LIJIMMBICIML
E B 99463MNL&IAN
anNdNL J3m@BNY

Georgian Charter of Journalistic Ethics
Study of the Media Coverage of the 2016 Parliamentary Elections
TV News Monitoring Report

31 August — 25 September, 2016

The Georgian Charter of Journalistic Ethics is implementing the monitoring of TV news broadcasts

within the framework of the project entitled “Study of the Media Coverage of the 2016
Parliamentary Elections” funded by the European Union (EU) and the United Nations Development
Programme (UNDP). The monitoring is carried out from 20 May to 19 December, 2016 and covers

main news programs on the following 11 TV channels: “1st Channel” of the public broadcaster,
“Rustavi 2”, “Maestro”, “GDS”, “Tabula”, “Kavkasia”, “TV Pirveli”, “Obieqtivi”, “Ajara TV”, and “TV

25”.

The report covers the period from 31 August through 25 September 2016.

The quantitative and the qualitative analysis of the monitoring data has revealed the following key

findings:

If during the previous rounds of monitoring, majority of TV channels most actively covered
the activities of the Government of Georgia (GoG), now the trend has changed and they
started to allocate much more time to political parties.

“Maestro” and “Obieqtivi” lead the list of all the 11 TV channels with favorable treatment
of the Government’s activities - 8% of positive coverage each. As during the previous round
of monitoring, “Rustavi 2” is the most critical to the GoG with 44% of negative coverage.
Activities of the “Georgian Dream” party were covered most favorably on “GDS” (9% of
positive tone indicators), and most negatively on “Kavkasia” (42% of negative tone
indicators).

The “United National Movement” had most positive coverage on “Rustavi 2” with 5% of
positive tone indicators, while “GDS”, as during the previous round, was the most critical
with 61% of negative coverage.

Bidzina Ivanishvili was covered most favorably on “Rustavi 2” (4% of positive tone
indicators), and most negatively on “Obieqtivi” (57% of negative tone indicators each).

The analysis of time allocation and qualitative observation again reveals that specific TV
channels may be favoring particular election subjects. Thus “Obieqtivi” openly supports the



election bloc “Patriotic Alliance, United Opposition”. “Rustavi 2” favours the “United
National Movement”, and “Imedi” - the “Georgian Dream” party.

e The content analysis of the TV broadcasts indicates that the channels cover election
subjects more or less in accordance with ethical standards. However, their coverage
remained unbalanced. TV media imbalances was identified as the main problem during the
previous round of monitoring.

e Unbalanced footages with soundbites remain a challenge. The previous reports have
already highlighted that those are frequently based on only one source of information. TV
media outlets do not seem to treat those as full-fledged media product, neither do they
prepare them on par with TV stories or ordinary media coverages and, subsequently,
violate the balance. Meanwhile, being an ordinary media product, soundbites should also
be prepared according to the standards as for the TV audiences it does not really matter
whether they get biased information as a TV story or a soundbite.

e Unlike the previous rounds of monitoring, a number of xenophobic statements by election
subjects were observed. Sadly, TV broadcasters revealed the lack of proper knowledge of
diversity, equality, and tolerance requirements of the Code of Conduct for Broadcasters and
did not distance themselves from such statements.

As a general trend, the level of positive coverage has decreased. This may indicate the increased
criticism and balance of media outlets.

Results by TV channels

Charts below show the data of qualitative analysis by the time allocated to and the tone of the
coverage of 10 subjects on 11 TV channels. These 10 subjects were selected by the combination of
two criteria: the frequency of coverage and the popularity of subjects. For the sake of clarity, 10
subjects are the same for all monitored channels save Adjara TV and TV 25. The charts of the last
two channels additionally include the data on the government of Adjara as these broadcasters
mainly focus on the developments in the Autonomous Republic of Adjara and their audiences
mainly consist of local residents.

