagram. 
 

 
 



15 
 

President’s presentation  in negative  tone  is  connected with  the political  advertisement of  the  Labor Party 
where President Mikheil Saakashvili is seen 13 seconds. It is video of recorded at the meeting during the Rose 



16 
 

Two more subjects were covered  in direct tone – Labor Party and Coalition Georgian Dream. Those election 
subjects,  like CDM, use  speeches of  their  leaders  ��



 

mon
brea
 

 

The
elec
How
GPB
for G
 
Adv
Acco
vide
Geo
the 
requ
hav

the 
 

Dur

Not

plac

Dre

neg

 

nitoring,  w
ached in fav

 diagram sh
ction subjec
wever,  it  is 
B. If we add
Georgian V

vertisement
ording  to  t
eo‐clips on 
orgia, Huma
GPB notifie
uirements o
e a clear ch

screen, the

ing the mon

t  for  Sale.  S

ces  those a

am was not

ative cover

e  initially  o
vor of the U

hows that i
cts on the G
noteworthy
 these adve
illages” was

ts  of  nongo
the method
the electio
an Rights Ce
ed  to us, N
of  the  law 
harity purpo

e informatio

nitoring per

Since Augus

dvertiseme

t covered in

age of Pres

observed  th
UNM.  

n the perio
GPB. Labor P
y that the o
ertisements
s most frequ

overnmenta
dology,  the 
on  issue on 
enter, Coal
NGO adverti
which state
ose. 

on is commu

riod, GPB d

st 1 Nation

ents on vari

n a negative

ident increa

hat  the  ba

od of August
Party’s sing
other three
s, it will sho
uently aired

al  sector w
subject NG
the GPB. N
ition  for  In
isements m
es  that soc

unicated to

id not air th

nal Moveme

ious TV‐cha

e tone on th

ased which 

lance  of  po

 

t 27‐Septem
le advertise
e election s
w that Geo
d on GPB. 

was  observe
GO  on  the 
Namely,  the
dependent 

mostly have 
ial advertis

 deaf peopl

he advertise

ent  the qua

annels as  it

he GPB in th

is connecte

olitical  adv

mber 2, bal
ement was 
ubjects plac
orgian Dream

ed  during  th
diagram  co
ese organiz
Living and 
the status 
ement shal

le by means

ements aga

alified elect

ts political a

his period e

ed to more 

vertisement

anced time
the most fr
ced two or 
m’s politica

he media‐m
overs  all N
zations are 
Open Soci
of social a
ll aim at pr

Period

 
For ex
the Co
placed
at  dis
calls u
to  stay
and  e
move,
the NG
transp
shows
Centra
with 
disable
inform
electio
windo

s of sign lan

inst Georgia

tion  subjec

advertiseme

ither. In the

frequent ai

s  aired  by 

e was alloca
requently a
 three adve
l advertisem

monitoring 
GOs which
Transparen
ety – Geor
dvertiseme
romotion of

d of August 

xample:  the
oalition for I
d on GPB is 
sabled  peo
upon  the di
y out of  th
ncourages 
 to go to th
GO promise
portation. 
s  a  hotline
al  Election 
large  bla

ed people c
mation  abo
ons  on  Oc
ow on the ri
nguage. 

an Dream o

t United N

ents. Conse

e beginning

ring of ads 

the  GPB  w

ated to all q
ired on GPB
ertisements
ment “1 Bill

for  the  firs
  placed  or 
ncy  Interna
gia Founda
ent. They m
f public we

27 – Septem

e advertisem
Independen
a video‐clip
ple.  The  C
isabled peo
he election 
them,  if  th
he polling s
es  to help  t
The  vid

e  number 
Commissio
ack  font 
can call and
out  the  sch
ctober  1. 
ght‐hand co

of the NGO 

ational Mo

equently, G

g of Septem

of Labor Pa

17 

was  not 

qualified 
B (21%). 
s on the 
lion GEL 

st  time.  
funded 
tional – 
tion. As 

meet  the 
elfare or 

mber 2: 

ment of 
nt Living 
p aimed 
Coalition 
ople not 
process 
hey  can 
stations; 
them  in 
deo‐clip 
of  the 

on  (CEC) 
where 

 receive 
heduled 
In  the 
orner of 

Georgia 

ovement 

Georgian 

ber, the 

arty. 



18 
 

5%

2%

2%

2%

2%

3%

5%

5%

8%

18%

22%

26%

others

CEC

NGO

Ministry of Employement

Government of Georgia

Prime‐Minister

National Movemnet

international organization

president

Georgian Dream

CDM

Labor Party

most time was spent on subjects
( total: 7457 sec.)

From August 27 to September 2, the ruling United National Movement received 13% negative tone, as a result 

of CDM’s advertisement about the development of agriculture. The clip presents diagrams which demonstrate 

how  little money was spent on agriculture  from  the state budget by  the United National Movement during 

their time in power. In this part of the ad, UNM is presented in a negative tone. Subsequently, the boundary 

on the diagram indicates the period after October 1, 2012 elections and the figure 1 billion GEL is written on 

the boundary. So, the CDM promises voters to radically increase the funds for agriculture in the state budget. 

Other  candidates  are mostly  covered  in  a positive  tone  since  the  subject of our monitoring  is  advertising. 
Nongovernmental organizations are the exception because NGOs mostly try to  inform society  in their video‐
clips instead of advertising themselves. 
 
Since August 27th, GPB did not air videos I Love Tbilisi, Anaklia Waiting for You, I Love Racha and I Love Svaneti 

anymore. 

Starting  from September 3rd, among  the subjects covered most  frequently “international organization”  (5%) 

found place  for  the  first  time which  according  to  the methodology of monitoring  covered  all  international 

organizations the activism of which were shown in the ads aired during the prime time of GPB. 

 

Throughout  the  entire 
media‐monitoring  we  first 
inserted  the  subject  – 
international  organziation 
(5%)  in  the  diagram  of 
subject  coverage;  in 
accordance  to  the 
monitoring  methodology,  it 
unifies  all  international 
organziations  whose 
activities are observed in the 
advertisements  aired  by  the 
GPB  during  prime‐time.  It 
was  result  of  pre‐election 
activities of the  international 
donor  organization  USAID 
and IFES. In the frame of the 
projects  funded  by  them, 
several  social  advertisements were  aired  in  the  prime‐time  of  the GPB.  Two  advertisement  rolls with  the 
common  slogan  – We Need Women  in  Politics  ‐  attract  our  attention;  these  ads  provide  society with  the 
information about gender equality and positive significance of women’s engagement in the politics. At the end 
of  the ad we  see  logos and names of  the aforementioned donor organizations. We observe  logos of  these 
organizations  at  the  end  several  other  social  advertisements.  During  the  period  of  September  3‐9 
advertisements of the new TV‐program Debates, prepared for the pre‐election campaign, was often observed 
in  the advertisement  intervals.  In  this advertisement we see the cover of  the TV‐program and hear a voice: 
“For  your best  choice. Before  you make  your  choice at  the ballot‐box. Watch main debates  for  your most 
important  choice – on  Sunday,  at 20:00.  Joint project of  the USAID,  IFES  and GPB.” At  the end of  the TV‐
programs ad we see the logos of the aforementioned organizations. 
 



19 
 

During the period of August 1 – October 1 portion of social and assumed social advertisements on the GPB is 

still small (17%) and political advertisements still occupy dominant place. The number of TV‐programs relevant 

to our media‐monitoring increased in this period of monitoring that is related with the announcements of the 

aforementioned TV‐program – The Debates. This is well shown in the graph reflecting the theme of ads aired 

during the period of September 3 – 9.  

During the period of September 10‐23, 
time allocated  for  the advertisements 
on the GPB was equally divided among 
qualified  election  subjects.  In  parallel 
to  it, all  four parties placed at  least 2 
advertisement  clips  on  GPB.  In  this 
period of monitoring new ad of Labor 
Party  was  aired  which  was  prepared 
based  on  the  new  talk‐show  of  the 
GPB “Main Debates.” 
 
The party  leader Shalva Natelashvili  is 

still  a  presenter  in  the  new 

advertisement  clip  of  the  Labor  Party 

where  he  appeals  to  his  opponent  in 

the  ruling  party  Prime Minister  Vano 

Merabishvili in the talk‐show Main Debates and criticizes his past activities as a Minister of Interior. Namely he 

reminds him of dispersed manifestations and citizens killed during  special operations. At  the end of  the ad 

Natelashvili still announces the election number of their party and slogan “Taking from the Rich Giving to the 

Poor.” 

 
Talk‐Show Main Debates a joint project of the USAID, IFES and Georgian Public Broadcaster helped to establish 
culture of TV‐debate between qualified election  subjects  in Georgia. Candidacies of Prime‐Ministers of  the 
National Movement,  CDM  and  Labor  Party  participated  in  the  first  program  of  the  talk‐show.  Georgian 
Dream’s prime‐minister‐to‐be Bidzina Ivanishvili refused to participate in the debates because he was ready to 
debate only with the leader of the United National Movement Mikheil Saakashvili.  
 
