—

INTERNEWS
GEORGIA

Study and Research on Election Media Coverage for 2016 Parliamentary
Elections in Georgia

Election Monitoring of Radios
26 September — 2 November
2016

Internews-Georgia is monitoring radio channels within the frameworks of the EU-UNDP funded

project “Study and Research on Election Media Coverage for Parliamentary Elections in Georgia”.

The monitoring started on May 20 and will last through December 19, 2016. Evening news

releases of 12 radio broadcasters are monitored. The list of broadcasters includes Radio 1

(Public Broadcaster), Imedi, Fortuna, Radio Liberty, Palitra, The First Radio, City, Maestro, Hereti
(Lagodekhi), Rioni (Kutaisi), Atinati (Zugdidi) and Ajara (Batumi).
The monitoring of the radio channels for the period of 26 September through 2 November 2016

has revealed the following key findings:

Most of the radio broadcast time was allocated to “Georgian Dream — Democratic Georgia”
and “United National Movement”. However, journalists paid little attention to their
majoritarian candidates in single-member constituencies;

The coverage of “Patriotic Alliance” - the third political group, which won the parliamentary
seats - was limited and largely negative;

The independent majoritarian candidates did not get any coverage;

A number of radio channels covered election programmes of political parties. However,
their comprehensive analysis was not offered;

The radio channels were actively covering the election days (8 and 30 October) identifying
voting irregularities, broadcasting statements of politicians, observers, central election
commission, and civil society organisations;

The number of exclusive news was limited on the radio channels;

The number of critical questions asked by radio journalists was small. They also did not
attempt at finding additional information;

Radio journalists were unbiased and did not manipulate with voice or music. No cases of
the use of offensive language were identified.



“Radio 1” (Public Broadcaster)

“Radio 1” actively covered political events and processes developed in the country during first
and second rounds of the elections. On air of Public Broadcaster significant time was
dedicated exactly to the coverage of the election day events. However, the lack of critical

questions and proactivity of the journalists still remained a problem.

The radiobroadcaster allocated 3 hours and 35 minutes to the monitoring subjects, out of which
24% was dedicated to “United National Movement”, 20% - to the party “Georgian Dream” and
11% - to the government. The anchor was quoting, without giving time to direct speech.
Superficial coverage, lacking analyses still remained a problem, which is demonstrated by 80%

of neutral tone.

Time dedicated to the CEC in reporting period was increased significantly. Attention of the
radiobroadcaster was focused on the elections: journalists covered statements of the CEC,
situation on election precincts and the assessments of the observers and NGOs. However, some
cases were reported when the radiobroadcaster covered with delay or did not at all the issues
actively discussed by other media sources. For example: Davit Usupashvili’s statement about
leaving the Republican Part was not covered at all; the voice of minorities or different
marginalized groups still was not heard on air of Public Broadcaster, consequently the audience

was not able to get the politicians’ opinions with this respect.

The radiobroadcaster was not biased to any of political teams. However, similar to previous

years the journalists still did not prepare analytical news.



Time Allocated to the Subjects on "Radio 1" (GPB)
According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral M Negative

7 — =
n [
75 B

Central Election Commission 0:18:06 95 I
Bloc "State for People" 0:10:41 127 -
Free Democrats 0:09:11 g 86 I

United National Movement 0:50:53 |
Georgian Dream Party 0:42:14

Government 0:24:34 |

Democratic Movement 0:08:06 I 98
President 0:07:22 f6 87 |
Bloc "Alliance of Patriots” 0:06:53 #4 85 |
Labour Party 0:04:51 | 76 []

Prime Minister 0:04:49 8 79

Republican Party 0:04:48 98 |
Bidzina Ivanishvili 0:03:52 69 .
Local Governments 0:03:39 I] 66 I

“First Radio”

First Radio” paid special attention to the topic of election. however, news was covered
empirically, exclusive materials were not provided in the news programs and the audience did

not have opportunity to hear analytical stories.

During the reporting period, in total 6 hours and 34 minutes were dedicated to the monitoring
subjects. The most time was allocated to “United National Movement™ (22%), the party
“Georgian Dream” (21%) and the government (13%). Almost equal time (in average 47%) was
given for direct speech to the monitoring subjects. However, single stories were still not
balanced and similar to previous reporting period presented the ruling team in negative context.
Although, the representatives of opposition criticized the government, the comments made in
response to that were not often covered. For example: on the day of first round of the
elections, four news stories were prepared on the events developed in Marneuli and detected
violations, where the members of “United National Movement” accused the government in
election fraud, but no responses of the CEC or the ruling team were provided in the stories.
Consequently, the ruling party, the government and Bidzina Ivanishvili gained high indicators of

negative tone.