1%t Channel

In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Moambe at 20:00” and
“Kviris Moambe” (Moambe on Sunday).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "1st Channel" (GPB)

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

¥ Positive Neutral B Negative
United National Movement (1 hr 6 min) 72 -
Government (51 min 13 sec) 91 .
Georgian Dream Party (27 min) 72 -
Bidzina Ivanishvili 23 min49sec) | 77 [l
Prime Minister (22 min 44 sec) 96 I
Local Governments (22 min33 sec) 79 .
President (16 min 35 sec) ‘ 93 +
Bloc State for People (14 min 56 sec) 89 i.
Bloc Alliance of Patriots (14 min 16 sec) 85 i

Mikheil Saakashvili (1 min 51 sec) la

The news program Moambe on the 1%t Channel of Public Broadcaster allocated the largest amount
of time to the UNM (in the previous reporting periods, the leader by allocated time was the
government). The most favorable coverage was received by the President, with the indicator of
positive tone in the total reporting on this subject comprising 3%. The most unfavorable was the
coverage of the former President Mikheil Saakashvili, with 68% of total reporting on this subject
being in negative tone. Let us recall that Mikheil Saakashvili was in the lead by negative coverage
on the 1°t Channel in the previous reporting period too (11 July — 30 August). The highest neutral
tone was observed in the reporting on the Prime Minister, with the indicator comprising 96% of
the total coverage of this subject.

The 1%t Channel reported about a wide spectrum of electoral subjects. Reports covered election
activities of the subjects and mainly conformed with ethical standards though, alike the previous
reporting period, instances of imbalance reporting were observed.

On 2 September, environmentalists staged a protest rally outside the Thilisi Mayor’s Office to
demand from the Mayor the dismissal of the head of Environment and Landscaping Department
and the reorganizations of the department. They also demanded the investigation into the fact of
tree felling on Kazbegi Avenue. The report contained comments of several demonstrators about
unbearable ecological conditions in the city, but it did not contain responses of the Mayor or a
representative of the Mayor’s Office to the demands. The next news item also concerned the
problem of Environment and Landscaping Department of Thilisi Mayor’s Office and the tree felling,
though it did not contain replies of the Mayor’s Office to the demands of demonstrators either.

On 13 September, a short footage with soundbites was dedicated to the defection of a
majoritarian candidate for Rustavi constituency from the Free Democrats party to the ruling
Georgian Dream. It noted that together with the candidate some 270 members left the political

3



party too due to the change in “Alasania’s political course” and failure to pay salaries to party
members. Both Free Democrats and its leader were presented in a negative light; however, the
material did not contain a reply from the political party; nor was any effort to obtain a reply seen.

A report aired on 19 September recounted a story of defection of concrete persons from the
political party of Paata Burchuladze and allegations voiced by them. The report also informed that
the leaders of the party met with representatives of diplomatic corps and nongovernmental
organizations. The report was balanced, enabling all sides to express their positions; however, the
report was finished with the following text of journalist: “...however, the majority of ambassadors
did not attend the meeting; the leaders of nongovernmental organizations were not seen in the
meeting room either. Most of seats were taken by members of the political union.” This text was
biased as it showed an attempt to denigrate the meeting. All ambassadors and leaders of
nongovernmental organizations might were unable to attend the meeting, but this did not belittle
the significance of the meeting because the aim of such meetings is to inform invited organizations
and this aim is achieved regardless of who attend the meeting - top persons or their
representatives. In this particular case, the above cited text of the journalist did not provide any
important information to audience, but created an impression of bias. Journalists must avoid such
texts in news items and limit themselves to conveying important information.

Rustavi 2

In the reporting period, monitors studied a daily primetime news program “Kurieri” (aired every
weekday at 21:00), “Shabatis Kurieri” (at 21:00 every Saturday) and “P.S.” (at 21:00 every Sunday).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Rustavi 2"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

H Positive Neutral H Negative

United National Movement (1 hr 15 min) E 84 -

Bidzina Ivanishvili (1 hr 7 min) [ 60 %
Georgian Dream Party (1 hr 3 min) E 58 _
Government (43 min 30 sec) ! 54 _

Bloc State for People (20 min 03 sec) I 80 I
Prime Minister (12 min 43 sec) i 76 *
President (11 min 42 sec) 96 Jr
Local Governments (11 min 07 sec) isv .
Bloc Alliance of Patriots (4 min 23 sec) 100

Mikheil Saakashvili (1 min 05 sec) 1E0



In its news broadcasts, Rustavi 2 allocated the largest amount of time to the coverage of the
United National Movement (UNM), in contrast to the previous reporting period when the
government was in the lead by the corresponding indicator. The most favorable coverage was
received by Mikheil Saakashvili, with the total 100% of reporting about him being positive in tone.
The highest amount of unfavorable coverage was received by the local government (52%) whilst
the highest indicator of neutral tone was observed in the reporting about the election bloc Alliance
of Patriots (100%). Rustavi 2 continued to be distinguished for extreme criticism of Bidzina
Ivanishvili and the Georgian Dream.

