LIJIMMBICIML
E B 99463MNL&IAN
anNdNL J3m@BNY

Georgian Charter of Journalistic Ethics

Study and Research on Election Media Coverage for 2016 Parliamentary Elections
in Georgia

TV News Monitoring Report
26 September — 2 November, 2016

The Georgian Charter of Journalistic Ethics is implementing the monitoring of TV news broadcasts
within the framework of the project entitled “Study of the Media Coverage of the 2016
Parliamentary Elections” funded by the European Union (EU) and the United Nations Development
Programme (UNDP). The monitoring is carried out from 20 May to 19 December, 2016 and covers
main news programs on the following 11 TV channels: “1st Channel” of the public broadcaster,
“Rustavi 2”, “Maestro”, “GDS”, “Tabula”, “Kavkasia”, “TV Pirveli”, “Obieqtivi”, “Ajara TV”, and “TV
25",

This report presents the media monitoring results for the period of 26 September through 2
November, 2016.

The quantitative and the qualitative analysis of the monitoring data has revealed the following key
findings:

e At the outset of the monitoring a large number of TV channels devoted their primary
attention to the activities of the Government of Georgia. During the last two monitoring
rounds, however, this trend has been altered and TV channels started to actively cover
political groups. During this round of monitoring “United National Movement” received the
highest coverage among all political subjects at the nine monitored TV channels;

e As during the previous round of monitoring, activities of the Government of Georgia were
most positively covered by “GDS” with 11% of positive tone indicators. “Rustavi 2” was
again most critical of the government with 50% negative coverage;

e Activities of “Georgian Dream - Democratic Georgia” were again covered most favorably on
“GDS” (5% of positive tone indicators), and most negatively on “Rustavi 2” (45% of negative
tone indicators);

e “United National Movement” had only 1-1% of positive tone indicators on the four TV
channels under monitoring (“1%t Channel”, “Rustavi 2”, “Kavkasia”, and “TV Pirveli”) , while
“Obiegtivi” TV was the most critical to this political group with 44% of negative coverage;

e Both quantitative and qualitative analysis of the monitoring data reveals the clearly positive
sentiments of “Obieqtivi” towards the election bloc of “Patriotic Alliance”;



e The content analysis of the TV news programmes indicates that the channels cover election
subjects mostly in accordance with ethical standards. However, as during the previous
monitoring rounds, their coverage remains unbalanced.

e As during the previous rounds of monitoring, unbalanced footages with soundbites, often
based on only one source of information, remain a challenge for TV channels.

e As during the previous round of monitoring, a number of xenophobic statements by
election subjects were observed. Sadly, TV broadcasters revealed the lack of proper
knowledge of the Code of Conduct and could not or did not distance themselves from such
statements.

e The decrease of level of positive coverage remained the trend for the last two rounds of
monitoring.

Results by TV channels

Charts provided below show the data of qualitative analysis by the time allocated to and the tone
of the coverage of seven subjects on 11 TV channels. These subjects were selected by two criteria:
the frequency of coverage and the popularity of subjects. Seven subjects are the same for all
monitored channels save Adjara TV and TV 25. The charts of the last two channels additionally
include the data on the government of Adjara as these broadcasters mainly focus on the
developments in the Autonomous Republic of Adjara.

1%t Channel

In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Moambe at 20:00” and
“Kviris Moambe” (Moambe on Sunday).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "1st Channel" (GPB)

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral M Negative

United National Movement (2 hr 14 min) 62

Government (1 hr 58 min) [7 73

Georgian Dream (1 hr 46 min) 77

Local Governments (37 min 20 sec)

Free Democrats (27 min 54 sec)

Bloc Alliance of Patriots (19 min 23 sec)

Bloc State for People (18 min 52 sec)



Similarly to the previous reporting period, the news program Moambe of Public Broadcaster’s 1%
Channel allocated the largest amount of time to the coverage of UNM. The most favorable
coverage was received by the government, with the indicator of positive tone in the total reporting
on this subject comprising 7%. The most unfavorable coverage was seen in the reporting about the
self-government (51%). The most neutral in tone was the coverage of the election bloc Alliance of
Patriots — 95% of the entire time allocated to this subject.

The 1% Channel reported on a wide spectrum of electoral subjects; reports covered election
activities of the subjects and mainly conformed with ethical standards though instances of
unbalanced reporting as well as incomplete infromation were observed.