The radiobroadcaster dedicated a lot of time to the coverage of political processes, however
the journalists did not try to collect additional information and discuss the issues form different

prospective. The news stories were limited to the review of the politicians’ statements.

Time Allocated to the Subjects on "Pirveli Radio"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral W Negative
United National Movement 1:26:00 _ 70 _
Georgian Dream Party 1:21:42 [[NEEIN 52 . s
Government 0:51:35 SN a8 3 ]
Central Election Commission 0:25:39 | 77 -

President 0:24:37 270 72 |
Bidzina Ivanishvili 0:17:37 | [ NNIEEH
Free Democrats 0:17:27 - 70 ‘
Prime Minister 0:15:29 @@ 50 |
RepublicanParty 0:14:42 Bl 76 |
Bloc "State for people” 0:14:42 - 77 |
Democratic Movement 0:09:35 | 85
Parliament Speaker 0:08:52 B 73 |
Mikheil Saakashvili 0:07:36 | 73 |
Labour Party 0:05:32 96 |
Bloc "Alliance of Patriots" 0:04:15 | 82 |

Radio “Palitra”

The Radio “Palitra” was distinguished by diversity of the topics and analytical stories,
compared to the majority of other broadcasters; and the journalists worked on collection of

additional information.

During the reporting period, the Radio “Palitra” allocated 5 hours and 52 minutes to the
monitoring subjects. The most of this time was dedicated to the Party “Georgian Dream” (19%),
the next were the government (19%) and “United National Movement” (18%). The monitoring

subjects had almost equal time (in average 30%) for direct speech.

Great deal of the broadcaster’s attention was paid to the elections issues. In contrast to
previous reporting periods, the number of stories prepared about the programmes of political
parties got increased, providing the audience with the opportunity to learn about healthcare
and economic programmes. The stories presented the assessments of politicians, political

analysts, as well as of non-governmental sector.



Compared with previous reporting periods, the journalists worked more proactively, found

topics independently and prepared exclusive stories.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Palitra”
According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral H Negative

Georgian Dream Party 1:10:08 _ 62 _
Government 1:09:5+ | SGHN 50 T

United National Movement 1:03:53 _ 73
Central Election Commission 0:26:35 l 89 .
Free Democrats 0:16:43 - 74 |
Republican Party 0:15:51 [18] 82 |
Prime Minister 0:14:23 [JEIIN 36 |
Bloc "State for People™ 0:12:43 . 68 .
President 0:11:21 [l 82 |
Bloc "Alliance of Patriots” 0:10:33 @ 75 |
Mikheil Saakashvili 0:09:28 [| a5 [l
Parliament Speaker 0:06:31 I 88
Democratic Movement 0:06:24 l 88
Local Governments 0:05:32 .Z7I
Bidzina Ivanishvili 0:05:13 50 -

Radio “City”

The Radio City provided 4-5 minutes’ news releases, where the news similarly to previous
reporting periods were covered shortly and superficially, limited to the coverage of review of

the politicians’ statements.

In reporting period, the radiobroadcaster allocated one hour and 46 hours to the monitoring
subjects. The most of the time was dedicated to the party “Georgian Dream” (20%), “United
National Movement” (16%) and the government (12%). Single stories were unbalanced.
However, the journalists did not express subjective attitude to any of the subjects and no trend

of coverage of any political party in positive or negative context was identified.

The anchor was still quoting the respondents’ statements. There was an impression, that the
radiobroadcaster was reading the information distributed by the information agencies and the

journalists did not try to collect additional information or extension of the topic.