In terms of ethical standards, the problem was the violation of balance in reporting again.

In a lead-in of a report aired on 3 September, the presenter said: “The Georgian Dream introduced
such an amendment to the law, which makes it easier to seize the property of mortgage debtors.”
The report and a journalist’s stand-up were dedicated to the issue of mortgage debtors. It was said
that the amendment made to the Civil Code by the Georgian Dream in 2013 violated the rights of
mortgage debtors unfairly leaving them without housing.

According to the report, this amendment was introduced to favor interests of the Cartu Bank.
Accusations were made against the Georgian Dream by Amiran Giguashvili, presented by the
journalist as a defense lawyer, though the caption identified him as a single-seat candidate for
Gldani constituency from Free Democrats. The journalist, the defense lawyer, a representative of
the nongovernmental organization and a member of the UNM were all railing against the
government, the Georgian Dream and the Cartu Bank; however, the report did not provide even a
single comment of any of the accused parties and did not show any attempt to obtain such a
comment. The report was biased and unbalanced.

A report on 4 September concerned an agreement that emerged in the dispute between Rustavi 2
and Kibar Khalvashi and according to which Kibar Khalvashi had no claims for Rustavi 2 but was
merely representing Irakli Okruashuvili.

“As it has transpired, the businessman who now demands shares in the TV company does not have
any right to act so,” the journalist noted thus excluding any questioning of the authenticity of the
agreement signed between Khalvashi and Okruashvili.

The journalist of Rustavi 2 provided the information in the agreement as a confirmed fact. The
journalist drew conclusions without double checking the trustworthiness with several sources and
relying only on the agreement, the authenticity of which was not verified.

The author of the report accused Kibar Khalvashi of lying. The report contained comments of Irakli
Okruashvili and his defense lawyer. According to the journalist, Okruashvili’s lawyer stated that the
authenticity of the agreement were confirmed by several international expertise. The journalist did
not show opinions of those expertise; it was not clear from the report whether the journalist asked

5



the defense lawyer to show those opinions. At the end of the report, the journalist noted that the
attempts to reach Kibar Khalavshi proved futile, but the journalist did not say whether attempts
were made to reach Khalvashi’s lawyer. Having produced an almost nine-minute-long report in
which a subject was insulted, the media outlet should have undertaken more efforts to ensure
balance in reporting. It is worth to note that the report was aired on the program P.S. which, in
contrast to daily news program, allows journalists to take much more time and means to produce a
fully-fledged report.

Imedi

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Qronika” (aired every
weekday at 20:00), “Qronikis Studia” (at 20:00 every Saturday) and “Imedis Dro” (at 20:00 every
Sunday).

Time Allocated to the Subjects on "Imedi"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

¥ Positive Neutral B Negative

2 0

Government (1 hr 11 min) i 72 -

United National Movement (1 hr 9 min) 39 _
Bidzina Ivanishvili (39 min 28 sec) | 80 .

Georgian Dream Party (2 hr 25 min) |

Local Governments (28 min 25 sec) §4ﬂ -
Prime Minister (16 min 59 sec) | 94 .+
President (15 min 52 sec) 871'3
Bloc State for People (15 min 52 sec) 73'
Bloc Alliance of Patriots (8 min 21 sec) Gll
Mikheil Saakashvili (3 min 24 sec) I

Quantitative analysis

Imedi TV allocated most of its news broadcast time to the Georgian Dream. Similar to the previous
reporting period, the most positive coverage was received by the Georgian Dream (8%). The most
negative tone was observed in the reporting about the UNM (60%). The highest indicator of
neutral coverage was seen in the reporting about the Prime Minister (94%). The efforts to
favorably cover the Georgian Dream was apparent not only by the quantitative analysis but also by
the content of materials.

