LIJIMMBICIML
E B 99463MNL&IAN
anNdNL J3m@BNY

Georgian Charter of Journalistic Ethics
Study of the Media Coverage of the 2016 Parliamentary Elections
TV News Monitoring Report
11 July — 30 August, 2016

The Georgian Charter of Journalistic Ethics is implementing the monitoring of TV news
broadcasts within the framework of the project entitled “Study of the Media Coverage of the
2016 Parliamentary Elections” funded by the European Union (EU) and the United Nations
Development Programme (UNDP). The monitoring is carried out from 20 May to 19 December,
2016 and covers main news programs on the following 11 TV channels: “1st Channel” of the
public broadcaster, “Rustavi 27, “Maestro”, “GDS”, “Tabula”, “Kavkasia”, “TV Pirveli”,
“Obieqtivi”, “Ajara TV”, and “TV 25”.

The report covers the period from 11 July through 30 August 2016.

The quantitative and the qualitative analysis of the monitoring data has revealed the following

key findings:

e As during the previous round of monitoring, majority of TV channels most actively
covered the activities of the government of Georgia (GoG).

e “Kavkasia” leads the list of the channels with favorable treatment of the Government’s
activities with 18% of positive coverage. “Rustavi 2” is the most critical to the GoG with
72% of negative coverage and “GDS” — the most neutral, with 83% of neutral tone.

e “Kavkasia” revealed highest indicators (14%) of positive tone in connection with the
President of Georgia. “Obieqtivi” was the most critical with 14% of negative tone and
“Tabula” - the most neutral with 95% of neutral tone indicators.

e Activities of the “Georgian Dream” party were covered most favorably on “Imedi” (54%
of positive tone indicators), and most negatively on “Rustavi 2” (52% of negative tone

indicators). “Maestro” was the most neutral with 86% of neutral tone indicators.



The “United National Movement” had most positive coverage on “Kavkasia” with 11% of
positive tone indicators. “GDS” was the most critical with 51% of negative tone
indicators, and “GDS” revealed high indicators (75%) of neutral tone.

Bidzina Ivanishvili was covered most favorably on “Maestro” (42% of positive tone
indicators), and most negatively on “Obieqtivi’ and “Tabula” (100% of negative tone
indicators each). “TV 25” was the most neutral to Mr Ivanishvili with 53% of neutral
tone.

The analysis of time allocation and qualitative observation reveals that specific TV
channels may be sympathizing particular election subjects. Thus “Obieqtivi” openly

» o«

supports the election bloc “Patriotic Alliance, United Opposition”. “Rustavi 2” shows that
it sympathizes the “United National Movement”, and “Imedi” treats the “Georgian
Dream” party favorably.

The content analysis of the TV broadcasts indicates that the channels cover election
subjects more or less according to ethical standards. However, their coverage was
unbalanced on all TV channels. TV media imbalance was identified as one of the main
problems during the previous round of monitoring as well.

In majority of cases TV channels use short footages with soundbites. In many cases news
stories are based on only one source of information. The problem was already mentioned
in the previous report. It seems that TV media outlets do not consider soundbites as
complete media product, nether do they prepare them on par with TV stories or
reportages, and thus constantly violate the balance. However, being the ordinary media
product, soundbits should also be prepared according to the coverage standards. For TV
audiences it does not matter whether they get biased information as a TV story or a
soundbit.

A few TV channels prepared lengthy TV stories to cover activities of election subjects.
They all displayed the following problems: 1. According to the modern standards the TV
stories were very lengthy (5-9 mins) and, therefore, rather tedious. 2. Activities of the
election subjects were aggregated mechanically, without a clear storyline behind, and,
they were rather monotonous to watch. 3. Some of the TV stories featured briefings of
election subjects with the indictment of their competitors. No responses to the
accusations were provided. 4. Meticulously equal amount of time allocated to each
subject makes the impression that the balance was maintained formally. It should be
noted that this type of news stories frequently appear during the election cycles as
though they are prepared with the aim to show the formal balance among electoral
subjects to external observers. The goal of this monitoring, however, is not to encourage

the creation of such mechanically balanced media products.



e Unlike the previous round of monitoring, no cases of usage of hate speech or improper

terminology was observed on TV news.