National Movement  prepared  its  new  political  advertisement  of  the  same  context  and  used  advantage  of 
Bidzina  Ivanishvili’s refusal on participating  in the debates of primer‐ministers to‐be. Opinions of the prime‐
ministers‐to‐be of the CDM, National Movement and Labor Party about several political issues are presented 
in the UNM’s clip; then we see empty tribune and hear questions – what plans does Bidzina  Ivanishvili have 
and what  is he saying about various issues; the answer  is – nothing. It is noteworthy that this advertisement 
was aired only once in prime‐time of the GPB on September 11 (five times). 
 
In the same period, a new advertisement of the National Movement appeared  in this diagram Instead Going 
Back/More Benefit  to People where Georgian Dream  is presented  in negative  tone.  Initially  the  clip  shows 
black and white scenes from Eduard Shevardnadze’s presidency which shows that time problems – deficiency 
of  electricity,  corruption, unemployment  and poverty. Audience  is  informed  that political opponent of  the 
UNM – Georgian Dream tries to  lead the country back to Shevardnadze’s epoch. Then we hear the election 
promises of the ruling party instead going back to the past. 



20 
 

 
Due to these advertisement clips, Georgian Dream was covered partly negatively in the period of September 
10‐23. It is noteworthy that from the beginning of our monitoring (June 18) till this period (September 10‐23) 
Georgian Dream was  not  covered  in  negative  tone  in  the  relevant  advertisements  on  the GPB. Negatively 
presented subjects Prime Minister and President  in the ads of the Labor Party were already reflected  in the 
diagram of the tone of subject coverage. 
 
We  divided  the  period  from 
September 24th till October 7th 
into  two  stages  ‐  from 
September  24  to  October  1 
and  from  October  1  to 
October  7.  On  October  1, 
parliamentary  elections  were 
held  in  Georgia.  This  fact 
automatically  caused  halt  of 
political  and  social 
advertisements about election 
topic on the GPB. No relevant 
advertisements were aired by 
the  GPB  from  October  1  to 
October  6.  Neither 
advertisements  prepared  by 
various  governmental 
institutions were aired by  the 
TV‐Company  which  were 
frequently  aired  during  pre‐election  period,  particularly  before  August  1, when  Election Day was  officially 
fixed.  In  our  previous  reports  of  media‐monitoring, 15 , 16  we  underline  the  problem  that  too  many 
advertisements with social status were aired by GPB. Besides that, governmental  institutions were clients of 
those advertisements and  in most  cases  they  advertised  their activities or  future plans. Most of  those ads 
contained sings of hidden political advertisement, whose assumed purpose was to influence voters’ will. 
 
From September 24 to October 1, the frequency of advertisements of the National Movement increased. Most 
time was dedicated to 10‐second clips which presented majoritarian candidates of the UNM  in  five election 
districts  of  Tbilisi:  Nikoloz  Khachirashvili,  Giorgi  Karbelashvili,  Andria  Urushadze,  Andro  Alavidze,  Giorgi 
Chachanidze. Due  to  equal  specifics, we  unified  those  advertisements  and  it  ranked  the  first  place  in  the 
diagram of most frequently aired advertisements on GPB (34%).  We unified several advertisements of the CEC 
with the same principle, which had one function – to inform voters about election procedures. See diagram:  
 

 

                                                            
15http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/English‐2.pdf 
16http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/media%20monitoring%2013‐26%20August.pdf 



21 
 

 
 

In the period from September 22 to September 25 and on the previous day of the Election Day – September 
30, GPB did not air political advertisements of the Coalition Georgian Dream. Human Rights Center requested 
GPB to clarify the reason of suspending advertisements of one election subject  in the aforementioned days. 
GPB  notified  that  opposition  political  party  had  sent  them  letter  and  requested  to  stop  airing  their 
advertisements from 12:00 am of September 22. The advertisements were re‐aired by GPB on September 26 
on GPB based on the new letter of the Coalition (# 560) where they requested to air 45‐second free political 
advertisements till September 29. 
 
From  September  24  to October  1,  on  the  previous  days  of  the  Parliamentary  Elections,  all  four  qualified 
election  subjects placed video‐statements of  their  leaders on GPB. The party  leaders explain  to voters why 
they should vote  for  the parties. As  the diagram of  the most  frequently aired advertisements shows,  these 
video‐statements occupied the most time in this period of media‐monitoring. 
 
National Movement  focused  on  frequency  of  advertisements  and  presented  ads which were  shorter  than 
advertisements of rival political parties; though they were more frequently aired by GPB. However, in the view 
of duration of election subject coverage, the GPB dedicated equal time to all of them. 
 
 
 
 
 



22 
 

The diagram clearly demonstrates which advertisement took the most time: 
 

 
 
The diagram of the subject coverage shows that most time was dedicated to the National Movement that was 
caused by frequent airing of 10‐second advertisemets and by the fact that National Movement was mentioned 

in  the  political  advertisements  of  other 
political parties too. See diagram: 
 
During  this  period  of  monitoring, 
following  subjects  were  covered 
positively: CDM  (100%), President  (99%) 
and  Labor Party  (95%). Partly negatively 
were  covered:  National  Movement, 
Coalition  Georgian  Dream  and  Prime‐
Minister.  Prime‐minister’s  95%  negative 
coverage  was  caused  by  the  Labor 
Party’s advertisement which presents an 
extract  from  the  debates  between 
candidates  for  the  position  of  prime‐
minister  on  GPB.  In  this  episode  of 
debate,  candidate  for  the  prime‐
minister’s position  from  the  Labor Party 
Shalva  Natelashvili  reminded  Vano 



23 
 

Merabishvili, candidate of prime‐minister’s position  from the National Movement of  the period when Tbilisi 
ruthlessly dispersed manifestations in Tbilisi that ended with casualty. 
 
Advertisement  “Not  for  Sale!”  was  aired  by  GPB  in  the  report  period.  Different  people  said  in  the 
advertisement: “Love not for sale!” “Homeland not  for sale!”“Our children’s  future not  for sale!” and finally 
“Our  voice not  for  sale!”  The  clip ends with warning  that  citizens’ bribery during elections  is  crime  and  is 
punishable  under  the  law.  The  advertisement  does  not  present  its  author.  In  accordance  to  the  letter we 
received from the GPB, CEC is client of this advertisement. 
 

 
 

 
Negative  coverage  of  the  Coalition  Georgian  Dream  and  National Movement  was  caused  by  the  video‐
statement of the CDM’s leader Giorgi Targamadze where he suggest voters to vote for the CDM if they do not 
wish  “the  country  to  be  governed  by  unbalanced  power”  and  do  not  wish  “to  turn  into  experimental 
laboratory of a billionaire.” 
 
President  appeared  in  the  diagram  of  subject  coverage  type with  direct  coverage.  In  previous  periods  of 
media‐monitoring president was indirectly covered. This change was caused by President Saakashvili’s video‐
statement which was placed as a paid political advertisement on the GPB by the National Movement.  
 



24 
 

 
 
October 1st – November 18th 
 
After Parliamentary elections number of ads on Public Broadcaster significantly decreased. Only several ads 
relevant  for  our  monitoring  were  aired  during  prime  time  in  which  electoral  subjects  or  government 
departments were shown.  
 
The only exception was 25‐second  long social advertisement of the National Screening Center at the end of 
which we  see  logos of  the Tbilisi City Hall and  the Healthcare Ministry. We discussed  this advertisement  in 
details  in our previous periodic  report.17 This  ad offers  free medical examinations.  It  should be noted  that 
social advertisements of Screening Center were aired during pre‐election period as well.  
 
Besides  this advertisement, we observed advertisement of  the GPB, which presents  the  trends of  covering 
election period on GPB. The  journalists of  the news program Moambe, presenters of political  talk‐shows – 
Accents, Dialogue, Debates, and Media‐Monitor are presented  in  the ad.  In parallel  to  it  representatives of 
international organizations observer missions positively evaluate the work of the GPB during the pre‐election 
period. After the ad‐clip we see a text: “Public Broadcaster – impartial, balanced and unbiased.” The ad lasts 
55 seconds and was aired only once in the period of October 7‐21, namely on October 20. 
 
After October 1st Parliamentary Elections GPB stopped airing several social advertisements where initiatives of 
governmental  institutions were  presented  or  their  activities  or  successful  projects were  advertised.  These 
advertisements were frequently aired in the prime‐time of GPB before the official pre‐election period – August 
1st.  According  to  our  previous  reports,  these  advertisements  had  signs  of  surreptitious  political 

                                                            
17http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/7%20october%20-%2021%20october%20report%20english.pdf 



25 
 

advertisement.18 After  Interagency  Commission  called  on  the  GPB  and  government  to  stop  airing  these 
advertisements, these advertisements were no longer aired. 
 