Time Allocated to the Subjects on Radio "Qalaqi"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral M Negative
Georgian Dream Party 0:20:24 _ 64 _
United National Movement 0:16:46 n 75 _
Government 0:12:41 _ 63 -
Republican Party 0:07:31 § 95 |
Central Election Commission 0:07:27 ' 74 -
Free Democrats 0:06:02 ! 86
Bloc "State for People” 0:05:16 l 79 I

Prime Minister 0:04:22 [Nl 47 |

Mikheil Saakashvili 0:03:33 | 70 [l

Parliament Speaker 0:03:27 - 52

Bidzina Ivanishvil 0:03:16 5o [l

The Radio “Liberty”

In the reporting period, the Radio Liberty increased the number of stories prepared on
election issues. The election environment established in the regions and their problems were
covered actively, besides significant time of the time was dedicated to economic, agricultural
and social issues, analytical programmes were prepared and different topics were covered

deeply.

In total 4 hours and 33 minutes were dedicated to coverage of the monitoring subjects, 21% of
this time was allocated to “United National Movement and 19% - to the party “Georgian
Dream”. Majority of the time was given in neutral tone to the subjects. In positive context was
covered prime minister, in negative — former president — Michael Saakashvili — using the most
of the time dedicated to him for criticizing ruling team, while the prime minister was presenting
positively the government’s operation. The representatives of all political parties got equal time

for direct speech.

In reporting period, the journalists did not prepare in depth stories on the programmes of
political parties. However, the radiobroadcaster paid great attention to review of election
environment and coverage of the events developed on election day. The journalists instead of

guoting general statements of the politicians, tried to receive the answers on particular



guestions and included the opinions of non-governmental sector, observers and specialists in

the analyses of certain issues.

The radiobroadcaster still was distinguished by the preparation of exclusive stories. The
journalists still tried to cover the issues related to the problems of farmers growing potatoes in
Akhaltsikhe or winegrowers in Kakheti. The audience had opportunity to hear positions of

different political teams regarding identified problems.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Liberty"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral B Negative
United National Movement 0:56:08 [l 85 [ |
Georgian Dream Party 0:51:55 ﬁ 64 _
Government 0:43:35 m 83 -
Central Election Commission 0:26:41 96 B
Free Democrats 0:19:05 Ji3J 82 B

Bloc "State for People” 0:10:57 | 74 -
Prime Minister 0:09:51 [USENN 44
Mikheil Saakashvili 0:09:12 | 54 |
Republican Party 0:07:47 98 |
President 0:07:08 [ 71 |
Bidzina Ivanishvili 0:05:27 |46

Parliament Speaker 0:05:07 100
Local Governments 0:04:54 I 86 I
Bloc "Alliance of Patriots"” 0:03:47 68 .
J63M 0:03:01 100

Radio “Maestro”

The Radio “Maestro” was not biased to any of the political subjects. Although the journalists
mostly prepared balanced stories, analytical material was prepared neither in current

reporting period.

The radiobroadcaster prepared broad news releases and in total 10 hours and 9 minutes to the
monitoring subjects. The most frequently were covered the Party “Georgian Dream” (24%),
“United National Movement” (22%) and the government (11%). Other political parties were
also covered actively, dedicating the most of the time to the criticism of ruling teal (35%).
However, the members of “Georgian Dream” had opportunity for making the statements in
response, consequently 21% of the time was allocated to them in positive context. One third of

the time was dedicated to direct speech of the respondents.



The radiobroadcaster actively covered the events developed around the electoral processes.
The audience had opportunity to hear the assessments of non-governmental sector and
observers, besides the politicians. Despite of this the news releases were lacking the journalists’
critical questions and diversity of the topics. The information broadcasted on air was not

distinguished by exclusivity and they could be heard on the air of other broadcasters as well.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Maestro"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral M Negative
Georgian Dream Party 2:28:16 | 2L 44 3
United National Movement 2:13:29 [0 66 T
Government 1:06:03 [NZENIN 55 19
Central Election Commission 0:51:00 [ 81 [16]
President 0:32:42 520 68
Free Democrats 0:28:44 [i8 85 |

Republican Party 0:24:25 [24 67 B
Bloc "State for People” 0:21:26 § 71 [H
Prime Minister 0:11:53 [58l 38|
Democratic Movement 0:11:52 | 95
Mikheil Saakashvili 0:11:03 | [l
Labour Party 0:10:39 | 87 |
Bloc "Alliance of Patriots"” 0:10:34 97
Bidzina Ivanishvili 0:10:09 J45H
Parliament Speaker 0:06:32 69
Local Governments 0:05:46 |57l
Ajara Supreme Election Commission 0:05:09 94|
National Forum 0:04:32 95|
Georgian Party 0:04:21 [74]

The Radio “Fortuna”

The news releases of the Radio Fortuna were short and superficial. Their great part was still
dedicated to the interviews with guests. Part of the interview was informative and often
related to the topics not covered by other broadcasters. For example, the journalist tried to
sort out at what extent the election programmes of the parties were realistic or their
donations — transparent. However, on this background less attention was paid to the
coverage of news. For example, on 6" of October, two days before the elections the

journalists prepared just one story just about the processes ongoing abroad.