For example, on 8 October, a report about political party lists covered top ten candidates on the
lists of almost all main parties. The journalist’s text said: “According to experts, the promise of
having new faces on the lists was delivered on by the Georgian Dream alone.” An expert was

6



shown saying that the lists of other parties, save the Georgia Dream, did not offer any novelty. This
information was not true because there were new personalities on the lists of several other
political parties, but the journalist ignored that. It was apparent that the aim of journalist’s text
and selected comments was to present the Georgian Dream in the favorable light, which gave the
impression of biased reporting.

A report on 7 September was dedicated to new buses in Thilisi. To see new buses, Thilisi Mayor
Davit Narmania traveled to Poland. The video footage showed Narmania inspecting the quality of
buses. The journalist said that 143 buses were brought in Thilisi, which was not true as there were
talks underway on handing over only 10 buses. The Thilisi Mayor, who was speaking about
ecological conditions, was covered favorably.

The report lacked information about the number of buses Thilisi needed; whether those few buses
would help improve ecological conditions given that up to 700 old buses operate in the capital city.
A journalist has an obligation to offer public diverse opinions and information about the topics of
public interest. In this particular case, the information which relied on only one source failed to
inform audience and it served the aim of presenting the Thilisi Mayor in a favorable light.

In a report aired on 15 September, the organization In Allegiance to Georgia was accused of having
ties with the UNM and intending to stage provocations. The report also stressed that members of
this organization was caught by an Imedi camera at the UNM office. The UNM was presented
unfavorably but the report neither provided their comments nor showed an attempt to get
comments from them.

Maestro

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Kontakti at 8 o’clock”
(aired every weekday at 20:00).

Quantitative analysis



Time Allocated to the Subjects on "Maestro"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

H Positive Neutral B Negative
Bidzina Ivanishvili (28 min 23 sec) 86 [1a]
United National Movement (26 min 45 sec) 54 _
Georgian Dream Party (23 min 26 sec a 80 -
Government (20 min 18 sec) (& 82 .
Prime Minister (18 min 10 sec) |8 92
Bloc State for People (15 min 13 sec) 82 -
Local Governments (8 min) 84 .

Bloc Alliance of Patriots (6 min 57 sec) 94 l
Mikheil Saakashvili (2 min 15 sec) 33.

President (1 min 57 sec) 1o

Maestro allocated most of its news broadcast time to Bidzina Ivanishvili. The most favorable
coverage was received by the government and Prime Minister with the positive tone indicators
standing at 8% in either of the cases. The most unfavorable coverage was received by Mikheil
Saakashvili — at 67%. The highest indicator of neutral tone — 100% of the allocated time, was
observed in the reporting about President Giorgi Margvelashvili. Among political parties, the
Georgian Dream received the most positive reporting on Maestro.

In terms of ethical standards, the main problem on Maestro was the breach of balanced reporting.

A report on 16 September contained an accusation against Irakli Okruashvili. A member of the
Alliance of Patriots said that Irakli Okruashvili bribed voters in Gori by supplying food products to
them. The report did not feature Okruashvili or any member of his election headquarters; nor was
seen any attempt to obtain comment from them. It is worth to note that the opponent accused
Okruashvili of committing a criminal offence — bribery of voters. In such a case it was necessary for
a journalist to achieve a reasonable balance in reporting as the topic of the report was an alleged
crime, not an ordinary political criticism. When providing such information to audience, a media
outlet must take all efforts to double check and confirm facts; this was not done in the mentioned
report.

On 31 August, a report was aired about the incitement to suicide of a young person in Samtredia. A
suspect in committing this crime is a police officer. Alongside the comments of defense lawyers
and victims, the report also contained a comment of one of UNM leaders though no reason was
provided behind the need to include this comment. The aim of recording a political party’s
comment was unclear as it provided the audience with no information about the criminal case but
merely represented a general political evaluation. In our previous monitoring report, we called on
media outlets not to discriminate against members of other political forces and if reports about



non-political topics contain a comment of a political force then other political forces should also be
enabled to make comments. Otherwise, the principle of selecting only one political subject is not
clear.