Several advertisements,  like the ad about free medical  insurance, whose client was Healthcare Ministry,  lost 
its actuality due to new political reality  in the country. However,  it  is  interesting that neither entertainment 
music clips were resumed on GPB; they are: Anaklia Is Eager to Welcome You, I Love Racha, I Love Tbilisi, and I 
Love Svaneti. Though these music rolls advertised different government projects, this secret aim is no longer 
connected to pre‐election campaigning. Thus, it is possible to bring back these advertisements. However, this 
has never happened.  

Rustavi 2 
 
June 18‐August 1 
 
During  this period of media monitoring  the  election had not been officially  announced  yet. However,  two 
political were still aired on Rustavi 2. One was an advertisement against Georgian Dream, another one was 
advertisement of National Movement. Advertisement against Georgian Dream was made up of extracts from 
various public speeches of Georgian Dream’s Leader Bidzina Ivanishvili. The author has selected those scenes 
where the politician mumbles, forgets words or mispronounces them.192021At the end of each advertisement 
we see subscription “Georgian Dream?” implicating ‐ is it Georgian dream? 
 
Extracts from Bidzina Ivanishvili’s public speeches are edited in this advertisement. Similar collage of phrases is 
provided  to  the  audience  as  a  position  of  the  politician:  1)  about  the  launch  of  war  in  August  of  2008 
(“Georgian party started military operations”); 2) about Soviet Union (“let’s return its past to Georgia”//”once, 
whatever  it was,  if you  remember during  the Soviet Union everybody  tried  to arrive  in Georgia; we  should 
create  similar  situation  now…”);  3)  about  cooperation with  Russia  –  (“Russian  population  is making  their 
choice//with much probability I agree with you that it will be Putin//Russians like this man//I will have to sat 
at negotiation table with him/…”). 
 
Phrases “let’s return its past to Georgia” and “once, whatever it was, if you remember during the Soviet Union 
everybody  tried  to arrive  in Georgia; we  should  create  similar  situation now” are  taken out  from different 
speeches of political and are united  in a way that  it gives  impression that politician’s desire  is to go back to 
Soviet Union. However, the full versions of these speeches which are not as available to the viewer as these 
advertisements might not mean the same. 
 
Those  advertisements  make  personal  skills  –speech  ability  ‐  of  the  politician  uncertain.  The  authors  of 
advertisements try to underline that the person cannot properly speak in audience and then they ask people – 
Can this person realize Georgian dream? Relatively, that advertisement contains signs of non‐ethic advertising 
and broadcasters are prohibited  to air  them  in accordance  to Article 63 Part  II of  the Law on Broadcasting 
(“Running of untrue, deceitful, covert, anonymous, offensive or defamatory advertisements or  
teleshopping is prohibited).22 

                                                            
18 http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/English‐2.pdf 
19

http://www.youtube.com/watch?v=GYScT9gKr1U&feature=share 
20

http://www.youtube.com/watch?v=JZ3lQCMdu38&feature=share 
21http://www.youtube.com/watch?v=XE1GzHtYI0U&feature=share 

22 Art.63 Par2 http://www.liberty.ge/geo/myuploads/KanoniMautskeblobisShesaxeb.pdf 



26 
 

 

In accordance to the Article 63 Part III of the Law on Broadcasting the license holder shall not be responsible 
for  the content of social and electoral advertisement. Anti‐advertisement about Bidzina  Ivanishvili does not 
belong  to any  type of advertising. Although  the advertisement has  subtitle “paid political ad”,  since official 
pre‐election campaign was not announced in this period, it cannot be considered pre‐election advertisement 
and it cannot be regulated by the Election Code. 
 
We detected one more paid political advertisement during the monitoring period which belongs to the UNM 
and it is about general medical insurance state program. The advertisement presents President of Georgia and 
Prime‐Minister, and slogan of the UNM – More Benefit to People ‐  is heard  in  it. The advertisement roll has 
subtitle – “paid political advertisement”. The ad was aired by Imedi and Rustavi 2. 
 
The mentioned paid political advertisement was aired before pre‐election period was officially announced. It is 
interesting that Election Code does not prohibit airing paid political advertisement before official pre‐election 
period. The Code only clarifies regulations for airing paid political advertisements during official pre‐election 
period.23 

 
As for social advertisements, we officially requested Rustavi 2 to release public information on advertisements 
with social status. Unfortunately, the TV‐Company did not provide us with the information. Consequently, in 
the  frame of monitoring we monitored advertisements which more or  less conformed to the definition of a 
social advertisement. 
 
From  August  1  to October  1  advertisements with  social  context were  aired  in  the  prime‐time  of  the  TV‐
Company  Rustavi  2.  The  following  election  subjects  were  observed  in  those  advertisements:  President, 
Ministry of Education, Ministry of Healthcare, MIA, and Ministry of Economy. 
 
Following music clips were aired in this period of monitoring: “I love Anaklia,” “Batumi,” and “I Love Racha”. At 
first sight, the purpose of airing these music clips was to popularize Georgian regions though  it  is significant 
that they were aired during pre‐election period. New Georgia with modern buildings, streets decorated with 
flowers, happy people, who feel themselves happy in this country were presented in the clips. It is natural that 

the clips aimed at creating positive feeling about the 
ruling power. 
 
In  the  monitoring  period,  clip  about  Summer  Job 
was  aired  twice  in  advertisement  intervals.  Young 
people are wearing white t‐shirts with red letters SJ 
(summer job) in the ad. The first letter looks like the 
election number 5 of the ruling party. 
Signs of hidden advertisement were detected in the 
monologue of the Vano’s Show aired by Rustavi 2 on 
June  22.  Although  the  anchor  is  leading  humorist 
program,  frequency  and  character  of  his  jokes 
exceeded  humorist manner  in  this  particular  case 

                                                                                                                                                                                                                             
 

23 Article 13 http://electionreforms.ge/files/library/17.pdf 



27 
 

and contained signs of hidden advertisement. During five minutes, the anchor showed scenes how warmly and 
frankly President of Georgia is speaking with population. The anchor calls him “a man of promise” and appeals 
to Khashuri population – “did not he supply Khashuri with gas?”  In parallel  to  it, he  jokes about opposition 
candidate Bidzina Ivanishvili in negative tone and makes fun of his plans (speakers during Guria assembly said 
jokes about Guria residents; finally Bidzina appeared on the stage, unfolded a paper where future plans of the 
Georgian Dream were written on and continued telling jokes”). 
 
In the same monologue the anchor jokes that President asked population to circle UNM election number 5 on 
the Election Day. Then he continued joking that president and he together travelled and twice repeated that 
their journey lasted five hours. Stressing out the number 5 in this form and frequency leaves reasonable doubt 
that its serves purpose to advertise the election number of the United National Movement. 
 
1999 Recommendations of the Cabinet of Ministers of Council of Europe underlines that particular attention 
shall  be  paid  to  entertainment  programs  during  pre‐election  period  in  order  to  prevent  them  from  giving 
advantages  to  concrete  political  party  or  candidate  and  influencing  voters.24 Although  the  mentioned 
monologue of the Vano’s Show was aired before official pre‐election period, since regulations to ban hidden 
advertisements work  in Georgia neither on  legislative nor on self‐regulation  level, there  is no mechanism to 
control similar cases even during pre‐election. 
 
 
August 1 – October 1 
 
When  pre‐election  period  was  officially  announced  in  the  country,  number  of  political  advertisements 
significantly increased on Rustavi 2. 

Political  advertisements  occupied  the most 
time  of  TV‐Companies’  broadcasting  time; 
social  advertisements  took  less  time.  This 
trend  continued  during  entire  pre‐election 
period  (see  diagram:  period  27/08/2012‐
2/09/2012).  
 
Plenty  of  National  Movement’s 
advertisements  were  aired  by  Rustavi  2. 
One  of  them  presented  pre‐election 
promises of  the political party. The context 
of  this advertisement shows  that  the ruling 
party promised overall medical insurance to 
population.  The  advertisement  also 
presented  recent  achievements  in  the 
healthcare  system  (construction  of 
hundreds new hospitals). 

 

                                                            
24
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/doc/cm/rec%281999%29015&expmem_EN.asp 



28 
 

Another advertisement of the National Movement started with the text: “Georgia Cannot Return to the Past.” 
According  to  the  context  of  the  ad,  National  Movement  promised  more  benefit  to  the  population 
(employment, increased pensions, 1000 lari voucher, available healthcare, etc) instead going back to the past. 
 
UNM’s advertisement about employment stated: „Despite positive changes over the past years, many people 
still live in hardship. Unemployment is still the number one problem of the country. In order to eradicate this 
problem an Employment Ministry was established which registers and employs every unemployed person.” 
 
Idea  of  one more  election  advertisement  of  the  National Movement  during  the  pre‐election  period was: 
United National Movement states that every  family shall have a part  in  the progress of the country. So, we 
should reinforce village,  install  irrigation systems  in the villages which will  irrigate 90 000 hectares of  land  in 
the  country,  open mechanization  centers  throughout  the  country which will  supply Georgian  villages with 
tractors and peasants with knowledge. United National Movement – to have part in the progress!” 
 