Results by TV channels

Charts provided below show the data of qualitative analysis by the time allocated to and the
tone of coverage of 11 subjects on 11 TV channels. The eleven subjects were selected according
to two criteria: the frequency of coverage and the popularity of subjects. For the sake of clarity,
these 11 subjects are the same for all monitored channels; the exceptions are Ajara TV and TV
25 which include the data on the government of Ajara as these two broadcasters mainly focus on
the developments in the Autonomous Republic of Ajara and their audiences are mainly local

residents.
1* Channel

In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Moambe at 20:00”
and “Kviris Moambe” (Moambe on every Sunday).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Channel 1" (GPB)

according to the tone (%)
(11 July - 30 August, 2016)

m Positive Neutral B Negative
Government (2hr 07min) 5 49 _
United National Movement (1hr 22min) I 66 -
Georgian Dream Party (1hr 21min) II 74 -
Prime Minister (1hr 12min) [37 79 i

Local Governments (1hr 03min) I 33 _

President (47min 05sec) I] 77 .
Bloc-State for People (19min 22sec) 91 i
Bloc-Alliance of Patriots (14min 32sec) 100
Mikheil Saakashvili (5min 20sec) l

Bidzina Ivanishvili (2min 55sec) |1

The news program Moambe on the 1% Channel of Public Broadcaster allocated the largest
amount of time to the coverage of the government; most favorable was the reporting about the
Prime Minister, with the indicator of positive tone comprising 17%. The most unfavorable
coverage was received by the former President Mikheil Saakashvili as 91% of total reporting on



this subject was negative in tone. The neutral tone was the highest in relation to the election
bloc Alliance of Patriots, with its total coverage (100%) being neutral in tone.

In its 15 August news program, 1% Channel allocated 24 minutes of live airtime to the
nomination of Tbilisi single-seat candidates from the Georgian Dream. Such a large amount of
live airtime was not allocated to any other subject, in the reporting period. On 13 August,
election activities of seven subjects were combined in one report whereas the nomination of
candidates from the Georgian Dream in Ajara was provided as a separate footage with
soundbites.

It has become a tradition on the 1* Channel to cover activities of various electoral subjects in
one report which is a mixture of activities of the day in a longer-than-five-minute material. In
such reports one can sometimes hear a political subject criticizing another political subject;
however, the response of the latter is missing and the report turns into a mere collection of
activities of various subjects. Such reports lack content and a general line; they are unbalanced
and uninteresting to watch. They create impression of serving the aim to achieve mechanical
balance time-wise. In the reporting period the news broadcasts aired materials on electoral
topics, which provided comments of only one subject.

For example, on 15 August, a report concerning the incitement to suicide of a young resident of
Samtredia contained a comment of only one member of the Georgian Dream. A report bout the
National Examination Center, aired on 24 August, contained the comment of a UNM member
alone. It is important for the channel to treat key electoral subjects in a maximally equal way
and enable them, as much as possible, to express their views on non-electoral topics of public

interest.

One of the problems observed in the reporting period was the violation of balance in some cases.
The examples of this are provided below.

On 11 July, in a report on election activities of political parties a member of Alliance of Patriots
accused the State Security Service of exerting pressure on activists of the political party. The
report did not contain any evidence or a response to accusations. Moreover, the report
contained accusations against the government too, which was voiced by members of Giorgi
Vashadze’s political party, New Georgia, and the Labor Party. Giorgi Vashadze cited a concrete
case of pressure whilst the representative of the Labor Party accused the government of entering
into a corrupt deal with a concrete company. However, the report did not provide a response of
government representative to accusations; nor did it show any signs of seeking such comment.



On 20 July, a report in Moambe, covering the claims of interparty group regarding the
distribution of free advertising airtime was unbalanced. The authorities, namely, the parliament
was blamed for committing unlawfulness and worsening the election environment, though a
response to the accusations were missing and thus, the reporting was unbalanced.

In a report on 9 August, two nongovernmental organizations accused the UNM and Mikheil
Saakashvili of violating the electoral law and pre-election agitation involving the screening of
video address of Mikheil Saakashvili during the nomination of candidates from the political
party. The report did not provide views or counter arguments of the UNM. Nor did it show any
attempt to seek comments. The reporting was not balanced.