GDS

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “2030” (aired every
weekday at 20:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "GDS"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

M Positive Neutral M Negative
Bidzina Ivanishvili (56 min 42 sec) 72 l
United National Movement (35 min 15 sec) 91 _
Prime Minister (30 min 43 sec) ! 72
Government (29 min 46 sec) i 77 12

Bloc State for People(17 min 12 sec) 96 -
Georgian Dream Party (12 min 12 sec) Iﬂ 79 i
Local Governments (6 min 24 sec) | 93 |
President (4 min 33 sec) sg|
Bloc Alliance of Patriots (3 min 55 sec) 85'

Mikheil Saakashvili (2 min 23 sec) lg

GDS spent the largest amount of time on Bidzina Ivanishvili and most favorably covered the
Georgian Dream, with the indicator of positive tone comprising 9%. The most unfavorable
coverage among political parties was received by the UNM, with the negative tone indicator
reaching 61% of total reporting on this subject. The coverage of Mikheil Saakashvili was totally -
100% negative in tone. The neutral tone was the highest in the coverage of Bidzina Ivanishvili and
the Prime Minister with the indicators standing at 96% in either of the cases.

Special sympathy towards the Georgian Dream was apparent on GDS.

For example, on 9 September an almost three-minute-long report was dedicated to the election
list of Georgian Dream candidates and throughout the report, the Georgian Dream was shown in a
positive light with the journalist speaking about those issues which would portray the Georgian
Dream favorably. For example, the journalist’s text emphasized new faces on the party list; a
person with disability on the list; lack of single-set candidates among the top 50 candidates of the
list, thereby underlining that the political party did not insure candidates against being left without

9



seats in the parliament; lack of old faces on the list such as Jachvliani, Zviadauri, Tamazashvili, et
cetera.

The report did not contain even a single critical opinion, although after the presentation of the
party list many people criticized it for having several such persons whose credentials were very
much questioned; hence, the report did not reflect a real picture. A media outlet shall provide
audience with diverse opinions and positions on issues of public interest.

Yet another report, which was permeated with sympathy for the Georgian Dream, was dedicated
to election manifestoes of political parties. The key subject of the report was the Georgian Dream
while other parties were just criticizing the Georgian Dream manifesto. The journalist underscored
that experts deem the creation of 200,000 jobs possible and that the number was taken from the
Georgian Dream manifesto; the journalist also said that employers spoke about a positive
employment trend of late. The journalist emphasized positive aspects of the Georgian Dream
manifesto, for example, “a special attention paid to the employment in the Georgian Dream
election manifesto.” The report included comments of representatives of Nino Burjanadze’s party,
Burchuladze’s party, the Free Democrats and the UNM, but did not include those of Republican
Party, Alliance of Patriots, Labor Party and others. The principle of selection a segment of subjects
was not clear.

Tabula

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Focus” (aired every
weekday at 19:00).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Tabula"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

® Positive Neutral B Negative
United National Movement (41 min 50 sec) 78 -
Government (33 min 47 sec) 80 -
Georgian Dream Party (18 min 13 sec) 60 -
Bidzina Ivanishvili (17 min 52 sec) 72 -
Prime Minister (14 min) 100
Bloc State for People (10 min 32 sec) 89 i
Local Governments (6 min 05 sec) 66 l
President (5 min 11 sec) \ 100
Bloc Alliance of Patriots (1 min 25 sec) 74

Mikheil Saakashvili (26 sec) |

10



Tabula allocated the largest amount of time to the UNM. It did not provide favorable coverage to
any of subjects. In terms of negative tone, the leader was the Georgian Dream with the indicator
standing at 40% of total coverage of the subject. The neutral tone was most extensively used
towards President and Prime Minister (100% each).

Instances of unbalanced reporting was observed on Tabula.

For example, a report on 2 September was dedicated to a rally of citizens and environmentalists,
staged outside the Mayor’s building, who voiced their protests against felling of trees in Thilisi.
Several respondents criticized Thilisi Mayor and the Mayor’s Office, but the report did not provide
a comment in response, nor was an attempt to obtain one seen.

In another report, aired on the same day, the Mayor’s Office was criticized again, but it did not
contain a comment in response; an attempt to obtain one was not seen this time again.