After the video‐footage about horrible situation in penitentiary establishments was depicted by TV‐Channels, 
a new political advertisement of  the UNM appeared on Rustavi 2. The  leader of  the political party Mikheil 
Saakashvili was appealing to the population from his working room with Godmother’s Icon in the background. 
He said their team  (UNM) managed  to eradicate and resolve the problem  (meaning resignation‐dismissal of 
the ministers after the footage was released). 
 
Main  subjects  of  the  political  advertisements  of  the UNM were:  the  government, UNM,  President,  Prime‐
Minister. Each subject was covered in a positive tone. 
 
In the contrary of it, anti‐advertisements about the Georgian Dream, which were intensively aired by Rustavi 
2, resulted into negative coverage of the Coalition. For example, in one advertisement, mother of the soldier 
killed  in  the  armed  conflict  of August,  2008,  said  about  Bidzina  Ivanishvili:  “Georgian  people  do  not  need 
people like Ivanishvili. It is not Georgian dream to subordinate to Russia again. Russia has ruined us.” 
 
Relation  between  Georgian  opposition  and  Putin  is  discussed  in  one  more  anti‐advertisement.  The 
advertisement  states  that GD’s  leaders  criticize Georgia’s  integration  into  the NATO.  Then we  see  a  scene 
when a leader of the Georgian opposition parties Nino Burjanadze is shaking hands with Putin. In parallel to it 
we hear text: “part of opposition promises Russian side to protect their  interests (in the country).” “In what 
direction is Bidzina Ivanishvili going to lead Georgia? He says the country shall resemble Soviet Georgia when 
life was more interesting, as he claims. Perhaps it is for that reason that his chief advisor on pensions is Otar 
Khupenia – head of the pension foundation during Shevardnadze’s time, when pensions were distributed once 
in  several months  (…). We  do  not want  to  return  to  the  past.”  Alongside  the  text we  see  photos  of  the 
Georgian  Dream’s members  and  images  of  1990s  Georgia  –  people  standing  in  the  bread  lines  and  dark 
streets.” 
 
Free  political  advertisements  appeared  on  TV‐channels  since  August  15.  Four  qualified  election  subjects 
enjoyed  the  right  to  place  free  political  advertisements  on  TV‐Channels:  Labor  Party,  Georgian  Dream, 
National Movement and Christian‐Democrat Movement. Rustavi 2 aired  free political advertisements of all 
four parties.  
 
 
 
 



29 
 

Most frequently aired advertisements during August 13‐26: 
 

 
 
Assemblies of  the Georgian Dream were announced  in GD’s  free political advertisements. Besides  that, we 
observed  advertisements where GD  gave  various pre‐election promises  to  the population: development of 
agriculture, eradication of unemployment problem, etc. 
 
Christian Democrat Movement promised population to fix fair tariffs and free healthcare in their pre‐election 
advertisements. 
 
Labor  Party  also  placed  its  advertisements  on  Rustavi  2  –. One  of  their  advertisements was made  up  of 
extracts  from  Labor  Party  leader  Shalva Natelashvili’s  TV‐statements.  In  his  statements,  the  leader  speaks 
negatively  about  the  leader  of  the National Movement  and  his main  rival  Bidzina  Ivanishvili.  In  the  ad,  a 
journalist asks him: “Why should the people elect you?” and Natelashvili replies: “Because there  is no other 
choice.” 
 
A  week  before  the  Election  Day,  the  following  advertisements  were  aired  by  Rustavi  2.  (24/09/2012‐
1/10/2012). 
 
 



30 
 

 
Advertisement of the new election subject – New Rights appeared  in this period of monitoring. Party  leader 
Davit Gamkrelidze speaks about his election program and suggests people to vote for their political party. This 
political party  is not qualified election subject, and  in accordance to the  law free broadcasting time was not 
allocated on it. So, the mentioned ad was aired as paid political advertisement. 
 

A  week  before  the  Election  Day, 
tone  of  subject  coverage was  the 
following: (24/09/2012‐1/10/2012) 
 
Georgian  Dream  was  negatively 
covered  in  anti‐advertisements. 
UNM  was  negatively  covered  in 
the  advertisements  of  the  CDM 
and  Labor  party.  Prime‐Minister 
was  covered  in  full  negative  tone 
because  the  leader  of  the  Labor 
Party  negatively  spoke  about 
Prime‐Minister  Vano  Merabishvili 
in their advertisement. 
 
As  for  assumed  political 
advertisements, ad about Summer 
Job was still aired by Rustavi 2. 
 

 



31 
 

Another alleged social advertisement presented the activities of the Voters’ Lists Verification Commission. The 
ad  subject –  the Commission and  its  leader Mamuka Katsitadze were presented  in  the advertisement. The 
video‐roll stated that the Commission  finished verification process of  lists with the support of population.  It 
also provided data which was revealed during verification process and in fact the ad summarized activities of 
the Commission and provided population with the information about received results. 
 
Advertisements  about  Central  Election  Commission  were  frequently  aired  by  Rustavi  2.  In  some 
advertisements high‐qualified  activities of  the CEC were  advertised. Purpose of  the  advertisements was  to 
increase  public  trust  to  the  CEC.  Besides  that,  we  observed  advertisements  prepared  by  the  CEC  which 
informed voters about election procedures. 
 
One more advertisement attracted our attention; presumably  it  is also social advertisement (it did not have 
subtitle noting whether it was paid or free political advertisement). The text of the ad was:  “One of the most 
significant components of  the State 3T conception  in  the  field of national defense  is  total care. Healthcare, 
education, discounts on transportation fees, privileges in banks, financial bonuses and employment.  In 2013, 
various  social benefits will be  created  for  soldiers  and  their  families. Defense Ministry will  fund bachelor’s 
courses  for every person who passed  the entrance exams of  the  institutes, and who could not obtain state 
grants nor pay the tuition fee. The state offers one‐year military service to similar people after which the state 
will fund their education completely. We will not abandon people either in peacetime or in war,” if this ad had 
social  status,  there  is natural question: did  it  conform  to  the definition of  the  social ad  in  the  law.  Similar 
advertisements cause clear association of pre‐election promises. 
 
We observed a new advertisement containing signs of social advertisement since September 10; it underlines 
significance of women’s  involvement  in politics. Several respondentsanswer the question: “Why do we need 
women in politics?”: “Because women give start to a newlife…” “because women are better diplomats,” etc… 
The ad was aired 10 times by Rustavi 2. 
 
October 1‐November 18 
 
In  the  post‐election  period  political  advertisements  completely  disappeared  on  TV‐Companies;  number  of 
social ads also reduced. 
 
Only one  social advertisement was aired  in  the  first and  second weeks after  the Election Day. The ad was 
about property tax payment. With the ad Revenue Service reminded population that if their and their family 
members’ total income exceeded 150 00 lari per year, they should visit website www.rs.ge and fill in financial 
declaration of physical persons. 
 
To the end of monitoring, one more social advertisement appeared on Rustavi 2. It advertised charity concert 
of the Foundation Iavnana. Advertisement subject relevant to our media‐monitoring was Tbilisi City Hall who 
was presented as a concert supporter in the advertisement. 
 
It  is  interesting  that post‐election period media‐monitoring  revealed  that Rustavi 2 no  longer airs assumed 
social advertisements, which were aired before the elections and where signs of hidden advertisement were 
detected by the group of monitors, (Made in Georgia, Defense Ministry – Total Care for People, etc). 

 



32 
 

Imedi 
 

June 18‐August 1 
 
In the period from June 18 to July 1 TV‐Company Imedi did not air any political advertisement. Imedi mostly 
aired  advertisements  about  achievements  or  service  of  governmental  institutions  (Keep  order,  Students’ 
discount card, Made in Georgia, Ministry of Healthcare starts distribution of medical insurance policies, Study 
Today,  Get  Employed  Tomorrow,”  “Registration  of  Job‐Seekers  started,”  Students’  Employment  Program, 
Travel Around Georgia). Some of them contained signs of hidden advertisement: 
 

1. Made  in Georgia.  In the ad, construction activities are going on the ship‐board. The advertisement 
lasts 44 seconds. A worker is writing on the deck – “Beach Security” (3 seconds). The Beach Security 
is subdivision of the MIA. At the end of the ad we see www.police.ge . 

2. Students’ Employment Program  ‐ Students are wearing white t‐shirts and  letter S on them causes 
association of the UNM’s election number 5. 

3. Advertisement of the Caucasus Online ‐There is a good internet in the city. The ad lasts 21 seconds. 
At  the end of  the  roll we hear a phrase: “good  internet  starts  from  five megabits” and number 5 
appears on the red background that is election number of the UNM causes association           of the 
UNM symbol. 

4. Music  clip  “I  Love  Racha”  –police  office  with  signboard  “police”  is  seen  several  times  in  the 
advertisement (4 sec) that is indirect advertisement fo the MIA. 

5. Anaklia  Is Eager  to Welcome You.  It  lasts 215 seconds and advertises  the project  initiated by  the 
president of Georgia – Anaklia. 

 
From  July  1,  TV‐Company  Imedi  aired  advertisements  prepared  by  the  nongovernmental  organization 
“Georgia not for sale.” They were anti‐advertisements about the Coalition Georgian Dream. 
 