The Radio Fortuna allocated one hour and 52 minutes to the monitoring subjects. The most
frequently were mentioned the party “Georgian Dream” (27%) and “United National
Movement” (24%). Similar to previous reporting period, negative attitude towards the ruling

party was noticeable. 48% of the time was dedicated to them in negative context, while this



indicator was just 12% in case of “United National Movement”. Besides, time for direct speech
still was not given to the party “Georgian Dream” (just 2%). In part of the interview the
government was criticised severely, however the format did not give opportunity for hearing
the statements in response. The representatives of ruling team were not invited to following

programmes, to ensure balance.

Compared to previous periods, the problem of balancing the news was acutely observed.
Besides, there was not an impression that journalists prepared diverse, verified and in depth

stories.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Fortuna"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

W Positive Neutral M Negative

United National Movement 0:27:24 - 78 -
Government 0:11:45 _

Bloc "State for People” 0:10:21 ! 80 I
Free Democrats 0:09:36 | 98 |
Central Election Commission 0:07:32 I 87 |

President 0:03:52 (43| s7

Republican Party 0:03:33 73 I

The Radio “Imedi”

Compared to previous reporting period, the Radio Imedi actively covered political events. The
problem of balance was partially improved, however “Imedi” was the only broadcaster on air
of which the criticism towards opposition parties significantly exceeded to the criticism

towards ruling party.

The radiobroadcaster dedicated 2 hours and 17 minutes to the monitoring subjects. More than
3 minutes was dedicated to six political parties. Negative tone of “United National Movement”
and positive tone of ruling team still were high. However, after the first round of the elections

the picture was changed and the news releases became relatively balanced. Besides, the



journalists prepared extensive stories regarding the violations observed on election day: the

assessments of the CEC and well as of non-governmental sector and observers were heard.

The journalists of radiobroadcaster did not ask critical questions and less tried to collect

additional materials or verification of the respondents’ statements.

ime Allocated to the Subjects on "Pirveli Radio"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral H Negative
United National Movement 0:31:03 - 55/ _
Georgian Dream Party 0:25:36 — 62 _
Central Election Commission 0:18:51 H 91 .
Government 0:14:19 — 63 .

President 0:08:16 [idl 83 i
Bloc State for People 0:05:48 I 51 -
Free Democrats 0:05:14 I 90 |
Republican Party 0:05:13 28 66 [l
Mikheil Saakashvili 0:04:50 18 43 [
Prime Minister 0:03:29 2§ 68 |
Bidzina Ivanishvili 0:03:16 [ 68 []
Bloc Alliance of Patriots 0:03:11 100

Radio “Atinati” (Zugdidi)

Short news releases of the Radio Atinati, basically referred to the events developed in the
region. The journalists actively covered political, cultural and educational activities. However,

superficial coverage of the events still remains serious problem.

Total time of covering the election subjects on Atinati compiled one hour and eight minutes.
Major part of this time was dedicated to coverage of the CEC (20%), which can be explained by
the fact that the broadcaster distributed information about first and second based on the
statements of the CEC. Equal time was dedicated to the representatives of “United National
Movement” (18%) and the Party “Georgian Dream” (18%). Compared with previous reporting
periods, the share of direct speech was slightly increased and compiled 17%. However, the lack
of critical questions was obvious. High positive tone of the governmental subjects is associated
to this problem. Although, the situation is improved compared with previous reporting period

the journalists quote sill the respondents’ statements, without trying to collect additional

10



information or asking tough questions, due to which the politicians present their teams

positively.