On 6 September Free Democrats accused the Georgian Dream of exerting pressure on them; they
released an audio recording in which, according to Free Democrats, brother of a single-seat
candidate from the Georgian Dream threatened their activist. The person who threatened the
activist was identified. Nevertheless, the report did not provide a comment in response to the
accusation, nor was the attempt to obtain such a comment seen. An important thing in this
particular case is that while in other cases imbalance was observed when political subjects were
criticizing one another, in this report a concrete person was accused of criminal offense
(intimidation) and a journalist was required to treat the topic with higher degree of responsibility
and to necessarily provide a position of another side — an accused person.

Kavkasia

In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Dghe” (aired every
weekday at 20:30).

Qualitative analysis

11



Time Allocated to the Subjects on "Kavkasia"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

M Positive Neutral B Negative
Government (58 min 40 sec) n 61 _
Bidzina Ivanishvili (54 min 41 sec) § 69 i
Georgian Dream Party (47 min 43 sec) 58 _
United National Movement (44 min 32 sec) 65 _
Prime Minister (30 min 15 sec) 99 l.
Bloc State for People (23 min 54 sec) 78 -

President (17 min 10 sec) 96 I
Local Governments (10 min 10 sec) ZI-
Bloc Alliance of Patriots (5 min 17 sec) 92*

Mikheil Saakashvili (44 sec)lio

Kavkasia spent the largest amount of time on the government. The most favorable coverage was
received by government, with the positive tone at 7% of the total reporting on the subject. The
highest negative tone was observed in the reporting about the local government (80%) and Mikheil
Saakashvili (100%). The most neutral coverage in tone was the reporting about the Prime Minister
(99%). News broadcasts on Kavkasia is distinguished for its shortage of reports. Stories are mainly
reported by means of short footages with soundbites. Lack of captions identifying respondents
remain a problem and on certain occasions it is impossible to identify respondents. The main
problem on Kavkasia was also a lack of balance.

On 1 September, the UNM accused the Georgian Dream of exerting pressure on kindergarten
teachers. The report provided two accusations made by UNM members, nothing else. No attempt
was undertaken to double check the information. The information was unbalanced.

On 6 September, the UNM and the Free Democrats made a statement concerning the aggravation
of crime situation in the country. The information was not supported by any evidence. The UNM
raised the issue of liability of Interior Minister and the Vice Premier Kakha Kaladze. Serious

allegations were voiced against Kaladze, but no reply from him was provided; the efforts to obtain
his comment was not seen either.

TV Pirveli
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired at 22:00).

Qualitative analysis

12



Time Allocated to the Subjects on "TV Pirveli"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

® Positive Neutral B Negative

Government (1 hr 29 min) E 58 _

United National Movement (1 hr 16 min) 69 _

Georgian Dream Party (1 hr 5 min) 1, 70 -
Bloc State for People (49 min 44 sec) i 85 .

Bidzina Ivanishvili 48 min02sec) 1 53 [ G

Local Governments (37 min) 5 35 _

Prime Minister (25 min 52 sec) i 82 l

President (22 min 16 sec) 97 *
Bloc Alliance of Patriots (15 min 36 sec) 1 85 '

Mikheil Saakashvili (15 sec)1¢0

TV Pirveli covered the government most extensively. The highest indicator of positive tone — 3%,
was observed in the reporting on the local government. The most negative tone was observed in
the reporting on the local government with the corresponding indicator comprising 62% of the
total coverage of this subject. The most neutral in tone was the reporting about the President
(97%).

In the reporting period, TV Pirveli covered news mainly in the format of short footage with
soundbites; in-depth reports were in shortage. Stories were mainly covered superficially and the
lack of balance in the coverage was the main problem of this TV channel. For example:

On 8 September, during a briefing the Labor Party made an accusation: “the Georgian Dream runs
a nest of credit issuing offices, online credits and game business. With their encouragement these
criminal organizations have been plundering our population. Many people were driven to the point
of suicide.” No evidence was provided to prove the accusations voiced by the Labor Party; there
were no comments from the Georgian Dream; nor were attempts to obtain such comments seen.
The balance was violated.

On 2 September windows of the office of UNM single-seat candidate for Vake constituency were
smashed. According to the journalist’s text, Elene Khoshtaria accused the Georgian Dream of being
behind this fact. In her comment, the candidate herself blamed the Georgian Dream for fighting
against opponents in this form. Nothing proved this information; no reply from the Georgian
Dream or the government was provided.