Those ads were made up of extracts from various public speeches of Bidzina Ivanishvili. Most of his speeches 
are  extracted  from  context  and  edited.    They mostly  used  those  scenes where  the GD’s  leader mumbles, 
forgets or mispronounces words. At  the end of each advertisement we read a  text: Georgian Dream?  (with 
subtext – Is it Georgian Dream?) 
 
Another  paid  political  advertisement was  observed  in  the  same  report  period  –  its  client was  UNM  and 
presented governmental program on general medical insurance. 
 
 
August 1‐October 1 
 
In this period of media‐monitoring, political advertisements (both paid and free) were most frequently aired 
by  Imedi TV.  In  the period between August 1 and October 1, political advertisements  took 85% and  social 
advertisements took 11% of the broadcasting time. 
 
In  this  period,  Election  Day was  already  fixed  – October  1. On  August  1,  official  pre‐election  period was 
announced and pre‐election period regulations envisaged by the Georgian Election Code went in force. 
 



33 
 

In this period of monitoring,  Imedi aired political advertisements of the UNM, CDM, Georgian Dream, Labor 
Party and independent candidate nominated by the initiative group in the Zugdidi DEC # 67.  
 
In the period between August 1 and October 1, paid political advertisement vs Georgian Dream, prepared by 
the NGO Georgia Not For Sale, were still released.  
 

1. ”Georgian Dream?” –  the advertisement  is about Georgian Dream and Bidzina  Ivanishvili. The video‐
roll is made up of fragments from various speeches of Georgian Dream’s leader Bidzina Ivanishvili. The 
author has selected phrases where Ivanishvili states “Georgian side launched military operations” and 
“I will have  to  sit at negotiation  table with Putin.” At  the end of  the advertisement  there was  text‐ 
“Georgian  Dream?”  (Assumed  subtext–  is  it  Georgian  Dream??).  It  had  subtitle  –  paid  political 
advertisement.” 

2. Second  paid  political  advertisement  about  Georgian  Dream  presents  mother  of  Lieutenant  Aleksi 
Natroshvili,  killed  during  Russian‐Georgian  War  in  August  of  2008.  The  video  was  recorded  in 
Vachnadzeani  village,  Gurjaani  district  when  Ivanishvili  visited  the  village  after  August  19  natural 
disaster  in Kakheti region. The video  lasts 52 seconds; Aleksi Natroshvili’s mother said “Georgia does 
not need people like Ivanishvili. Georgia needs a person who will do real Georgian job. Georgian dream 
is not to subordinate to Russia. Russia has destroyed us.  If we are damaged by natural disaster now, 
Russia finished us at that time.” Journalist asked her – “Do you think Bidzina Ivanishvili is Russia’s ally?” 
and she replied “I think so and it is true.” At the end of the advertisement we hear a phrase containing 
negative context: “if  they come  in government,  they might even dig out graves.” The advertisement 
represents Georgian Dream’s  leader Bidzina  Ivanishvili as a  supporter of Russian policy  [in Georgia]. 
The advertisement has subtitle – paid political advertisement. 

3. The third paid political advertisement is also about Georgian Dream. It states that before voters decide 
whom to vote for in October, “one person has already clearly demonstrated his position.” And we see 
photo of Russian president Vladimir Putin. The advertisement states “Leaders of Georgian Dream, for 
example,  Zviad  Dzidziguri  criticizes  Georgia’s  starvation  for  NATO membership”  and  we  see  Zviad 
Dzidziguri’s interview with the newspaper Resonansi with the title: “We should bother about ourselves 
instead dreaming about NATO now.” Then we see photos of Nino Burdjanadze, Koba Davitashvili and 
Zurab Nogaideli meeting with Russian politicians and then we hear text: “Others state when meeting 
Russian officials  that  they will protect  their  interests  [in Georgia]. Putin  likes  it.” The advertisement 
presents a phrase from Bidzina Ivanishvili’s interview: “Georgian side launched military operations.” It 
should  be  noted  that Nino  Burjanadze  and  Zurab Noghaideli who  are  associated with  pro  Russian 
politics are not the members of Georgian Dream and they are used  in the video to  intensify negative 
effect.  
Phrase  from  BidzinaIvanishvili’s  interview  was  used  in  the  ad:  “Georgian  side  launched  military 
operations.” The advertisement ends with the rhetoric question: “We know Putin’s choice; and whom 
do you elect?” The ad has subtitle – Paid Political Ad.  

4. Declaration on How to Behave during Elections – was also paid political advertisement of the United 
National  Movement.  The  advertisement  stated  that  majority  of  political  parties  had  signed  the 
declaration on  the behavior during elections and  they, who  signed  the document,  said NO  to bribe 
voters, to misuse administrative resources and to use violence during elections. We hear a phrase at 
the end of  the ad: “only one political party Georgian Dream  rejected  the declaration. Why, what do 
they plan?” The ad was aired with subtitle: “Paid political advertisement.” 

5. One more anti‐advertisement about Georgian Dream  stated  that  following people  stood behind  the 
election  promises  of  the  Coalition:  Tamaz  Tamazashvili,  head  of  police  during  Shevardnadze’s 
authority, who was associated with kidnapping of people; Shalva Khachapuridze, acting  judge during 



34 
 

Shevardnadze’s period who was related with thieves‐in‐law; Murman Dumbadze – who warned voters 
that if they sign election number 5 of the UNM they will get sick. The ad finishes with the suggestion: 
“Do not risk!” 

6. Advertisement  prepared  against  the  Coalition  Georgian  Dream  presents  extracts  from  Bidzina 
Ivanishvili’s interviews where he speaks about Putin. The ad stressed out that he had not said anything 
negative about the Russian president. 

7. One more anti‐advertisement about  the Georgian Dream was “Again Aslan?” The ad  claimed  that  if 
Bidzina Ivanishvili had won parliamentary elections, he would have re‐appointed former senior officials 
of Aslan Abashidze’s government in Adjara. 

 
We  observed  paid  and  free  political  advertisements  of  the  coalition  Georgian  Dream  on  Imedi  which 
presented the Coalition’s election program about development of agriculture, employment and education. 
 
In the period between August 1 and October 1, like in the previous period of media‐monitoring, Imedi TV still 
aired paid political advertisements of the UNM about general medical insurance. 
 
Imedi still aired UNM’s political advertisement 1000 lari Voucher. President and prime‐minister were subjects 
of this ad. 

During  this  period  of 
media‐monitoring,  Imedi 
aired  UNM’s 
advertisement  about 
employment  (see 
diagram:  “Employment  – 
More  Benefit  to  People). 
The  ad  states  that 
Ministry  of  Employment 
was  established  to 
eradicate  unemployment 
in  the  country;  the 
Ministry will  register  and 
employ  every 
unemployed person. 
 
Most  frequently  aired 
advertisements  during 
the period of August 13 – 
26 were: 
 

 
 
In  the  report period,  Imedi TV aired political advertisements of  the majoritarian  candidates of  the UNM  in 
Tbilisi: Nikoloz Khachirashvili, Giorgi Karbelashvili, Andria Urushadze, Andro Alavidze, Giorgi Chachanidze. The 
ten‐second advertisements were positive about majoritarian candidates. 
 
After  September  19, National Movement’s  new  paid  political  advertisement  appeared  on  Imedi  TV where 
President Mikheil Saakashvili appealed to the population.  



35 
 

 
He condemned horrible facts that had occurred  in the Georgian penitentiary establishments and stated that 
the government promptly and effectively responded to these facts like developed democratic countries would 
have acted in similar situation. The president said: “National Movement will always fight against problems and 
will bring more benefit people.” 
 
We observed political advertisements of two more qualified election subjects ‐ CDM and Labor Party on Imedi 
TV. Labor Party placed the following advertisements on Imedi: “Who made revolution”, “We are taking from 
the  rich  and  giving  to  the  poor,”  “Why  should  people  elect  Natelashvili,”  “Anti‐national  tyranny  is  being 
established  in  the  country”,  and  an  advertisement  made  up  of  extracts  from Maestro‐TV  where  Shalva 
Natelashvili  reads  Murman  Lebanidze’srhyme.  In  almost  every  advertisement  the  Labor  Party’s  leader 
negatively speaks about the president and leaders of the Georgian Dream. 
 
In the report period, the following advertisements of the CDM were aired: “We will employ entire Georgia,” 
“Education for employment,” “it shall finish on October 1,” “CDM‐Go I Am Coming.” In the advertisement “It 

shall  finish on October  1” 
CDM’s  leaders  speak 
about  horrible  facts  from 
the  penitentiary  system. 
Advertisement  “Go,  I  am 
Coming” was aired  in  two 
formats  –  long  and  short 
versions.  CDM’s  leader 
Giorgi  Targamadze  spoke 
about  fair  tariffs  and 
available  healthcare  in 
those advertisements.  
 