For example, a report about the construction of the Gardabani thermal power plant contained
comments of the Prime Minister, the Energy Minister and several experts of the energy sector.
Based on these comments, the thermal power plant was the best state-of-the-art project which
would only benefit the country.

The report did not provide an opposite view of environmentalists (environmentalists criticized the
construction of the thermal power plant in a number of online editions?). There was no discussion
of the amount of harm the new thermal power plant may cause to the environment; this was a
substantial shortcoming of the report. Media and especially the public broadcaster have the
obligation to provide society with comprehensive information about their living environment and
risks in this environment.

Another item, a short footage with soundbite, concerned the fact of text messaging and phone
calls to voters by a single seat candidate from the Mtatsminda constituency Nika Rurua. However,
nothing was said whether the same was practiced by other candidates. It is well known that
Salome Zourabichvili, the direct rival of Nika Rurua, also applied the method of making phone calls
to voters. The public broadcaster should have covered this fact in a more comprehensive manner
by seeking similar examples of other political parties and providing assessments of lawyers
whether text messaging was the violation of citizens’ rights, et cetera. Instead, the story was
reported narrowly, making unclear whether the law was breached or not, by whom and towards
who.

Rustavi 2

In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Kurieri” (aired every
weekday at 21:00), “Shabatis Kurieri” (at 21:00 every Saturday) and “P.S.” (at 21:00 every Sunday).

Quantitative analysis

1 http://netgazeti.ge/news/12807/




Time Allocated to the Subjects on "Rustavi 2"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral B Negative

United National Movement (3 hr 55 min) J 94 I

Georgian Dream (2 hr 57 min) 54 -
Government (2 hr 17 min) 50 -

|
Free Democrats (50 min 28 sec) 97 IL

Local Governments (43 min 05 sec) 35-
Bloc State for People (34 min 33 sec) 93 i

Bloc Alliance of Patriots (14 min 43 sec) 94|

Much like the previous reporting period, Rustavi 2 allocated the largest amount of time of its news
broadcasts to the UNM. The most favorable coverage was received by the UNM and the Free
Democrats, though the indicator of positive tone did not exceed 1% of the total coverage. Similarly
to the previous period as well, the most negative tone was observed in the reporting on the local
government (65%). The most neutral in tone was the coverage of Free Democrats (97%). Rustavi 2
continued to be overly critical about the government.

Instances of unbalanced reporting remained the problem. An almost 17-minute-long report,
assessing the four years of the Georgian Dream in power, was saturated with the criticism, often
unfounded, of the Georgian Dream. Leaders of the Georgian Dream were accused of a number of
crimes, though the report did not provide any compelling evidence to prove the accusations.

For example, the Georgian Dream was accused of killing a toddler, Barbare Rafaliants, on the eve
of 2012 parliamentary election; the report also presented as a proved fact that Vano Merabishvili
was removed from the prison cell “with a sack pulled over his head” by Georgian law enforcement
entities of the Georgian Dream government, although this fact has not been proved by any
evidence. A journalist in the report openly accused the Interior Ministry of tampering with crime
statistics. The state security service was accused of secretly recording opponents to the
government and releasing those recordings. The author of the report accused the “entire state
apparatus” of fighting against Rustavi 2.

According to the same report, socially vulnerable people “were doomed to death by a social policy
of the government;” it showed emotional footage of and interviews with people experiencing
hardships.

The report also touched upon the problem of Saqgdrisi mine: “the entire state apparatus was
mobilized when the Saqdrisi mine was blown up. On a personal decision of Bidzina Ivanishvili the



ancient mine, which German experts granted the status of monument of cultural heritage, was
almost entirely destroyed.”

The entire report was built on unverified facts. Manipulation of footage and audio effects were
also used; archive comments of the ruling team and lvanishvili were placed only in a negative
context. The 17-minute report did not contain replies of the Georgian Dream to accusations voiced
therein; nor was the attempt seen of seeking such comments. It is worth noting that the report
was aired on the eve of election and the Georgian Dream was not given an opportunity to respond
to accusations right before the elections.

The abovementioned report is a flagrant example of subjective, biased, unbalanced reporting. This
is an example of media outlet making largely unfounded accusations against a concrete political
subject, thereby discriminating it; this is something that goes far beyond ethical principles of news
production.

One report was dedicated to problems of businessman Giorgi Korakhashvili who claimed that the
current government destroyed his business. At the very beginning of the report, the journalist said:
“the government of Georgia launched the operation for strangling Algorythm in 2013.”