It is worth noting that on 23 August, Moambe had the leader of Democratic Movement Nino
Burjanadze as a guest of the program. Her constitutional initiative about a bloc-free status of the
country was not registered due to failure of a parliamentary committee to hold a sitting. The
presenter started the interview with Nino Burjanadze with this very topic.

During the 20-minute-long interview when Nino Burjanadze spoke extensively about the
country’s “bloc-free status,” the presenter did not ask her why this status was “the only way for
the country to survive,” what in general that status meant, whether there was an analogous
example in the world. The presenter was unprepared and allowed the guest to spread incorrect
information constituting part of Russian propaganda. For example, Burjanadze said:

“No one will accept you into NATO together with Abkhazia and South Ossetia where the
Russian military forces are stationed; this means that you must say no to these territories.”

“The European Union faces serious threats in terms of its unity.”

The presenter did not bring counter arguments, did not put follow-up questions and did not ask
her to corroborate her statements even when Burjanadze talked about public opinion polls
which she branded as written “under the dictate of US special services,” and “ordered and

bought” and repeatedly referred to the United States in the negative context.

The presenter did not challenge Burjanadze with regard to the 2008 war either, when she said
that “their president [meaning Saakashvili] brought in the Russian army into Georgia.”

Rustavi 2



In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Kurieri” (aired every
weekday at 21:00), “Shabatis Kurieri” (at 21:00 every Saturday) and “P.S” (at 21:00 every
Sunday).

Time Allocated to the Subjects on "Rustavi 2"

according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

® Positive Neutral B Negative
Government (thr 44min) | 27
United National Movement (1hr 38min) |8 86 .

Georgian Dream Party (1hr 13min) ] a7 _
Local Governments (1hr 03min) | 31 _

Prime Minister (25min 48sec) I 78 '
President (24min 15sec) I 63 .
Bloc-State for People (22min 44sec) | 95 |
Bidzina Ivanishvili (13min 35sec) ]J.
Bloc-Alliance of Patriots (8min 11sec) 91|

Mikheil Saakashvili (3min 34sec) I

Quantitative analysis

In its news broadcasts, Rustavi 2 also allocated the largest amount of time to the coverage of
government. Most favorable coverage was received by the UNM, with 8% of positive tone in the
total amount of time allocated to this political party. Most unfavorable coverage was received by
Bidzina Ivanishvili (82%) whilst the highest indicator of neutral tone was observed in the
reporting about the election bloc Burchuladze - State for People. Among political parties, the
UNM was in the lead by the allocated time and the positive tone of coverage.

The above trend was observed in terms of content too. For example, there were frequent
instances of reporting on various pressing issues with comments only from representatives of the
UNM, thus covering the issues from their perspective. For example, a report on 29 July, which
concerned statements of the former minister of refugees, contained assessments of UNM
members alone. The UNM is one of key sources of the news broadcasts of Rustavi 2, which puts
other political parties in unequal conditions in the run up to elections. The time should be fairly
distributed among, at least, key political subjects.

There were violations of balance in reporting on Rustavi 2. Balance was mainly violated in
detriment to the government with the addressees being unable to respond:

On 14 July, Nino Burjanadze criticized Defense Minister Tina Khidasheli, calling her activity
harmful. The report did not provide the response of another party or the overview of the facts
which triggered the criticism by the politician of the minister; the information was provided



from the perspective of only one party. Nor was the attempt to seek comments of another party
apparent in the report.

In a report aired on 19 July, members of the interparty group criticized the government and the
Georgian Dream for legislative amendments concerning the distribution of free advertising
airtime. The report featured the total of four respondents with all of them criticizing the
decision and accusing the Georgian Dream of taking measures in advance to falsify the
parliamentary election results. The report did not contain a response from a government
representative or the Georgian Dream. The story was told in a one-sided and unbalanced way.

On 28 July, the Labor Party leader accused the State Security Service of exerting pressure and
carrying out repressions. The report contained the accusation by Shalva Natelashvili alone; no
concrete facts were cited or position of the security service provided; nor was the attempt of
seeking comments seen. The report was one-sided and unbalanced.