In  the  period  of 
September  10  ‐ 
September  23  the  most 
frequently  aired 
advertisements  on  Imedi 
TV were:  
 
 

 
 

During  the period of September 24 – October 1 political ad of National Movement against Georgian Dream 
and address of Mikheil Saakashvili were most frequently aired ads. 
 



36 
 

 
 
During the period of September 24 – October 1, National Movement and Georgian Dream were given longest 
time in terms of subject coverage. 

      



37 
 

 
In  terms  of  tone  of  coverage,  during  the  period  of  September  24  – October  1,  National Movement was 
positively  covered  in  95%, Georgian Dream was  positively  covered  only  in  22%,  advertisements  against  it 
contributed to the rest 78%. 
 

 
 
During the period between August 1 and October 1 Imedi aired following social advertisements: 
 

1. Medical  policies  ‐  The  advertisement  informs  population  that  policies  will  be  delivered  to  their 
registration addresses. Presumably this advertisement belongs to the category of social ads because it 
provides information necessary for population that is criterion of a social advertisement. 

2. CEC advertisements also presumably had social status: 1) Respect of the Law Breeds Trust.  In this ad 
CEC  warns  everybody  that  involvement  of  any  person  subordinate  or  somehow  related  to 
governmental officials  in  the pre‐election  campaign  is prohibited by  the  law and 2) Mutual Respect 
Breeds  Trust  – which  is  focused  on  honorable  relations with  rivals.  3)  “Shaking Hands”  states  that 
shaking hands is the most common form of communication and people express gratitude with shaking 
hands; honorable people can shake hands with rivals and congratulate with the victory. The ad finishes 
with  the  phrase:  Mutual  Respect  Breeds  Trust.  These  advertisements  belong  to  the  category  of 
assumed social advertisements because they aim at social welfare. 

3. Advertisement of the Defense Ministry about total care of people also had assumed social status (the 
ad  did  not  have  subtitle  –  paid  or  free  political  advertisement).  The  context  of  the  advertisement 
caused association of pre‐election promises. 

4. Advertisement  of  the Ministry  of  Education  –  “Happy New  School  Year”.  30‐second  advertisement 
advertised the activities implemented by the Ministry of Education rather than congratulation with the 
launch  of  new  school  year:  the  advertisement  provided  audience with  the  information  how many 



38 
 

schools  were  renovated,  how many  classrooms  of  future  will  be  opened  in  the  public  schools  of 
Georgia and how many first‐grade pupils will receive net‐books. 

5. Student card: the advertisement states that based on the initiative of the President of Georgia students 
of  all  authorized  high  schools  will  receive  student  cards  for  free  which  will  allow  them  to  enjoy 
significant  discount  in  various  service  centers,  state  institutions  and  private  companies.  The 
advertisement underlines that with the card every student will have chance to make his/her life easier. 
The ad lasts 50 seconds.  

 
Sings of hidden political advertisement were detected in the advertisements: 
 

1. Kutaisi Airport – the ad lasted 25 seconds and its purpose should have been advertisement of the service 
at the Kutaisi Davit Agmashenebeli Airport but  instead  it presented rehabilitated or recently constructed 
buildings  in  Kutaisi.  Ordinary  citizens  took  part  in  it  and  said:  “My  Bagrati,  My  Church,”  “My 
parliament,”“My city, my airport.”  Simultaneously we see Bagrati Church, recently constructed parliament 
and Kutaisi Airport. 

2. “Undefeatable Energy of Freedom” this was a clip with the dance performed by Georgian National Ballet 
Sukhishvilis. The clip  lasted 221 seconds. The dancers were dancing on the Peace Bridge,  in  front of  the 
glassy building of the MIA, Tbilisi  Justice House and  in the yard of the recently rehabilitated Akhaltsikhe 
Rabati. As  a  result,  this  clip  advertises  the projects  initiated by  the president.  The  clip  ended with  the 
subtitle – Undefeatable Energy of Freedom. 

3. “Renovated Kakheti Is Waiting for Guest” – was animation which lasted 106 seconds. The ad did not have 
any  subtitles  indicating  at  client  or  status.  It  invited  people  to  various  holidays  organized  in  various 
facilities of the rehabilitated Telavi and Kvareli. 

4. “I love Svaneti”‐ 200 second advertisement told a love story with the accompaniment of Sopo Nizharadze’s 
music. The clip showed the renovated center of Mestia and new building of local government.   

Advertisements  containing  sings  of  hidden  advertisement  –  Students’  Employment  Program, music  clips  – 
Anaklia Is Eager to Welcome You and I Love Racha were also aired in this period.  
 
 
October 1‐November 18 
 
In the period between October 1 and October 7, only two relevant advertisements were aired on  Imedi TV: 
advertisement  about  election  procedures  (CEC)  on  the  Election  Day  and  advertisement  about  Kutaisi 
International Airport which contained signs of hidden political advertisement. 
 
In this period of monitoring, Imedi TV changed its owner. On October 16, director‐general of the TV‐Company 
Imedi  Giorgi  Arveladze,  head  of  the  Ltd  Georgian Media  Production  owning  100%  share  in  the  TV‐Radio 
Company Imedi, resigned from the position. The company was assigned back to the family of its founder ‐ late 
businessman Badri Patarkatshvili. In the transitional period the Channel suspended working on news programs 
since October 17. 
 
It  is  noteworthy  that  neither  before  October  16  nor  between  October  16  and  November  18,  no 
advertisements relevant to the media‐monitoring were observed on Imedi‐TV. After elections, Imedi stopped 
airing assumed social advertisements and commercial advertisements which were aired before elections and 
contained  signs  of  hidden  advertisement  (Made  in Georgia, Defense Ministry  –  Total  Care  for  People  and 
There is a good internet in the city). It intensifies our doubt that those advertisements were prepared specially 
for the pre‐election period. 



39 
 

Kavkasia 
 

June 18 – August 1 
 
In the period of June 18 – August 1 Kavkasia did not air any advertisements relevant to our monitoring. 
 
August 1 – October 1 

 
In this period number of paid and free election advertisements significantly increased on Kavkasia. Only three 
out of  four qualified election subjects  (UNM, Georgian Dream, Labor Party and CDM) enjoyed  their right  to 
place free political advertisements on Kavkasia. Labor Party blamed Kavkasia in partiality and refused to place 
its election advertisements on it. 

 
Election  promises  of  election  subjects  reached  culmination  in  the  last week  of  this  period.  Some  election 
advertisements  covered  the  Ministry  of  Employment  –recently  established  ministry  which  promised 
population  to register and employ every unemployed person  in  the country;  to grant 1000 GEL   voucher  to 
them for vocational training in order to resolve unemployment problem and poverty and to assist every family 
to have part in the progress.  
 
Georgia Will Not Go Back  to  the Past –  the clip  starts with  the  scenes of past  time: darkness, cold, people 
standing in the queues for bread, transport, products and pensions; criminal settlements in prison cells, etc. At 
the  same  time we  see photos of Tamaz  Tamazashvili  and Otar Khupenia with negative  comments.  The  ad 
presenter states that everything remained  in the past together with these people and previous government. 
Then the ad presents projects implemented by the government and National Movement – illuminated streets, 
happy  pensioners,  insured  people,  etc.  then we  hear  promise  about  happy  future.  The  clip  ends with  the 
slogan “Georgia Will Not Go Back to the Past – More Benefit To People.” 
 
Christian Democrat Movement prepared advertisements with interesting promises – Fair Tariffs to People and 
Education  for  Employment.  CDM’s  leader Giorgi  Targamadze  claimed  that  the  only  right way  to  eradicate 
poverty is fixing fair tariffs, which they will ensure after their election victory. So he calls upon every voter to 
vote  for  the CDM because only  their victory  could  result  into  installment of  fair  tariffs and make Georgian 
energy serve the interests of Georgian people; CDM promised every pupil and teacher to have free text‐books; 
teachers’ starting salary would be 900 GEL; students would have maximum 1125 GEL to cover tuition fees. The 
CDM also promised free kindergartens and teacher’s status to the nurses of kindergartens. 
 
Georgian Dream’s advertisement about  special program  for  the agricultural development presented party’s 
future perspectives;  it promised  villagers  free  agricultural equipment  and  fuel,  free  fertilizers  and poisons, 
insurance of harvest, high‐quality saplings and seeds, well‐arranged  irrigation systems, realization of harvest 
on international markets, long‐term privileged loans, about 1000 new agricultural enterprise and about 10 000 
employed people. “We know how to help village; we know how to make Georgian Dream true.” 
 
Georgian  Dream’s  election  advertisements  were  released  with  subtitles  of  either  free  or  paid  political 
advertisements. 
 
 
 
 



40 
 

Most frequently aired advertisements during the period of September 10 ‐23 were: 
 

 
 
Kavkasia frequently aired so‐called anti‐advertisements which aimed to discredit election subject –  initially  it 
was Georgian Dream  and  then National Movement  and president. Maestro  and  TV9  refused  to  air  similar 
advertisements.  As  for  TV‐Company  Kavkasia,  its  leadership  said  they will  stop  airing  them  if/when  court 
passes relevant verdict. 
 