In the report, businessman Giorgi Korakhashvili accused the investigative service of the Finance
Ministry and the Prosecutor’s Office of exerting pressure and intimidating him. According to the
report, the government bankrupted Korakhasvhili’s companies. The recount of facts by the
journalist in an affirmative manner was based on the narrative of the businessman alone. The
journalist raised questions in the report without trying to seek answers to them; the journalist
guestioned the removal of lien on a concrete property by the court, but did nothing to inquire into
the fact. Many grave accusations were made against the government in the report. Chief
Prosecutor Irakli Shotadze was blamed of committing a concrete crime, but no comment in
response to this accusation was provided in the report, nor was an attempt seen of reaching
Shotadze or his press office for a comment. The entire report relied on the recount of businessman
Korakhashvili; efforts to double check the facts with various sources were not obvious and
unverified facts were presented as something which really happened. The report was one-sided
and unbalanced.

Imedi

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Qronika” (aired every
weekday at 20:00), “Qronikis Studia” (at 20:00 every Saturday) and “Imedis Dro” (at 20:00 every
Sunday).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "Imedi"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral M Negative
United National Movement (1 hr 58 min) 73 -
Georgian Dream (1 hr 14 min) 81 .
Government (33 min 57 sec) 90 I

Bloc State for People (24 min 9 sec) 85 l;
Free Democrats (14 min 41 sec) 96 |
Bloc Alliance of Patriots (8 min 42 sec) 100

Local Governments (4 min 10 sec) I

Imedi TV allocated most of its news broadcast time to the UNM, in contrast to the previous
reporting period when the Georgian Dream was in the lead. The most positive coverage on the TV
channel was received by the Georgian Dream (1%) whereas the most negative coverage, alike the
previous reporting period, was received by the UNM (28%). The highest indicator of neutral
coverage was seen in the reporting about the Alliance of Patriots (100%).

The major shortcoming on Imedi TV was unbalanced reporting.

A report aired on 26 September covered the story of withdrawal of a segment of Free Zone
members from the organization and accused the UNM and Mikheil Saakashvili of planning
destabilization. Towards the end, the report contained a comment by Soso Shatberashvili, a
representative of Leftist Alliance and former member of Shalva Natelashvili’s political party, who
accused Shalva Natelashvili of receiving black money and intending to participate in a coup
scheduled for 8 October. Despite such a grave accusation, the report did not provide a comment of
Shalva Natelashvili or a Labor Party member, nor was an attempt to obtain such a comment seen
in the report.

Yet another material worth mentioning was a short footage with soundbite in which a Labor Party
member (Zurab Sepiashvili) criticized Shalva Natelashvili. The leader of the Labor Party was
portrayed unfavorably in the text of the presenter as well as in an interview of the respondent.
Nevertheless, the material did not contain a comment of Natelashvili or his representative; nor was
an attempt to obtain comment seen.

Maestro



In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Kontakti at 8 o’clock”
(aired every weekday at 20:00).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Maestro"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral M Negative
United National Movement (1 hr 1 min) 76 -
Georgian Dream (51 min 56 sec) 91 l
Government (23 min 37 sec) 85 I

Bloc State for People (14 min 01 sec) 76 I
Free Democrats (13 min 20 sec 93 I
Bloc Alliance of Patriots (11 min 52 sec) ‘ 92 |

Local Governments ( 4 min 11 sec) B4|

Maestro allocated most of its news broadcast time to the UNM. The most favorable coverage was
received by the Alliance of Patriots — 4% of the time allocated to this subject. The most unfavorable
coverage was received by the UNM (24%). The highest indicator of neutral tone — 93% of the
allocated time - was observed in the coverage of Free Democrats.

The major problem in terms of ethical standards was unbalanced reporting.

For example, a report introduced by the presenter as “Shalva Natelashvili’'s UNM policy” contained
comments of respondents alleging that Shalva Natelashvili cooperated with Mikheil Saakashvili;
this was presented as a real fact without providing any proof save allegations of the opponents of
Natelashvili. The report showed that during three years, Natelashvili’s wife was transferred around
100 000 Euros annually in one of European banks. The report did not contain a comment by
Natelashvili’s wife, Bela Alania; nor was an attempt to obtain the comment seen although she was
accused of committing an offence. The report only remarked that Natelashvili declined to
comment, though for this particular report, such a remark cannot be considered sufficient to
achieve a reasonable balance in the reporting.