Imedi

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Qronika” (aired every
weekday at 20:00), “Qronikis Studia” (at 20:00 every Saturday) and “Imedis Dro” (at 20:00 every
Sunday).

Quantitative analysis

Imedi TV also allocated most of its time to the coverage of government activities. The most
positive coverage was received by the Georgian Dream (54%) whereas, among electoral subjects,
the most negative coverage was received by the election bloc Burchuladze - State for People
(35%). The highest indicator of neutral coverage was seen in the reporting about the Alliance of
Patriots (94%).



Time Allocated to the Subjects on "Imedi"

according to the tone (%)
11 July- 30 August, 2016)

H Positive Neutral B Negative
Government (1hr 14min) 75 -
Georgian Dream Party (58min 05sec) “ 35 -
United National Movement (54min 20sec) . 65 -

Local Governments (33min 01sec) I 65 -
Prime Minister (25min 44sec) § 82 I
President (19min 21sec) g 75 l
Mikheil Saakashvili (15min 39sec) 10 74 §
Bloc-State for People (6min 17sec) I I
Bloc-Alliance of Patriots (4min 6sec) I941

Bidzina Ivanishvili { 1min 39sec) #

Quantitatively most positive coverage of Georgian Dream was also observed content-wise. Imedi
provided extensive and even more so, live coverage of nomination by Prime Minister of
candidates from the Georgian Dream; for example, on 13, 15 and 21 August, Imedi allocated the
total of 40 minutes of live coverage to the nomination of Georgian Dream candidates. None of
other electoral subjects had been provided with such opportunity by Imedi TV channel. In
terms of journalistic standards, the main problem observed on Imedi was the violation of
balance. On several occasions, the information provided to audience was one-sided. For example:

On 11 July, a report was aired regarding an ongoing court hearing concerning the Imedi TV
company. The report covered the testimony of the former director of the Georgian Public
Broadcaster, Levan Kubaneishvili, who said that upon the instruction of former Defense
Minister Davit Kezerashvili, he persuaded a segment of journalists to leave Imedi and move to
the public broadcaster. According to the report, charges were brought against Davit Kezerashvili
and former Tbilisi Mayor, Gigi Uguava, in the Imedi case, while the person involved in
persuading Imedi journalists was the UNM member Givi Targamadze; however, the report did
not provide the comments of any of the abovementioned persons or their defense lawyers. The
report was unbalanced while the key source of information was materials provided by the
prosecutor’s office to the TV channel.

On 21 August, a rally was staged outside the Tbilisi Mayor’s Office to protest not only the felling
of trees on Kazbegi Avenue but also the activities of the mayor’s office. There were live link ups
of journalists from the scene and interviews with participants in the rally, including
representatives of opposition political parties. Respondents accused employees of Thbilisi
municipality of crime and corruption. The report did not provide responses from municipality
employees. The information lacked balance.



On 12 August, Qronika covered a statement released by the nongovernmental organization Fair
Elections. The NGO demanded that the registration of political party Centrists in the Central
Electoral Commission be annulled. In the statement, the Centrists were accused of bribing
voters and breaching the law. The report lacked a comment from Centrists; the effort to seek
such comment was not apparent; the balance was violated.

Maestro

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Kontakti at 8 o’clock”
(aired every weekday at 20:00).

Time Allocated to the Subjects on "Maestro"

according to the tone (%)
( 11 July- 30 August, 2016)

H Positive Neutral B Negative
Georgian Dream Party (1hr 26min) \ 86 -
Government (1hr 18min) ﬂ 74 -
United National Movement (55min 10sec) [ 64 -
Local Governments (40min 13sec) 62 -
Prime Minister (21min 03sec) [28 64 I

President (18min 18sec) 88 Il
Bloc-State for People (16min 16sec) 96 |
Mikheil Saakashvili (16min 47sec) 66 .
Bloc-Alliance of Patriots (5min 18sec) 100