The radiobroadcaster more and more frequently covered the problems of population. However,
without collecting additional information and ensuring balance diverse and comprehensive

information was not provided to the audience.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Atinati"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral W Negative

Central Election Commission 0:14:05 96 .

e T
; e

United National Movement 0:12:30
Georgian Dream Party 0:11:55

66

- N

Government 0:07:08

Local Governments 0:07:08

Free Democrats 0:03:50 77 -

Bloc "Alliance of Patriots™ 0:03:21 88

Radio “Rioni” (Kutaisi)

The Radio Rioni actively covered local as well as central news. The radiobroadcaster was
focused on the elections. Besides, the stories were more balanced, however the lack of critical

questions was once more identified as key problem of the radio channel.

In total 3 hours and 13 minutes were allocated to the monitoring subjects. 20 % of the time was
dedicated to the coverage of the Party “Georgian Dream”, 19% - “United National Movement”
and 13% - the government. 24% of the time was provided in positive tone to all three subject.
“United National Movement” got the most of negative time (18%). Compared with previous
reporting periods the indicator of positive coverage of the ruling party was decreased, which
was the result of the balancing of the stories. However, local government was still presented in
positive context. Whilst other subjects got in average 20% of time for direct speech, this figure

was three times more in case of local government.

11



The radiobroadcaster covered pre-election environment mostly based on the politicians’
assessment s, without collecting additional information. However, on election days the
journalists became more active and covered detected violations as well as the comments of the

CEC, non-governmental sector and observers.

Compared to previous reporting periods, the news releases were more diverse, however more

criticism towards the politicians’ statements still remained a key challenge.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Rioni"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral M Negative

Georgian Dream Party 0:37:49 [ZEN 65 1]
United National Movement 0:36:59 [INZaN 58 .
Government 0:24:34 [NZANN 74 ]
Central Election Commission 0:16:28 [§ 95
Local Governments 0:15:14 [NSAN 37 @]
Republican Party 0:12:18 220 78
Bloc "Alliance of Patriots” 0:08:38 g8 51
Free Democrats 0:06:33 100
Prime Minister 0:05:58 [SEIN 40 |
Parliament Speaker 0:05:01 | 89
President 0:04:48 100
Mikheil Saakashvili 0:03:56 30 [l
Bidzina Ivanishvili 0:03:25 |38 5l
Democratic Movement 0:03:14 37 63

Radio “Hereti” (Lagodekhi)

The Radio Hereti covered the events on going in the country critically and in balanced manner.
The journalists worked on relatively diverse topics and prepared the stories on the issues not
covered by other broadcasters. However, the elections period passed without in depth
coverage of the parties’ programmes. The statements of observers, the CEC and non-
governmental sector regarding the elections were often heard, but the analyses were lacking

in this case as well.

The radiobroadcaster allocated 8 hours and 47 minutes to the monitoring subjects. 21% of this
time was given to the Party “Georgian Dream”, 20% - “United National Movement”, and 11% -
to the government. Negative tone exceeded positive in all three cases, especially with the
government (41%), which could be explained by the journalist’s critical questions and time
allocated to opposition parties. Representatives of the government had opportunity to respond

12



to the criticism of the opponents and to express their opinions. The only person, whose direct
speech was not heard was Bidzina Ivanishvili, which was reflected on the misbalance of tones

(80% negative).

Despite of the fact that the majority of radiobroadcasters was focused on the elections topic,
the Radio Hereti did not leave without attention the problems of population. The journalists

asked tough questions, which led to negative coverage of local government (54%).

Journalists of the radiobroadcaster were more proactive. They were not limited just by the
politicians’ statements and tried to collect additional materials and clarify the issues. However,

empirical coverage of the campaign remained acute problem until the end of the elections.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Hereti"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

M Positive Neutral W Negative
Georgian Dream Party 1:52:07 [N 41 ]
United National Movement 1:44:09 [ 67 2
Government 0:55:53 250N 49 [ ]
Central Election Commission 0:37:22 73 20 |
Bloc "State for People" 0:29:57 [ 78 [ ]
President 0:29:38 340N 66
Free Democrats 0:29:18 2 84 B

Republican Party 0:15:16 65 |
Democratic Movement 0:15:14 83
Parliament Speaker 0:13:55 Bl 70
Local Governments 0:13:44 {6 30 [IEE
Prime Minister 0:13:29 680 25
Labour Party 0:11:09 [l 69 [I
Mikheil Saakashvili 0:09:10 [ 42 B8
Bloc "Alliance of Patriots" 0:07:48 99 |
Bidzina Ivanishvili 0:07:40 | [IESN
National Forum 0:05:19 | 93
Independent Majoritarian Candidates 0:04:55 |68l
Independent MPs 0:03:56 66l

Radio “Adjara” (Batumi)

The Radio Adjara prepared extensive news releases, providing information regarding the
events developed in Adjara and on central level. Despite of the length of the programme, the
news still was covered briefly and empirically, similar to other radiobroadcasters having short

running time. Consequently, the lack of in depth stories was key problem of the releases.