In another report assessments were provided of disturbance and confrontation at one of polling
stations in Marneuli on 8 October. In the report a representative of Paata Burchuladze’s political
party accused the UNM in provoking the Marneuli incident and inciting religious conflict. The
report neither contained a comment of the UNM nor showed an attempt to obtain one.



GDS

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “2030” (aired every
weekday at 20:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "GDS"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

W Positive Neutral M Negative
United National Movement (50 min 58 sec) 66 -
Georgian Dream(44 min 04 sec) E 88 I
Government (32 min 45 sec) 74 .
Free Democrats (20 min 11 sec) 99 L

Bloc Alliance of Patriots(7 min 07 sec) 100
Bloc State for People (6 min 02 sec) 97 ‘

Local Governments (2 min 23 sec) 84

GDS allocated the largest amount of time to the UNM. It covered the government most favorably
(11%). The leader among the political parties by unfavorable coverage was the UNM again, with
the negative tone indicator standing at 34% of total reporting on this subject. The neutral tone was
the highest — 100% of allocated time - in the coverage of Alliance of Patriots.

Instances of incomplete and unbalanced coverage were observed on GDS too:

“Revolutionary scenario; the mobilization of people and installation of tents — this is the plan
discussed by Saakashvili and UNM members in the audio recording” — this is how the presenter of
2030 introduced the audio recording which was released on the Internet. The journalist mentioned
only lightly that “the authenticity of this recording” was being studied by the state security service.

Throughout the entire report the journalist spoke affirmatively, presenting the audio recording and
participants in it as a proven fact. The journalist never said who released the recording and where
it was released. The journalist did not say that the recording was obtained illegally and that
surreptitious recording of others’ conversations was a crime punishable under the law. The report
did not provide an assessment of even a single impartial person, say, a lawyer, who would speak
about the legality and the content of such recording. Nor did it say that it was the duty of the



government to establish who made such a recording and who released it. The report recalled other
secretly recorded conversations which were released earlier, but it did not say that all those
recordings were of conversations between members of political opposition.

The report was biased, presenting the UNM and Mikheil Saakashvili in a negative light. Mentioning
lightly that the state security service was investigating the authenticity of the recording was not
sufficient to make the report balanced, leaving the impression that such a mention was made for
the sake of formality.

On 27 September, 2030 provided an extensive coverage of Bidzina Ivanishvili’s meeting with
journalists, which was held in Rustavi. Ivanishvili criticized Mikheil Saakashvili and the UNM; also
made accusations against specific politicians:

“Machavariani is a member of this team and he had no other task but to steal votes, to steal them
mainly from the population.”

“Natelashvili is a typical Kvarkvare, he received money from spies and traitors of Georgia; he was
hiding in a basement for three days as he was threatened to be arrested and when, at the end of
the day, | inquired about him, he was embraced and since then they are playing with Natelashvili.”

Although Ivanishvili openly accused the politicians of committing crimes, the report did not provide
comments of either Mikheil Machavariani or Shalva Natelashvili in response to these accusations.
The journalist did not say either that he made efforts to obtain comments from them. This report
violated the balance as it is a serious problem when a concrete person is accused of committing a
crime and media does not give that person an opportunity to use the right of reply.

Tabula

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Focus” (aired every
weekday at 19:00).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "Tabula"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral B Negative
Government (1hr 12 min) 51 _
United National Movement (1 hr 10 min) 81 -

Georgian Dream (44 min 22 sec) 57 -

Free Democrats (12 min 15 sec) 100
Bloc Alliance of Patriots (5 min 22 sec) 72I
Bloc State for People ( 4 min 50 sec) 100

Local Governments ( 2 min 08 sec)ssl

Tabula allocated the largest amount of time to the government. Similarly to the previous reporting
period, it did not provide favorable coverage to any of the subjects. In terms of negative tone, the
leader was the government, with the indicator standing at 49% of total coverage of the subject.
The neutral tone was most extensively used in the coverage of Free Democrats and the election
bloc State for People (100% each).

Instances of unbalanced reporting were observed on Tabula.

A short footage with soundbites, aired on 28 October, was dedicated to the interrogation of a
UNM member who was accused of beating the governor of Samtskhe-Javakheti. It was recounted
that the governor and persons accompanying him seized video camera from the UNM member and
physically abused him. One of the leaders of the UNM accused the Georgian Dream of persecuting
political opponents. Despite the accusation, there was no comment of Georgian Dream or the
governor provided in the material; nor was the attempt of obtaining a comment seen.