Bidzina Ivanishvili (4min 45sec) | |

Quantitative analysis

Maestro also allocated most of its time to the coverage of government activities. The most
favorable coverage was received by Bidzina Ivanishvili with the positive tone indicator standing
at 42% of the total time allocated to this subject. The most unfavorable coverage was received by
the local government — at 37%. The highest indicator of neutral tone — 100% of the allocated
time, was observed in the reporting about the election bloc Alliance of Patriots. Much like 1*
Channel and Imedi, Maestro also distinguished for its special attention to nomination of
Georgian Dream candidates. For example, on 13 and 15 August, news broadcasts on Maestro
spent the total of 47 minutes on the candidates from the Georgian Dream while on 16 August, it
spent more than 10 minutes on the same topic whereas it often allocated less than one minute to
nominations of other candidates. The monitoring period saw the instances of violation of
balance as well. For example:



On 13 July, a report was aired about the court hearing of the Imedi case. In the report, Vano
Merabishvili and Zurab Adeishvili were accused of issuing an order to raid Imedi in 2007. The
report noted that charges were also brought against Mikheil Saakashvili and Gigi Ugulava on the
same case. The report was one-sided, mainly rested on materials of the prosecution, did not
contain even a single position of defense lawyer of any accused person though the report was
about the ongoing court proceeding which was also attended by the defense lawyers of accused

persons and it would not be difficult to obtain their comments. The balance in the report was
breached.

On 24 July, Merab Metreveli, a member of the State for People political party, criticized the
government for the failure to carry out traffic safety reforms. He said that the Georgian Dream
disregarded the reform of this very important sphere because of pre-election populism. Despite
the scathing criticism, the government was not given an opportunity to respond to it; hence, the
balance was violated and the provided audience with the information which was based only on

one source.

On 25 July, one of the leaders of the National Forum accused the Georgian Dream of moral
pressure on their supporters in the regions. No response to the accusation was provided; nor was
the attempt to obtain it seen.

GDS

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “2030” (aired every
weekday at 20:30).

Time Allocated to the Subjects on "GDS"

according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

M Positive Neutral B Negative
Government (1hr 49min) E 83 -
United National Movement (1hr 15min) \ 48 _
Georgian Dream Party (1hr 13min) ﬁ 76 -

Prime Minister (35min 50sec) 5 92 I
Local Governments (27min 17sec) 87 I
President (23min 37sec) 79 .
Bloc-State for People (14min 15sec) 69 l
Bloc-Alliance of Patriots (12min 50sec) 99
Mikheil Saakashvili (6min 03sec) \ I

Bidzina Ivanishvili (1min 25sec) GIZ



Quantitative analysis

GDS also spent the largest amount of time on the government and most favorably covered the
Georgian Dream, with the indicator of positive tone comprising 7%. The most unfavorable
coverage among political parties was received by the UNM, with the negative tone indicator
reaching 51% of total reporting on this subject. As regards the neutral tone, it was the highest in
the coverage of the Alliance of Patriots — at 99%. The high negative tone towards the UNM was
observed not only in quantitative terms but also in terms of content. The balance in reporting
was often violated when it came to the coverage of this political party. There were instances of
accusations voiced against the UNM in the news broadcasts of GDS, but the political party was
not given an opportunity to respond to them.

For example, on 11 August, a report was aired in which the leader of the majority alleged that
the UNM took attempts to stage a so-called constitutional coup. The report, however, lacked a
response of the UNM to this allegation; nor did it showed an attempt to obtain such response.
The balance was violated in the report.

On 9 August, a report was aired covering a news briefing of Mamuka Areshidze. The presenter
of the news program cited Mamuka Areshidze as saying that secret recordings of private lives of
judges of the Constitutional Court might be released by representatives of the former
government. According to the presenter, Mamuka Areshidze viewed this as an attempt to
discredit current government. The report was one-sided, based on only one source and did not
contain a response of any UNM representative. The report was unbalanced.

A report aired on 12 July concerned court hearing on the Imedi case, in which concrete
members of the former government were accused of exerting pressure on Imedi TV company
whereas the current government was accused of failing to investigate into a concrete fact of
pressure. The report did not contain responses to the accusations; the information was not
verified with all parties and the balance was violated.