In reporting period, 5 hours and 30 minutes were allocated to the monitoring subjects. The
most of the time was dedicated to “United National Movement” (17%), the Party “Georgian
Dream” (16%) and the SEC (15%). The radiobroadcaster allocated almost equal time (31%) to

the monitoring subjects, for direct speech. Although, positive tone towards governmental

13



subjects was decreased compared with previous reporting periods, it still remained high. The
journalists did not ask critical questions and the representatives of ruling team were covered in
positive context respectively. This especially applied to the government of Adjara (41%), which

was mentioned in previous reports as well.

The radiobroadcaster was not distinguished by reviewing election programmes, however
compared with other radiobroadcasters the provided the broadest coverage of events on
election days. During these days, twice longer news releases were prepared by the Radio Adjara.
The radiobroadcaster provided the audience with the details of election processes ongoing in
the region and in the country in general. In the course of the news releases the journalists were
informing audience from Thilisi, election precincts of Batumi as well as from election districts of
Khulo, Khelvachauri and Kobuleti. On this day, the assessments of non-governmental sector

were also covered actively and the news releases were distinguished by diversity of the sources.

Compared with previous reporting period, the stories were more balanced. However, the
journalists covered just the information provided by the politicians during the meetings with

population, without asking critical questions.

Time Allocated to the Subjects on Radio "Ajara"

According to the Tone (%)
26 October - 2 November, 2016

W Positive Neutral B Negative
United National Movement 0:55:57 4l 78 1’8
Georgian Dream Party 0:52:43 7N 59 A )|
Ajara Supreme Election Commission 0:47:21 Bl 69 . 2
Government 0:31:16 [ESIN 49 == L]
Central Election Commission 0:24:57 3 78 3]
Ajara Government 0:23:48 ETN 55 [ |

Local Governments 0:15:44 26l 49 Bl
President 0:10:05 J2il 79
Prime Minister 0:09:53 iS4 44 |
Bloc State for People 0:06:53 | 74 B
Free Democrats 0:05:18 | 90 |
Democratic Movement 0:04:59 89 |
Parliament Speaker 0:04:43 | 84
Mikheil Saakashvili 0:04:43 | 58 [l
Bloc "Alliance of Patriots" 0:04:29 | 94 |
Industry will save Georgia 0:04:06 | 91 |
Republican Party 0:03:39 | 74 |
Independent Majoritarian Candidates 0:03:28 J| 81

Conclusion

In the course of reporting period, the radiobroadcasters were focused on the elections and

events associated with it. Although, the election programmes were not covered in depth and
14



the audience was not informed about future vision of the parties, on election days (October 8
and 30) the journalists actively covered violations revealed during voting process, the
politicians’ assessments and positions of non-governmental organizations and observers.
During these days, the majority of radiobroadcasters prepared balanced stories, distinguished
by diversity of the sources and live broadcasts. The mentioned especially applied to the

Elections of October 8.

The majority of radiobroadcasters did not present any of political teams in distinctively positive
or negative contexts. However, empirical coverage of the events still remains the key problem.
Information broadcasted on air, as a rule was limited by the statements made by the politicians
in public speeches. Sceptic attitude of the journalists was not observed: they never tried to
verify the compliance of the respondents’ statements with real facts and did not ask tough
guestions. Consequently, the audience did not have opportunity for making reasoned

conclusions based on contradictory and general statements of the politicians.

The majority of radiobroadcasters leaves no question marks regarding impartiality. No cases of

manipulating with voice/music or using hate speech were recorded.

15



	“Radio 1” (Public Broadcaster) 
	“First Radio” 
	Radio “Palitra” 
	The Radio “Liberty” 
	Radio “Maestro” 
	The Radio “Fortuna” 
	Radio “Atinati” (Zugdidi)  
	Radio “Rioni” (Kutaisi)
	Radio “Hereti” (Lagodekhi)
	Radio “Adjara” (Batumi)