According to a report aired on 3 October, a nongovernmental organizations presented a Report on
Media Freedom in Georgia. The report covered the period from 2012 to 2016. The government
was accused of closing down programs of the Public Broadcaster on political ground and exerting
pressure on the TV channel. It was also said that the government was fighting against Rustavi 2 and
“has managed to influence editorial policies of almost all large broadcasters, save Rustavi 2.”
Despite this and other accusations, the report did not contain even a single comment of
government representatives; the report relied only on one source; the balance in reporting was
violated.

Kavkasia



In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Dghe” (aired every
weekday at 20:30).

Qualitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Kavkasia"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral H Negative
United National Movement (1 hr 56 min) 78 -
Georgian Dream (1 hr 39 min) 74 -
Government (1 hr) 85 l

Bloc State for People (37 min 19 sec) 77 I
Free Democrats (30 min 04 sec) 100
Bloc Alliance of Patriots (10 min 55 sec) 100

Local Governments (8 min 52 sec) 74I

Kavkasia spent the largest amount of time on the UNM. The most favorable coverage was received
by the UNM and the Georgian Dream, with the indicator of positive tone at 1% of the total
reporting on the subjects. The highest negative tone, alike the previous period, was observed in
the reporting on the local government (26%). The most neutral tone was applied in the reporting
on Free Democrats and Alliance of Patriots (100% each).

The major problem on Kavkasia was also a lack of balance:

“The UNM accuses the Georgian Dream and an employee of local executive body of committing a
crime” — this is how the journalist introduced the statement by a UNM member, in which an
employee of one of Thilisi local bodies was accused of wrongdoing and agitating in favor of the
Georgian Dream. According to the story, the employee (with the name and surname identified)
presented his office with a forged medical certificate that he was ill while, in reality, participating in
the election campaign of a Georgian Dream candidate.

The employee was accused of committing a criminal offence — forging a document, while Thilisi
Mayor Davit Narmania was accused of using administrative resources in the election campaign.
Kavkasia did not provide the audience with a reply to the accusations; the material did not contain
a comment of the employee of local body or a representative of Thilisi Mayor’s Office. The story
was one sided and unbalanced.



In another material, at a news briefing, the head of local executive of Marneuli and a single-seat
candidate form the Georgian Dream in Marneuli accused the UNM of staging provocations. These
accusations were aired without any response from the UNM. The story was one sided and
unbalanced.

TV Pirveli
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired at 22:00).

Qualitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV Pirveli"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral B Negative

United National Movement (2 hr 48 sec) ‘ 89 .

Government (2 hr 3 min) ‘ 93 I

-

Bloc State for People (46 min 17 sec) 95 Is

Georgian Dream (1 hr 40 min)

Free Democrats (38 min 22 sec) 97 7I5
Bloc Alliance of Patriots (22 min 09 min) 97:+]

Local Governments (18 min 31 sec) I?Z |11

TV Pirveli covered the UNM most extensively. The most favorable coverage was received by the
local government, with the indicator of positive tone at 17% of total reporting on the subject. The
most negative tone was observed in the reporting on the Georgian Dream - 29% of the total
coverage of this subject. The most neutral in tone was the reporting on Free Democrats and the
election bloc Alliance of Patriots (97% each).

In the reporting period, TV Pirveli covered news mainly in the format of short footage with
soundbites. Lack of balance in the coverage was the major problem on this TV channel. For
example:

In a short footage with soundbites, a leader of National Forum, Ani Mirotadze, declared that the
Georgian Dream, the UNM and the Free Democrats paid money for voted in Chiatura. According to
Mirotadze, the company Georgian Manganese was behind all that endeavor. No comment of any
of those accused was provided in response to the grave accusation voiced by Mirotadze; nor was



an attempt to obtain such comments seen. The story relied on one source; it was unverified and
unbalanced.

Another short footage with soundbites, dedicated to depreciation of the national currency lari,
contained a comment of UNM representative alone. Zurab Chiaberashvili put the blame on the
Georgian Dream and its wrong policy for the depreciation of lari. He said that lari will continue to
depreciate until the Georgian Dream is in power. It is unclear why the TV channel chose a politician
from opposition to speak about the depreciation and why the viewers were not provided with a
comment in response to the accusation or why was the UNM selected for the comment alone. The
material was one sided and unbalanced.