Tabula

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Focus” (aired every
weekday at 19:00).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "Tabula TV"
according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

B Positive Neutral B Negative
Government (1hr 16min) l 50 _
Georgian Dream Party (1hr 13min) 65 _
United National Movement (1hr 01min) 83 -
President (35min 07sec) 95 I
Prime Minister (21min 44sec) 84 l

Local Governments (16min) [}31_
Bloc-State for People (11min 03sec) 83 I
Bidzina Ivanishvili (6min 40sec) -
Bloc-Alliance of Patriots (1min 25sec)100

Mikheil Saakashvili (4559c)1+0

Tabula allocated the largest amount of time to the government and covered most favorably the
UNM with the positive tone towards it standing at 7% of the total reporting on the party. In
terms of negative tone, Bidzina Ivanishvili was in the lead with 100% of total coverage. The
neutral tone was most extensively used towards the President (95%). Tabula’s news broadcasts
were dominated by comments of UNM members. In the majority of cases UNM criticized the
government and sometimes, this criticism was provided in a one-sided and unbalanced manner.

For example:

On 20 July, Tabula covered a news briefing of the UNM criticizing the government for decrease
in exports and increase in imports. Representatives of the political party criticized the economic
policy of the government. This information was based only on one source - the UNM; the report
lacked comments of the government and an attempt to obtain them was not seen. The report

lacked any other source of information such as, for example, independent experts.

On 10 August, one of UNM members accused the government of applying pressure on
supporters of the political party. Although a concrete fact of pressure was cited, the report did
not provide a comment of an official accused of exerting pressure; nor did it contain a comment

of any other government representative.

On 17 August, a representative of the UNM criticized the economic policy of the government,
saying that a four-point economic plan of the government did not exist and the government’s
economic team was weak and incompetent. According to the journalist, with 51 days left before
the parliamentary elections, the ruling team still did not have the election program.

The report was one-sided, missing a response of the government; it relied on the information of
the UNM alone and did not show an effort of the journalist to verify the information.



Kavkasia

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Dghe” (aired every
weekday at 20:30).

Qualitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Kavkasia"

according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

B Positive Neutral B Negative

Government (1hr 38min) m 68 -
75 14

Local Governments (42min 03sec) & 56 -

United National Movement (1hr 18min) {11

Prime Minister (35min 06sec) ﬁ 72 h
President (34min 06sec) E 77 I
Georgian Dream Party (32min 10sec) 65 .
Bloc-State for People (18min 41sec) B 83 |
Bloc-Alliance of Patriots (4min 57sec)
Mikheil Saakashvili (3min 27sec) ||

Bidzina Ivanishvili (3min 03sec) II

Kavkasia spent the largest amount of time on the government. The most favorable coverage was
received by the Prime Minister, with the positive tone at 27% of the total reporting on the
subject. The highest negative tone was observed in the reporting about the local government —
at 34%. The most neutral coverage in tone was the reporting about the Alliance of Patriots —
100%. News broadcasts on Kavkasia is distinguished for its shortage of reports. News are mainly
reported in short footages with soundbites. Lack of captions identifying respondents remain a
problem and in some cases it is impossible to identify respondents. The main problem on
Kavkasia is a lack of balance; accusations voiced in footage with soundbites are sometimes
provided without response. For example:

On 11 July, during a news briefing, an advisor to the President criticized the parliamentary
majority for the failure to adopt a draft law within the justice reform, which had already passed
two readings in the parliament. The advisor expressed doubts about artificial procrastination of
the reform. This information was one-sided, lacking comments of the parliamentary majority or
government and no effort to obtain such comments could be discerned. The balance was

violated.



On 14 July, in a footage with soundbites, the leader of Free Georgia criticized the President for
signing amendments to the Election Code into the law. The material lacked response from the

President’s administration. No efforts to obtain such comment were apparent.

On 15 July, members of interparty group voiced protest against the amendment to the electoral
law, establishing a new rule for the distribution of free advertising time. They criticized the
President, the parliamentary majority and the Georgian Dream. The report featured four
respondents all representing one side alone; it did not contain a response of any other side. The
report was one-sided and unbalanced.

On 5 August, Kavkasia covered a protest rally of socially vulnerable citizens. Participants in the
rally accused a representative of Georgian Dream, Ilo Mirotadze (the caption identifying
Mirotadze was missing in the report), of exerting pressure, claiming that Mirotadze threatened
them to annul the state assistance unless they vote for the Georgian Dream. Although several
respondents accused Mirotadze of pressure, the latter’s comment was not provided in the report
and no attempt to obtain one was seen.