On 2 September, one of the leaders of Alliance of Patriots, Davit Tarkhan-Mouravi, when
presenting a single-seat candidate in Adjara constituency, made a xenophobic statement involving
Turkophobia: “First of all | will defend Adjara from the expansion of Turkey and no Georgian will be

13



a servant of others.” The presenter of the news program did not distance herself from the
Turkophobic statement and did not explain to the audience that such statements were
unacceptable. However, the ethical rule requires from a journalist to fight against intolerant
statements in their broadcasts.

Obieqtivi TV

In the reporting period, monitors studied the primetime news program (aired every weekday at
19:30).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Obieqtivi"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

B Series1 Series2 W Series3

86 1

Bloc Alliance of Patriots (58 min 30 sec) |
Georgian Dream Party (27 min 10 sec) 1. 72 -
Government (24 min 04 sec) @ 71 -
Local Governments (19 min 34 sec) * 63 -
United National Movement (19 min 27 sec) 65 -
Bloc State for People (15 min 59 sec) § 82 I.
Prime Minister (4 min 51 sec) 100
Bidzina Ivanishvili (3 min 57 sec) 4'
President (3 min 08 sec) 100

Mikheil Saakashvili (44 sec)l*o

Much like the previous reporting period, Obieqtivi allocated the largest amount of time to the
Alliance of Patriots. Let us recall that one of the leaders of this bloc, Irma Inashvili, is a co-founder
of the Media Union Obieqtivi. The highest indicator of positive coverage also belonged to the
Alliance of Patriots (13%). The highest negative tone was seen in the coverage of Mikheil
Saakashvili (100%). The neutral tone was the highest in reporting about Prime Minister and
President (100% each).

Frequent and loyal coverage of members of the Alliance of Patriots by the channel was apparent.
Balance was also violated in favor of the Alliance of Patriots. For example, a report aired on 1
September, featured a conversation between a Borjomi single-seat candidate from the party and
the Minister of Environment taking place on the Borjomi plateau. In this conversation Zurab
Khachidze accused the Minister of failing to timely remove diseased trees from the plateau. The
report said that the candidate did not receive the answer from the Minister. The report included a
video record, which was submitted to the TV channel by Khachidze, containing a question of

14



Khachidze but missing an answer of the Minister. This video is followed by Khachidze’s comment
that the Minister failed to answer his question. Khachidze spoke about the violation of safety rules
on the part of the Ministry. The report ended with a text saying that the Minister did not respond
to Khachidze’s accusations either. The report did not show whether the Minister was asked to
comment or what the Minister told Khachidze in the abovementioned video record. The report
contained a comment of a representative of Forestry Agency, though given that the entire report
was dedicated to the criticism of the Minister, it would be appropriate to show at least an attempt
of the journalist to obtain a comment from him.

On 1 September the UNM members voiced accusations against the Thilisi Mayor’s Office. They
claimed that the Mayor’s Office was pressurizing kindergarten employees by demanding that they
fill in special forms. Although in this report the journalist said that accusations were made by UNM
members, this does not relieve a media outlet from the responsibility to observe a reasonable
balance in reporting. The report should have included a comment of a representative of Thilisi
Mavyor’s Office or shown an attempt to obtain such a comment.

On 8 September, Bidzina Ivanishvili, at one of regional meetings, called on the Alliance of Patriots
to openly declare their foreign policy course. A report on this topic spent eight seconds in total on
this call, but it was followed by a lengthy, 4,5 minute-long, and unfit for a news format, monologue
of one of the leaders of Alliance of Patriots, Davit Tarkhan-Mouravi. In general, Obieqtivi is
distinguished for its sympathy towards the Alliance of Patriots; something which we have noted in
our previous reports as well.

Adjara TV of Public Broadcaster
In the reporting period, monitors studied the primetime news program (“Main News at 21:00”).

Quantitative analysis

Time Allocated to the Subjects on "Ajara"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

M Positive Neutral B Negative
Georgian Dream Party (1 hr 9 min) 81 -
United National Movement (48 min 49 sec) 1 69 -
Ajara Government (31 min 51 sec) E 78 .
Government (29 min 25 sec) 1 83 .
Local Governments (29 min 16 sec) E! 77 .