Anti‐advertisements about Mikheil Saakashvili were: 1) Georgia (not) for Sale” showed various public speeches 
of Mikheil  Saakashvili where  he  had  stated  that  opposition  parties were  spies  of  Russia  and  enemies  of 
Georgia. In parallel to it those strategic enterprises were listed which were sold to Russia by the government 
of  Georgia.  2)  First  in  Georgia  –  presented  degradation  and  poverty  of  the  Georgian  population  on  the 
background of the President’s caricature and laughing. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



41 
 

Tone of subject coverage during September 10‐23 period: 

 
 
 
Open support for concrete political party was observed on Kavkasia on August 9 when Davit Akubardia, anchor 
of  the  TV‐Program  Spektri  invited  leader  of  the  political  party  Green  Party  Giorgi  Gachechiladze  to  the 
program. Akubardia directly called upon the TV‐viewers to vote for the Green Party on the Election Day, and 
mentioned its election number 39.  
 
 
October 1 – November 18 
 
After elections, no advertisements relevant  to our media‐monitoring were aired on Kavkasia. An  interesting 
tendency was  observed  in  the  post‐election  period  –  number  of  commercial  advertisements  significantly 
increased on Kavkasia. They also air social ads. 
 
Kavkasia  airs  only  one  pre‐election  TV‐Program  prepared  by  Regional  Broadcasters  Association  “Elections 
2012,” which  invited candidates  for the position of the Georgian Public Defender and their views about the 
activities of the ombudsman were discussed in the program. 
   



42 
 

TV9 
 
June 18‐August 1 
 
At  the  starting  stage of media‐monitoring,  in  the period between  June 18 and August 1, only one political 
advertisement was aired by TV9 and it was announcement of the public assembly scheduled by the Georgian 
Dream and Bidzina Ivanishvili in Mtskheta on July 1. The ad lasted only 30 seconds. Besides this advertisement, 
most part of advertisement  intervals was  spent on TV‐companies  rolls with  the  following  slogans: “We are 
journalists,” “Try to see more,” “everything starts with question,” “never oppose your conscience,” “first of all 
we publish the truth.” Each of them lasted 10‐20 seconds. A political message is detected in one of those rolls, 
which is still aired: withered roses are thrown in the bin that presumably indicates at the necessity of political 
changes.  However,  each  advertisement  roll  with  different  scenarios  was  released  several  times  in  one 
advertisement interval.  
 
In  July,  in  the  prime‐time  of  TV9 we  observed  commercial  clip  of  the  civic movement  “This Affects  You!” 
Announcements  of  other  TV‐programs  were  also  added  to  advertisement  intervals.  For  example, 
announcements of  the TV‐programs: “Hill of Thoughts” and Master Class. A new  roll – Voters’ League also 
appeared  in advertisement  intervals. Political and pre‐election promises were added  to  the announcement 
about Bidzina Ivanishvili and Georgian Dream’s assembly in Gori on July 15: launch of agriculture development 
program;  creation  of  1  billion  lari  foundation;  protection  of  land  ownership; modernization  of  agricultural 
sector; equipment with agricultural techniques; assisting farmers  in collecting harvest and selling  it on larger 
market. 
 
Most Frequently aired advertisements during the period of June 18 – July 29 were: 

 
At the end of July, number of 
advertisements  significantly 
reduced  on  TV9.  Instead, 
number  of  announcements 
of  new  TV‐programs  and 
television  intervals  was 
increased.  The  only  ad, 
which  can be  categorized  as 
paid advertisement, was 10‐
second short message of the 
Voters’  League  about  errors 
they  had  detected  in  the 
voters’ lists. 
 
August 1‐October 1 
 
In  August,  coalition  and  its 
leader  Bidzina  Ivanishvili 
became  subjects  of  the 
advertisements  of  the 

Georgian Dream; tone of coverage was positive as well as tone of coverage of National Movement and CDM in 
their  advertisements.  From  the  first  half  of  August,  balance  between  election  advertisements  between 



43 
 

different election subjects was more or less protected that was supposedly caused by the launch of Must Carry 
in the country. 
 
21‐second advertisement of the CEC took short advertisement time. 
 
At the end of August, Georgian Dream’s pre‐election advertisement with conditional name “1 000 000 000 lari 
budget  foundation  to aid agriculture” was most  frequently aired on TV9. Advertisements of  the UNM were 
also  frequently  aired  with  conditional  names  “1000  lari  voucher,”  “employment  ministry,”  and  CDM’s 
advertisement “healthcare,” etc. 
 
At  the beginning of September, agitating and awareness‐raising  roll about Must Carry was most  frequently 
aired on TV9. It suggested population to sign special petition on TV9’s website. Pre‐election advertisement of 
the Georgian Dream with  conditional name  “1 000 000 000  lari budget  foundation  to aid agriculture” was 
leader  among  pre‐election  advertisements.  Advertisements  of  the  UNM  were  also  frequently  aired  with 
conditional names  “1000  lari  voucher,”  “employment ministry,”  and CDM’s  advertisement  “healthcare,”  as 
well as “1.1 billion for agriculture,” etc. 
 
In  the  report period, political,  social  and  a  few  commercial  advertisements were  aired on TV9.  They  aired 
advertisements  of  three  political  subjects  –  UNM,  Coalition  Georgian  Dream  and  Christian  Democrat 
Movement. 
 
Two assumed social advertisements about necessity of women’s participation  in politics were aired on TV 9 
alongside advertisements of the Central Election Commission which suggested voters to respect each other.  
 
Advertisement  of  the  election  website  electionsportal.ge  took  big  part  of  advertisement  intervals. 
Advertisement  of  partiebi.ge  was  also  aired  in  the  report  period  several  times.  Subjects  of  those 
advertisements were international and local nongovernmental organizations, subjects relevant to our media‐
monitoring. 
 
On  September  22  and  23  cycle  of  advertisements  with  the  title  “Protect  Your  Vote!”  took  big  part  of 
advertisement  time on TV9. They  reminded population of  the election procedures on  the Election Day and 
convinced them in the privacy of ballot procedures.  
 
Advertisements  of  four  political  advertisements  –  CDM,  UNM,  Free  Georgia  and  Georgian  Dream  ‐ were 
frequently aired during the last week before the Election Day.  
 
It is noteworthy that advertisement of the Free Georgia was aired in the last week of the pre‐election period; 
before we did not observe its advertisement on TV9. 
 
We also observed social advertisements,  like “No to torture!” of the Young Lawyers’ Association “Women  in 
Politics,”  “Foundation Citizen,” which  informed  society about prisoners’  torture and published  charity bank 
account. Advertisement of the Voters’ League also had social status which informed society about the results 
of their report on October 2. 
 
During the period of September 10‐23, advertisements of National Movement were shown more frequently 
than those of Georgian Dream. The graph shows that National Movement received 25% in sum and Georgian 
Dream – 6%.  



44 
 

 

 
 

A week before elections, Georgian Dream was the most frequently aired advertisement: 

 
 



45 
 

October 1‐November 18 
 
In the post‐election period TV9 did not air any political advertisement. Announcements of TV‐programs and 
social advertisements occupied the main time of advertisement intervals; main message of social ads was to 
stop prisoners’ torture and hold former senior officials responsible for them. 
 
In the report period, TV9 did not air any advertisement relevant to our monitoring, which could be somehow 
connected with pre or post election period. 
 
Whilst  before October  1,  TV9  only  aired  TV‐programs’  announcements, pre‐election  and  social  ads,  in  the 
post‐election period commercial advertisements eventually took more advertisement time on TV9. It is easy to 
infer that the changed political climate due to the October 1 parliamentary elections also changed the trends 
of  the  advertising  market  too;  business  groups  became  more  active  and  assertive,  so  as  to  place  their 
advertisements in the TV‐Companies which were previously perceived as “oppositional” ones. 
 
No advertisement relevant to our media‐monitoring, which could be connected with the pre‐election or post‐
election period with its style, context or other form, was aired by TV‐Company in this period. 
 
From  November  5  to  November  7,  TV9  aired  announcements  of  special  program  dedicated  to  the  fifth 
anniversary of the November 7, 2007, where scenes from the dispersal of November 7 peaceful dispersal and 
raid of the TV‐Company Imedi were presented. 
 
As for famous video‐rolls which were aired by almost every TV‐Channel and aimed at discrediting of Bidzina 
Ivanishvili and Georgian Dream,  the only official  reason of  the TV9  to block  them was  their  request  to  the 
UNM to indicate either their name or logo in the clip but the ruling party did not satisfy their request. 
 