TV Pirveli
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired at 22:00).
Qualitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV Pirveli"
according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

W Positive Neutral M Negative

Government (2hr 38min) E 79 -

United National Movement (1hr 46min) | -

President (59min 28sec) ! 84

Prime Minister (59min 06sec) |

80
|
I
Georgian Dream Party (57min 27sec) 63 -

Local Governments (48min 43sec) 9
Bloc-State for People (18min 20sec) 75 |
Bloc-Alliance of Patriots (16min 56sec) @ 82
Bidzina Ivanishvili (8min 39sec) |{§
Mikheil Saakashvili (2min 35sec) G#

TV Pirveli covered the government most extensively. The highest indicator of positive tone —
23%, was observed in the reporting on the election bloc Burchuladze - State for People. The



most negative tone was observed in the reporting about Bidzina Ivanishvili — 42% of the total
coverage of this subject. The most neutral tone was applied towards the President (84%).

In the reporting period, TV Pirveli covered news mainly in the format of short footage with
soundbites, with in-depth reports being in shortage. News were mainly reported superficially
and the lack of balance in the coverage was the main problem. For example:

On 11 July, TV Pirveli reported about a protest rally outside the building of Ajara government,
staged by citizens who suffered from mortgage loans. Participants in the rally criticized the
government, the Georgian Dream and accused them of not delivering on pre-election promises.
The report did not provide a response of Ajaran government; it did not show an attempt to
obtain one either.

On 10 July, at a special news briefing, Labor Party members accused the Tbilisi Mayor and his
deputies of corruption, deceiving outdoor vendors and oppressing them. A response of Mayor’s
Office was not provided; an attempt to obtain one was not apparent.

On 26 July, at a news briefing, UNM representatives presented statistical data in the field of
education and criticized the Education Minister. The report did not provide a comment from
the Education Ministry and covered the information relying on only one source — the UNM,
which made the accuracy of the information questionable.

On 18 August, the UNM member Gia Roinishvili accused the government of political corruption
in relation to the felling of trees on Kazbegi Avenue. Roinishvili said: “I am told today that the
company Orbi which performed this vandalism and cut down the trees, is the key bankroller of
the Georgian Dream; this speaks about the political corruption.” No response of Georgian Dream
or the government was provided to this accusation. The journalist did not verify this accusation.

Obieqtivi

In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired every weekday at
19:30).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "Obieqtivi"
according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)
¥ Positive Neutral B Negative
Bloc-Alliance of Patriots (1hr 20min) | ) 81 |

Government (1hr 9min) l 37 _
Local Governments (43min 46sec) | 33 _

Georgian Dream Party (35min 48sec) | 53 -

United National Movement (34min 47sec) i 59 -
Bloc-State for People (14min 13sec) | 80 ll
President (11min 30sec) 63 .
Prime Minister (8min 31sec) 79 1.
Bidzina Ivanishvili (2min 51sec) I 100
Mikheil Saakashvili (2min 08sec) I 100

Obieqtivi is almost the only TV channel that does not spend most of its time on covering the
government. The leader on the channel by allocated time is the Alliance of Patriots (Irma
Inashvili is a founder of Media Union Obieqtivi). The highest indicator of positive coverage also
belongs to the Alliance of Patriots (17%) The highest negative tone is seen in the coverage of
Bidzina Ivanishvili and Mikheil Saakashvili (100% each). The leader by the indicator of neutral
tone is the Alliance of Patriots again (81%).

Frequent and loyal coverage of members of the Alliance of Patriots is apparent on the channel.
No less obvious is a negative reporting about the Republican Party and the violation of balance.

On 13 July, a report was dedicated to the resignation of ministers from the Republican Party and
the chances of the political party in the parliamentary elections. Respondents in the report said
that the Republican Party had no chances to clear the hurdle, let alone to win in the elections. It
was also said that the disintegration of the Republican Party had already begun and was
continuing. The majority of respondents criticized the political party. Although the entire
report was dedicated to the Republican Party, the party was portrayed negatively and even
accusations were voiced against it, the report did not provide a response of the Republican Party
and no signs of taking efforts to obtain such comment was seen.