Obieqtivi TV

In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired every weekday at
19:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Obieqtivi"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

W Positive Neutral M Negative

Bloc Alliance of Patriots (1 hr 55 min) I 93

United National Movement (1 hr 49 min) 56 _
Georgian Dream (1 hr 30 min) 71 -
« [l

Local Governments (45 min 05 sec) 60 -

Government (1 hr 12 min)

Free Democrats (26 min 17 sec) ‘ 94 |

Bloc State for People (17 min 29 sec) 81 *

Much like the previous reporting period, Obieqtivi allocated the largest amount of time to the
Alliance of Patriots. Let us recall that one of the leaders of this bloc, Irma Inashvili, is a co-founder
of the Media Union Obieqtivi. The highest positive tone was applied in the reporting on Free
Democrats (3%). The highest negative tone was applied in the coverage of the UNM (44%). The
neutral tone was the highest in the reporting on the election bloc Alliance of Patriots (98%).



Frequent and positive coverage of members of the Alliance of Patriots by the channel was
apparent.

A news program aired a 224-second-long soundbite of Davit Tarkhan Mouravi, something
absolutely unsuitable for the news format, in which he, standing against an election banner,
addressed the viewers and complained about the black PR launched against him. He criticized the
UNM and the government with regard to surveys on party ratings. The material did not contain any
comment in response to the accusations; the information was reported in an unbalanced way.

According to another short footage with soundbites, the UNM candidate for Mtatsminda single-
seat constituency, Nika Rurua, accused the government of election fraud. According to him, the
government tampered with votes to support its favorite candidate Salome Zourabichvili. The
material did not provide comments of either Zourabichvili or the government. The story was
unbalanced.

Adjara TV of Public Broadcaster
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (“Main News at 21:00”).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Ajara" (GPB)

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

M Positive Neutral B Negative
United National Movement (57 min 14 sec) 75 -
Georgian Dream (48 min 19 sec) § 77 -

Government (23 min 38 sec) 73 .
Local Governments (17 min 33 sec) 74 .
Ajara Government (17 min 27 sec) | 80 I
Free Democrats (9 min 15 sec) 96 |
Bloc Alliance of Patriots (6 min 36 sec) 100

Bloc State for People (6 min 35 sec) 73'

Adjara TV covered the UNM most extensively, in contrast to the previous period when the
Georgian Dream was in the lead. The highest positive coverage was received by the Georgian
Dream with the indicator at 3%. The highest negative coverage was received by the government



and the election bloc State for People — at 27% each. Most neutral in tone was the coverage of the
Alliance of Patriots — at 100%.

Alike other TV channels, the major shortcoming of Ajara TV was an unbalanced reporting:

In a report aired on 29 September, the Young Lawyers’ Association criticized the local self-
government of Ajara and accused it of spending monies for a concrete project in the run-up to the
election. Although being accused of wrongdoing, representatives of neither the Mayor’s Office nor
the City Council were given an opportunity to respond to the accusation.

A short footage with soundbites aired on 28 October was dedicated to a meeting of acting
chairman of Batumi city council with population. During the meeting, the acting chairman of city
council criticized the UNM and accused it of misleading the population. The comment of the UNM
was not provided, nor was the attempt to obtain one seen.

TV25
In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Matsne” (at 19:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV 25"

according to the tone (%)
(25 September- 2 November, 2016)

W Positive Neutral M Negative

United National Movement (52 min 36 sec) 86 -

Georgian Dream (39 min 45 sec) 72 -

Local Governments (37 min 33 sec) 52 -

Ajara Government (18 min 47 sec) 75 .
Bloc Alliance of Patriots (11 min 59 sec) I 93 i
Free Democrats (9 min 53 sec) I 90 |7
Bloc State for People (8 min 43 sec) 87 i!

Government (7 min 58 sec) ﬂ 59 I

Alike the previous reporting period, TV 25 allocated the most of its time to the coverage of the
UNM. The central government was covered most favorably (7%). The most unfavorable coverage
was received by the local government (48%). The highest indicator of neutral tone was observed in
the reporting on the election bloc Alliance of Patriots (93%).



This reporting period did not seen unbalanced reporting on TV 25; though, there was an instance
of violating ethical standards.

A short footage with soundbites covered a meeting of a member of Alliance of Patriots with
residents of Makhinjauri, during which the single-seat candidate made a xenophobic statement:
“Foreign citizens who come here and occupy our territories not with tanks but with money, such
expansions — be they humanitarian or other - shall be prohibited.” TV 25 aired this quote without
any explanation although the Code of Conduct for Broadcasters and in general, ethical standards
call on media to fight against any phobia and if such statements are aired, to explain to society that
this is bad and unacceptable.