   



 

 
June
 
In th
As f
 
Poli
Mae
 
Bes
extr
 
Adv
dist

 
Dur
 
Dur
obs
adv
whi
to  t
the 
sign
in th
 
Aug
 
In 
adv
Geo
New
Labo
Mae
Geo
 
 
 
 
 
 
 
 

        
25htt

e 18‐Augus

his period o
for advertise

tical advert
estro; numb

ides  that,  t
racts from p

vertisement
ricts.25 

ing June 18

ing  the  p
erve  an
ertisements
ch were air
the  official 
TV‐Compa

ns of hidden
he advertise

gust 1‐Octo

this  pe
ertisements
orgian  Drea
w Rights, M
or  Party  a
estro. Also,
orgia Not Fo

                      
tp://www.you

st 1 

of monitorin
ements rele

tisements o
ber of Geor

type of  cov
public speec

ts  of  the  V

8 – July 29 m

prime‐time, 
ny  relev
s among th
red by Mae
informatio

any.  We  d
n political a
ements. 

ber 1 

eriod  of 
s  of  elec
am,  Free  G
ovement fo
and  CDM  w
 we observ
or Sale, non

                     
utube.com/wa

ng advertise
evant to ou

of the oppos
gian Dream

verage mos
ches of the 

oters’  Leag

most time w

we  did 
vant  so
ose social o
estro accord
on  provided
did  not  de
advertiseme

monitor
ction  subj
Georgia,  UN
or Just Geor
were  aired
ved adverti
governmen

         
atch?v=1qz3g

ements of o
r monitorin

sition coalit
m was highe

tly was  ind
Coalition’s 

gue  tell  abo

was dedicate

not 
ocial 
ones 
ding 
d  by 
tect 
ents 

ring, 
ects 
NM, 
rgia, 
  on 
sements of
ntal organiza

ppeUn0&feat

Maestr

only Georgi
ng, we obse

tion Georgi
r than of Fr

direct;  it wa
leader Bidz

out  errors 

ed to follow

f other  sub
ation “Futu

ture=youtu.be

ro 

an Dream a
rved only ad

an Dream a
ree Georgia

as direct on
zina Ivanishv

detected  in

wing adverti

bjects  releva
re Today,” 

e 

and Free Ge
ds of the Vo

and Free Ge
. 

nly  in  case 
vili were us

n  the  elect

sements: 

ant  to our 
Foundation

eorgia were
oters’ Leagu

eorgia were

of Georgia
ed in the ad

tion  lists  in

monitoring
n Georgian”

e aired on M
ue. 

e first to ap

an Dream; 
dvertisemen

  different  e

g – Voters’ 
 and CEC. 

46 

Maestro. 

pear on 

namely, 
nts. 

election 

League, 



47 
 

Most frequently aired advertisements during September 10 – 23 were: 
 

 
 
 
Type  of  coverage was mostly  indirect.  The  coverage was  direct  only  in  case  of  Georgian  Dream  because 
advertisements were made of extracts from Bidzina Ivanishvili’s public speeches. 
 
UNM’s most frequently aired political advertisement was “Employment/More Benefit to People.” The political 
party promised voters to resolve unemployment problem by establishment of State Ministry of Employment. 
 
In this report period, only Georgian Dream and UNM were covered  in negative tone. Georgian Dream’s anti‐
advertisement  was  result  of  the  advertisement  rolls  prepared  by  the  NGO  Georgia  Not  For  Sale  against 
Georgian Dream. Later, UNM used  them as  their political ads. As  for anti‐advertisements about UNM,  they 
were prepared by the NGO Future Today. 

 
In  terms of  tone of  coverage, during  the period of September 10‐23, UNM was positively  covered  in 60%, 
Georgian Dream only in 4%: 
 



48 
 

 
 
 
“Unpleasant Reality” was  the name of a video‐roll prepared by  the NGO Future Day which  started with an 
extract from Mikheil Saakashvili’s public statement. “Russia does not wants friends;  it wants to have slaves,” 
Saakashvili said and then Russian companies were listed in the video‐roll which purchased different strategic 
companies  in Georgia during Saakashvili’s presidency. The  list  is quite  long; at the end of the advertisement 
we  read  a  text:  “These  companies were  assigned  to  the  state which  has  occupied  20%  of  the  Georgian 
territory.” Those advertisements resulted into negative coverage of the president at 76%. 
 
After video‐footage about the torture of prisoners in Gldani Prison # 8 was depicted by TV‐Channels, Georgian 
Christian Democrat Movement prepared an advertisement to respond to this  fact. The advertisement starts 
with an extract from Levan Vepkhvadze’s speech, a leader of the CDM, where he reminded MPs of the Public 
Defender’s Reports and requested political responsibility of the penitentiary minister. 
 
Advertisement  of  the  Georgian  CEC  advertised  activities  of  the  election  administration.  “Professionalism 
guarantees  accuracy,  transparency  brings  trust  and when  entire  structure works  like  one mechanism we 
reflect reality… and life continues,” the ad stated.26 
 
As for the Voters’ League, their advertisements exposed errors in the voters’ lists detected in different election 
districts.27 
 
We did not detect signs of hidden political advertisement in the prime‐time of the TV‐Company Maestro. The 
company did not air social advertisements either. 
 

                                                            
26http://www.myvideo.ge/?video_id=1782745 
27http://www.youtube.com/watch?v=1qz3gppeUn0&feature=youtu.be 



49 
 

Results of media‐monitoring during September 24 – October 1: 
 

 
 

 
 
 



50 
 

October 1‐November 18 
 
In this period of media‐monitoring, Maestro did not air advertisements relevant to our monitoring in its prime‐
time. However, there was one exception – an advertisement with the following text: ““Combat of torture  is 
absolute  right;  state  is  authorized  to  investigate  them!  The  investigation  shall  be  prompt  and  effective. 
Horrified  society  and  hundreds  prisoners  request  to  impose  legal  and  political  responsibilities  on  Bacho 
Akhalaia, Khatuna Kalmakhelidze, Dimitry Shashkin, Davit Chakua, Data Akhalaia, Zurab Adeishvili and Murtaz 
Zodelava,”  the  advertisement  reads;  after  that    famous  public  figures  state:  “Do  not  humiliate  personal 
dignity! Investigate! Expose perpetrators! Restitute justice! No to Impunity! No to torture!” At the end we see 
logo of the Georgian Young Lawyers’ Association.28 
 

Recommendations 

  
1) Make an amendment  to Election Code of Georgia and adopt a definition of surreptitious political 
advertisement: “Any information spread in any form by mass media source (TV‐story, TV‐program, etc) 
that  is  not  directly  related  with  the  coverage  of  pre‐election  campaign  and  which  reflects  or/and 
mentions election subject/election subject candidate his/her name or slogan and/or election number (if 
it is associated with the election party/candidate /political party/candidate‐to‐be) and/or other visible 
requisites.  Dissemination  of  information  about  participation  of  political  subject  when  he/she  is 
performing  his/her  responsibilities  is  not  hidden  advertising.”  (Definition  worked  out  by  Georgian 
nongovernmental organizations in the frame of the campaign This Affects You) 

  
2)  In  order  to  avoid  hidden  political  advertisement  in  social  advertisements,  the  status  of  a  social 
advertisement shall be re‐formulated. In accordance to the new definition, a social advertisement shall 
be  the  advertisement  intended  to  promote  public  good  and  achievement  of  charity  goals  that  is 
neither  commercial nor pre‐election  advertising  and  that does not  contain  any  advertising of  the 
government  of  Georgia,  governmental  institution,  administrative  body  of  Georgia  or  other  state 
institution, a legal or physical entity as well as work implemented by them, their achievements and 
service provided by them. Political official, chief or leading public servant of a public agency, a leader 
of a political party as they are defined    in the Election Code of Georgia shall not participate  in the 
social advertisement; an election subject‐to‐be, election subject or its election number shall not used 
in the social advertisement either. 
 
3)  Social  advertisements  shall  have  relevant  subtitle  –  social  advertisement  –  when  aired  by  TV‐
Company  in order  to  inform audience which particular advertisement or music clip has  social  status 
granted based on independent decision of the TV‐Company. 
 
The client of the advertisement shall be clearly presented in the political advertisement, including the 
ads which negatively present rival political subject. 
 
4)  It should be clear from the political advertisement who ordered  it  including advertisements which 
show the opponent in negative context. 

                                                            
28http://goo.gl/99MMg 



51 
 

 
5) TV‐Company shall be more careful with regard to music clips containing hidden advertisement, shall 
combat its dissemination or note its status, including the funding structure or organization.  
 

Periodic Reports of Media Monitoring 

 
Final Report of Media Coverage of Parliamentary shows the main tendencies featured during the pre‐election 
and post‐election period. See detailed information on concrete periods in the reports found in the web‐portal 
of Human Rights Center ‐ www.humanrights.ge: 
 

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – Results of June 18 – July 29  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – Results of July 30 – August 12  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – Results of August 13 ‐ August 26  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – August 27 – September 2  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – September 3 – September 9 Results  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections‐ September 10 – 23  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – September 24 ‐ October 7  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – October 7 – 21  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – October 22 – November 4  

 Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections – November 5 – 18  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



52 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
      

 
This report  is made possible by the support of the American people through the United States Agency  for 

International Development (USAID). The contents are the sole responsibility of Human Rights Center and do 

not necessarily reflect the views of the International Foundation for Electoral Systems, USAID or the United 

States Government. 


	cover-front eng
	mediamonitoringis saboloo angarishi inglisuri IRMASAGAN.pdf