In a report aired on 12 July, it was said that according to a statement released by the Public
Defender’s Office, a political advertisement of the political party Girchi was discriminatory and
stereotyping and should be taken off the air. The report did not contain comments by Girchi,
the Communications Commission, or an expert. The information was provided based on one

source alone and balance was violated.



On 3 August, Obieqtivi aired a report in which Tina Khidasheli was accused of concealing the
crime and blackmailing. The information was based on only one source without any additional
evidence as well as without a comment of Tina Khidasheli. The report did not show whether

Tina Khidasheli was reached for a comment.
Ajara TV of Public Broadcaster
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (“Main News at 21:007).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Ajara"

according to the tone (%)
(11 July- 30 August, 2016)

H Positive Neutral B Negative
Ajara Government (2hr 05min) 75 -
Georgian Dream Party (1hr 33min) | B -
Government (1hr 31min) E 82 -
Local Governments (1hr 21min) 5 69 -
United National Movement (1hr 12min) 83 -
President (38min 53sec) 87 l

Prime Minister (24min 24sec) I 89 I
Mikheil Saakashvili (14min 14sec) 56.
Bloc-State for People (7min 48sec) 77'
Bloc-Alliance of Patriots (4min 08sec) 8!{

Bidzina Ivanishvili (1min 50sec) I

Ajara TV covered the government of Ajara most extensively with the highest indicator of
positive tone also seen in the reporting about it — 14% of the total coverage time of this subject.
The highest negative tone was seen in the reporting about Bidzina Ivanishvili — at 80%. Most
neutral in tone was the coverage of the Prime Minister — 89%. News program of Ajara TV
experiences shortage of in-depth reports. It is desirable to provide a deeper insight into problems.
However, Ajari TV is distinguished for its adherence to ethical standards; only few examples of

unbalanced reporting were observed.

On 25 July, a representative of one nongovernmental organization spoke about the
responsibility of the government concerning the increasing number of traffic accidents. At a
special briefing, the NGO representative accused government entities of failing to fulfill
concrete obligations. The information was one-sided, was not double-checked to verify the



accuracy of accusations voiced by the respondent, the information was unbalanced, it did not
contain a comment from any public entity and did not show the attempt to obtain such

comments.

On 28 July, the advisor to the President, Kakha Kozhoridze, accused the Interior Ministry of
breaching the law. Leveling a concrete accusation against the Ministry, Kozhoridze cited two
facts in which, according to him, various departments of the Interior Ministry breached the law.
Koshoridze was the only source of the information; no efforts were undertaken to verify it; no
comment from the Ministry was obtained and the balance was violated.

TV25
In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Matsne” (at 19:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "TV 25"

according to the tone (%)
(11]uly - 30 August, 2016)

H Positive Neutral B Negative
Local Governments (2hr 33min) 48 _
Ajara Government (1hr 52min) ﬂ 79 -
United National Movement (1hr 16min) I 87 .
Government (1hr 6min) I 79 -

Georgian Dream Party (46min 22sec) 60 -
President (18min 26sec) \ 72 '
Bloc-State for People (9min 06sec) 88|
Prime Minister (8min 10sec) B?l
Mikheil Saakashvili (6min 07sec) I
Bloc-Alliance of Patriots (5min 48sec) 61

Bidzina Ivanishvili (41sec) Sb

TV 25 allocated most of its time to the coverage of local government, while covered the
government of Ajara most favorably (6% of positive tone). The most unfavorable coverage (50%)
was received by the local government. The high indicator of neutral tone was observed in the
reporting about the election bloc Burchuladze - State for People. TV25 is also distinguished for
the adherence to ethical standards though shortage of in-depth reports is observed here as well.

Few violations were observed on TV25, manifested in the lack of balance.



On 5 August, representatives of UNM’s youth wing gathered outside the building of Ajara
government, criticizing and accusing it of seizing the agrarian university. The report lacked
response to accusations; nor was it said that they tried to obtain comment, but got refusal.

Balance was violated and the information was one-sided.

On 10 August, the UNM accused the Ajara government of stopping the construction of skate
park in Batumi. Although accusations were voiced against the government for its inactivity, the
report did not contain a comment of government representative; nor was an attempt to obtain a

comment seen.