Bloc State for People (11 min) 73 .
President (9 min 49 sec) 100
Prime Minister (9 min 8 sec) 100
Bloc Alliance of Patriots (8 min 36 sec) 1 99
Bidzina Ivanishvili (5 min 34 sec) 90|

Mikheil Saakashvili (4 sec)100

15



Adjara TV covered the Georgian Dream most extensively; the highest indicator of positive tone was
seen in the reporting about the local government — 8% of the total coverage time of this subject.
The highest negative tone was seen in the reporting about the UNM — at 30%. Most neutral in tone
was the coverage of the Prime Minister and the President — 100% each.

Undue reporting of xenophobic and Turkophobic fact by Adjara TV was observed in the reporting
period. There were instances of unbalanced reporting too.

A report on 6 September covered the presentation of single-seat candidate for Batumi
constituency, Armaz Akhvlediani. The journalist’s text presented him in a positive light by
abundantly using such modifiers as: honest, humble, professional, et cetera. According to the
report, the Georgian Dream, the local government of Adjara and the head of government Zurab
Pataridze were accused of luring and pressurizing Akhvlediani’s supporters. Akhvlediani cited
concrete facts. Despite grave accusations, there were no comments provided in response; nor was
an attempt to obtain such comment seen. The reporting was unbalanced.

On 5 September eggs were hurled at the office of Girchi in Batumi. A representative of the political
party put the blame on the government and the Georgian Dream. This accusation, which was
expressed in a partly-humoristic manner, was left without a response. Since a journalist deemed it
necessary to report about this accusation, she should have made efforts to obtain a response to
this accusation as well.

On 21 September, the TV Adjara offered opinions of politicians regarding the construction of a
Turkish school in Batumi. Among them was a comment of a representative of Alliance of Patriots:
“Turkish expansion must be stopped in Adjara.” During the reporting period, several xenophobic
statements were observed, made by representatives of Alliance of Patriots; unfortunately in this as
well as other cases media failed to stand up to such statements. When covering such statements, a
media outlet must distance itself from them and explain to audience that the statement is
xenophobic and unacceptable. Modern ethical standards require from journalists to express their
position, criticize intolerant, xenophobic statement and its author. Unfortunately, TV Adjara failed
to act so, thereby contributing to the unconditional reporting of xenophobia.

TV25
In the reporting period, monitors studied the primetime news program “Matsne” (at 19:30).

Quantitative analysis

16



Time Allocated to the Subjects on "TV 25"

according to the tone (%)
(30 August - 25 September, 2016)

B Positive Neutral B Negative
United National Movement (43 min 53 sec) 1 84 -
Local Governments (43 min 39 sec) § 70 _
Ajara Government (40 min 13 sec) 70 -
Georgian Dream Party (28 min 49 sec) i 67 -
Government (15 min 31 sec) 93 I
Bloc Alliance of Patriots (11 min 52 sec) 86 l

Bloc State for People (5 min 13 sec) 97 *
Prime Minister (4 min 09 sec) 97#
President (2 min 30 sec) 100

Bidzina Ivanishvili (1 min 56 sec) '

TV 25 allocated most of its time to the coverage of the UNM and covered the government of
Adjara most favorably (3%). The most unfavorable coverage (63%) was received by Bidzian
Ivanishvili. The highest indicator of neutral tone was observed in the reporting about the President
(100%).

Active coverage of the UNM translated into the violation of balance in favor of this political party.
For example, the news program of the channel aired a footage with soundbites, titled “Petre
Zambakhidze speaks about violations of law on electoral precincts.” A representative of the UNM
accused the local government of unlawful appointment of the chairmen and deputy chairmen of
commissions, claiming that these positions were taken by people pursuing interests of the
authorities. The material did not include comments of the government, electoral administration or
Georgian Dream. The story was unbalanced, based on only one source.

According to a footage with soundbites aired on 24 September, a UNM representative accused the
head of Adjara government, Zurab Pataridze, of corruption, citing a concrete fact which, according
to him, raised doubts about corruption. The material did not provide a comment of the head of
Adjara government, nor did it show an attempt to obtain one. Although the material contained a
general phrase that the government declined to comment on this issue on that day, it cannot be
regarded as an attempt to observe balance in reporting; the material did not make it clear whether
the government was approached for comments on the accusation.

17



